4070 Super "gratis" eller 4070 Ti Super för "3000kr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

960x540 är qHD, inte QHD. Och 1440p talar bara om höjden på upplösningen och används för allt mellan 1920x1440 till 5120x1440, så det är i själva verket väldigt otydligt. Det enda sättet att faktiskt vara tydlig är att bara ange upplösningen i siffror istället.

Men jag gillar 2k... :c

Nä det stämmer, det är mycket bättre! Skrev 2k för att jag inte pallade skriva upplösningen och "alla vet ju vad 2k är". Det visar sig att jag hade fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

960x540 är qHD, inte QHD. Och 1440p talar bara om höjden på upplösningen och används för allt mellan 1920x1440 till 5120x1440, så det är i själva verket väldigt otydligt. Det enda sättet att faktiskt vara tydlig är att bara ange upplösningen i siffror istället.

Skriver man 1440p så är det 16:9-formatet, något annat har jag aldrig sett.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skriver man 1440p så är det 16:9-formatet, något annat har jag aldrig sett.

p:et säger bara att det är ett progressivt bildformat (vilket datorskärmar alltid är ändå) och säger ingenting om bildförhållandet, se t.ex. Wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

p:et säger bara att det är ett progressivt bildformat (vilket datorskärmar alltid är ändå) och säger ingenting om bildförhållandet, se t.ex. Wikipedia.

Jag trodde P:et var P som i pixlar högt hahaha, lär mig massor i denna tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

p:et säger bara att det är ett progressivt bildformat (vilket datorskärmar alltid är ändå) och säger ingenting om bildförhållandet, se t.ex. Wikipedia.

Japp, det står för progressive (till skillnad från interlaced), men sammahanget är att det handlar om TV-apparater. TV-apprqter är 16:9 och har så varit sen innan 1440 var en vertikal upplösning som någon använde.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, det står för progressive (till skillnad från interlaced), men sammahanget är att det handlar om TV-apparater. TV-apprqter är 16:9 och har så varit sen innan 1440 var en vertikal upplösning som någon använde.

1440p är väl så långt ifrån TV man kan komma, det är ju ett format som aldrig använts till TV utan nästan uteslutande för olika datorupplösningar med 1440 pixlar på höjden (och på senare tid även mobiler).

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av erik7191:

Nja, jag har både använt och sett 2k användas för QHD (alltså 1440p) i flera år, visste inte att det var en okänd term! Men är inte helt säker på att det är det heller, när jag stressgooglar "2k" i tron om att jag eventuellt sagt fel i flera ÅR blir jag genast lugnad med att det är 2560x1440 som kommer upp, i kontexten skärmupplösningar. Jag är därmed helt säker på att 2k är en acceptabel term i denna kontext

Det kommer upp i kontexten skärmupplösningar eftersom de 19åriga marketingmänniskorna som skriver de här reklamblurbsen inte orkar ta reda på vad som är rätt (för dom är oftast inte tekniska för fem öre), och helt plötsligt står det "2k" på en 2560x1440-skärmkartong och folk på internet tar det som ett rättfärdigande.

2560x1440 *kan* inte vara "2k" eftersom 4k kommer från "ungefär 4000 pixlar i bredd". Det är ju helt ologiskt att kalla det 2k

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

2600Kr i skillnad idag och det gapet kommer nog bara minska över tid.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av dorian1:

Det beror lite på vad du tänker spela? Nya AAA-titlar? Vill du ha maxad grafik? Samt vilken upplösning spelar du i? 4070 Ti Super hade jag nog tagit eftersom det presterar ganska mkt bättre än 4070 super. Det har 16 GB VRAM och är baserat på 4080-chippet. Det nosar på 4080-prestanda. Med överklock så är det nästan lika bra. Eller så kör du vanliga 4070 super och sparar pengarna till nåt annat. Beror på dina krav. Men vill du att kortet ska prestera grymt och hålla längre så hade jag kört på Ti.

Jag är helt med på vad du skriver här och tänker exakt lika.
Själv så byter jag inte grafikkort eller dator rätt ofta men när jag väl gör det så köper jag så att jag klarar mig i minst 5-10 år framåt och då kan några extra % och fps i prestanda spela stor roll i slutändan.
5-10 fps extra om 5-10 år kan betyda att du precis klarar av att spela just "det" spelet och då var de extra 3000 kr värt det
Jag skulle inte titta så mycket på vad skillnaden är utan helt enkelt, vad vill du ha och hur länge vill du kunna spela utan att behöva byta ut något.
Men det är jag

Oavsett, hoppas det blev bra i slutändan.

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination