Tolkande av anställningsavtal (Tjänstgöringsområde)

Permalänk
Medlem

Tolkande av anställningsavtal (Tjänstgöringsområde)

Hej, jag tänkte bara se om någon har lust att hjälpa mig tolka mitt anställningsavtal. Jag är anställd på bemanningsföretag i Norrköping och i mitt anställningsavtal står det "Ambulerande med tjänstgöringsområde Norrköping, §3 mom 6"
Utanför tjänst så är det Allmegas bemmaningsavtal som gäller, så här står det i allmegas avtal i §3 mom 6

Här är bilder på SMS jag fått:

Jag tolkar mitt avtal som att min zon är Norrköping, och de där 75km bara är hur stor en zon bör vara och att eftersom Norrköping inte är 75km så är det inget som påverkar mig.
Jag förstår inte vad meningen är med tjänstgöringsområdet i avtalet om man tolkar avtalet som kontoret har gjort här?

TLDR; Kan jag bli tvungen att jobba i Linköping/Skänninge när det står Norrköping som tjänstgöringsområde i avtalet? ("Tjänstgöringsområdet ska anges som ett geografiskt område genomuppräkning av kommuner, postnummer, riktnummer, inritat på en karta eller liknande.")

Tack i förväg

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Tvungen tror jag inte, tolkar precis som du att Almegas avtal säger "området ska vara specificerat i förväg, och bör inte vara större än 75km från kontoret", inte som att "zonen är 75km om inte annat anges".
De verkar inte heller försöka tvinga dig, utan mer som ett erbjudande pga lite arbete för tillfället

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Står ju klart och tydligt att ditt område ska va specat i ditt anställningsavtal?

Du får lusläsa det vad det står där som område.

Vet att i mitt avtal på lernia oskarshamn ståd det typ 70km från huvudkontor oskarshamn.

Dvs bodde man 70km norr om oskarshamn typ i gamleby kunde man åka på att pendla typ nästan till kalmar.

Dvs upp till 140km typ enkel resa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Geografiskt område Norrköping.
Området bör dock vara inom 75.
Det står att området inte bör vara större än att resa från deras kontor till arbetsplatsen blir större än 75km.

Står det i ditt anställningsavtal Norrköping?

Men som någon tidigare skrev, de verkar inte tvinga dig eftersom de erbjuder dig att vara hemma istället.

Permalänk
Medlem

De skriver ju uttryckligen att de kommer att fråga om du har möjlighet.

Det intressanta är väl om du i normalfallet har lön oavsett om du jobbar eller inte. Om du har det så skulle jag säga att det är oproblematiskt att säga "nej, jag har inte möjlighet att ta mig till grannkommunen och jag vill inte vara ledig". Om du blir pressad på vad tjänstgöringsområdet är så tycker jag att det är supertydligt att det är Norrköpings kommun, eftersom det är den enda rimliga tolkningen av "Norrköping", givet kollektivavtalet.

Om du inte normalt har betalt så har du ett val att göra om du vill resa och få lön eller inte.

Som i alla relationer kan val man gör få framtida konsekvenser och det är inte oviktigt hur man kommunicerar.

Permalänk
Medlem

Ser att du med enkelhet kan ta dig till Skänninge från Norrköping med Östgötapendeln. 57 minuters restid, 0 byten, och flera avgångar i timmen. Dock kan man ju lungt påstå att de ligger på den absoluta gränsen kring den geografiska zonen de föreslår. Från Norrköping till Runsven, Skänninge, är det 74,6 km.

Jag håller inte med ovanstående om att tjänstgöringsområdet begränsas enbart till "Norrköping", utan att det sträcker sig upp till 75 km från kontoret. Det står tydligt att det geografiska området kan utgöras av kommuer (plural) eller liknande. Som andra föreslagit, titta på vad som de facto står angivet/definierat i avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Hej, jag tänkte bara se om någon har lust att hjälpa mig tolka mitt anställningsavtal. Jag är anställd på bemanningsföretag i Norrköping och i mitt anställningsavtal står det "Ambulerande med tjänstgöringsområde Norrköping, §3 mom 6"
Utanför tjänst så är det Allmegas bemmaningsavtal som gäller, så här står det i allmegas avtal i §3 mom 6
https://i.imgur.com/XF5Sc1L.png

Här är bilder på SMS jag fått:
https://i.imgur.com/CrIVQGp.png
https://i.imgur.com/zjaYTtW.png

Jag tolkar mitt avtal som att min zon är Norrköping, och de där 75km bara är hur stor en zon bör vara och att eftersom Norrköping inte är 75km så är det inget som påverkar mig.
Jag förstår inte vad meningen är med tjänstgöringsområdet i avtalet om man tolkar avtalet som kontoret har gjort här?

TLDR; Kan jag bli tvungen att jobba i Linköping/Skänninge när det står Norrköping som tjänstgöringsområde i avtalet? ("Tjänstgöringsområdet ska anges som ett geografiskt område genomuppräkning av kommuner, postnummer, riktnummer, inritat på en karta eller liknande.")

Tack i förväg

Skrivet av sweisdapro:

Tvungen tror jag inte, tolkar precis som du att Almegas avtal säger "området ska vara specificerat i förväg, och bör inte vara större än 75km från kontoret", inte som att "zonen är 75km om inte annat anges".
De verkar inte heller försöka tvinga dig, utan mer som ett erbjudande pga lite arbete för tillfället

Skrivet av Rouge of Darkness:

Står ju klart och tydligt att ditt område ska va specat i ditt anställningsavtal?

Du får lusläsa det vad det står där som område.

Vet att i mitt avtal på lernia oskarshamn ståd det typ 70km från huvudkontor oskarshamn.

Dvs bodde man 70km norr om oskarshamn typ i gamleby kunde man åka på att pendla typ nästan till kalmar.

Dvs upp till 140km typ enkel resa.

Skrivet av Dem8n:

Geografiskt område Norrköping.
Området bör dock vara inom 75.
Det står att området inte bör vara större än att resa från deras kontor till arbetsplatsen blir större än 75km.

Står det i ditt anställningsavtal Norrköping?

Men som någon tidigare skrev, de verkar inte tvinga dig eftersom de erbjuder dig att vara hemma istället.

Skrivet av KAD:

De skriver ju uttryckligen att de kommer att fråga om du har möjlighet.

Det intressanta är väl om du i normalfallet har lön oavsett om du jobbar eller inte. Om du har det så skulle jag säga att det är oproblematiskt att säga "nej, jag har inte möjlighet att ta mig till grannkommunen och jag vill inte vara ledig". Om du blir pressad på vad tjänstgöringsområdet är så tycker jag att det är supertydligt att det är Norrköpings kommun, eftersom det är den enda rimliga tolkningen av "Norrköping", givet kollektivavtalet.

Om du inte normalt har betalt så har du ett val att göra om du vill resa och få lön eller inte.

Som i alla relationer kan val man gör få framtida konsekvenser och det är inte oviktigt hur man kommunicerar.

Gällande just "är jag tvungen?" så spelar det ju mindre roll om det är strikt tvunget om det är så ett "nej" får konsekvenser som gör att det är högst olämpligt att säga nej en massa.
Om det inte är ett fullständigt kravlöst erbjudande så är det ju oavsett nivå av "tvång" ungefär lika viktigt att reda ut vad som faktiskt gäller angående tjänstgöringsområdet.

Formuleringen i "§3 mom 6" låter ju som att det bör stå mycket tydligt i ditt anställningsavtal vad du har för tjänstgöringsområde. Det som står där om 75km verkar ju mycket riktigt bara vara en rekommendation gällande hur stort tjänstgöringsområde man rimligen ska kunna skriva in i ett anställningsavtal.
Lite konstigt om det inte står något tydligt angivet område i själva anställningsavtalet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Jag håller inte med ovanstående om att tjänstgöringsområdet begränsas enbart till "Norrköping", utan att det sträcker sig upp till 75 km från kontoret. Det står tydligt att det geografiska området kan utgöras av kommuer (plural) eller liknande. Som andra föreslagit, titta på vad som de facto står angivet/definierat i avtal.

Det står att tjänstgöringsområdet skall anges i anställningsavtalet, och allt det där andra som rabblas upp där verkar definiera hur detta bör anges (och att det inte bör vara mer än 75km resavstånd från bemanningsföretagets kontor på det som anges).

Så OM verkligen det enda som står i avtalet är "Norrköping" (vi kan ju bara gå på vad TS skrivit, så vi får väl anta det) så verkar det ju svårt att hävda "75 km från huvudkontoret" eftersom det isf inte stått något om det i avtalet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:
Skrivet av Rouge of Darkness:
Skrivet av Dem8n:
Skrivet av KAD:
Skrivet av buse_id10t:
Skrivet av evil penguin:

Skönt att flera verkar tolka det så som jag gör. Jag är tillsvidareanställd med timlön, om det inte finns arbete så får vi garantilön på 124,79kr/timme. I Måndags och Tisdags så var jag hemma med garantilön, idag ringde de på morgonen och sa att det finns arbete i Linköping idag och resten av veckan. Jag sa att jag brukar cykla men de tyckte att jag skulle ta pendeln (vilket kostar 180kr/dag, 540kr för 3 dagar). Jag sa att jag avstår och då frågar han hur många semesterdagar jag har och tycker att jag ska ta mina 2 sista dagar idag och imorgon, jag sa då att jag vill spara en och bara ta en idag.

Men jag borde alltså kunna tacka nej till arbete i annan kommun och istället vara hemma med garantilön i väntan på arbete i Norrköpings kommun? Dvs vara hemma utan att behöva ta semester eller tjänstledigt.
Här är en bild på mitt anställningsavtal

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Skönt att flera verkar tolka det så som jag gör. Jag är tillsvidareanställd med timlön, om det inte finns arbete så får vi garantilön på 124,79kr/timme. I Måndags och Tisdags så var jag hemma med garantilön, idag ringde de på morgonen och sa att det finns arbete i Linköping idag och resten av veckan. Jag sa att jag brukar cykla men de tyckte att jag skulle ta pendeln (vilket kostar 180kr/dag, 540kr för 3 dagar). Jag sa att jag avstår och då frågar han hur många semesterdagar jag har och tycker att jag ska ta mina 2 sista dagar idag och imorgon, jag sa då att jag vill spara en och bara ta en idag.

Men jag borde alltså kunna tacka nej till arbete i annan kommun och istället vara hemma med garantilön i väntan på arbete i Norrköpings kommun? Dvs vara hemma utan att behöva ta semester eller tjänstledigt.
Här är en bild på mitt anställningsavtal
https://i.imgur.com/MlvRfgp.png

Norrköping är ju en del av din adress i det fallet.

edit: Missade det andra stället glöm mig

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Skönt att flera verkar tolka det så som jag gör. Jag är tillsvidareanställd med timlön, om det inte finns arbete så får vi garantilön på 124,79kr/timme. I Måndags och Tisdags så var jag hemma med garantilön, idag ringde de på morgonen och sa att det finns arbete i Linköping idag och resten av veckan. Jag sa att jag brukar cykla men de tyckte att jag skulle ta pendeln (vilket kostar 180kr/dag, 540kr för 3 dagar). Jag sa att jag avstår och då frågar han hur många semesterdagar jag har och tycker att jag ska ta mina 2 sista dagar idag och imorgon, jag sa då att jag vill spara en och bara ta en idag.

Men jag borde alltså kunna tacka nej till arbete i annan kommun och istället vara hemma med garantilön i väntan på arbete i Norrköpings kommun? Dvs vara hemma utan att behöva ta semester eller tjänstledigt.
Här är en bild på mitt anställningsavtal
https://i.imgur.com/MlvRfgp.png

Jag tolkar det också som du gör men tror ingen här inne är arbetsrättsjurist så det blir ju tolkning av lekmän. Din chef har säkert inte heller helt koll på arbetsrätt, det brukar sällan cheferna ha. Kolla med ditt företags HR-avdelning skulle vara mitt tips. Eller ring facket om du är med där, hos dem kan du också få kontakt med arbetsrättsjurist.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Skönt att flera verkar tolka det så som jag gör. Jag är tillsvidareanställd med timlön, om det inte finns arbete så får vi garantilön på 124,79kr/timme. I Måndags och Tisdags så var jag hemma med garantilön, idag ringde de på morgonen och sa att det finns arbete i Linköping idag och resten av veckan. Jag sa att jag brukar cykla men de tyckte att jag skulle ta pendeln (vilket kostar 180kr/dag, 540kr för 3 dagar). Jag sa att jag avstår och då frågar han hur många semesterdagar jag har och tycker att jag ska ta mina 2 sista dagar idag och imorgon, jag sa då att jag vill spara en och bara ta en idag.

Men jag borde alltså kunna tacka nej till arbete i annan kommun och istället vara hemma med garantilön i väntan på arbete i Norrköpings kommun? Dvs vara hemma utan att behöva ta semester eller tjänstledigt.
Här är en bild på mitt anställningsavtal
https://i.imgur.com/MlvRfgp.png

Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tolkar det också som du gör men tror ingen här inne är arbetsrättsjurist så det blir ju tolkning av lekmän. Din chef har säkert inte heller helt koll på arbetsrätt, det brukar sällan cheferna ha. Kolla med ditt företags HR-avdelning skulle vara mitt tips. Eller ring facket om du är med där, hos dem kan du också få kontakt med arbetsrättsjurist.

Ja, om "Ambulerande med tjänstgöringsområde: Norrköping, §3 mom 6" är det enda som finns skrivet så känns det som att den enda riktigt tydliga slutsatsen blir att de inte följt anvisningarna i "§3 mom 6" för hur området skall anges i avtalet.

Däremot är det ju lite mer oklart hur "Norrköping, §3 mom 6" skall tolkas, och som föreslås blir det nog en fråga för juridikclockers om det finns en etablerad tolkning av en sådan formulering, t.ex.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kortfattat: Kolla om det finns lokalt fackligt avtal. Det vet facket. Ibland kan man avtala bort/fram helt annorlunda saker än det står i centrala avtal.

Avtalen har ändrats sedan jag arbetade inom bemanning (har gjort det för 3 olika firmor), så jag kan inte säga hur det är nu, men de skickade ibland ut oss på uppdrag som började så tidigt att man bara kunde ta sig dit med kollektivtrafik om man åkte på kvällen innan arbetsdagen. I mitt avtal stod att det inte var krav på egen bil. Jag hade arbetskamrater som var ensamstående föräldrar och kunde få uppdrag som byggde på att de lämnade på dagis 4.30, dvs, omöjligt. Bemanningsföretaget räknade på antingen närliggande kommuner eller avstånd, det som passade bäst. Hade uppdrag 80km bort någon gång, men fick då resan betald.

Spontant tycker jag att Skänninge låter långt bort, men att Linköping nog låter rimligt om det går kollektivtrafik dit.

Att de ger trådstartaren ett val är nog för att de inser att det är krångligt att ta sig dit för många. Nekar de arbete = ingen lön = bra för bemanningsföretaget om de har många som sitter och väntar på uppdrag.

Är det inte så att uppdraget ger så mycket mer i lön att reskostnaden vägs upp? Ok, det kanske känns som att "jobba gratis" jämfört med att sitta hemma med garantilön, men min erfarenhet av bemanning är att om man är tillgänglig så hamnar man längre upp i konsultchefens mentala lista och man får enklare bra uppdrag på närmare håll eftersom de hellre ringer nån som de vet klarar jobbet än någon som upplevs lite mer krånglig.

Borde skrivas en bok om bemanningsbranschen, det är ett helt konststycke att vara konsultchef har jag förstått det som. "På min tid" hade vi förutom garantilön även några dagar per månad där man kunde gå utan uppdrag och utan garantilön; var det ont om arbeten roterades de anställda så att man alltid åkte på ett par obetalda dagar per månad om man inte var riktigt poppis hos någon kund så man bokades på längre tid.

Många bemanningsföretag, de flesta sannolikt, har inga lokala fackklubbar. Men lite beroende på bransch finns det ändå ett fack man kan ha kontakt med, inte sällan IF Metall. Det kan verkligen rekommenderas, speciellt om det börjar talas om uppsägningar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag kollade precis på mina gamla anställningsavtal från Lernia, OPG och Manpower. På alla dessa så står det klart och tydligt att området är en 75 km radie från kontorets adress.

I det här fallet så står det bara att området är Norrköping och det skulle jag tolka som antingen Norrköpings tätort eller Norrköpings kommun.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Jag kollade precis på mina gamla anställningsavtal från Lernia, OPG och Manpower. På alla dessa så står det klart och tydligt att området är en 75 km radie från kontorets adress.

I det här fallet så står det bara att området är Norrköping och det skulle jag tolka som antingen Norrköpings tätort eller Norrköpings kommun.

Dock specar ju paragrafen de hänvisade till att det är från deras kontor avståndet anses så antar att det finns ett kontor i norrköping de utgår ifrån eftersom avtalet säger det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu får vi se vad de säger.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

I LO:s avtalstext för bemanningsföretagen står det så här i paragraf 6.

Mom 6 Tjänstgöringsområde och arbetsskyldighet
Vid anställningstillfället ska tjänstgöringsområdet fastställas skriftligt i an
ställningsbeviset. Hänsyn ska i varje enskilt fall tas till det som anses vara
normalt rese- och pendlingsavstånd beräknat med för regionen vanligen
fungerande transportmedel.
Tjänstgöringsområdet ska anges som ett geografiskt område genom
uppräkning av kommuner, postnummer, riktnummer, inritat på en karta
eller liknande. Tjänstgöringsområdet bör inte vara större än att resa från
bemanningsföretagets kontor till arbetsplatsen blir längre än 75 km.
Facklig organisation kan efter förhandling säga upp företagets rätt att
fastställa tjänstgöringsområdet för de av förhandlingen berörda anställda.
Inför förhandlingen ska hänsyn tas i varje enskilt fall till det som anses
vara normalt rese- och pendlingsavstånd beräknat med för regionen
vanligen fungerande transportmedel. Om överenskommelse inte kan träffas
ska primärkommun, eller i storstadsområdena Stockholm, Göteborg samt
Malmö, med direkt angränsande kommuner, vara tjänstgöringsområde för
berörda anställda.

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

<Uppladdad bildlänk>
Nu får vi se vad de säger.

Spännande att följa 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det här var svaret jag fick.
Jag är inte så insatt (därav tråden) men för mig låter det fortfarande konstigt, nu är frågan vem jag ska kontakta. 🤔

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det här var svaret jag fick.
Jag är inte så insatt (därav tråden) men för mig låter det fortfarande konstigt, nu är frågan vem jag ska kontakta. 🤔<Uppladdad bildlänk>

Har de fackligt förankrat att Norrköping=75km?? Lol
Chefen kör bara standardsvar o skjuter ifrån sig ansvaret. Det som är förankrat är texten i avtalet, dvs hur den ska fastställas och beräknas, INTE din slutliga geoposition

O andra sidan kan chefen bara skriva ett nytt avtal o be dig acceptera eller gtfo. Så vet inte riktigt vad det bråkas om i slutändan. Att ha "rätt"?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har de fackligt förankrat att Norrköping=75km?? Lol
Chefen kör bara standardsvar o skjuter ifrån sig ansvaret. Det som är förankrat är texten i avtalet, dvs hur den ska fastställas och beräknas, INTE din slutliga geoposition

O andra sidan kan chefen bara skriva ett nytt avtal o be dig acceptera eller gtfo. Så vet inte riktigt vad det bråkas om i slutändan. Att ha "rätt"?

Jag fattar inte heller vad som skulle vara förankrat. Jag pratade med Handels fack då de har varit på jobbet förut, men då jag inte är medlem så kan de bara säga att det finns ett kollektivavtal. De tyckte dessutom att jag kanske ska vara med i Transport istället då jag oftast är uthyrd till arbetsplatser med transport. Jag testade att ringa almega också men det var helt fel iaf 😅

Jag får väl ta och fråga efter ett lite mer utförligt svar av kontoret antar jag, kanske även fråga om jag kan prata med HR som någon nämnde tidigare 🤔

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Boozfob:

Jag fattar inte heller vad som skulle vara förankrat. Jag pratade med Handels fack då de har varit på jobbet förut, men då jag inte är medlem så kan de bara säga att det finns ett kollektivavtal. De tyckte dessutom att jag kanske ska vara med i Transport istället då jag oftast är uthyrd till arbetsplatser med transport. Jag testade att ringa almega också men det var helt fel iaf 😅

Jag får väl ta och fråga efter ett lite mer utförligt svar av kontoret antar jag, kanske även fråga om jag kan prata med HR som någon nämnde tidigare 🤔

Högst troligen finns det ett lokalt eller bara allmänt avtal mellan fack och arbetsgivaren att om endast ort ges så är det ortens kontor + 75 km radie enligt rimligt pendelavstånd enligt §3 mom 6.

Det kan även vara som så att din handläggare/chef inte tycker det är värt att bråka med dig och det är smidigare att skicka iväg dig till facket och låta dig trötta ut dig.

Ja, handels är ju fel och lär inte vara motpart i det där avtalet, gissningsvis är det IF Metall om du jobbar inom industribemanning och transport om du jobbar med spedition, lager etc.

Jag är inte lika säker som många andra i denna tråden om att du har "rätt" i att Skänningen/Linköping är för långt bort för att inte klassas som ok enligt avtal. Däremot är ju avtalet onekligen rätt dåligt skrivet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Jag fattar inte heller vad som skulle vara förankrat. Jag pratade med Handels fack då de har varit på jobbet förut, men då jag inte är medlem så kan de bara säga att det finns ett kollektivavtal. De tyckte dessutom att jag kanske ska vara med i Transport istället då jag oftast är uthyrd till arbetsplatser med transport. Jag testade att ringa almega också men det var helt fel iaf 😅

Jag får väl ta och fråga efter ett lite mer utförligt svar av kontoret antar jag, kanske även fråga om jag kan prata med HR som någon nämnde tidigare 🤔

HR avdelningar är ju generellt så långt upp i röven med tungan på företagets att de kommer stå på arbetsgivarens sida i alla diskutioner... så lycka till med den säger jag bara men kan väl vara värt ett försök iaf.

är typ facket som gäller om man är medlem annars shit out of luck.

men samtidigt så anser iaf jag att de defenetivt inte följt paragrafen de hänvisade till i ditt anställningsavtal.

avtalet hänvisar till paragraf. paragraf hänvisar att det ska stå tydligt ditt område du förväntas ta jobb innom.

dvs hela ditt avtal har typ moment 22 på den raden och de hänvisar till varandra...

förutom delemen med göteborg/malmö/va den nu mer va med omkringliggande komuner som utgångsområde om man inte kan komma överens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Högst troligen finns det ett lokalt eller bara allmänt avtal mellan fack och arbetsgivaren att om endast ort ges så är det ortens kontor + 75 km radie enligt rimligt pendelavstånd enligt §3 mom 6.

Det kan även vara som så att din handläggare/chef inte tycker det är värt att bråka med dig och det är smidigare att skicka iväg dig till facket och låta dig trötta ut dig.

Ja, handels är ju fel och lär inte vara motpart i det där avtalet, gissningsvis är det IF Metall om du jobbar inom industribemanning och transport om du jobbar med spedition, lager etc.

Jag är inte lika säker som många andra i denna tråden om att du har "rätt" i att Skänningen/Linköping är för långt bort för att inte klassas som ok enligt avtal. Däremot är ju avtalet onekligen rätt dåligt skrivet.

Mycket möjligt att det finns något avtal, men det måste man ju få veta som arbetstagare i så fall?
Jag har ju skrivit på anställningsavtal, inget annat, och i anställningsavtalet står det ju bara Norrköping.
En kollega ringde Handels precis och de sa att det är det som står i avtalet som gäller, inget annat. Kollegan skulle dubbelkolla vad det står i avtalet, om det visar sig att det bara står Norrköping så skulle Handels höra av sig till arbetsgivaren och säga att de gör fel.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Högst troligen finns det ett lokalt eller bara allmänt avtal mellan fack och arbetsgivaren att om endast ort ges så är det ortens kontor + 75 km radie enligt rimligt pendelavstånd enligt §3 mom 6.

Det kan även vara som så att din handläggare/chef inte tycker det är värt att bråka med dig och det är smidigare att skicka iväg dig till facket och låta dig trötta ut dig.

Ja, handels är ju fel och lär inte vara motpart i det där avtalet, gissningsvis är det IF Metall om du jobbar inom industribemanning och transport om du jobbar med spedition, lager etc.

Jag är inte lika säker som många andra i denna tråden om att du har "rätt" i att Skänningen/Linköping är för långt bort för att inte klassas som ok enligt avtal. Däremot är ju avtalet onekligen rätt dåligt skrivet.

Precis, det kan mycket väl finnas lokala avtal som tillägg till kollektivavtalet. Om arbetsgivaren är en stor aktör har de sannolikt bra koll på arbetsrätten och det är då inte vara första gången denna frågan kommer upp.
Givetvis är det värt att kolla upp frågan, men jag skulle inte dra för snabba slutsatser kring vad som är rätt och fel tolkning här.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Boozfob:

Mycket möjligt att det finns något avtal, men det måste man ju få veta som arbetstagare i så fall?
Jag har ju skrivit på anställningsavtal, inget annat, och i anställningsavtalet står det ju bara Norrköping.
En kollega ringde Handels precis och de sa att det är det som står i avtalet som gäller, inget annat. Kollegan skulle dubbelkolla vad det står i avtalet, om det visar sig att det bara står Norrköping så skulle Handels höra av sig till arbetsgivaren och säga att de gör fel.

Det är onekligen ett intressant ärende. Misstänker det är tufft för företaget just nu med arbetstillfällen till konsulterna.

Skrivet av Conqvistadoren:

Precis, det kan mycket väl finnas lokala avtal som tillägg till kollektivavtalet. Om arbetsgivaren är en stor aktör har de sannolikt bra koll på arbetsrätten och det är då inte vara första gången denna frågan kommer upp.
Givetvis är det värt att kolla upp frågan, men jag skulle inte dra för snabba slutsatser kring vad som är rätt och fel tolkning här.

Instämmer, kan helt klart finnas fler aspekter som inte kommit in i denna tråden då vi bara har en paragraf, en bild på ett avtal och ett par skärmdumpar på en SMS-konversation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade anställningsavtalet varit skrivet som det brukar vara så hade saken varit solklar. Du har inte rätt att säga nej till det uppdraget, och att säga nej upprepande gånger kan vara skäl för uppsägning.

Men i det här fallet så har de missat att skriva dit standardformuleringen ”7,5 mils radie från uppsatt kontor, tillhör kontor Norrköping” eller ”Max 75 km från kontorets adress till kundföretaget” på anställningsavtalet. De har bara skrivit tjänstgöringsområde Norrköping utan att närmare precisera hur stort tjänstgöringsområdet är.

Permalänk
Medlem

Det kan ju helt klart finnas lokala överenskommelser om detta, PEMA är ju en stor aktör inom många områden så det finns säkert en kunnig HR avdelning, sen är det ju ofta så att ledningen ute på fältet inte alltid tar hjälp av HR.

Kollektivavtalet är ju ganska solklart, anställningsavtalet är det inte.

Jag har sedan -80 talet jobbat först fackligt och sedan som lokal arbetsledare/områdeschef/trafikchef/konsult b.la med personalfrågor i transportbranschen och tolkat kollektivavtal och skrivit anställningsavtal i mängder.
Som jag tolkar detta anställningsavtal så är arbetsorten Norrköpings kommun om inte annat framgår eller överenskommes separat.

Det innebär ju då att du anses kunna jobba i Arkösund men inte i Söderköping eller Finspång även om dem orterna är närmare.
Om det däremot hade stått "Depå Norrköping" då hade det enbart varit den platsen som hade gällt, allt annat hade gett restid + bilersättning till den anställde.

Sedan har jag sett och även skrivit anställningsavtal där arbetsorten angetts till ett helt län eller typ norra eller södra delen av ett län när det har gällt "tillfälligt/intermittent" anställda men då har man en överenskommelse om detta.

I detta fall skulle man isf ha skrivit N:a-Mellersta Östergötland för att det ska vara Ok med Skänninge t.ex.

Eller så bekräftar man på anställningsavtalet att stationeringsorten är Norrköping och arbetsplatsen är en radie på 75 km.
Då ingår Motala-Mjölby-Kisa-Gamleby-Söderköping-Arkösund-Nyköping-Tystberga-Flen-Katrineholm-Odensbacken och nästan Askersund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Tack för ett mycket utförligt svar 👍

Jag fick ett nytt svar nu

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Vad svarar jag nu då?
Att arbetsplatsen mycket riktigt kan vara 75km bort förutsatt att arbetsplatsens kommun etc är specificerad i anställningsavtalet, men att det inte är fallet nu då det bara står Norrköping?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad