Permalänk
Medlem

Last Epoch

Tjenare på er!

Kunde inte hitta någon tråd om Last Epoch så drar igång en.

Som några av er vet är det snart dags för den stora 1.0 releasen av spelet.
Datumet är för närvarande satt till 21/2-2024.

Har vi några här som redan spelar? alt några som funderar på att testa?

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Sugen på att testa!

Permalänk
Medlem

Har kört ca 50h. Har potential, intressant skillsystem.
Dock känns det som lootet knappt påverkar gubbens power level, kampanjen väldigt lång och är superlätt hela vägen igenom, vilket är ganska snarkigt.
Endgame är extremt monotont, grindigt och långt mellan item upgrades.
Sen är det inte nån procedural generation i värld eller dungeons, vilket gör att replayvärdet försämras rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Har kört ca 50h. Har potential, intressant skillsystem.
Dock känns det som lootet knappt påverkar gubbens power level, kampanjen väldigt lång och är superlätt hela vägen igenom, vilket är ganska snarkigt.
Endgame är extremt monotont, grindigt och långt mellan item upgrades.
Sen är det inte nån procedural generation i värld eller dungeons, vilket gör att replayvärdet försämras rätt mycket.

Jag har bara spelat en liten liten bit av spelet men kan säga att kampanjen är som du säger väldigt lätt.

Tråkigt om det blir för upprepande, men jag ska ta mig igenom till end game har jag ändå bestämt.

Bra spel än så länge tycker jag.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Har spelat cirka 40-50h nu. Provat två builds, tycker spelet är riktigt bra. Spelade några månader efter det kom ut som early access, och wow vilken skillnad. Det är nåt mellanting mellan Path of Exile och Diablo 4. Ska bli riktigt kul att fortsätta spela, längtar till full release. Som någon mer nämner visst kampanjen är väldigt enkel och kanske lite väl lång. Men det är ju bara en transportsträcka, som i dem flesta arpg så börja ju det riktiga spelet i endgame. Det kommer ju vara season baserat fast tro dem kallar det cycles istället. Dem har ju en riktigt bra grund att bygga vidare på med monolith som man kan jämföra med rifts i Diablo 3 fast lite mer komplicerat.

Med tanke på att man hade riktigt stora förhoppningar på Diablo 4 som man egentligen bara blev mer och mer besviken på efter varje season så kom det här som en riktig räddare i nöden.

Permalänk
Medlem

tror också det blir min ersättare för D4 . Efter S3 är luften där ur så att säga ... Spelet verka göra många saker bättre än D4 .

btw :

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jo då, är snart uppe i 250 timmar. 190 av dom är fördelat på typ 3 år, nu senaste veckorna har det blivit rätt mycket testande av vilken klass jag ska börja med nu vid release.

Men riktigt bra spel är det iaf.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Har kört från och till sedan man först kunde köpa det för ett par årsedan. Grymt spel, dock inte så spännande end game ännu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad de lägger till i patch 1.0
Kört en 30h och gillar det men det är samtidigt svårt att se vad ett nytt vapen ger för ökad skada.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

...Som någon mer nämner visst kampanjen är väldigt enkel och kanske lite väl lång. Men det är ju bara en transportsträcka, som i dem flesta arpg så börja ju det riktiga spelet i endgame. Det kommer ju vara season baserat fast tro dem kallar det cycles istället. Dem har ju en riktigt bra grund att bygga vidare på med monolith som man kan jämföra med rifts i Diablo 3 fast lite mer komplicerat.

Med tanke på att man hade riktigt stora förhoppningar på Diablo 4 som man egentligen bara blev mer och mer besviken på efter varje season så kom det här som en riktig räddare i nöden.

Tycker oftast endgame blir tråkigt ganska fort. Gillar Grim Dawn, har lite lägre tempo, känns mer som att kampanjen är spelet, inte bara nån transportsträcka för att sen grinda samma sak om och om i veckor.
Men LE, absolut inget dåligt spel, hade önskat mer utmanande kampanj.

@Mocka, har för mig att det finns nån sub tab eller liknande på character stats skärmen. Dock som jag fattat det så kommer större delen av din skada från skillsen själva, vilket gör att looten inte blir så spännande tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Tycker oftast endgame blir tråkigt ganska fort. Gillar Grim Dawn, har lite lägre tempo, känns mer som att kampanjen är spelet, inte bara nån transportsträcka för att sen grinda samma sak om och om i veckor.
Men LE, absolut inget dåligt spel, hade önskat mer utmanande kampanj.

@Mocka, har för mig att det finns nån sub tab eller liknande på character stats skärmen. Dock som jag fattat det så kommer större delen av din skada från skillsen själva, vilket gör att looten inte blir så spännande tycker jag.

Jaha, får kika närmare på det. Och sant, nu när du säger det så ser man dps när man hovrar över skills.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Tycker oftast endgame blir tråkigt ganska fort. Gillar Grim Dawn, har lite lägre tempo, känns mer som att kampanjen är spelet, inte bara nån transportsträcka för att sen grinda samma sak om och om i veckor.
Men LE, absolut inget dåligt spel, hade önskat mer utmanande kampanj.

