Permalänk
Medlem

Firewall

Tjena, behöver hjälp/råd

OS oavsett vilket man kör verkar man mer eller mindre utsatt för attacker i en eller annan form?

Problem1:
Typ, min gamla morsa som är snart 9o år, har satt en srx5308 där men verkar som att den är som ett öppet fönster med senaste skiten som pubicerats?
Är det någon som har tips eller vilken FW man bör köra, får inte kosta för mycket... typ ingen prenumeration som det verkar vara på alla Next G FW.
Mindre burkar typ Pi eller denna:
https://www.ram-koenig.de/Gigabyte-MJ11-EC1-AMD-EPYC-3151-4x2...
funkar bara det inte kostar apa att köra den, HW mindre problen, SW större problem som jag ser det =P

Problem2:
Typ som problem1, samma HW men här är jag på plats och kan beroende på lösningar eventuellt göra något åt problemet,
jag är inte tappad bakom en vagn men heller inte någon guru, men är hyfsat hemma på HW, sämre på SW.

Lösning 1:
Kanske gå på OS2 eller BeOS?
Inte Seriöst ... eller?
Men kanske finns folk här som fortfarande kör dessa OS?

Lösning 2:
Åerstår att se, hoppas få tips här...

Felstavning
Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

OpenSense eller pfSense är trevliga brandväggsmjukvaror. Det går ju att låsa ner dem precis så mycket som man vill och för managering på håll kan man antingen köra VPN eller öppna upp SSH (givetvis för en icke-priveligerad användare och bara med ECDSA-nyckel).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av McMillan:

Tjena, behöver hjälp/råd

OS oavsett vilket man kör verkar man mer eller mindre utsatt för attacker i en eller annan form?

Problem1:
Typ, min gamla morsa som är snart 9o år, har satt en srx5308 där men verkar som att den är som ett öppet fönster med senaste skiten som pubicerats?
Är det någon som har tips eller vilken FW man bör köra, får inte kosta för mycket... typ ingen prenumeration som det verkar vara på alla Next G FW.
Mindre burkar typ Pi eller denna:
https://www.ram-koenig.de/Gigabyte-MJ11-EC1-AMD-EPYC-3151-4x2...
funkar bara det inte kostar apa att köra den, HW mindre problen, SW större problem som jag ser det =P

Problem2:
Typ som problem1, samma HW men här är jag på plats och kan beroende på lösningar eventuellt göra något åt problemet,
jag är inte tappad bakom en vagn men heller inte någon guru, men är hyfsat hemma på HW, sämre på SW.

Lösning 1:
Kanske gå på OS2 eller BeOS?
Inte Seriöst ... eller?
Men kanske finns folk här som fortfarande kör dessa OS?

Lösning 2:
Åerstår att se, hoppas få tips här...

Vad vill du att brandväggen ska lösa för problem som inte löses bättre med restriktiva regler på enheten hon använder, plus bra backup?

Permalänk
Medlem

Vad är det hon gör, som gör att hon är så utsatt? Vilka risker är det du ser och vill skydda mot?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata