Finns det programvaror som hjälper programmerare att planera hur en kod ska fungera?

Permalänk
Medlem

Finns det programvaror som hjälper programmerare att planera hur en kod ska fungera?

Hej. När jag läste Programmering 1 på distans så ville kursen att man väldigt gärna planerade allting innan man satte sig ner och kodade för det skulle förenkla allting. Jag fick ett B i slutändan vilket jag var nöjd med och gjorde en läskmaskin i Python. I alla fall den här planeringen gick ut på hur man skulle bygga koden och hur den skulle reagera vid olika situationer.

Exempel: När man matar in ett lösenord, då finns det två vägar. Den första vägen är att det är fel lösenord och då får man felmeddelande. Den andra vägen är att lösenordet är rätt och att man loggas in på kontot.

Jag undrar om det finns någon programvara för Windows som man kan skapa bubblor med som då är till för programmerare? Då jag gärna vill slippa använda ritprogram. Skulle vara enklare om man kunde skriva i en bubbla, trycka tab för att komma till nästa bubbla och så vidare.

Jag gillar att planera mina koder innan jag gör dem, vet inte om ni gör det? Men för mig är det roligare och enklare och redan där kan man då redan räkna ut hur koden kommer att bli. Dem här planeringarna hjälpte mig ganska mycket i programmering 1 när jag skulle in på mer komplicerade saker som var nytt för mig. Det gjorde också att allting gick lite snabbare också.

Permalänk
Medlem

https://app.diagrams.net/ funkar kanon exempelvis. Skönt att det är online tycker jag
Finns säkert hur många som helst. Detta var överst när man googlar flowchart online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

https://app.diagrams.net/ funkar kanon exempelvis. Skönt att det är online tycker jag
Finns säkert hur många som helst. Detta var överst när man googlar flowchart online

Tack Visste inte att det fanns ett ord för det. Flowchart ska jag lägga på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Tack Visste inte att det fanns ett ord för det. Flowchart ska jag lägga på minnet.

Grymt!

Flödesschema på svenska, låter som du är på god väg! Lycka till

Permalänk
Medlem

Kör Visio på jobbet, fyller alla mina behov.

Permalänk
Medlem

Draw.io använder jag. Funkar toppen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Frågan är hur mycket flödesdiagram som används på jobb och hur det används? Dokumentation används flödesdiagram en hel del i, om man sparar denna flödesdiagram som en bild i dokumentet. Så kommer någon annan få göra om bilden om programstrukturen för det aktuella avsnittet ändras.
Visio som förr ingick i många Office versioner gör det ofta inte idag.

Man bör då göra flödesdiagram i något öppet format som går att lägga in i dokumentet och det ska ej vara något opålitligt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag undrar om det finns någon programvara för Windows som man kan skapa bubblor med som då är till för programmerare?

Själv föredrar jag Camunda Modeler:
https://camunda.com/download/modeler/

Edit:
Helt gratis Electron-app som funkar på Windows/macOS/Linux

Använder även MS Visio och Sparx Enterprise Architect, men gillar enkelheten i Camunda.

I många fall funkar även PowerPoint bra, även om arbetsytan i sig snabbt blir begränsande.

Permalänk
Medlem

@Cr4zyt0e:

Gjorde om ditt exempel i Camunda Modeler:

Själv tycker jag det är smidigt att kunna köra programmet helt offline (finns även en Cloud-version) samt att få ut både BPMN- och PNG-filer.