Horizon Forbidden West kommer till PC den 21 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert miland:

Hei H hvorfor sier du at "tvåan var sjukt mycket semre" kan du si noe om det til meg og forklare hva som var semre? Ja hvor lenge spilte du tvåan og på en PS5 eller PLS4 da kan jeg forså at det blir mycket semre. Da du spilte Horizon Zero Dawn var det på ultra vanskelig nivået eller på normal? Håper jeg får svar fra deg siden jeg har venta såå lenge på "TVÅAN" og jeg vet at det skal være planetens flotteste spill i grafikk og mye annet som har blitt forbedret i spillet spesielt når Aloy snakker med mennesker med øyekontakt og ansiktuttrykk Mvh

Här är min recension av FW från en annan tråd här på Swec och jag spelade det på PS5 med svårighetsgrad Normal:

Klarade Horizon Forbidden West nyligen.

Alltså jag gillade verkligen första spelet och dess expnsion där jag tycker story och gameplay fungerade bra som helhet.

Nu i andra delen tycker jag det blev väldigt mycket mer av allting, mest tyvärr åt det negativa hållet och jag fick stundtals kämpa mig igenom allt. Tryckte bort många mellansekvenser då storyn måste varit något av det grötigaste som gjorts. Ang gameplayet tycker jag det blev alldeles för invecklat och avancerat med femtioelva olika system/vapen osv.

Vidare tycker jag att åka runt på kartan och jaga någon liten kanin eller räv som är omöjlig att hitta bara för att uppgradera ett vapen till nivå 2 finner jag som ett extremt BRA exempel på DÅLIG och rent ut av sagt USEL speldesign!

Visuellt är spelet väldigt imponerade på PS5 men jag finner liksom den stora världen och alla miljontals av NPC:s rätt ointressanta och mycket mer åt kvantitet hållet kontra kvalitet.

Känner någonstans ändå att Horizon har stor potential om de kan trimma konceptet och göra det hela mer simpelt och delvist likt första spelet.
Personligen skulle jag helst vilja se Elden Ring koncept/speldesign i Horizon universumet. Det lär dock aldrig hända med tanke på de trender som råder i industrin där varje stort spel behöver ha miljontals ointressanta npc:s, sidouppdrag som inte ger spelaren någonting riktigt utan istället slösar spelares tid, och annat för att anses vara bra och samtidigt försöka få upp det sk "player engagemanget" och samtidigt kunna skylta med att spelet har över 100 timmars "content"

Permalänk

Spelat genom det, stabil fortsättning, men se till att klara ettan, då 2an i princip startar nästan direkt där ettan slutar (även om ettan har ett "eget slut").
Däremot som vissa säger, more of the same, det blev imo lite för stort men fortfarande ett sttabilt spel och väl värt att spela genom. Skulle även säga att nog inget spel kommer ens i närheten av dess grafik hittills, och det baserat på PS5 versionen, hur blir det då på PC, ännu bättre antagligen om det optimerats iaf lite. Enda som är negativt med detta imo var att det var mitt enda körda spel på PS5an ifjol, och att deras stora "exklusiva" kommer till pc får mig att fundera på varför jag köpte en PS5 om den går åt samma håll som Xbox (inte spelat spiderman).

Ser dock att det finns en viktig detalj varför detta upplevs annorlunda på ett negativt sätt, men kan inte gå in på det pga av sakens natur, väl värt att spela genom oavsett, mycket QOL grejer i menyerna också som tex auto pick up för items som är strösslade världen runt, något som las till i en patch som var grymt nice så man slipper 3 sekunders animation för varje sak man plockar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Var nog lika här, minns att det var svårt att välja mellan extrem shimmering som fick grafiken att se förjävlig ut eller urusel prestanda. Minns att jag växlade fram och tillbaks i hela inledande delen men valde tillslut prestanda läget då 30 FPS eller vad det var knappt var spelbart och på tok för störande.

Vill gärna ge spelet en ny chans när vi äntligen får en värdig utgåva. Kanske kommer någon Aloy-mod eller något som gör henne lite mindre sur och dryg.
Hört en del bra om DLC med så lite sugen bara för den med.

Nu vet jag inte hur BT fungerar på ditt moderkort men på mitt X570 behöver wifi antennerna tydligen anslutas för att BT ska fungera. Normalt använder jag inte Wifi med den men upptäckte att det tydligen behövdes. Normalt har man ju inte riktigt antenner på det viset men kanske någon Intel-lösning i detta fallet. Tänker ifall du åker på liknande underligheter.

Hehe, jag gjorde precis som du och växlade mellan båda Shimmering eller 30 fps är ju som pest eller kolera Tror dock jag valde 60 fps till sist eftersom 30 fps känns så 2010-talet.

Ja, hoppas på trevliga mods, finns definitivt några småsaker som är störande.

Angående BT så har jag bara testat det en gång med en Xbox kontroll och det fungerade väldigt dåligt. Min dator står på golvet till vänster om mig på en armlängds avstånd. Windows hittade Xbox kontrollen men när jag skulle testa i ett spel så rörde sig min karaktär väldigt konstigt och det kändes som att det var en fördröjning mellan kontrollen och spelet, något jag aldrig upplevt tidigare. Sen höll jag kontrollen nästan bredvid datorn och då fungerade det bra, så jag tänkte - är BT kontrollen kass eller har helt enkelt extremt dålig räckvidd? För inte kan chassit störa signalerna? Problemet kan ju vara det du beskriver, att WiFi antennen krävs för att förstärka signalen, får kolla i manualen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert miland:

Hei H hvorfor sier du at "tvåan var sjukt mycket semre" kan du si noe om det til meg og forklare hva som var semre? Ja hvor lenge spilte du tvåan og på en PS5 eller PLS4 da kan jeg forså at det blir mycket semre. Da du spilte Horizon Zero Dawn var det på ultra vanskelig nivået eller på normal? Håper jeg får svar fra deg siden jeg har venta såå lenge på "TVÅAN" og jeg vet at det skal være planetens flotteste spill i grafikk og mye annet som har blitt forbedret i spillet spesielt når Aloy snakker med mennesker med øyekontakt og ansiktuttrykk Mvh

Tvåan var ett 4/5 spel. Ettan var ett 5/5 spel. Jag var sjukt tänd på tvåan men tycker det var ett sämre spel än ettan på i princip alla sätt utom grafiken.

Permalänk

Ska bli intressant och se vilket grafikkort man kommer behöva för att köra på Ultra 4k 60fps i detta spel....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Ska bli intressant och se vilket grafikkort man kommer behöva för att köra på Ultra 4k 60fps i detta spel....

Skulle tippa på 5090 super med SLI, så 2st sådana.
Nej men rätt intressant med tanke på att det nog utan tvekan är det snyggaste "verklighetsbaserade" spelet jag sett hittills, och de har lite av effekten när man kommer tillbaka efter ett tag att oj vad snyggt spelet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Ska bli intressant och se vilket grafikkort man kommer behöva för att köra på Ultra 4k 60fps i detta spel....

Med eller utan DLSS och FG?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Ska bli intressant och se vilket grafikkort man kommer behöva för att köra på Ultra 4k 60fps i detta spel....

7800XT kanske?
Beroende på hur mkt som skiljer Ultra från PS5-settings iofs...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Med eller utan DLSS och FG?

Utan DLSS och FG

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Smasher89 @SCORPIUS @ipac @JohanL21

PC kraven släppta, blir nog att sikta in på ett RX 7900 XTX, spelet verkar bli väldigt krävande.
https://blog.playstation.com/2024/03/05/horizon-forbidden-wes...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Någon som vet när första Benchmarken brukar komma ut vid spelsläpp? Strax innan release eller strax efter?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU