OS som startas från CD eller USB

Permalänk
Medlem

OS som startas från CD eller USB

Jag behöver ett OS som jag startar från CD eller USB. Har försökt med Win PE men har glömt bort mina 50 år gamla färdigheter att använda tangentbordskommandon. Har även kommit över ett program på Ubuntu men förstod mig inte på hur det är uppbyggt.

Behöver alltså ett OS med grafiskt interface, "drag and drop". Finns det något gratisprogram med låg inlärningströskel jag kan ladda ner?

Ska installera om Win 10 men först flytta om en del filer utan att Win 10 vet om det.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra hirens

https://www.hirensbootcd.org/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

I princip installationsmediat till vilken Linuxversion som helst går att boota för att köra live i stället för att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Hirens var perfekt. Tack!