Välja boot option i GRUB utan monitor

Permalänk
Medlem

Välja boot option i GRUB utan monitor

Dualbootar ett OEM-system som har såväl HDMI som andra utgångar. Dessvärre aktiveras inte HDMI-utgången jag vill använda förrän man laddat OS och drivers. POST och textdisplay trycks bara ut via VGA och DP. Har hackat UEFI och slagit på de gömda options som finns, men finns inga möjligheter att forcera output till HDMI.

Det börjar kort sagt bli irriterande att behöva byta källa på skärmen för att kunna välja i GRUBs bootmeny när jag vill boota det OS som inte är default.

Googlat runt lite, och hittar tusen halvdana sätt att välja bootoption i GRUB på headless system - inget applicerbart på mitt fall - men ingenting om hur man gör det när man sitter lokalt och har ett tangentbord till hands.

Optimalt vill jag hålla nere eller hamra en tangent när jag drar igång systemet för att välja vilket OS som ska bootas. Hur gör jag? Eller finns det något annat smart sätt jag inte tänkt på att lösa det?

Det är inte aktuellt att använda andra kablar/utgångar/etc, vill lösa detta och fortfarande använda HDMI-utgången i OS:en. Behöver inte se menyn, bara ha nåt mer exakt sätt än att starta datorn, vänta så många sekunder jag tror det tar innan menyn är framme, trycka pil nedåt och enter i blindo, och hoppas att icke default-OS bootar.

Och nej, vill inte heller ställa upp timeouten i GRUB för att få ett större fönster att göra ovanstående i.

Några ideer?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du kan förmodligen göra ett custom grub entry som by default bootar ditt std val.
Men scriptet skulle kunna leta efter en usb-sticka som då ev skall innehålla en separat grub_config file och chainar den om den finns eller dylikt.
IE då kan du default till din normala val, men använda en sticka för att overrida om du vill.

Se tex stack overflow post nedan
https://unix.stackexchange.com/questions/669349/use-usb-stick...

Har bara gjort super enkla saker i grub, men urlen ser rimlig ut och det borde kunna fungera med något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Du kan förmodligen göra ett custom grub entry som by default bootar ditt std val.
Men scriptet skulle kunna leta efter en usb-sticka som då ev skall innehålla en separat grub_config file och chainar den om den finns eller dylikt.
IE då kan du default till din normala val, men använda en sticka för att overrida om du vill.

Se tex stack overflow post nedan
https://unix.stackexchange.com/questions/669349/use-usb-stick...

Har bara gjort super enkla saker i grub, men urlen ser rimlig ut och det borde kunna fungera med något liknande.

Hehe, fast är ju ännu jobbigare att böka med USB-stickor än att byta källa på skärmen, så det löser inte direkt problemet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kanske fungerar bättre i UEFI om du inte redan kör det?

Permalänk
Medlem

Varför inte köra två datorer om du nu har behov av två OS?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Sök på "hotkey" i detta dokument, timeout-parametrar påverkas av denna finess.
https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/html_node/Simpl...

menuentry "Win7" --hotkey=7 .....

Sen är ju frågan hur man får ihop det med grub-mkconfig, jag tror du får inaktivera /etc/grub.d/10_linux och handkoda 40_custom istället. (Jag föredrar 41_custom, dvs /boot/grub/custom.cfg , men det är en smaksak.) Fördelen med 41 är att du slipper köra uppdateringen efter varje ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Sök på "hotkey" i detta dokument, timeout-parametrar påverkas av denna finess.
https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/html_node/Simpl...

menuentry "Win7" --hotkey=7 .....

Sen är ju frågan hur man får ihop det med grub-mkconfig, jag tror du får inaktivera /etc/grub.d/10_linux och handkoda 40_custom istället. (Jag föredrar 41_custom, dvs /boot/grub/custom.cfg , men det är en smaksak.) Fördelen med 41 är att du slipper köra uppdateringen efter varje ändring.

Ah, där är du något på spåren! Var ju lättare att hitta hur nu när man visste att det faktiskt går. Bland de första jag gjorde när jag försökte ta tag i detta igår var att googla "grub boot entry hotkeys" utan att hitta någon relevant info märkligt nog

Jepp, räknar kallt med att få göra nåt i den stilen. Tänker dock att jag meckar redundanta entries i en customscriptsnippet, och sedan låter grub-mkconfig/os-prober göra vad de vill, så slipper jag dessutom hålla på och rota mer där så fort det finns uppdatering för GRUB och apt/dpkg slänger in nya defaultsnippets. Kommer ju inte trigga någon ordnings-OCD att ha dubbletter i menyn när man ändå inte ser den.

Debian är rätt bra på att fråga vid uppdateringar innan det skriver över förinstallerade konfigurationsfiler man ändrat, men jo, vill ändå ha det i något tidigare än 10_linux för att få mina entries först i menyn. Lite OCD får man ha trots att det inte syns Skönt att slippa interagera med apt/dpkg varje gång snippetarna ska uppdateras om inte annat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Sök på "hotkey" i detta dokument, timeout-parametrar påverkas av denna finess.
https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/html_node/Simpl...

menuentry "Win7" --hotkey=7 .....

Sen är ju frågan hur man får ihop det med grub-mkconfig, jag tror du får inaktivera /etc/grub.d/10_linux och handkoda 40_custom istället. (Jag föredrar 41_custom, dvs /boot/grub/custom.cfg , men det är en smaksak.) Fördelen med 41 är att du slipper köra uppdateringen efter varje ändring.

För att återknyta, det funkar utmärkt att köra enligt din idé.

Kommer väl bli lite fixande efter kerneluppdateringar - får kopiera nya menuentrykoden för Debian från /boot/grub/grub.cfg och slänga in i min customsnippet och köra update-grub igen - men det löser problemet. Det är väl priset man får betala för att använda bekvämligheter som paketsystem, det blir stökigare när man ska utanför boxen. Orkar inte ta det vidare och skriva något eget script för att det ska sköta sig självt.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är inte aktuellt att använda andra kablar/utgångar/etc, vill lösa detta och fortfarande använda HDMI-utgången i OS:en.

Varför så hårdnackat emot det? Om datorn fått för sig att endast DP ut ger bild under uppstart låter det ju som att kabel från DP++ till HDMI borde kunna lösa problemet, med bild och allt…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Varför så hårdnackat emot det? Om datorn fått för sig att endast DP ut ger bild under uppstart låter det ju som att kabel från DP++ till HDMI borde kunna lösa problemet, med bild och allt…

För att det inte finns någon ledig DP-port i andra ändan, och jag inte orkade hålla på och förklara det och tusen andra detaljer i startinlägget

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

För att det inte finns någon ledig DP-port i andra ändan

Vad är "andra ändan"? Jag antar att det är skärmen, för om du hade något inkopplat via DP borde du ju redan fått ut bild någonstans även under bootprocessen. Anyway, om datorn har en ledig DP-port märkt DP++ så är den som sagt HDMI-kompatibel, så prova en DP++ till HDMI-kabel så borde du förhoppningsvis få ut bild även under boot.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Varför inte köra två datorer om du nu har behov av två OS?

Snark

Jag har för övrigt samma problem med ett otroligt självupptaget Nvidiakort. Det spelar ingen som helst roll hur man gör. Vilken port man sätter kortet i. Om man kopplar in det via DP eller HDMI. Om man aktiverar diverse optioner i BIOS eller inte. Om Nvidiakortet är inkopplat så kommer datorn skicka bilden dit, ALLTID, OAVSETT. Vilket är sjukt irriterande för mig eftersom det kortet blir inaktiverat omedelbart så fort jag laddar Linux så det blir liksom alltid ett jävla hoppande mellan ingångar på skärmen för att göra det jag vill.

Nu blir det lite av en rant, men hur fan är det möjligt? Betalar Nvidia pengar till moderkortstillverkare för att få deras kort att få prio oavsett förutsättningar? Det måste väl ändå vara den enda möjligheten? Hur fan är det möjligt att mitt moderkort och min skärm automatiskt går till Nvidiakortet när det sitter i slot 1 och i HDMI, men även när det sitter i Slot 2, på DP, och moderkortet är inställt på att föredra slot 1? Det finns liksom ingen som helst möjlighet överhuvudtaget att bilden inte går först på Nvidiakortet annat än att ta loss det ur datorn. Fan vad less jag är.

Men för att besvara din fråga så vill jag börja med att säga att jag är så jävla less på mitt Nvidiakort. Och sen glömde jag bort frågan lite så jag har inget svar. Men fan vad det är tröttsamt.

Eventuellt om man helt enkelt erkänner att det inte går att lösa och skiter i Grub och lägger in alla sina OS i EFI och använder moderkortets boot option som ett alternativ. Förutsatt då att inte det jävla kukiga Nvidiakortet ändå är det som meny-helvetet visas på så att man måste byta display input på skärmen direkt efteråt.

Hör du att jag är förbannad?

(referens för er ynglingar: https://www.youtube.com/watch?v=2beNQjeXd4A)

EDIT: Jag kan iofs förresten lösa detta genom att antingen slå på eller slå av CSM, minns inte vilket, för om man gör det så slutar datorn kuka ur och kan visa bild på rätt grafikkort genom hela booten vilket löser problemet MEN slår av möjligheten att slå på Resizeable BAR. Visst är det fantastiskt? Inte som om det är en funktion jag bryr mig om då, förutom att prestandan på Intel-kortet blir rätt sämst om det är av. Så ja. Nvidia vinner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Men allvarligt talat? Det är ju inte som att datorkraft är speciellt dyrt idag. Istället för att krångla med allt på samma dator kan du ju ha två och slippa allt krångel. Själv använder jag en desktop, två RPi och en VPS till olika ändamål i dagsläget. Det är ju skitsmidigt. Nu för tiden bygger man ju inte nya datorer i samma takt som tidigare, men när man väl gör det kan man spara den gamla till att t.ex. köra Linux på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

. Nu för tiden bygger man ju inte nya datorer i samma takt som tidigare, men när man väl gör det kan man spara den gamla till att t.ex. köra Linux på.

Okej, men om man nu byter ut sin dator för att man vill ha mer prestanda och vill använda den prestandan att både köra program i Windows och Linux, vad gör man då? Köper helt enkelt två datorer varje gång man uppgraderar och ställer den andra på sitt andra skrivbord i sitt andra datorrum i sin andra villa? Eller kanske helt enkelt nyttjar möjligheten att kunna ha två OS på samma dator som miljoner andra människor? Eller likställer du Linux som nån hobbygrej man pillar med lite då och då på samma sätt som när man tar fram sin gamla Amiga eller drar igång ångmaskinen och att man struntar i prestandan?

Det känns som om du måste anstränga dig till det yttersta för att kunna låtsas som att dual boot är onödigt.