Permalänk

AIO liquid temps

Tjena gott folk!

Haft lite strul med min dator det senaste.
Specifikt temperaturer. Då både cpu temps och även liquid temps från min AIO.

Hade en Corsair iCUE H100i Elite LCD som jag köpte ny vid upgradering av datorn december förra året.
Liquids kunde gå upp till 60 grader efter att datorn varit pressad ett tag. Idle temps låg allt från 32-47 grader ca.
Detta medförde att CPU,n också blev väldigt varm.

Va nere på Webhallen igår och fick denna reklamerad och bytte då till en likadan fast 360 varianten istället.

Efter ett par timmars stress gick CPUN aldrig över 75 grader (kunde nå 100 grader flertal gånger tidigare).
Och liquid temps är än så länge max 41 grader. Idle runt 28-32 grader och efter en halv timmes lir är den uppe på strax under 40 grader.

Är detta ok? Vad jag kan läsa så säger många att liquid temps ska aldrig överstiga 40 grader och helst hålla sig runt 30.
Nu är det ju en varm CPU som sitter i datorn och mitt chassi är nog inte det svalaste heller.
Bör jag oroa mig eller vad säger ni?
Tack!

Ni ser mina andra PC specs i min signatur.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Tjena gott folk!

Haft lite strul med min dator det senaste.
Specifikt temperaturer. Då både cpu temps och även liquid temps från min AIO.

Hade en Corsair iCUE H100i Elite LCD som jag köpte ny vid upgradering av datorn december förra året.
Liquids kunde gå upp till 60 grader efter att datorn varit pressad ett tag. Idle temps låg allt från 32-47 grader ca.
Detta medförde att CPU,n också blev väldigt varm.

Va nere på Webhallen igår och fick denna reklamerad och bytte då till en likadan fast 360 varianten istället.

Efter ett par timmars stress gick CPUN aldrig över 75 grader (kunde nå 100 grader flertal gånger tidigare).
Och liquid temps är än så länge max 41 grader. Idle runt 28-32 grader och efter en halv timmes lir är den uppe på strax under 40 grader.

Är detta ok? Vad jag kan läsa så säger många att liquid temps ska aldrig överstiga 40 grader och helst hålla sig runt 30.
Nu är det ju en varm CPU som sitter i datorn och mitt chassi är nog inte det svalaste heller.
Bör jag oroa mig eller vad säger ni?
Tack!

Ni ser mina andra PC specs i min signatur.

Nej du behöver inte oroa dig så länge aio kyler. Det viktigaste är delta mellan allt och har man hög ambient temp så kommer vattnet vara varmare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej du behöver inte oroa dig så länge aio kyler. Det viktigaste är delta mellan allt och har man hög ambient temp så kommer vattnet vara varmare

Toppen. Tempsen va ju klart mycket bättre och CPU tempen va jag inte ett dugg orolig över längre.
Va mer tempen på kylaren som jag va lite fundersam över då alla trådar säger olika.

När du säger det, såklart har det ju med tempen i rummet/lådan som avgör tempen på vätskan något.
Har jag då ett chassi med lite sämre luftflöde så kommer det ju påverka.
Tack för svar!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.