Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Det faktiska uttalandet från Nintendo är;

Citat:

We have received many inquiries regarding another company’s game released in January 2024. We have not granted any permission for the use of Pokémon intellectual property or assets in that game. We intend to investigate and take appropriate measures to address any acts that infringe on intellectual property rights related to the Pokémon. We will continue to cherish and nurture each and every Pokémon and its world, and work to bring the world together through Pokémon in the future.

The Pokémon Company

Så mer eller mindre ett standardsvar ang. användning av deras IP.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

https://www.twitch.tv/piratesoftware/clip/AdorableFineDogeDeI...

Om man tar två modeller på monster som är Varg-inspirerade och skalar runt en massa så täcker dom -nästan!- varandra... wow vilken överraskning..!

Palworlds Pal's är helt klart inspirerat från pokemon men du kan inte copyrighta en artstyle...
Cremis är ju klart en "eevee" men kan man påstå copyright brott på en huvudform och :3 ansikte?

Så om någon gör fanart på en "grass type charizard" och har med den i sitt spel så ska nintendo få stämma skiten ur dom? lmao. nånstans går gränsen för vad som är för likt eller tillräckligt olikt.

Palworld rider på gränsen men jag tror det är delvis det som gör att gamers älskar spelet. det känns på något sätt MER pokemon än vad gamefreak kommit med de senaste 2 mainline spelen.

Men det ser inte ut som att dom har "copy pastat" från stulna modeller som det insinuerats.

Det kan såklart ändras om det kommer bättre bevisning än vad som visats hittils. (typ binary compare på vectors eller nåt som kan visa vilkda delar som är -identiska- polygonmässigt. inte bara "mycket nära after skalning och morping".)

Det är ju bara en grej om någon vill göra en (rättslig) grej av det. Att slå på stora trumman för att något spel har någon mindre aspekt, eller karaktär, som härmar eller kopierar från ens egna intellektuella egendom är inte längre vanligt förekommande, så länge det inte är en existerande Pokémon i ens egna kommersiella verk. Men däremot blir det betydligt mer uppseendeväckande om en väldigt stor del av innehållet drar en nästan rak linje och omedelbara paralleller till varumärket.

Pokémon skapade ju en helt ny typ av hobby- och lekintresse för barn. Resultatet från andra företag blev Digimon, Yu-Gi-Oh och dylika skapelser. Där var förvisso inspirationen väldigt tydlig, men verken i sig var fortfarande helt unika. Något jag inte tror man kan säga om Palworld, vilket också gör att de kan leva farligt rent rättsligt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Inte alls. De har filmmaterial att granska ifrån som legat ute i 2 år snart. Har det inte varit aktuellt att gå vidare rättsligt på det då är det inte aktuellt nu heller. Nu vet jag inte hur det är skrivet i Japan men i regel brukar man lämna in en anmälan vid misstanke som sedan granskas. Bara för att spelet släpptes för några dagar sen betyder det inte att det varit rättsligt omöjligt att granska det på plats hos utvecklarna.

Men du kan ju inte analysera polygoner och annat genom trailers och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men du kan ju inte analysera polygoner och annat genom trailers och sådant.

Läs om det jag skrev igen.

Vid rättslig tvist tar man fram begärt material, detta skulle enkelt kunna jämföras.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Läs om det jag skrev igen.

Vid rättslig tvist tar man fram begärt material, detta skulle enkelt kunna jämföras.

Hur vet vi att de inte har gjort det? Hur vet vi att ingenting pågår bakom kulisserna än idag? Brukar ju vara rätt hush hush på sådant.

Spelet har ju väldigt tydliga kopior, inte 1:1, men nästan tillräckligt för att vara plagiant på flera Pokemons och jag tror inte Nintendo är så glada över det, och om man nu förnekar dessa så lever man nog i en bubbla eller försöker man inbilla sig själv att ens köp av spelet var riktigt bra. Och frågan är ju, med tanke på hur populärt spelet är i Kina och världen runt idag med 7 miljoner sålda kopior, helt onaturlig tillväxt med tanke på Gamepass, se Starfield, så tror jag inte Nintendo vill uppröra 7 miljoner potentiella kunder, så de har nog en del att bolla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur vet vi att de inte har gjort det? Hur vet vi att ingenting pågår bakom kulisserna än idag? Brukar ju vara rätt hush hush på sådant.

Spelet har ju väldigt tydliga kopior, inte 1:1, men nästan tillräckligt för att vara plagiant på flera Pokemons och jag tror inte Nintendo är så glada över det, och om man nu förnekar dessa så lever man nog i en bubbla eller försöker man inbilla sig själv att ens köp av spelet var riktigt bra. Och frågan är ju, med tanke på hur populärt spelet är i Kina och världen runt idag med 7 miljoner sålda kopior, helt onaturlig tillväxt med tanke på Gamepass, se Starfield, så tror jag inte Nintendo vill uppröra 7 miljoner potentiella kunder, så de har nog en del att bolla med.

Det var sannolikt inte en grej förrän Palworld blev ett kommersiellt fenomen. The Pokémon Company och Nintendo kan alltså ha varit lätt avslappnade till enstaka människor som nämnde detta innan dess. Så om processen att göra jämförelser inleds ordentligt på senare tid kan man räkna med att de samlar på sig så mycket material som möjligt, innan själva rättsprocessen dras igång

Jag tror sen inte att Nintendo bryr sig särskilt mycket om Palworlds kunder eller spelare. Det är trots allt en konkurrerande produkt som plagierar ens varumärke, för övrigt också utvecklat och producerat av ett japanskt företag. Den sista aspekten kan komplicera saker och förlänga processen ytterligare, då Japan har en säregen och kraftig anknytning till det sociologiska konceptet om anseende.

Permalänk
Medlem

Rätt bra video som snackar om det https://www.youtube.com/watch?v=mYBN5Er8qOs

För de som inte vet vilka Second Wind är, de är teamet som var bakom Zero Punctuation på The Escapist som lämnade företaget och startade sitt eget projekt när deras editor-in-chief fick sparken helt utan anledning och varning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

35tim nu spelade och det är verkligen väldigt roligt det här.
Världen är riktigt mysig och har mkt kvar att utforska.

Ni som skriver att det är ett barnspel kan ju testa vara barnsliga någon gång också.
Varför växa upp liksom xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bra köp har det visat sig. Barnen, 10 och 12, har spelat det rejält, med lite olika ingång (12-åringen grindar mer grejor tror jag, 10-åringen knallar mer runt och gör, ja, jag förstår inte sådana här spel). 10-åringen och 5-åringen (som tittar på) pratar hela tiden om "pokemon" ditt och "pokemon" datt, så det är ju klart vad de tycker åtminstone. "jättebra spel, pappa!".

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

"The designs are COMPLETELY different!" Säger han. Men det är ju väldigt lite som faktiskt skiljer dem åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

"The designs are COMPLETELY different!" Säger han. Men det är ju väldigt lite som faktiskt skiljer dem åt?

"tell me you didn't watch the video without telling me you didn't watch the video"?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

"tell me you didn't watch the video without telling me you didn't watch the video"?

Du kan ju gärna ta upp det jag missat av den här videon på 13 minuter?

Jämförelsen mellan Pokemon och Dragon Quest var lite långsökt då skillnaderna är ordentligt stora. Till skillnad från Palworld mot Pokemon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du kan ju gärna ta upp det jag missat av den här videon på 13 minuter?

Jämförelsen mellan Pokemon och Dragon Quest var lite långsökt då skillnaderna är ordentligt stora. Till skillnad från Palworld mot Pokemon.

Den största skillnaden mellan dq vs pokemon och pokemon vs palworld är att palworld har samma artstyle. därav känns det automatiskt mer likt för ögat, men när det gäller copyright är det mer än tillräckligt olikt.
om du tar svansen ninetails och sätter på kroppen av blastoise, gör den mindre och ger den pikachus huvud men med älv-öron... är det intrång i gamefreaks IP då?

niosvansad räv är vanligt i japansk mytologi, sköldpadda är sköldpadda och generic cutesy mousehead är just det. du kan inte kräva copyright på en stil.

så inspirerat? ja absolut, plagierat? nej.
I de flesta fallen är skillnaden för stor, och i de fallen det är mer likt använder han parallelen deathstroke vs deadpool.
typ fantomen och läderlappen, liknande, men inte samma.

han tar till och med upp en exempel där även han tycker det är suspekt, hårmodellen på en pal/pokemon är identisk i struktur. jag kan hålla med där. även Cremis som mer eller mindre är en Eevee med fluffig man är väldigt tvek om dom kommer undan med.

Jag tror andledningen till att så många älskar palworld är just att Palsen känns mer pokemon än gamefreaks egna nya "pokemon" de senaste 3-4 spelen.

Lägger till att för mig personligen känns det som pokemon började halka på vad exakt som får pokemon att kännas som pokemon efter gen 2. gen 1 och 2 var perfekt pokemon feel sen började de deviera mer och mer. but I digress.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+