Permalänk
Medlem

Övervaka egen dator

Hej!
Har en dator som barnen anvönder och jag skulle vilja övervaka den så jag vet vad som sker även om jag kanske inte alltid kan hålla ett öga på dom.
Jag tänker mig främst någon keylogger så jag kan se vad som skrivs (vill helst ha loggar skickade till mail eller liknande) och kanske någon annan mjukvara som kan öka kontrollen för mig (sniffer?).

Har ni förslag på program som jag kan installera och sätta upp utan att dom kan hitta dom och stänga av dom eller så? Datorn är ju min så har full tillgång till den.

Permalänk
Medlem

Både mac och windows har väl någon form av parental controls inbyggt som du kan använda tänker jag?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Prata med barnen och var med första gångerna

Att spionera känns lite drastiskt och riskerar att allvarligt sabotera er relation

Mycket bättre är att helt öppet blockera alla sidor utom några få tillåtna, kanske skapa ett gästkonto utan tillgång att installera program och liknande

Men i botten måste det ju bara baserat på tilltro

Permalänk
Medlem

Keylogger känns lite väl att ta i..

Skulle starkt rekommendera att bara göra egna användare till barnen med tillhörande inlogggningar och då kan du via family safety begränsa vad dom kan göra osv, begränsar du dom även till edge så får man lagom kontroll över vad dom gör och kan släppa efter allt eftersom att dom blir äldre.

Att köra med keylogger och ha koll på allt dom gör är nog en väldigt dålig ide då dom kommer hitta sätt att kringgå det hela förr eller senare och då får du barn som istället för att fråga om saker och accepterar dit svar gör saker på eget bevåg och döljer det för dig! blir ingen vidare bra relation till barnen är risken att det eskalerar till värre saker ökar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För att förklara lite bara så är det inte så att jag inte litar på mina barn, utan på allt annat folk som finns på nätet som dom kan råka ut för. Kan inte stå bakom axeln på dem eller ha koll dygnet runt utan vill mest ha koll på om de skulle börja skriva med någon olämplig person eller liknande. Sen har man ju tagit snacket med dom och försöker begränsa till att inte lägga till nya vänner som de inte känner och liknande. Men har dålig koll på de inbyggda funktionerna i windows men kanske ska kolla mer på det?

Permalänk
Medlem

Finns liknande parental control på discord du kan lägga till deras konton om de har några - det väl mest den vägen kidsen snackar idag tänker jag. Då kan du se aktivitet samt vilka de pratar med. Man ser dock inte vad som skrivs.