Problem med att installera windows via bootcamp på Macbook Pro

Permalänk

Problem med att installera windows via bootcamp på Macbook Pro

Försöker installera windows 10 på min gamla Macbook Pro från 2012 och allt gick smidigt fram tills att jag startar windows-installeraren som då säger att det inte går att installera på den här disken eftersom den har en MBR partionstabell och det krävs istället en GPT disk.
Vad jag inte begriper är varför bootcamp assistenten inte gjorde de nödvändiga inställningar för disken/partionen som OSet ska installeras på, trodde det var hela poängen med assistent programmet men istället dyker detta felmeddelande upp när det är dags att installera? Märkligt kan jag tycka.

Så min fråga är, vad kan jag göra i detta läget för att komma vidare?
Måste hela disken på Macbooken formateras om som GPT vilket jag antar betyder att allt innehåll på disken förloras och jag måste installera om allt igen?
Eller går det att formatera endast bootcamp partionen till GPT på något vis utan att förlora data på Mac partionen?

Tacksam om nån kan hjälpa mig med detta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du väljer att ta bort alla partitioner och låta installationen sköta hela biten. Du kanske kan konvertera till GPT

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du väljer att ta bort alla partitioner och låta installationen sköta hela biten. Du kanske kan konvertera till GPT

Va? Förstår inte vad du menar, bootcamp partionen är ju redan skapad men tydligen inte formaterad på rätt sätt. Om jag tar bort alla partioner förlorar jag ju allt på disken vilket jag helst vill undvika.

Permalänk
Medlem

Hela disken är antingen GPT eller MBR partitionstabell, det finns ingen hybrid. Det har inget med formatering att göra, formatering handlar om filsystem.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Hela disken är antingen GPT eller MBR, det finns ingen hybrid. Det har inget med formatering att göra, formatering handlar om filsystem.

Ok, men varför är den MBR från första början om bootcamp kräver GPT, det är detta jag inte begriper. Borde ju ställas in som GPT direkt om det är detta som behövs för att installera windows på en Mac.

Så vad kan man göra i detta läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasberry3:

Ok, men varför är den MBR från första början om bootcamp kräver GPT, det är detta jag inte begriper. Borde ju ställas in som GPT direkt om det är detta som behövs för att installera windows på en Mac.

Så vad kan man göra i detta läget?

Fråga Apple. Eller den som installerade macOS på den

Det är inte så enkelt. Disken måste blåsas och partitioneras om helt för att göras om till GPT, precis som ovanstående skrev.

Windows 10 fanns inte 2012, och gamla Windows kunde man installera på MBR-partitiner.

Permalänk
Medlem

@rasberry3
Nån snubbe på Youtube menar att man bör boota upp MacOS, gå in i skivhanterare, formatera bootcamp-partitionen med HFS som filsystem (journal extended nånting, vet inte om det spelar roll), boota från windows-installationen igen, radera bootcamppartitionen, och installera Windows på den. Fan vet om det funkar. Konstigare saker har väl hänt.

Oavsett bör man ju ha färsk Timemachine-backup på sin MacOS-installation.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=Ez46RNTR2Ws

Citat:

1) If you boot into your windows installation on your mac and you can't install windows because the drive is in MBR
2) boot back into Mac Os X
3) Launch Disk Utility
4) FORMAT THE BOOTCAMP PARTITION AS MAC OS EXTENDED JOURNALED
5) Boot back into your Windows install and click on the newly formatted partition
NOTE:
THE BOOTCAMP PARTITION DID NOT DISSAPEAR!!! IT WAS SIMPLY RENAMED!!
6) Select the partition and delete it, then hit next

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Fråga Apple. Eller den som installerade macOS på den

Det är inte så enkelt. Disken måste blåsas och partitioneras om helt för att göras om till GPT, precis som ovanstående skrev.

Windows 10 fanns inte 2012, och gamla Windows kunde man installera på MBR-partitiner.

Ok, misstänkte nästan det. Trist..får kanske kolla på att köra win in VM istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Hela disken är antingen GPT eller MBR partitionstabell, det finns ingen hybrid. Det har inget med formatering att göra, formatering handlar om filsystem.

Nja, Boot Camp skapar faktiskt något de kallar hybrid MBR: disken har både MBR och GPT-tabeller, där båda specifierar samma info. Därmed kan verktyg som bara förstår MBR ändå se sina partitioner, och formatera dem osv.

(I vanliga fall med GPT så skapas också en MBR, men en "protective MBR" som innehåller en enda partition, som täcker hela utrymmet, så att verktyg som bara förstår MBR ser att disken används och inte rör den.)

TS:
Denna tråden tar upp en del om just detta, och enligt denna så kan du manuellt göra om till vanlig GPT med protective MBR för att Windows ska fungera.
https://discussions.apple.com/thread/250547941?sortBy=best

Anledningen att de kör hybridlösningen är för att Boot Camp skapades omkring 2006, innan PC hade UEFI, och innan GPT var vanligt (eller kanske ens hade stöd i Windows), och visst BIOS-emulerings-stöd krävdes.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nja, Boot Camp skapar faktiskt något de kallar hybrid MBR: disken har både MBR och GPT-tabeller, där båda specifierar samma info. Därmed kan verktyg som bara förstår MBR ändå se sina partitioner, och formatera dem osv.

(I vanliga fall med GPT så skapas också en MBR, men en "protective MBR" som innehåller en enda partition, som täcker hela utrymmet, så att verktyg som bara förstår MBR ser att disken används och inte rör den.)

TS:
Denna tråden tar upp en del om just detta, och enligt denna så kan du manuellt göra om till vanlig GPT med protective MBR för att Windows ska fungera.
https://discussions.apple.com/thread/250547941?sortBy=best

Anledningen att de kör hybridlösningen är för att Boot Camp skapades omkring 2006, innan PC hade UEFI, och innan GPT var vanligt (eller kanske ens hade stöd i Windows), och visst BIOS-emulerings-stöd krävdes.

Ok, intressant!
Tyvärr blev jag inte mycket klokare på den infon som länkades

Permalänk
Skrivet av Pirum:

@rasberry3
Nån snubbe på Youtube menar att man bör boota upp MacOS, gå in i skivhanterare, formatera bootcamp-partitionen med HFS som filsystem (journal extended nånting, vet inte om det spelar roll), boota från windows-installationen igen, radera bootcamppartitionen, och installera Windows på den. Fan vet om det funkar. Konstigare saker har väl hänt.

Oavsett bör man ju ha färsk Timemachine-backup på sin MacOS-installation.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=Ez46RNTR2Ws

Jag kollade precis på den videon faktiskt strax innan jag såg din edit. Har ju backup på all data men det är mer besväret att installera om alla appar framförallt som jag drar mig för. Funderar dock på att prova detta åndå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rasberry3:

Ok, intressant!
Tyvärr blev jag inte mycket klokare på den infon som länkades

Den lösningen är nog lite bökig om man inte är van med kommandoradsverktyg i Linux och så, men den går ut på att manuellt göra om MBR:en så att Windows ser det den vill se.

Det kanske går att göra samma sak på andra sätt, är inte helt säker; jag skulle också ha kört gdisk till detta.
Däremot så finns nog andra lösningar om du inte har så mycket emot att installera om macOS osv. Om du installerar om, och ändrar storlek på partitionerna manuellt (till samma layout som du har nu) men INTE installerar Boot Camp, så att den inte gör om till "hybrid MBR", så kan det eventuellt fungera att installera Windows.

Jag är dock INTE säker på detta. Det låter som om bara Macar från 2013+ har UEFI-stöd, så jag vet inte om Windows kommer kunna boota utan att du kör Boot Camp. Men om du kör Boot Camp så kan du istället inte installera det... inte så lyckat.

Lösningen med gdisk (eller annat sätt att bara ändra MBR till protective) lär fungera dock. Om du inte har något viktigt på datorn (om det inte är så illa att behöva installera om från grunden om du misslyckas) så kan det vara värt att läsa på och testa det. Det som behövs är någon live-Linux-CD/USB som funkar på Mac och helst då har gdisk förinstallerat.
GParted Live har det med. Och som "bonus" är hela syftet med det att ändra partitionstabeller, så det är mycket möjligt att man kan göra det via GUI istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Provade precis vad som länkades i youtube videon och det verkar ta mig tusan fungera, installationen startades just nu i alla fall.
Att döma av de ca 700 kommentarerna till videon så verkar det ju onekligen fungera bra.

Edit: Ropade nog hej för tidigt, får blå skärm just och säger att windows inte kan installeras...trist