@Mocka, har för mig att det finns nån sub tab eller liknande på character stats skärmen. Dock som jag fattat det så kommer större delen av din skada från skillsen själva, vilket gör att looten inte blir så spännande tycker jag.

Älskar grim dawn. Har spelat X antal hundra timmar med och utan mods. Och håller med dig, men grim dawn är lite annorlunda uppbyggt. Nu har det förvisso ett visst end game med crucible eller shattered realms. Men för litar sig mer på kampanjen som du skriver.

Som jag skriver håller jag med dig om kampanjen och jag TRO att i framtiden kommer dem göra som diablo serien har gjort.
Att har du klarat kampanjen en gång så kan du välja nåt annat läge. TEX. Leveling monoliths tills du är level 55-60 som du vanligtvis är när kampanjen är slut.

Ska bli riktigt roligt att läsa patch notes på 1.0 sen även ser vad första cyclen/season blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Älskar grim dawn. Har spelat X antal hundra timmar med och utan mods. Och håller med dig, men grim dawn är lite annorlunda uppbyggt. Nu har det förvisso ett visst end game med crucible eller shattered realms. Men för litar sig mer på kampanjen som du skriver.

Som jag skriver håller jag med dig om kampanjen och jag TRO att i framtiden kommer dem göra som diablo serien har gjort.
Att har du klarat kampanjen en gång så kan du välja nåt annat läge. TEX. Leveling monoliths tills du är level 55-60 som du vanligtvis är när kampanjen är slut.

Ska bli riktigt roligt att läsa patch notes på 1.0 sen även ser vad första cyclen/season blir.

Har du spelat GD sen patch 1.2? När man dödat Loghorrean nu så låses både Elite och Ultimate upp direkt.
Finns även ett item i FG dlc som låser upp ultimate direkt, och alla waypoints i tidigare svårighetsgrader
Grym patch för övrigt, så mkt liv spelet fick igen!

Edit: Eller din andra paragraf var angående LE då kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Har du spelat GD sen patch 1.2? När man dödat Loghorrean nu så låses både Elite och Ultimate upp direkt.
Finns även ett item i FG dlc som låser upp ultimate direkt, och alla waypoints i tidigare svårighetsgrader
Grym patch för övrigt, så mkt liv spelet fick igen!

Edit: Eller din andra paragraf var angående LE då kanske

Aa spelade efter 1.2. Så kul att dem fortfarande vissa spelet så mycket kärlek.
Även roligt med roadmapen om ny story dlc med ny klass.
Kommer bli perfekt att nöta LE nu ett tag sen komma tillbaks till GD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Aa spelade efter 1.2. Så kul att dem fortfarande vissa spelet så mycket kärlek.
Även roligt med roadmapen om ny story dlc med ny klass.
Kommer bli perfekt att nöta LE nu ett tag sen komma tillbaks till GD.

Håller med, inte många single player spel som supportas så många år

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Det är 4 minuter kvar på uppdateringen.
Sen blir det 1.0 på menyn ikväll!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

I väntan på att dom fixar sina servrar kan jag ju fråga vad kör ni för klass?

Permalänk
Medlem

Rapportera gärna om de boostat svårighetsgraden på kampanjen nåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

I väntan på att dom fixar sina servrar kan jag ju fråga vad kör ni för klass?

Tror det blir en warlock, dem verkar roliga. Men fått göra 3 omstarter av spelet och inte ens kommit in i spelet..... bådar ju inte så gott.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Någon som har testat 1.0 med steam deck? Jag kör typ enbart på steam deck och har läst att det ska bli bättre stöd för handkontroll.

Permalänk
Medlem

Bara de får ordning på servarna så blir det att spela.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Någon som har testat 1.0 med steam deck? Jag kör typ enbart på steam deck och har läst att det ska bli bättre stöd för handkontroll.

fungerar utmärkt. precis som Diablo .
testade 3h offline igår eftersom hypen in - och överträffade alla förväntningar och det gick inte att komma online. Det lär dröja till helgen antar jag.

Det jag saknar i LE är Feedback från attackerna. Det är ordentlig "Wumms" i D4 och i LE, ffa närstrider, känns det som att man attackerar med bomullstussar.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Fick spela lite online imorse före jobbet. Gick väl rätt bra, var lite små laggigt ibland och portaler in till hubben kunde ta ett jävla tag.
Men men, var lite förväntat. Har varit mycket hype om spelet ett tag, så lagg hade jag redan förbered på.
Dock fortfarande väldigt klyven på om jag ska lägga tid på en Warlock eller Runemaster så här i början.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag startade en ny Cycle karaktär offline (eller semi online som det var igår) och märkte under kampanjens början, där det brann så fasligt, att GPU load ökade något extremt på ett sätt jag aldrig sett tidigare. Har alltid kört G-sync + V-sync på i drivrutinsinställningarna och kör skärmen i 144Hz samt med Low Latency mode på Ultra (något som spelet förövrigt verkar ignorera) vilket generellt betyder rätt lugn GPU load (sällan över 350W, givetvis beroende på spel). Under den specifika sektionen gick GPU load upp 450-460W trots undervolt och temps gick upp en hel del. Senare lugnade allt ned sig avsevärt (load runt 250W) så man undrar ju vilka effekter som blev så tuffa för GPUn. Kör alla inställningar på max @ 3440x1440.

Någon av er som också märkte detta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Det jag saknar i LE är Feedback från attackerna. Det är ordentlig "Wumms" i D4 och i LE, ffa närstrider, känns det som att man attackerar med bomullstussar.

PC Gamer tyckte likadant https://www.pcgamer.com/last-epoch-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag startade en ny Cycle karaktär offline (eller semi online som det var igår) och märkte under kampanjens början, där det brann så fasligt, att GPU load ökade något extremt på ett sätt jag aldrig sett tidigare. Har alltid kört G-sync + V-sync på i drivrutinsinställningarna och kör skärmen i 144Hz samt med Low Latency mode på Ultra (något som spelet förövrigt verkar ignorera) vilket generellt betyder rätt lugn GPU load (sällan över 350W, givetvis beroende på spel). Under den specifika sektionen gick GPU load upp 450-460W trots undervolt och temps gick upp en hel del. Senare lugnade allt ned sig avsevärt (load runt 250W) så man undrar ju vilka effekter som blev så tuffa för GPUn. Kör alla inställningar på max @ 3440x1440.

Någon av er som också märkte detta?

ja gpu går på max. låter som ett värmeverk här.
inte kollat upp det mer, hoppas de fixar det med nån patch snart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Körde några timmar ikväll, efter att aldrig ha testat spelet samt att jag medvetet gått in i det blind så att säga för att få uppleva den härliga förstagångs känslan.
So far är jag imponerad. Jag får köra spin to win och där fanns ett loot filter som nog är det jag saknat mest av allt med D4 så verkar lovande. Tyvärr känns det som där är lite dålig umpf! i de stora attackerna, visst gör de mycket skada och grejer dör men skärmen skakar inte och det känns lite som något saknas.
Än så länge skulle jag säga att bossarna är bättre i LE än i D4.

Hoppas servern funkar bättre imorgon för ikväll var det nästan mer väntan vid dörren till nästa område än vad områdena tog att köra igenom. Ska bli skoj att fortsätta på detta äventyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag startade en ny Cycle karaktär offline (eller semi online som det var igår) och märkte under kampanjens början, där det brann så fasligt, att GPU load ökade något extremt på ett sätt jag aldrig sett tidigare. Har alltid kört G-sync + V-sync på i drivrutinsinställningarna och kör skärmen i 144Hz samt med Low Latency mode på Ultra (något som spelet förövrigt verkar ignorera) vilket generellt betyder rätt lugn GPU load (sällan över 350W, givetvis beroende på spel). Under den specifika sektionen gick GPU load upp 450-460W trots undervolt och temps gick upp en hel del. Senare lugnade allt ned sig avsevärt (load runt 250W) så man undrar ju vilka effekter som blev så tuffa för GPUn. Kör alla inställningar på max @ 3440x1440.

Någon av er som också märkte detta?

Skrivet av Cyberz:

ja gpu går på max. låter som ett värmeverk här.
inte kollat upp det mer, hoppas de fixar det med nån patch snart.

Vad har ni för GPU?
Jag kör ett Amd 7900 xtx och mitt beter sig helt normalt.
Kör 2560x1440 240hz

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

ja gpu går på max. låter som ett värmeverk här.
inte kollat upp det mer, hoppas de fixar det med nån patch snart.

Men bara det segmentet? När du kör vidare så är allt normalt?

Skrivet av Unrated:

Vad har ni för GPU?
Jag kör ett Amd 7900 xtx och mitt beter sig helt normalt.
Kör 2560x1440 240hz

Står i sign (4090). Nu är allt normalt men det var just den sekvensen som var lite galen.

Skrivet av lanbonden:

Körde några timmar ikväll, efter att aldrig ha testat spelet samt att jag medvetet gått in i det blind så att säga för att få uppleva den härliga förstagångs känslan.
So far är jag imponerad. Jag får köra spin to win och där fanns ett loot filter som nog är det jag saknat mest av allt med D4 så verkar lovande. Tyvärr känns det som där är lite dålig umpf! i de stora attackerna, visst gör de mycket skada och grejer dör men skärmen skakar inte och det känns lite som något saknas.
Än så länge skulle jag säga att bossarna är bättre i LE än i D4.

Hoppas servern funkar bättre imorgon för ikväll var det nästan mer väntan vid dörren till nästa område än vad områdena tog att köra igenom. Ska bli skoj att fortsätta på detta äventyr

Jag har inte ens sneglat på Online utan bara kört Offline då jag vill ta saker och ting i min egen takt. Vilka är fördelarna med Online? Enda skillnaden jag märkt är chatten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9