Har just "upptäckt" avtalsvillkorslagen.
Så här skriver Konsumentverket om den i sin information till företagare
Villkoret är oskäligt om det strider mot lagstiftning som inte är tvingande men leder till en så stor nackdel för konsumenten att det inte blir en rimlig balans mellan dina och konsumentens rättigheter. Till exempel att bara du kan säga upp avtalet.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/a...
Borde inte denna kunna användas i en situation som ofta återkommer på det här forumet: det är väldigt lätt att teckna sig för mobilabonnemang, TV, bredband etc men för att säga upp abonnemanget krävs ofta att man typ ringer mellan 10 och 12 och sitter i telefonkö i en timme (jämfört med nyteckning då man kan ringa mellan 8 och 22 och det är max 1 minuts telefonkö). Istället borde det, tycker/spekulerar jag, räcka med att man typ använder operatörens kontaktformulär och skriver "Jag vill säga upp abonnemanget XYZ från med månadsskiftet. Har ni några frågor kan ni ringa mig på 070-xxx efter 17."
(lite förenklat)
Vad säger ni?