debian 12 - hur modifierar man datumformatet i ”kalendern” i gnome? [LÖST]

Permalänk
Medlem

debian 12 - hur modifierar man datumformatet i ”kalendern” i gnome? [LÖST]

Hej,

Som rubriken lyder undrar jag hur man modifierar ”drop-down”-kalenderns datumformat i GNOME? Så här ser det ut nu:

Min fråga är om det går att ändra det så att ”January” och ”14” byter plats?

Jag har redan mixtrat med locale-inställningar så att de ser ut som jag vill; t.ex. i terminalen ger ”date” mig ”2024-01-14 12:42:50 UTC”.

EDIT: Lösningen:
https://www.sweclockers.com/forum/post/20336642

Problemet löstes.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Hej,

Som rubriken lyder undrar jag hur man modifierar ”drop-down”-kalenderns datumformat i GNOME? Så här ser det ut nu:
<Uppladdad bildlänk>

Min fråga är om det går att ändra det så att ”January” och ”14” byter plats?

Jag har redan mixtrat med locale-inställningar så att de ser ut som jag vill; t.ex. i terminalen ger ”date” mig ”2024-01-14 12:42:50 UTC”.

Funkar detta?

https://help.gnome.org/users/gnome-help/stable/session-format...

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte; här är mer info om mina "locale settings":

alexl@PD70PNP:~$ locale LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE=en_US:en LC_CTYPE="en_US.UTF-8" LC_NUMERIC=sv_SE.UTF-8 LC_TIME=sv_SE.UTF-8 LC_COLLATE="en_US.UTF-8" LC_MONETARY=sv_SE.UTF-8 LC_MESSAGES="en_US.UTF-8" LC_PAPER=sv_SE.UTF-8 LC_NAME="en_US.UTF-8" LC_ADDRESS="en_US.UTF-8" LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8" LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8 LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8" LC_ALL= alexl@PD70PNP:~$ cat /usr/share/i18n/locales/sv_SE comment_char % escape_char / % This file is part of the GNU C Library and contains locale data. % The Free Software Foundation does not claim any copyright interest % in the locale data contained in this file. The foregoing does not % affect the license of the GNU C Library as a whole. It does not % exempt you from the conditions of the license if your use would % otherwise be governed by that license. % Swedish language locale for Sweden % Source: RAP % Address: Sankt Jo//rgens Alle 8 % DK-1615 Ko//benhavn V, Danmark % Contact: Keld Simonsen % Email: Keld.Simonsen@dkuug.dk % Tel: +45 - 31226543 % Fax: +45 - 33256543 % Language: sv % Territory: SE % Revision: 4.4 % Date: 1997-03-18 % Application: general % Users: general % This is a 4 step version. % The Swedish Technical Standard % TN34:1 requires 7 steps, of which the % step 3 handling numerics cannot be % dealt with correctly with current % POSIX specifications. LC_IDENTIFICATION title "Swedish locale for Sweden" source "RAP" address "Sankt J<U00F8>rgens Alle 8, DK-1615 K<U00F8>benhavn V, Danmark" contact "" email "bug-glibc-locales@gnu.org" tel "" fax "" language "Swedish" territory "Sweden" revision "1.0" date "2000-06-29" category "i18n:2012";LC_IDENTIFICATION category "i18n:2012";LC_CTYPE category "i18n:2012";LC_COLLATE category "i18n:2012";LC_TIME category "i18n:2012";LC_NUMERIC category "i18n:2012";LC_MONETARY category "i18n:2012";LC_MESSAGES category "i18n:2012";LC_PAPER category "i18n:2012";LC_NAME category "i18n:2012";LC_ADDRESS category "i18n:2012";LC_TELEPHONE category "i18n:2012";LC_MEASUREMENT END LC_IDENTIFICATION LC_COLLATE copy "iso14651_t1" % CLDR collation rules for Swedish: % (https://github.com/unicode-org/cldr/blob/master/common/collat...) % % We use the new "reformed" rules from the 13th edition of Svenska Akademiens % ordlista where 'W' is considered a distinct character sorting after 'V'. % This matches CLDR 1.5.0 released in 2007. % % <defaultCollation>reformed</defaultCollation> % <collation type="reformed"> % <cr><![CDATA[ % &D<<đ<<<Đ<<ð<<<Ð % &t<<<þ/h % &T<<<Þ/H % &Y<<ü<<<Ü<<ű<<<Ű % &[before 1]ǀ<å<<<Å<ä<<<Ä<<æ<<<Æ<<ę<<<Ę<ö<<<Ö<<ø<<<Ø<<ő<<<Ő<<œ<<<Œ<<ô<<<Ô % ]]></cr> % </collation> % % And CLDR also lists the following index characters: % (https://github.com/unicode-org/cldr/blob/master/common/main/s...) % % <exemplarCharacters type="index">[A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö]</exemplarCharacters> % % The following rules implement the same order for glibc. collating-symbol <aring> collating-symbol <a-diaresis> collating-symbol <o-diaresis> % &[before 1]ǀ<å<<<Å<ä<<<Ä<<æ<<<Æ<<ę<<<Ę<ö<<<Ö<<ø<<<Ø<<ő<<<Ő<<œ<<<Œ<<ô<<<Ô reorder-after <AFTER-Z> <a-ring> <a-diaresis> <o-diaresis> % &D<<đ<<<Đ<<ð<<<Ð <U0110> <S0064>;"<BASE><BARRE>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Đ <U0111> <S0064>;"<BASE><BARRE>";"<MIN><MIN>";IGNORE % đ <U00D0> <S0064>;"<BASE><VRNT1>";"<COMPATCAP><COMPAT>";IGNORE % Ð <U00F0> <S0064>;"<BASE><VRNT1>";"<COMPAT><COMPAT>";IGNORE % ð % &T<<<Þ/H % &t<<<þ/h <U00DE> "<S0074><S0068>";"<BASE><BASE>";"<COMPATCAP><COMPATCAP>";IGNORE % Þ <U00FE> "<S0074><S0068>";"<BASE><BASE>";"<COMPAT><COMPAT>";IGNORE % þ % &Y<<ü<<<Ü<<ű<<<Ű <U00DC> <S0079>;"<BASE><TREMA>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Ü <U00FC> <S0079>;"<BASE><TREMA>";"<MIN><MIN>";IGNORE % ü <U0170> <S0079>;"<BASE><2AIGU>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Ű <U0171> <S0079>;"<BASE><2AIGU>";"<MIN><MIN>";IGNORE % ű % &[before 1]ǀ<å<<<Å<ä<<<Ä<<æ<<<Æ<<ę<<<Ę<ö<<<Ö<<ø<<<Ø<<ő<<<Ő<<œ<<<Œ<<ô<<<Ô <U00C5> <a-ring>;"<BASE><BASE>";"<COMPATCAP><COMPATCAP>";IGNORE % Å <U00E5> <a-ring>;"<BASE><BASE>";"<COMPAT><COMPAT>";IGNORE % å <U00C4> <a-diaresis>;"<BASE><BASE>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Ä <U00E4> <a-diaresis>;"<BASE><BASE>";"<MIN><MIN>";IGNORE % ä <U00C6> <a-diaresis>;"<BASE><VRNT1>";"<COMPATCAP><COMPATCAP>";IGNORE % Æ <U00E6> <a-diaresis>;"<BASE><VRNT1>";"<COMPAT><COMPAT>";IGNORE % æ <U0118> <a-diaresis>;"<BASE><VRNT2>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Ę <U0119> <a-diaresis>;"<BASE><VRNT2>";"<MIN><MIN>";IGNORE % ę <U00D6> <o-diaresis>;"<BASE><BASE>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Ö <U00F6> <o-diaresis>;"<BASE><BASE>";"<MIN><MIN>";IGNORE % ö <U00D8> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT1>";"<COMPATCAP><COMPATCAP>";IGNORE % Ø <U00F8> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT1>";"<COMPAT><COMPAT>";IGNORE % ø <U0150> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT2>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Ő <U0151> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT2>";"<MIN><MIN>";IGNORE % ő <U0152> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT3>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Œ <U0153> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT3>";"<MIN><MIN>";IGNORE % œ <U00D4> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT4>";"<CAP><MIN>";IGNORE % Ô <U00F4> <o-diaresis>;"<BASE><VRNT4>";"<MIN><MIN>";IGNORE % ô reorder-end END LC_COLLATE LC_CTYPE copy "i18n" translit_start include "translit_combining";"" % LATIN CAPITAL LETTER A WITH DIAERESIS -> "AE" <U00C4> "<U0041><U0308>";"<U0041><U0045>" % LATIN CAPITAL LETTER A WITH RING ABOVE -> "AA" <U00C5> "<U0041><U030A>";"<U0041><U0041>" % LATIN CAPITAL LETTER AE -> "AE" <U00C6> "<U0041><U0045>" % LATIN CAPITAL LETTER O WITH DIAERESIS -> "OE" <U00D6> "<U004F><U0308>";"<U004F><U0045>" % LATIN CAPITAL LETTER O WITH STROKE -> "OE" <U00D8> "<U004F><U0338>";"<U004F><U0045>" % LATIN SMALL LETTER A WITH DIAERESIS -> "ae" <U00E4> "<U0061><U0308>";"<U0061><U0065>" % LATIN SMALL LETTER A WITH RING ABOVE -> "aa" <U00E5> "<U0061><U030A>";"<U0061><U0061>" % LATIN SMALL LETTER AE -> "ae" <U00E6> "<U0061><U0065>" % LATIN SMALL LETTER O WITH DIAERESIS -> "oe" <U00F6> "<U006F><U0308>";"<U006F><U0065>" % LATIN SMALL LETTER O WITH STROKE -> "oe" <U00F8> "<U006F><U0338>";"<U006F><U0065>" translit_end END LC_CTYPE LC_MONETARY int_curr_symbol "SEK " currency_symbol "kr" mon_decimal_point "," mon_thousands_sep "<U202F>" mon_grouping 3;3 positive_sign "" negative_sign "-" int_frac_digits 2 frac_digits 2 p_cs_precedes 0 p_sep_by_space 1 n_cs_precedes 0 n_sep_by_space 1 p_sign_posn 1 n_sign_posn 1 END LC_MONETARY LC_NUMERIC %decimal_point "," decimal_point "." thousands_sep "<U202F>" grouping 3;3 END LC_NUMERIC LC_TIME %abday "s<U00F6>n";"m<U00E5>n";/ % "tis";"ons";/ % "tor";"fre";/ % "l<U00F6>r" %day "s<U00F6>ndag";/ % "m<U00E5>ndag";/ % "tisdag";/ % "onsdag";/ % "torsdag";/ % "fredag";/ % "l<U00F6>rdag" %abmon "jan";"feb";/ % "mar";"apr";/ % "maj";"jun";/ % "jul";"aug";/ % "sep";"okt";/ % "nov";"dec" %mon "januari";/ % "februari";/ % "mars";/ % "april";/ % "maj";/ % "juni";/ % "juli";/ % "augusti";/ % "september";/ % "oktober";/ % "november";/ % "december" abday "Sun";/ "Mon";/ "Tue";/ "Wed";/ "Thu";/ "Fri";/ "Sat" day "Sunday";/ "Monday";/ "Tuesday";/ "Wednesday";/ "Thursday";/ "Friday";/ "Saturday" abmon "Jan";/ "Feb";/ "Mar";/ "Apr";/ "May";/ "Jun";/ "Jul";/ "Aug";/ "Sep";/ "Oct";/ "Nov";/ "Dec" mon "January";/ "February";/ "March";/ "April";/ "May";/ "June";/ "July";/ "August";/ "September";/ "October";/ "November";/ "December" %d_t_fmt "%a %e %b %Y %H:%M:%S" %date_fmt "%a %e %b %Y %H:%M:%S %Z" %d_fmt "%Y-%m-%d" %t_fmt "%H:%M:%S" d_t_fmt "%x %X %Z" date_fmt "%Y-%m-%d %H:%M:%S %Z" d_fmt "%Y-%m-%d" t_fmt "%H:%M:%S" am_pm "";"" t_fmt_ampm "" week 7;19971130;4 first_weekday 2 END LC_TIME LC_MESSAGES yesexpr "^[+1jJyY]" noexpr "^[-0nN]" yesstr "ja" nostr "nej" END LC_MESSAGES LC_PAPER copy "i18n" END LC_PAPER LC_TELEPHONE tel_int_fmt "+%c-%a-%l" tel_dom_fmt "0%a-%l" int_select "00" int_prefix "46" END LC_TELEPHONE LC_MEASUREMENT copy "i18n" END LC_MEASUREMENT LC_NAME name_fmt "%d%t%g%t%m%t%f" END LC_NAME LC_ADDRESS postal_fmt "%f%N%a%N%d%N%b%N%s %h %e %r%N%z %T%N%c%N" country_name "Sverige" country_ab2 "SE" country_ab3 "SWE" country_num 752 country_car "S" lang_name "svenska" lang_ab "sv" lang_term "swe" lang_lib "swe" END LC_ADDRESS

Det kanske ser konstigt ut men delar av de Amerikanska och Engelska formaten gillar jag; därav ser LC_TIME ut som den gör.

Infon ovan kanske hjälper lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

All världens text

Har du kört

sudo dpkg-reconfigure locales

och rebootat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Har du kört

sudo dpkg-reconfigure locales

och rebootat?

Ja; det det gjorde jag för flera månader sedan när dessa modifikationer gjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Ja; det det gjorde jag för flera månader sedan när dessa modifikationer gjordes.

Testade att installera med rätt LC_TIME men det gav samma resultat.

Klurigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

<Uppladdad bildlänk>

Testade att installera med rätt LC_TIME men det gav samma resultat.

Klurigt!

Intressant; kanske vill GNOME att man inte kan ändra hursomhelst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Intressant; kanske vill GNOME att man inte kan ändra hursomhelst?

Testade att jämföra hur datumformaten presenteras i Gnomes inställningar för regioner och det händer inte mycket där.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här med rätt locale/region/datum kan vara lite knöligt. Är det så här du vill att resultatet skall se ut?

Jag gjorde precis en nyinstallation av Debian 12 i en VM och det jag behövde göra för att uppnå ovanstående resultat var att generera locales för SV_SE.UTF-8 och sedan välja Sverige som Formats under Region & Language och logga ut/in.

Du kan ju dubbelkolla detta genom att göra det den manuella vägen men detta bör vara precis samma sak som att klicka i dessa två val när du kör sudo dpkg-reconfigure locales.

daniel@Debian:~$ sudo vim /etc/locale.gen # Avkommentera (ta bort staketet) för raden sv_SE.UTF-8 UTF-8 och spara filen daniel@Debian:~$ sudo locale-gen Generating locales (this might take a while)... sv_SE.UTF-8... done en_US.UTF-8... done Generation complete.

Sedan dök Sverige upp som val under Formats:

Logga ut och in och så fungerade det för mig. För mig ser ut som att GNOME inte respekterar ditt val av Formats men fler idéer än så har jag tyvärr inte. locale-outputen ser identisk ut förutom LANGUAGE=variabeln som du har satt.

daniel@Debian:~$ date sön 14 jan 2024 21:54:42 CET daniel@Debian:~$ locale LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE= LC_CTYPE="en_US.UTF-8" LC_NUMERIC=sv_SE.UTF-8 LC_TIME=sv_SE.UTF-8 LC_COLLATE="en_US.UTF-8" LC_MONETARY=sv_SE.UTF-8 LC_MESSAGES="en_US.UTF-8" LC_PAPER=sv_SE.UTF-8 LC_NAME="en_US.UTF-8" LC_ADDRESS="en_US.UTF-8" LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8" LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8 LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8" LC_ALL=

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag tycker det här med rätt locale/region/datum kan vara lite knöligt. Är det så här du vill att resultatet skall se ut?

https://i.imgur.com/zdxfjCc.png

Jag gjorde precis en nyinstallation av Debian 12 i en VM och det jag behövde göra för att uppnå ovanstående resultat var att generera locales för SV_SE.UTF-8 och sedan välja Sverige som Formats under Region & Language och logga ut/in.

Du kan ju dubbelkolla detta genom att göra det den manuella vägen men detta bör vara precis samma sak som att klicka i dessa två val när du kör sudo dpkg-reconfigure locales.

daniel@Debian:~$ sudo vim /etc/locale.gen # Avkommentera (ta bort staketet) för raden sv_SE.UTF-8 UTF-8 och spara filen daniel@Debian:~$ sudo locale-gen Generating locales (this might take a while)... sv_SE.UTF-8... done en_US.UTF-8... done Generation complete.

Sedan dök Sverige upp som val under Formats:
https://i.imgur.com/0708T2g.png

Logga ut och in och så fungerade det för mig. För mig ser ut som att GNOME inte respekterar ditt val av Formats men fler idéer än så har jag tyvärr inte. locale-outputen ser identisk ut förutom LANGUAGE=variabeln som du har satt.

daniel@Debian:~$ date sön 14 jan 2024 21:54:42 CET daniel@Debian:~$ locale LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE= LC_CTYPE="en_US.UTF-8" LC_NUMERIC=sv_SE.UTF-8 LC_TIME=sv_SE.UTF-8 LC_COLLATE="en_US.UTF-8" LC_MONETARY=sv_SE.UTF-8 LC_MESSAGES="en_US.UTF-8" LC_PAPER=sv_SE.UTF-8 LC_NAME="en_US.UTF-8" LC_ADDRESS="en_US.UTF-8" LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8" LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8 LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8" LC_ALL=

"sv_SE.UTF-8 UTF-8" är redan avkommenterad i "locale.gen". Så här ser formats ut för mig:

Kanske går det att lägga till/ändra något i "Common Formats"?

Permalänk
Medlem

Jag lekte lite mer och jag tror att det är din satta LANGUAGE-variabel som strular till det. Ser nämligen detsamma om den är satt till det värdet som du har. Kan du ta en titt i filen /etc/default/locale och se om du har både variabeln LANG och LANGUAGE satta där? Om så är fallet, testa ta bort eller kommentera ut raden som innehåller LANGUAGE och starta om sedan om datorn. Verifiera att variabeln ej är satt genom att köra kommandot locale igen (efter omstarten).

Om den inte är satt i /etc/default/locale så blir nästa steg att försöka lista ut vart den är satt någonstans. Alternativt kan man nog sätta den till ett tomt värde i filen ~/.profile.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag lekte lite mer och jag tror att det är din satta LANGUAGE-variabel som strular till det. Ser nämligen detsamma om den är satt till det värdet som du har. Kan du ta en titt i filen /etc/default/locale och se om du har både variabeln LANG och LANGUAGE satta där? Om så är fallet, testa ta bort eller kommentera ut raden som innehåller LANGUAGE och starta om sedan om datorn. Verifiera att variabeln ej är satt genom att köra kommandot locale igen (efter omstarten).

Om den inte är satt i /etc/default/locale så blir nästa steg att försöka lista ut vart den är satt någonstans. Alternativt kan man nog sätta den till ett tomt värde i filen ~/.profile.

Det fungerade! Nu ser "drop-down"-kalendern ut som jag vill (lyckades inte ta en bra skärmdump tyvärr):

Tack så väldigt mycket!