Avtalsvillkorslagen

Permalänk
Medlem

Avtalsvillkorslagen

Har just "upptäckt" avtalsvillkorslagen.

Så här skriver Konsumentverket om den i sin information till företagare

Villkoret är oskäligt om det strider mot lagstiftning som inte är tvingande men leder till en så stor nackdel för konsumenten att det inte blir en rimlig balans mellan dina och konsumentens rättigheter. Till exempel att bara du kan säga upp avtalet.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/a...

Borde inte denna kunna användas i en situation som ofta återkommer på det här forumet: det är väldigt lätt att teckna sig för mobilabonnemang, TV, bredband etc men för att säga upp abonnemanget krävs ofta att man typ ringer mellan 10 och 12 och sitter i telefonkö i en timme (jämfört med nyteckning då man kan ringa mellan 8 och 22 och det är max 1 minuts telefonkö). Istället borde det, tycker/spekulerar jag, räcka med att man typ använder operatörens kontaktformulär och skriver "Jag vill säga upp abonnemanget XYZ från med månadsskiftet. Har ni några frågor kan ni ringa mig på 070-xxx efter 17."

(lite förenklat)

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Jo man kan använda det som argument, men räkna med bråk, haft några duster med bla Telenor om just detdär, det är ju självklart i min värd att det ska vara lika lätt att säga upp något som att teckna. Och ja det räcker göra som du beskriver, motparten har inte rätt kräva att en uppsägning kommer in på ett visst sätt (undantag har jag för mig är hyra av bostad o några fler )

Permalänk
Medlem

Det finns till och med tydligare lagar kring av uppsägning av avtal får vara formlös för konsumenter.

Men det är ju knappast så att svenska företag behöver bry sig om vad lagen säger.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Grundregeln är att du ska kunna säga upp på samma sätt/lika enkelt som du tecknar, men det skiter nästan alla företag i.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Har just "upptäckt" avtalsvillkorslagen.

Så här skriver Konsumentverket om den i sin information till företagare

Villkoret är oskäligt om det strider mot lagstiftning som inte är tvingande men leder till en så stor nackdel för konsumenten att det inte blir en rimlig balans mellan dina och konsumentens rättigheter. Till exempel att bara du kan säga upp avtalet.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/a...

Borde inte denna kunna användas i en situation som ofta återkommer på det här forumet: det är väldigt lätt att teckna sig för mobilabonnemang, TV, bredband etc men för att säga upp abonnemanget krävs ofta att man typ ringer mellan 10 och 12 och sitter i telefonkö i en timme (jämfört med nyteckning då man kan ringa mellan 8 och 22 och det är max 1 minuts telefonkö). Istället borde det, tycker/spekulerar jag, räcka med att man typ använder operatörens kontaktformulär och skriver "Jag vill säga upp abonnemanget XYZ från med månadsskiftet. Har ni några frågor kan ni ringa mig på 070-xxx efter 17."

(lite förenklat)

Vad säger ni?

Tror inte dom direkt kan neka att du säger upp det med snigelpost vilket är det absolut enklaste, sure tar lite tid då brevet ska dit osv men det är nog ändå det absolut lättaste sättet att säga upp ett abonemang och därav så kommer nog argumentet du har inte vara giltigt tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror inte dom direkt kan neka att du säger upp det med snigelpost vilket är det absolut enklaste, sure tar lite tid då brevet ska dit osv men det är nog ändå det absolut lättaste sättet att säga upp ett abonemang och därav så kommer nog argumentet du har inte vara giltigt tyvärr.

Den är farlig, du måste nästan sända rek då, du måste bevisa det kommit fram , epost är bättre, dessutom räknas ett epost som ankommit när det avsändes utöver risken för meddelandet räknas från det du sände , ett godtagbart bevis är sända en cc till sig själv, formulär är också farligt om du inte får en kvittens

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det finns till och med tydligare lagar kring av uppsägning av avtal får vara formlös för konsumenter.

Men det är ju knappast så att svenska företag behöver bry sig om vad lagen säger.

Vilken lag/paragraf är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Vilken lag/paragraf är det?

3 § AVLK dvs den lag du hänvisade till , sammanfattning "du som konsument får själv välja hur du vill säga upp avtalet. Om företagets allmänna villkor innehåller ett avsnitt om att du måste säga upp avtalet på ett visst sätt, är det avsnittet ogiltigt" så även om de skrivit in något i villkoren kan du göra som du föreslår , man kan också hänvisa till tex ARN 2013-00490