Tror min sons hårdisk har gått sönder

Permalänk
Medlem

Tror min sons hårdisk har gått sönder

Hej. Jag är inte jätte haj på datorer, men kan lite grann I alla fall. Min sons ena hårdisk (D) är jätte seg och låser sig om man försöker starta eller installera ett spel. Hans C disk (SSD) fungerar dock klockrent både att spela på och installera spel. Så det verkar alltsp vara D disken som har gett upp. Jag har testat att formatera om datorn utan resultat. Har också kollat om något sitter glappt i datorn.

Efter lite googlande så verkar det som att jag behöver köpa en ny D disk. När jag öppnar datorn så ser jag att det är en 1 TB SATA disk.

Men min fråga är om det är nåt jag behöver tänka på innan? Windows o allt viktigt ligger ju på C. Så det borde väl bara vara att ta bort D disken och köpa en ny? Hans spel som han har där kan han ju installera på nytt och han har inget där han måste spara.

Jätte tacksam för lite inputs så jag inte gör nåt dumt nu

Och en till fråga: är det bättre att köpa en 1 TB SSD disk kanske? Då får han i såfall SSD både på C och D. Och är det krångligt att installera den nya hårdisken, eller är det bara att sätta in den och sen döpa den till D?

Permalänk

Inga problem, ska bara vara att plugga ut gamla disken och in med den nya. Kan behöva läggas till i Diskhantering efteråt om den inte dyker upp.

Du kan ju även kolla hur den gamla hårddisken mår med crystaldiskinfo osv, se om det är något fel.

Kan absolut vara en tanke på att köpa en till SSD, oftast startar spel snabbare när man har installerat dom på en SSD. Dom är lite dyrare sett till tb/pris, men behöver man inga stora mängder av lagring så skulle jag köpt en SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du någon koll på vad det är för moderkort (eller dator i helhet, om det är en färdigbyggd från typ HP, Dell, Asus osv)?

Det finns SSD i olika formfaktor, och om moderkortet är modernt nog så kan det ha (flera) M.2-platser för SSD direkt på moderkortet. Isåfall är en sådan att föredra vad gäller prestanda, och prismässigt är det i princip ingen skillnad alls idag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiz84:

Hej. Jag är inte jätte haj på datorer, men kan lite grann I alla fall. Min sons ena hårdisk (D) är jätte seg och låser sig om man försöker starta eller installera ett spel. Hans C disk (SSD) fungerar dock klockrent både att spela på och installera spel. Så det verkar alltsp vara D disken som har gett upp. Jag har testat att formatera om datorn utan resultat. Har också kollat om något sitter glappt i datorn.

Efter lite googlande så verkar det som att jag behöver köpa en ny D disk. När jag öppnar datorn så ser jag att det är en 1 TB SATA disk.

Men min fråga är om det är nåt jag behöver tänka på innan? Windows o allt viktigt ligger ju på C. Så det borde väl bara vara att ta bort D disken och köpa en ny? Hans spel som han har där kan han ju installera på nytt och han har inget där han måste spara.

Jätte tacksam för lite inputs så jag inte gör nåt dumt nu

Och en till fråga: är det bättre att köpa en 1 TB SSD disk kanske? Då får han i såfall SSD både på C och D. Och är det krångligt att installera den nya hårdisken, eller är det bara att sätta in den och sen döpa den till D?

Hade ni/den bara en hårddisk i när Windows installerades, annars ligger det vissa filer på den "andra" hårddisken vilket kan förstöra uppstarten.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du någon koll på vad det är för moderkort (eller dator i helhet, om det är en färdigbyggd från typ HP, Dell, Asus osv)?

Det finns SSD i olika formfaktor, och om moderkortet är modernt nog så kan det ha (flera) M.2-platser för SSD direkt på moderkortet. Isåfall är en sådan att föredra vad gäller prestanda, och prismässigt är det i princip ingen skillnad alls idag.

Det är en färdigbyggd Asus. Ingen koll på moderkortet men det ska jag absolut kolla upp. Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Hade ni/den bara en hårddisk i när Windows installerades, annars ligger det vissa filer på den "andra" hårddisken vilket kan förstöra uppstarten.

Hmm det är ju en färdigbyggd dator som hade båda hårdiskarna när vi köpte den ny från inet. Windows var redan installerat.. nu blev jag lite orolig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Inga problem, ska bara vara att plugga ut gamla disken och in med den nya. Kan behöva läggas till i Diskhantering efteråt om den inte dyker upp.

Du kan ju även kolla hur den gamla hårddisken mår med crystaldiskinfo osv, se om det är något fel.

Kan absolut vara en tanke på att köpa en till SSD, oftast startar spel snabbare när man har installerat dom på en SSD. Dom är lite dyrare sett till tb/pris, men behöver man inga stora mängder av lagring så skulle jag köpt en SSD.

Åh va skönt att höra. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiz84:

Hmm det är ju en färdigbyggd dator som hade båda hårdiskarna när vi köpte den ny från inet. Windows var redan installerat.. nu blev jag lite orolig..

Jag kan ju kanske testa att ta bort D disken och starta upp datorn o se om jag går igång den med bara C disken i först flr säkerhets skull?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emmiz84:

Jag kan ju kanske testa att ta bort D disken och starta upp datorn o se om jag går igång den med bara C disken i först flr säkerhets skull?

Jo, det är en bra idé.
Installationsprogrammet för Windows kan få för sig att lägga viktiga filer på flera diskar än den man installerar på, vilket är ganska galet, men tyvärr verkar hända fortfarande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiz84:

Jag kan ju kanske testa att ta bort D disken och starta upp datorn o se om jag går igång den med bara C disken i först flr säkerhets skull?

Kan du dra upp bilder på hur diskarna ser ut i systemet? ALT + Print Screen tar en skärmdump av det aktiva fönstret.
Du kan även posta bilden direkt till sweclockers med näst sista ikonen när du gått över till att förhandsgranska inlägget.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Hade ni/den bara en hårddisk i när Windows installerades, annars ligger det vissa filer på den "andra" hårddisken vilket kan förstöra uppstarten.

Är det sant det? Då är ju Windows ännu sämre än jag alltid tyckt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av backlulund:

Är det sant det? Då är ju Windows ännu sämre än jag alltid tyckt.

Beror mest på att systemdisken inte är ansluten till första SATA-porten, men har man bara en disk i så är det ju lugnt.

Permalänk
Medlem

@Emmiz84 Köp en SSD, rekommenderar Samsung Evo 870 2TB om du vill ha något som håller i längden. Kostar 700kr mer än 1TB modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan du dra upp bilder på hur diskarna ser ut i systemet? ALT + Print Screen tar en skärmdump av det aktiva fönstret.
Du kan även posta bilden direkt till sweclockers med näst sista ikonen när du gått över till att förhandsgranska inlägget.

Menar du det här?

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på Start-ikonen (det blå fönstret) och väljer Diskhantering får du en bättre översikt på diskar och partitioner.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmiz84:

<Uppladdad bildlänk>

Menar du det här?

Tror vi vill se hur det ser ut i "diskhantering" i windows, där kan vi se om det finns en risk att datorn kommer sluta fungera när du tar ur "D:" disken.

Men jag skulle säga: ta ur strömsladden till "d:" disken och starta datorn. Om den bootar korrekt: inga problem.

Återkom här om den INTE bootar efter det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tror vi vill se hur det ser ut i "diskhantering" i windows, där kan vi se om det finns en risk att datorn kommer sluta fungera när du tar ur "D:" disken.

Men jag skulle säga: ta ur strömsladden till "d:" disken och starta datorn. Om den bootar korrekt: inga problem.

Återkom här om den INTE bootar efter det

Den startade utan problem när jag hade tagit bort D disken!! Tack så mycket för hjälpen alla!

En sista fråga bara: D disken är en SATA 3,5 tum. Om jag köper en SSD 2,5 tum. Blir den för liten för "hållaren" då? Behöver jag köpa en ny hållare tror ni? Det kan jag ju i flr dig fråga i affären. Men tänkte om ni visste

Permalänk

Brukar finnas hål för skruv i botten av en 3,5" hållare för 2.5" diskar

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Brukar finnas hål för skruv i botten av en 3,5" hållare för 2.5" diskar

Ok va bra. Tack

Permalänk
Skrivet av Emmiz84:

Ok va bra. Tack

Om det inte finns så kan du bara ha den liggandes lös i chassit.

Sålänge man inte kastar runt burken för mycket kommer den ligga där du la den utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om det inte finns så kan du bara ha den liggandes lös i chassit.

Sålänge man inte kastar runt burken för mycket kommer den ligga där du la den utan problem.

Aah ok. Men dåså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om det inte finns så kan du bara ha den liggandes lös i chassit.

Sålänge man inte kastar runt burken för mycket kommer den ligga där du la den utan problem.

Skrivet av Emmiz84:

Aah ok. Men dåså

Fast...den dag datorn ska flyttas har man ju glömt att den hänger löst och då kan saker gå sönder, så helst inte.

Finns dubbelhäftande tejp om du inte har något att skruva fast den i

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Beror mest på att systemdisken inte är ansluten till första SATA-porten, men har man bara en disk i så är det ju lugnt.

Jaha, där ser man. Tack för info

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast...den dag datorn ska flyttas har man ju glömt att den hänger löst och då kan saker gå sönder, så helst inte.

Finns dubbelhäftande tejp om du inte har något att skruva fast den i

Ja just det. Smart! 🙂

Permalänk
Skrivet av FX9:

Fast...den dag datorn ska flyttas har man ju glömt att den hänger löst och då kan saker gå sönder, så helst inte.

Finns dubbelhäftande tejp om du inte har något att skruva fast den i

Ja det går göra så fast ssd är så pass lätta att de knappt rör sig utan hålls fast i sladdarna för det mesta tillräckligt.

Jag har en hög mekaniska diskar i botten på mitt chassi bara staplade på varandra pga brist på hållare å de har gått liggandes där i 10år utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows