Playstation 5-försäljningen på väg ned

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag tror att många som skriver här inte är representativa PS5-ägare. Skulle tro att de flesta som har en PS5 använder den som primär spelmaskin. För det ändamålet är det en mkt bra och prisvärd maskin. Det blir ju lite annorlunda om man även har en bra gaming-pc. Då är ju en PS5 inte lika relevant.

Jag har köpt alla playstationkonsoler som släppts, inkl PSP och vita (även om jag sålde just den).

Anledningen, ja, ratchet & clank, spyro, crash, gran turismo, ape escape, tomba osv.

Ovan anledning är varför jag inte köpte ett ps5 ännu, utan kommer lägga pengarna på Nintendos nya konsol istället i kombination med en pc.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag har köpt alla playstationkonsoler som släppts, inkl PSP och vita (även om jag sålde just den).

Anledningen, ja, ratchet & clank, spyro, crash, gran turismo, ape escape, tomba osv.

Ovan anledning är varför jag inte köpte ett ps5 ännu, utan kommer lägga pengarna på Nintendos nya konsol istället i kombination med en pc.

Så kul för dig. Du bekräftar det jag sa i inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Det är möjligt att du har rätt men i så fall borde inte Sonychefen vara besviken på marginalerna.

Jag har endast spelat 3 spel på min ps5. Lutar starkt åt att detta är min sista generation med konsol. Än kanske inte PC har precis alla spel som finns men i stort sett alla av betydelse.

Men detsamma gäller ju omvänt. De allra flesta spelen på Pc kommer även till PS5. Särskilt om Microsoft släpper Xbox-spel även på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Nintendo brukar inte syssla med att sälja hårdvara till en förlust, för att sen ta igen det på spelen och accessoarer. Är inte så konstigt att de inte rullat ut några prissänkningar när den ändå säljer så pass bra som den gjort.

Ja det var ju hela poängen, det är imponerande att dom fortfarande inte behövt sänka priset men ändå säljer så här pass bra.

Permalänk
Medlem

Har endast PS1, PS2 och PS3, skippade 4 och 5, inte sett en enda titel som lockar, iallafall inte en titel som även släppts till PC. Men blir nog tvungen att köpa ett PS5 i väntan på att GTA VI släpps till PC, men just nu är det orimligt dyrt, har väl ändå något år på mig att köpa konsollen, tänker inte köpa en 3+ år gammal konsol dyrare än vid release..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det har gått lite knaggligt för Xbox den här generationen, men känns som samma för Sony, PS4 sålde betydligt bättre.
Nintendo kan dock vara nöjda.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Den hade garanterat sålt bättre om inte priset var så högt, och som flera redan har nämnt, bristen på exklusiva spel gör inte saken bättre.

Kanske ska nämnas att kontexten här är att PS5 precis har haft sitt mest framgångsrika kvartal någonsin (som inte är så långt efter de mest framgångsrika PS4 kvartalen).

Men visst, det kan varit peak:en (vilket är troligt, PS4 peakade vid samma ålder). Några betydande prissänkningar är dock inte att vänta. Speciellt inte då de redan går back på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Det har gått lite knaggligt för Xbox den här generationen, men känns som samma för Sony, PS4 sålde betydligt bättre..

Stämmer inte. PS5 håller rätt så jämna steg med PS4 försäljningen än så länge. Dessutom, som helhet kirrar PS5 högre omsättning/vinst än vad PS4 gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Men detsamma gäller ju omvänt. De allra flesta spelen på Pc kommer även till PS5. Särskilt om Microsoft släpper Xbox-spel även på PS5.

Absolut. Det mesta kommer till konsol också. Det jag menar är att komplettera sin gaming-pc med konsoler känns mindre och mindre nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Planen var att vänta tills PS5 Pro, men ser i dagsläge absolut ingen poäng med att köpa en PS5 överhuvudtaget.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Planen var att vänta tills PS5 Pro, men ser i dagsläge absolut ingen poäng med att köpa en PS5 överhuvudtaget.

Fysiska spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fysiska spel

Blir inte förvånad om ps5 PRO blir utan skivspelare. Bättre för Sony om spelen är på en server de kan stänga ner så du ”tvingas” köpa remastern av spelet till ps6 om du vill köra det på nästa konsol. Microsoft verkar ju också föredra att man har spelen ”digitalt”.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blir inte förvånad om ps5 PRO blir utan skivspelare. Bättre för Sony om spelen är på en server de kan stänga ner så du ”tvingas” köpa remastern av spelet till ps6 om du vill köra det på nästa konsol. Microsoft verkar ju också föredra att man har spelen ”digitalt”.

Lär inte hända. Sony säljer fysiska spel i den här generationen. PS5 Pro är inte ”next gen”.

Jag gissar att skivspelare kommer vara tillval framöver. Tillval och dyrt. Det kallas kapitalism.

Permalänk
Medlem

Nu gynnar detta Xbox och dagens stora avgörande kring Xbox framtid idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blir inte förvånad om ps5 PRO blir utan skivspelare. Bättre för Sony om spelen är på en server de kan stänga ner så du ”tvingas” köpa remastern av spelet till ps6 om du vill köra det på nästa konsol. Microsoft verkar ju också föredra att man har spelen ”digitalt”.

Jag tvivlar inte på att Sony vill ha bort skivläsaren men de kommer invänta att Microsoft gör det före. Sony har en lång tradition av att låta motparten visa sina kort först.

Och för de som inte minns eller kanske ens var födda på den tiden varför 299($) var relevant: https://www.theguardian.com/technology/2015/may/14/sega-satur...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hur mycket handlar detta om att pc-marknaden efter kaoset under pandemin återigen blivit ett alternativ? Lagring har blivit snorbilligt, såväl Intel som AMD har mycket snabba processorer till bra priser och grafikkortsmarknaden har sista året normaliserats allt mer.

För 2 år sedan gick det inte att bygga ihop en vettig speldator utan att sälja minst ett organ. Idag är det inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hur mycket handlar detta om att pc-marknaden efter kaoset under pandemin återigen blivit ett alternativ? .

Förmodligen väldigt lite eftersom att det under 2023 såldes fler Playstations än vad det gjorde under något år med PS4 (eller nån annan PS konsol med för den delen - möjligen med undantag av nått enskilt år med PS2).

Permalänk
Medlem

Jag har en PS4 pro. Ser ingen vits med att köpa en PS5 för att endast kunna spela med något bättre bildkvalité. Är helt ointresserad av Spiderman 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Jag är intresserad av en PS5, men inte 7200kr intresserad.
Sänk PS5 till 5000kr då eventuellt kan det bli ett köp (den släpptes för 5999kr för flera år sedan).

Finns för 6000Kr igen nu på REA i alla fall, lite oroad över att dem skulle försöka hålla kvar hårt i i 7000Kr när de gick över till Slim.

Prisjakt Flera butiker, samtidig REA

Edit* Slim menade jag, råkade skriva digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns för 6000Kr igen nu på REA i alla fall, lite oroad över att dem skulle försöka hålla kvar hårt i i 7000Kr när de gick över till Slim.

Prisjakt Flera butiker, samtidig REA

Edit* Slim menade jag, råkade skriva digital

Jäklar, de har verkligen gett sig tusan på att få ut konsoler detta kvartal.

Motsvarar i dagsläget $459 vilket är klart mindre än amerikanska riktpriset.

Och det är väl den här typen av kampanjer de menar när de säger att kampanjpriser på PS5 leder till förluster (eg. minskad vinst).

Så lägre priser än såhär (om inte kronan blir starkare) är nog bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jäklar, de har verkligen gett sig tusan på att få ut konsoler detta kvartal.

Motsvarar i dagsläget $459 vilket är klart mindre än amerikanska riktpriset.

Och det är väl den här typen av kampanjer de menar när de säger att kampanjpriser på PS5 leder till förluster (eg. minskad vinst).

Så lägre priser än såhär (om inte kronan blir starkare) är nog bara att glömma.

Den var dock nere i 5K runt black friday, dock inte slim. Traditionellt sett så är slim en billigare version av tidigare variant, så 4500Kr borde inte vara omöjligt. Lagringen ligger nu också på runt en tredjedel av priset jämfört med när PS5 lanserades, så bara där har de stora marginaler att ta ut. För slutkund så landade de på Ca 3000Kr och nu ligger de runt 1000Kr och fanns för 800Kr i november(Kingston Fury Renegade).

Zen 2, RDNA 1.5 och 350W nätagg tillsammans med massproduktion kan ju inte innebära några monsterpriser idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Den var dock nere i 5K runt black friday, dock inte slim. Traditionellt sett så är slim en billigare version av tidigare variant, så 4500Kr borde inte vara omöjligt. Lagringen ligger nu också på runt en tredjedel av priset jämfört med när PS5 lanserades, så bara där har de stora marginaler att ta ut. För slutkund så landade de på Ca 3000Kr och nu ligger de runt 1000Kr och fanns för 800Kr i november(Kingston Fury Renegade).

Zen 2, RDNA 1.5 och 350W nätagg tillsammans med massproduktion kan ju inte innebära några monsterpriser idag.

Ja det var ju just de kampanjerna (som rensade lagren av gamla modellen) under förra kvartalet som de pekar ut som förluster.

Kombinera det med uttalandet att de nu vill fokusera på marginaler(vinst) istället för volym så finns det inget som tyder på att de kan/vill gå ner till ~$350, idag motsvarande 4500 kr.

Vad som har hänt traditionellt saknar helt betydelse eftersom förutsättningarna för elektroniktillverkning idag inte är densamma som de var förr.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Jag tror att många som skriver här inte är representativa PS5-ägare. Skulle tro att de flesta som har en PS5 använder den som primär spelmaskin. För det ändamålet är det en mkt bra och prisvärd maskin. Det blir ju lite annorlunda om man även har en bra gaming-pc. Då är ju en PS5 inte lika relevant.

Finns dom av oss som spelat på Playstation-konsoler sen 1996 som nu gått över till PC eftersom PS5an och Sonys spel och affärsmodell inte håller måttet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Finns dom av oss som spelat på Playstation-konsoler sen 1996 som nu gått över till PC eftersom PS5an och Sonys spel och affärsmodell inte håller måttet längre.

Skilj mellan tycke och smak. Det är uppenbart att modellen funkar. PS5 har nu sålt i +55 miljoner exemplar. Omställningen ökar. Fler spel kommer till PC. Sonys senaste spel Helldivers 2 gör stor succé på Steam.

Vad man sedan tycker om det är en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Skilj mellan tycke och smak. Det är uppenbart att modellen funkar. PS5 har nu sålt i +55 miljoner exemplar. Omställningen ökar. Fler spel kommer till PC. Sonys senaste spel Helldivers 2 gör stor succé på Steam.

Vad man sedan tycker om det är en annan sak.

Ja modellen funkar uppenbarligen, men Xbox gör egentligen allt mycket bättre än Sony när det gäller prissättning, automatisk synkning av sparfiler, play anywhere, bakåtkompatibilitet osv. Tyvärr är MS förstapartsspel öken 🐫😅

Hårdvaran är ju bra med innovativa kontroller, snabb SSD och hyfsade framerates utan allt för stora kompromisser. Men de bästa spelen den här generationen har ju solklart varit tredjepartsspel tycker jag: Baldurs Gate 3, Elden Ring, Alan Wake 2 och RE4 Remake.

Jag tyckte mycket om God Of War Ragnarök när jag spelade det, men i efterhand har det bleknat rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Ja modellen funkar uppenbarligen, men Xbox gör egentligen allt mycket bättre än Sony när det gäller prissättning, automatisk synkning av sparfiler, play anywhere, bakåtkompatibilitet osv. Tyvärr är MS förstapartsspel öken 🐫😅

Hårdvaran är ju bra med innovativa kontroller, snabb SSD och hyfsade framerates utan allt för stora kompromisser. Men de bästa spelen den här generationen har ju solklart varit tredjepartsspel tycker jag: Baldurs Gate 3, Elden Ring, Alan Wake 2 och RE4 Remake.

Jag tyckte mycket om God Of War Ragnarök när jag spelade det, men i efterhand har det bleknat rejält.

Tyvärr är de exklusiva spelen sämre till Xbox. Playstation har en 6-7 titlar som är fantastiska. Hela playstations framgång bygger ju på ryktet om att man kan spela Bloodborne/God of War/Spider Man/GT/Horizon/the last of us på konsolen.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Tyvärr är de exklusiva spelen sämre till Xbox. Playstation har en 6-7 titlar som är fantastiska. Hela playstations framgång bygger ju på ryktet om att man kan spela Bloodborne/God of War/Spider Man/GT/Horizon/the last of us på konsolen.

Absolut, precis så är det. Ser inte att Microsoft har något i pipelinen som kommer ändra på det heller. Alla deras köp till trots verkar deras studios dränerade på idéer och kreativitet. Men Hellblade 2 ser jag verkligen fram emot, tror det kan bli fantastiskt.