Android 15 tystar störande notiser automatiskt

Permalänk
Melding Plague

Android 15 tystar störande notiser automatiskt

Google har släppt den första betaversionen av Android 15. Bland nyheterna märks smartare strömsparfunktion och möjlighet att dela ett område av skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en Android version.

Okej...de har oftast samma sak och basfunktioner...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på bra stöd för desktop läge. Nya telefonerna har CPU-kraften som behövs för att ersätta en laptop. Nu är det bara mjukvaran som saknas.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man kan skratta åt det, eller gråta, beroende på hur man ser det! Att jämföra Android 15 med de senaste teknikgenombrotten från andra håll är som att jämföra en kattunge som lärt sig att spinna med en rymdraket. Visst, det är kul att kunna tysta störande notiser, men när Huawei kastar in satellitkommunikation i mixen känns det som att Android bara står där och frågar: "Finns det någon där ute?"

Som en teknikentusiast känns det nästan som en sketch. "Och här har vi Android 15 med sin nya funktion för att organisera dina emojis... och sen har vi Huawei som skickar meddelanden från rymden!"

Men på allvar, det är faktiskt lite skrattretande att se hur tekniken utvecklas åt olika håll. Android kanske borde ta en titt genom teleskopet och inse att framtiden är ute i rymden!

Huawei har integrerat Satellite Communication Technology, specifikt deras Satellite Message funktion via BeiDou Navigation Satellite System, det är klart jag inte kan låta bli att känna att vi halkar efter. Denna teknik erbjuder kommunikation i avlägsna områden utan mobilnätverk, vilket är en livräddare i nödsituationer och för människor i isolerade områden.

Varför är vi inte där ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prez1z:

Det är nästan så man kan skratta åt det, eller gråta, beroende på hur man ser det! Att jämföra Android 15 med de senaste teknikgenombrotten från andra håll är som att jämföra en kattunge som lärt sig att spinna med en rymdraket. Visst, det är kul att kunna tysta störande notiser, men när Huawei kastar in satellitkommunikation i mixen känns det som att Android bara står där och frågar: "Finns det någon där ute?"

Som en teknikentusiast känns det nästan som en sketch. "Och här har vi Android 15 med sin nya funktion för att organisera dina emojis... och sen har vi Huawei som skickar meddelanden från rymden!"

Men på allvar, det är faktiskt lite skrattretande att se hur tekniken utvecklas åt olika håll. Android kanske borde ta en titt genom teleskopet och inse att framtiden är ute i rymden!

Huawei har integrerat Satellite Communication Technology, specifikt deras Satellite Message funktion via BeiDou Navigation Satellite System, det är klart jag inte kan låta bli att känna att vi halkar efter. Denna teknik erbjuder kommunikation i avlägsna områden utan mobilnätverk, vilket är en livräddare i nödsituationer och för människor i isolerade områden.

Varför är vi inte där ännu?

Jag tycker Android är moget. Föredrar stabilitet och säkerhet framför features. Bättre att göra features mer "modulärt" dvs med appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker Android är moget. Föredrar stabilitet och säkerhet framför features. Bättre att göra features mer "modulärt" dvs med appar.

Agree. Bästa sammanfattningen.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker Android är moget. Föredrar stabilitet och säkerhet framför features. Bättre att göra features mer "modulärt" dvs med appar.

Ja, men det skulle ha lanserats för länge sedan. Även Apple introducerade Satelit över telefonen 2022 redan med begränsade resurser, med det sagt kan man säga att Android ändå ligger två år efter den amerikanska jätten. Iridium meddelade tidigare att de ingått avtal med Qualcomm för att möjliggöra satellitmeddelanden och nödtjänster i smartphones som drivs av Snapdragon Mobile Platforms med hjälp av Iridiums satellitnätverk. Företagen utvecklade och demonstrerade tekniken framgångsrikt, dock, trots denna tekniska framgång, har smartphone-tillverkare inte inkluderat tekniken i sina enheter. På grund av detta meddelade Qualcomm den 3 november 2023 Iridium att de valt att avsluta avtalen, vilket träder i kraft den 3 december 2023. Det sköts upp ytterligare i december så vi lär få vänta oavsett. Kul med en ny finess i Android 15 i alla fall, i form av att tysta störande notiser.

Jag kan dock tycka att jag själv bör veta bäst vilka meddelanden som jag anser störande eller inte, men om det kan göras automatiskt så är det ju fantastisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av prez1z:

Ja, men det skulle ha lanserats för länge sedan. Även Apple introducerade Satelit över telefonen 2022 redan med begränsade resurser, med det sagt kan man säga att Android ändå ligger två år efter den amerikanska jätten. Iridium meddelade tidigare att de ingått avtal med Qualcomm för att möjliggöra satellitmeddelanden och nödtjänster i smartphones som drivs av Snapdragon Mobile Platforms med hjälp av Iridiums satellitnätverk. Företagen utvecklade och demonstrerade tekniken framgångsrikt, dock, trots denna tekniska framgång, har smartphone-tillverkare inte inkluderat tekniken i sina enheter. På grund av detta meddelade Qualcomm den 3 november 2023 Iridium att de valt att avsluta avtalen, vilket träder i kraft den 3 december 2023. Det sköts upp ytterligare i december så vi lär få vänta oavsett. Kul med en ny finess i Android 15 i alla fall, i form av att tysta störande notiser.

Jag kan dock tycka att jag själv bör veta bäst vilka meddelanden som jag anser störande eller inte, men om det kan göras automatiskt så är det ju fantastisk

Det finns mycket saker i iOS som de är flera år efter Android också enligt mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av prez1z:

Det är nästan så man kan skratta åt det, eller gråta, beroende på hur man ser det! Att jämföra Android 15 med de senaste teknikgenombrotten från andra håll är som att jämföra en kattunge som lärt sig att spinna med en rymdraket. Visst, det är kul att kunna tysta störande notiser, men när Huawei kastar in satellitkommunikation i mixen känns det som att Android bara står där och frågar: "Finns det någon där ute?"

Som en teknikentusiast känns det nästan som en sketch. "Och här har vi Android 15 med sin nya funktion för att organisera dina emojis... och sen har vi Huawei som skickar meddelanden från rymden!"

Men på allvar, det är faktiskt lite skrattretande att se hur tekniken utvecklas åt olika håll. Android kanske borde ta en titt genom teleskopet och inse att framtiden är ute i rymden!

Huawei har integrerat Satellite Communication Technology, specifikt deras Satellite Message funktion via BeiDou Navigation Satellite System, det är klart jag inte kan låta bli att känna att vi halkar efter. Denna teknik erbjuder kommunikation i avlägsna områden utan mobilnätverk, vilket är en livräddare i nödsituationer och för människor i isolerade områden.

Varför är vi inte där ännu?

Du jämför äpplen och päron här. Det ena är finlir av en mjukvaruplattform som mognat över året. Det andra är en hårdvarufunktion (hos en telefon som dessutom bygger på ASOP). De ena utesluter inte det andra och det är upp till mobiltillverkarna vad de vill inkludera för trådlösa gränssnitt.

Bortsett från ovan är jag även tveksam till att du målar upp just satellitkommunikation den solklara framtiden för smarta telefoner. Vi har redan sattelitbaserad telefoni, bredband, positionering osv. Dessutom sker den absoluta majoriteten av kommunikationen via WiFi/basstationer. Vi bygger ut mobilnäten konstant. Samtidigt beskriver du just satellitkommunikationen som nästa självklara steg. Du för ett resonemang om dess livräddande potential i områden utan mobiltäckning. Är det självklart att inkludera tekniken i alla telefoner då? Fortsätter man på det spåret är kanske det självklara steget efter satellitkommunikation ett integrerst nödbloss eller utfällbar kåsa?

Slutkläm:
Personligen väljer jag i dagsläget automattystade notiser i min telefon framför satellitkommunikation genom kinas övervakningsnät alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prez1z:

Ja, men det skulle ha lanserats för länge sedan. Även Apple introducerade Satelit över telefonen 2022 redan med begränsade resurser, med det sagt kan man säga att Android ändå ligger två år efter den amerikanska jätten. Iridium meddelade tidigare att de ingått avtal med Qualcomm för att möjliggöra satellitmeddelanden och nödtjänster i smartphones som drivs av Snapdragon Mobile Platforms med hjälp av Iridiums satellitnätverk. Företagen utvecklade och demonstrerade tekniken framgångsrikt, dock, trots denna tekniska framgång, har smartphone-tillverkare inte inkluderat tekniken i sina enheter. På grund av detta meddelade Qualcomm den 3 november 2023 Iridium att de valt att avsluta avtalen, vilket träder i kraft den 3 december 2023. Det sköts upp ytterligare i december så vi lär få vänta oavsett. Kul med en ny finess i Android 15 i alla fall, i form av att tysta störande notiser.

Jag kan dock tycka att jag själv bör veta bäst vilka meddelanden som jag anser störande eller inte, men om det kan göras automatiskt så är det ju fantastisk

Ok jag bor i sverige så har inget behov av detta. Men visst håller man till i afrika kanske det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Bortsett från ovan är jag även tveksam till att du målar upp just satellitkommunikation den solklara framtiden för smarta telefoner.

Jag vill bara påpeka att de första SpaceX-satelliterna faktiskt har lanserats och erbjuder direkt mobiltjänst via T-Mobile sedan den 3 januari 2024. Detta är en betydande utveckling som starkt indikerar att satellitkommunikation är på väg att bli den nästa stora grejen inom mobilteknologi. Därför förvånade det mig att detta inte nämndes i sammanhanget kring Android 15 Beta releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det finns mycket saker i iOS som de är flera år efter Android också enligt mig.

Vad tänker du på mer specifikt då?

Själv tycker jag som sagt att Apple tog ett jättekliv med iOS 12 med främst Shortcuts. Att App Library kom först med iOS 14 känns "lite" sent, men i övrigt saknar jag inget direkt i iOS längre.

Hoppas däremot på fler funktioner från iPadOS. Där ligger Android långt efter enligt mig.

Permalänk
Medlem

Google själva står för >50% av störande notiser för min del, utöver skräp från operativsystemet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av prez1z:

Jag vill bara påpeka att de första SpaceX-satelliterna faktiskt har lanserats och erbjuder direkt mobiltjänst via T-Mobile sedan den 3 januari 2024. Detta är en betydande utveckling som starkt indikerar att satellitkommunikation är på väg att bli den nästa stora grejen inom mobilteknologi. Därför förvånade det mig att detta inte nämndes i sammanhanget kring Android 15 Beta releasen.

Bara för att en tjänst erbjuds betyder det inte att den kommer vara självklar som "nästa steg" eller ens att den kommer att bli relecant. I slutändan krävs att slutkund använder tekniken. Det gäller på både mjuk- och hårdvarusidan.

Jag motsätter mig inte till att satellitkommunikation kan bli relevant. Mitt inlägg beskrev varför det inte är självklart som nästa killer-feature (och qtt jämförelsen med finlur av mjukvara är meningslös). Utan facit ligger bevisbördan till att det blir så på dig, alternativt att vi låter tiden visa vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad tänker du på mer specifikt då?

Själv tycker jag som sagt att Apple tog ett jättekliv med iOS 12 med främst Shortcuts. Att App Library kom först med iOS 14 känns "lite" sent, men i övrigt saknar jag inget direkt i iOS längre.

Hoppas däremot på fler funktioner från iPadOS. Där ligger Android långt efter enligt mig.

För mig, notifikationssystemet. Jag har gett exempel på det tidigare här på Sweclockers, men att kunna välja vilka notiser man vill få från en app t.ex. och att vissa notiser ger ljud, medans andra inte ger ljud från samma app är ett exempel.

Sedan tycker jag Android grupperar notiser från samma app mycket bättre och snyggare än iOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig, notifikationssystemet. Jag har gett exempel på det tidigare här på Sweclockers, men att kunna välja vilka notiser man vill få från en app t.ex. och att vissa notiser ger ljud, medans andra inte ger ljud från samma app är ett exempel.
...
Sedan tycker jag Android grupperar notiser från samma app mycket bättre och snyggare än iOS.

Jag har stängt av 99% av alla notifikationer i iOS, så det kanske säger vad jag tycker om systemet där

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ok jag bor i sverige så har inget behov av detta. Men visst håller man till i afrika kanske det är bra.

Du menar att du har en livsstil där du ej har behov av det

Behov av det i sverige finns. Vi är många med farliga jobb som släpar på flera enheter.
Inbillar mig att folk som seglar lite längre uppskattar det också.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

... eller utfällbar kåsa?

Personligen saknar jag inte satellitkommunikation men kåsa däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Google själva står för >50% av störande notiser för min del, utöver skräp från operativsystemet.

Det är tyvärr sant. Många notirser om att rättigheter tagits bort för appa (den kan göra det tyst tycker jag) och liknande.

Jag hade gärna sett en funktion som kan användas för att stänga av vissa notiser från en annan TROTS att tillverkaren av denna (medvetet) valt att inte klassificera notiserna. Typ stänga av notiser som matchar en vald text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prez1z:

Det är nästan så man kan skratta åt det, eller gråta, beroende på hur man ser det! Att jämföra Android 15 med de senaste teknikgenombrotten från andra håll är som att jämföra en kattunge som lärt sig att spinna med en rymdraket. Visst, det är kul att kunna tysta störande notiser, men när Huawei kastar in satellitkommunikation i mixen känns det som att Android bara står där och frågar: "Finns det någon där ute?"

Som en teknikentusiast känns det nästan som en sketch. "Och här har vi Android 15 med sin nya funktion för att organisera dina emojis... och sen har vi Huawei som skickar meddelanden från rymden!"

Men på allvar, det är faktiskt lite skrattretande att se hur tekniken utvecklas åt olika håll. Android kanske borde ta en titt genom teleskopet och inse att framtiden är ute i rymden!

Huawei har integrerat Satellite Communication Technology, specifikt deras Satellite Message funktion via BeiDou Navigation Satellite System, det är klart jag inte kan låta bli att känna att vi halkar efter. Denna teknik erbjuder kommunikation i avlägsna områden utan mobilnätverk, vilket är en livräddare i nödsituationer och för människor i isolerade områden.

Varför är vi inte där ännu?

Det finns telefoner med Android 12, t ex Cat S75, som kan skicka meddelanden med satelliter så det är begränsning i hårdvaran och inte i mjukvaran.