Köpt SSD men har bara en plats

Permalänk

Köpt SSD men har bara en plats

Jag har en förbyggd HP desktop. Nu har jag tröttnat på den lilla hårddisken så köpte en till SSD M.2. Nu när jag öppnade och tittade så finns det självklart bara en plats på kortet. Jag antar att jag har tre alternativ:

  1. Byta den lilla hårddisken till den större

  2. Köra med en PCI adapter

  3. Köra med en USB-adapter

Det första alternativet är jag inte så sugen på men vilket av de två sista är bäst?

Permalänk
Medlem

Kan killgissa mig till att PCI -adapter är bättre Ingen erfarenhet av dessa.
Känns knöligt att ha den via usb, utan för datorn.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimkhizzle:

Jag har en förbyggd HP desktop. Nu har jag tröttnat på den lilla hårddisken så köpte en till SSD M.2. Nu när jag öppnade och tittade så finns det självklart bara en plats på kortet. Jag antar att jag har tre alternativ:

  1. Byta den lilla hårddisken till den större

  2. Köra med en PCI adapter

  3. Köra med en USB-adapter

Det första alternativet är jag inte så sugen på men vilket av de två sista är bäst?

PCIe-adaptern är det bästa valet givet att det finns en lämplig PCIe-plats (minst x4, och den generation av PCIe som SSDn stöder. kanske 4.0? åtminstone 3.0 iaf)

Då blir det lika bra som om det funnits en M.2-plats med enda skillnaden att du behöver den där adaptern.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Vad är det för HP-dator och hur ser det ut med lediga PCI Express-platser på insidan?

Ett M.2 PCI Express-kort är utan tvekan bättre än en USB-lösning, men det förutsätter att du har rätt typ av PCI Express-portar på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Utan att ha kollat upp det så tvivlar jag på att USB är en bra ide - jag skulle plocka bort det alternativet.
(lär inte få samma prestanda, plus är väl tveksamt den kommer hantera TRIM och annat på ett bra sätt?)

Ett annat är väl att returnera disken?
(Kanske köpa en i vanligt SATA format istället?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

En ssd är ingen hårddisk och pci-e är inte pci.
Byt ut den som redan sitter monterad, den kan du sedan sätta i en pci-e adapter om du inte säljer den eller sparar till andra byggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

PCIe-adaptern är det bästa valet givet att det finns en lämplig PCIe-plats (minst x4, och den generation av PCIe som SSDn stöder. kanske 4.0? åtminstone 3.0 iaf)

Då blir det lika bra som om det funnits en M.2-plats med enda skillnaden att du behöver den där adaptern.

Tack! Det finns en PCIe-plats ledig men hur tar jag reda på om den är lämplig?

Skrivet av JonasT:

Vad är det för HP-dator och hur ser det ut med lediga PCI Express-platser på insidan?

Ett M.2 PCI Express-kort är utan tvekan bättre än en USB-lösning, men det förutsätter att du har rätt typ av PCI Express-portar på moderkortet.

Det är en HP Pavilion Gaming Desktop TG01-2xxx

Hur tar jag reda på vilken typ av PCI Express-port jag har? Syns det på kortet eller kollar jag inne i systemet?

Skrivet av Roger W:

Utan att ha kollat upp det så tvivlar jag på att USB är en bra ide - jag skulle plocka bort det alternativet.
(lär inte få samma prestanda, plus är väl tveksamt den kommer hantera TRIM och annat på ett bra sätt?)

Ett annat är väl att returnera disken?
(Kanske köpa en i vanligt SATA format istället?)

Tack!

Ja med facit i hand kanske jag skulle ha undersökt alternativen innan jag handlade men tyvärr är jag lite impulsiv ibland. Ska fundera på om jag ska returnera och köpa en SATA

Skrivet av mrqaffe:

En ssd är ingen hårddisk och pci-e är inte pci.
Byt ut den som redan sitter monterad, den kan du sedan sätta i en pci-e adapter om du inte säljer den eller sparar till andra byggen.

Tack för klargörandena. Jag är som du märker inte expert.

Tack för tipset om att byta ut den nuvarande och ha den som extradisk. I så fall ska jag bara ta reda på hur man installerar Win11 på den nya disken men jag antar att man kan lösa det med en USB-sticka(?).

Jag antar att det är en sådan här adapter jag behöver:
https://www.komplett.se/product/1102994/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimkhizzle:

Det är en HP Pavilion Gaming Desktop TG01-2xxx

Det är inte tillräckligt för att identifiera datorn, du behöver de sista siffrorna (xxx) också. Om du bara har det kompletta modellnamnet och söker på det så bör du enkelt hitta HPs specifikation för datorn vilket listar alla portar.

Skrivet av kimkhizzle:

Hur tar jag reda på vilken typ av PCI Express-port jag har? Syns det på kortet eller kollar jag inne i systemet?

Att öppna datorn och kolla är förstås ett alternativ, eller kolla HPs spec för datorn. Du behöver en ledig PCIe-plats som är minst x4, men x4-kort passar även i större portar.

De flesta TG01-modeller verkar dock ha en x16-port som grafikkortet sitter i och någon enstaka x1-plats, i så fall finns det ingen plats för en adapter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kimkhizzle:

Tack! Det finns en PCIe-plats ledig men hur tar jag reda på om den är lämplig?

Det är en HP Pavilion Gaming Desktop TG01-2xxx

Hur tar jag reda på vilken typ av PCI Express-port jag har? Syns det på kortet eller kollar jag inne i systemet?

Tack!

Ja med facit i hand kanske jag skulle ha undersökt alternativen innan jag handlade men tyvärr är jag lite impulsiv ibland. Ska fundera på om jag ska returnera och köpa en SATA

Tack för klargörandena. Jag är som du märker inte expert.

Tack för tipset om att byta ut den nuvarande och ha den som extradisk. I så fall ska jag bara ta reda på hur man installerar Win11 på den nya disken men jag antar att man kan lösa det med en USB-sticka(?).

Jag antar att det är en sådan här adapter jag behöver:
https://www.komplett.se/product/1102994/datorutrustning/dator...

Adaptern verkar rätt, det kan ibland bli problem att boota från dem men som lagringsenhet funkar det.

Man laddar hem ett verktyg från MS och skapar ett installations media på usb med hjälp av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan väl gå att använda en x1-adapter också, eller minns jag fel? Med hastighetsbegränsing såklart, men ändå kanske dubbelt så snabbt som SATA? Jag har iaf beställt en x1-adapter till en av mina gamla burkar och hoppas den funkar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Kan väl gå att använda en x1-adapter också, eller minns jag fel? Med hastighetsbegränsing såklart, men ändå kanske dubbelt så snabbt som SATA? Jag har iaf beställt en x1-adapter till en av mina gamla burkar och hoppas den funkar.

Pci-e varianterna är kompatibla så hastigheten bestäms av det som är långsammast men i övrigt kan man blanda hur som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se ska det finnas en M2 slot på moderkortet, ser ut som den tar 32 eller 80 kort. Sedan finns det 3st SATA portar.

Om nu M2 platsen är upptagen borde det finnas en SATA port ledig, alternativt kanske man kan plugga ut den optiska läsaren om du har en sådan och använda den för att köra en SATA hårddisk. Annars är alternativet att klona den gamla SATA hårddisken (om det är en sådan du har ditt OS på) till en mycket större SATA hårddisk. När det är gjort byter man bara ut så har har du mer plats.

Man kan också köpa sig hjälp om man inte fixar det själv, så länge man gör en egen backup av viktiga dokument, bilder etc innan man tar med sig hårddisken till företaget där dom kan klona åt dig.

Egentligen ska man göra backup även innan man själv ska göra något sådant, om man gör bort sig har man kvar den viktiga informationen.

Permalänk

Tack för alla svar och all hjälp i tråden. Jag känner mig redan mycket mer informerad om hur detta fungerar.

Det lutar nu åt att jag byter den befintliga SSDn mot den nya större och sedan provar att köpa en PCIe X1 adapter till den gamla SSDn och använda den som extra lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimkhizzle:

Tack för alla svar och all hjälp i tråden. Jag känner mig redan mycket mer informerad om hur detta fungerar.

Det lutar nu åt att jag byter den befintliga SSDn mot den nya större och sedan provar att köpa en PCIe X1 adapter till den gamla SSDn och använda den som extra lagring.

Det finns ju även M.2 to 2,5" SATA adaptrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Den är bara kompatibel med SATA SSDer i M.2 form. Inte NVME varianter.
Så kommer troligen inte att fungera i detta fallet.

Bästa är ju att klona över nuvarande SSD till den nya SSDn, så slipper man krångla med att installera om, och så vidare.
Sedan är det ju bara välja om man vill ha den internt (PCI-e) eller externt (USB), då man behöver någon form av adapter för att kunna klona den nya disken.

Dock en sak att tänka på:
Kolla ifall någon av diskarna saknar DRAM Cacheminne.
Har den som sitter idag cacheminne men nya har det inte, så kanske man skall skippa att byta disk.
Har den nya cacheminne men inte den gamla, så är det ju bra att byta.
Har båda cacheminne eller ingen av dem, så kan man göra som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den är bara kompatibel med SATA SSDer i M.2 form. Inte NVME varianter.
Så kommer troligen inte att fungera i detta fallet.

Bästa är ju att klona över nuvarande SSD till den nya SSDn, så slipper man krångla med att installera om, och så vidare.
Sedan är det ju bara välja om man vill ha den internt (PCI-e) eller externt (USB), då man behöver någon form av adapter för att kunna klona den nya disken.

Dock en sak att tänka på:
Kolla ifall någon av diskarna saknar DRAM Cacheminne.
Har den som sitter idag cacheminne men nya har det inte, så kanske man skall skippa att byta disk.
Har den nya cacheminne men inte den gamla, så är det ju bra att byta.
Har båda cacheminne eller ingen av dem, så kan man göra som man vill.

Jag bara tipsade om vad som finns.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Den är bara kompatibel med SATA SSDer i M.2 form. Inte NVME varianter.
Så kommer troligen inte att fungera i detta fallet.

Bästa är ju att klona över nuvarande SSD till den nya SSDn, så slipper man krångla med att installera om, och så vidare.
Sedan är det ju bara välja om man vill ha den internt (PCI-e) eller externt (USB), då man behöver någon form av adapter för att kunna klona den nya disken.

Dock en sak att tänka på:
Kolla ifall någon av diskarna saknar DRAM Cacheminne.
Har den som sitter idag cacheminne men nya har det inte, så kanske man skall skippa att byta disk.
Har den nya cacheminne men inte den gamla, så är det ju bra att byta.
Har båda cacheminne eller ingen av dem, så kan man göra som man vill.

Tack! Jag ska undersöka hur man går till väga när man klonar en SSD.

En dum fråga, hur kollar jag ifall en disk har DRAM Cacheminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimkhizzle:

Tack! Jag ska undersöka hur man går till väga när man klonar en SSD.

En dum fråga, hur kollar jag ifall en disk har DRAM Cacheminne?

Finns program för det. De flesta som tillverkar SSDer har sin egen specialversion av Acronis eller liknande som är helt gratis från deras hemsida, så länge man klonar till en av deras diskar.

Om du vet vilka SSDer du har så är det relativt enkelt med information som finns på t.ex: https://www.techpowerup.com/ssd-specs/
Den nyköpte borde vara enkel att hitta där, men den som sitter i datorn idag kan vara krångligare då det antagligen är någon form av no-name OEM disk. Bör ju gå att leta upp via sökning på internet dock.
För att ta reda på vad du har för disk nu, finns det ju flera program som kan ta reda på det: CPU-Z, CrystalDiskInfo, etc.
Då bör man ju få något namn/modellnummer att utgå ifrån.

Men skriver du vad du har här så kan vi hjälpa dig.

Skrivet av Joshua2024:

Jag bara tipsade om vad som finns.

Hade du lagt till att den bara stödde SATA diskar så hade det varit hjälpsamt, Men eftersom du bara länkade produkten, så hade den potentiellt kunna skapa mer problem ifall TS bara har NVME diskar om TS hade köpt en sådan.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Finns program för det. De flesta som tillverkar SSDer har sin egen specialversion av Acronis eller liknande som är helt gratis från deras hemsida, så länge man klonar till en av deras diskar.

Om du vet vilka SSDer du har så är det relativt enkelt med information som finns på t.ex: https://www.techpowerup.com/ssd-specs/
Den nyköpte borde vara enkel att hitta där, men den som sitter i datorn idag kan vara krångligare då det antagligen är någon form av no-name OEM disk. Bör ju gå att leta upp via sökning på internet dock.
För att ta reda på vad du har för disk nu, finns det ju flera program som kan ta reda på det: CPU-Z, CrystalDiskInfo, etc.
Då bör man ju få något namn/modellnummer att utgå ifrån.

Men skriver du vad du har här så kan vi hjälpa dig.

Hade du lagt till att den bara stödde SATA diskar så hade det varit hjälpsamt, Men eftersom du bara länkade produkten, så hade den potentiellt kunna skapa mer problem ifall TS bara har NVME diskar om TS hade köpt en sådan.

Tack, jag ska kolla upp om det finns lämplig programvara.

Den nuvarande SSDn verkar, som du skriver, vara någon no-name-historia. Ska se om jag kan ta reda på vilken det är.

Den jag har köpt är denna:

https://www.komplett.se/product/1300142/datorutrustning/lagri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimkhizzle:

Tack, jag ska kolla upp om det finns lämplig programvara.

Den nuvarande SSDn verkar, som du skriver, vara någon no-name-historia. Ska se om jag kan ta reda på vilken det är.

Den jag har köpt är denna:

https://www.komplett.se/product/1300142/datorutrustning/lagri...

Den har DRAM Cache, så den är bra och blir bra att byta till oavsett vad du har för disk idag.

Angående kloning, så har Kingston en gratis version från Acronis True Image för att klona till deras diskar här: https://www.kingston.com/en/support/technical/acronis-downloa...

Då är det bara att fundera på om du vill ha en intern eller extern lösning för nya disken.

Anledningen att jag (och andra) föredrar SSDer med riktigt cacheminne är att de inte ger upphov till försämringar i prestanda och ger andra skumma fel vilket de diskarna som inte har det kan ge. Visst de andra diskarna är billiga, men man får vad man köper.
Samma sak för hårddiskar där man föredrar CMR/PMR över SMR diskar.

Permalänk
Medlem

Ett problem är att du behöver ha båda diskarna inkopplade samtidigt för att kunna klona...och du har ju bara 1 slot. Så då måste du ändå köpa något som du tillfälligt kan koppla in den nya disken på.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ett problem är att du behöver ha båda diskarna inkopplade samtidigt för att kunna klona...och du har ju bara 1 slot. Så då måste du ändå köpa något som du tillfälligt kan koppla in den nya disken på.

Ja jag gick precis och funderade på det när jag gick hem. Att hur skulle det fysiskt gå till. Jag fortsätter mina undersökningar.

Jag har inget viktigt på den nuvarande SSDn. Det är en ren speldator och alla spel ligger på Steam. Det enda jag behöver behålla är Win11 och jag verkar ha en digital licens för detta. Då borde jag kunna skapa en USB-sticka att boota från och sedan byta SSD och boota från stickan med den nya SSDn monterad? Och sedan spara den gamla SSDn till någon adapterlösning och formatera den då?

Permalänk
Skrivet av loefet:

Den har DRAM Cache, så den är bra och blir bra att byta till oavsett vad du har för disk idag.

Angående kloning, så har Kingston en gratis version från Acronis True Image för att klona till deras diskar här: https://www.kingston.com/en/support/technical/acronis-downloa...

Då är det bara att fundera på om du vill ha en intern eller extern lösning för nya disken.

Anledningen att jag (och andra) föredrar SSDer med riktigt cacheminne är att de inte ger upphov till försämringar i prestanda och ger andra skumma fel vilket de diskarna som inte har det kan ge. Visst de andra diskarna är billiga, men man får vad man köper.
Samma sak för hårddiskar där man föredrar CMR/PMR över SMR diskar.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimkhizzle:

Ja jag gick precis och funderade på det när jag gick hem. Att hur skulle det fysiskt gå till. Jag fortsätter mina undersökningar.

Jag har inget viktigt på den nuvarande SSDn. Det är en ren speldator och alla spel ligger på Steam. Det enda jag behöver behålla är Win11 och jag verkar ha en digital licens för detta. Då borde jag kunna skapa en USB-sticka att boota från och sedan byta SSD och boota från stickan med den nya SSDn monterad? Och sedan spara den gamla SSDn till någon adapterlösning och formatera den då?

Att installera om windows på nya M2 hårddisken låter som en vettig lösning ja

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Att göra backup med Macrium Reflect, byta ssd, och sedan återställa från backupen till den nya SSDn brukar ofta funka minst lika bra som kloning för mig, och så får man ju en aktuell backup också.

Tillägg :Macrium Reflect free kanske är lite krånglig att installera, de avvecklar det programmet för att få fler att köpa det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Att göra backup med Macrium Reflect, byta ssd, och sedan återställa från backupen till den nya SSDn brukar ofta funka minst lika bra som kloning för mig, och så får man ju en aktuell backup också.

Tillägg :Macrium Reflect free kanske är lite krånglig att installera, de avvecklar det programmet för att få fler att köpa det.

Free är inte tillgänglig från tillverkaren längre, om man däremot letar på nätet kan det finnas andra sidor som har den.

Jag har denna nedladdad sedan länge:

v8.0.6635_reflect_setup_free_x64.exe

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Med Linux Mint Cinnamon Live-ISO kan man klona en disk till en avbild som kan sparas vart som helst och då behöver man inte båda diskarna samtidigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Eller så kan ju gamla disken vara kvar där den är och bara lägga in nya vid sidan av.
(Kanske avinstallera de största spelen om nu disken börjar bli full)
Om datorn funkar bra och disken inte upplevs trött så är det ju antagligen minst jobb

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eller så kan ju gamla disken vara kvar där den är och bara lägga in nya vid sidan av.
(Kanske avinstallera de största spelen om nu disken börjar bli full)
Om datorn funkar bra och disken inte upplevs trött så är det ju antagligen minst jobb

Fast nu var just problemet att det bara fanns plats för 1 M2 disk...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast nu var just problemet att det bara fanns plats för 1 M2 disk...

Fortfarande köpa en adapter för nya disken förstås
Det jag är ute efter är bara att det kan vara rätt mycket bök att byta nya mot OS disken och sen stoppa i den disken vid sidan av (som flera föreslagit), så varför göra det i onödan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.