Kan inte nolla innehållet på en extern disk, låst pga spegling?

Permalänk

Kan inte nolla innehållet på en extern disk, låst pga spegling?

seagate 4tb extern hårddisk, hårddisken togs ut och kördes internt med en annan 4TB hårddisk med spegling och det fungerade bra tills den andra disken gick sönder.
Båda hårddiskarna har bytts ut och jag behöver inte längre denna disken så jag satte i den i det externa chassit och tänkte rensa disken men jag kommer inte åt varken innehåll eller partitioner.

Crystaldiskinfo rapporterar hälsostatusen som "bra" och kommer åt bla smart-värden, ett kort självtest i seatools kommer tillbaka som godkänt kan även här se smartvärden och lite andra detaljer.
Försöker jag formatera disken genom seatools så får jag upp "this operation is not supported by this drive.

Går jag genom windows datorhantering så står det "disk 6 dynamisk ogiltig", försöker jag reaktivera disken så får jag upp "den här åtgärden är inte tillåten på det ogiltiga diskpaketet.", försöker jag konvertera dynamiskt till standarddisk får jag upp "drivrutinen returnerade ett ogiltigt parameterfel."
Partition manager 17 identifierar disken som ena halvan av en spegling och vägrar formatera den.

Hur tar jag bort speglingen? måste disken kanske köras som intern för det?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av raven6666:

seagate 4tb extern hårddisk, hårddisken togs ut och kördes internt med en annan 4TB hårddisk med spegling och det fungerade bra tills den andra disken gick sönder.
Båda hårddiskarna har bytts ut och jag behöver inte längre denna disken så jag satte i den i det externa chassit och tänkte rensa disken men jag kommer inte åt varken innehåll eller partitioner.

Crystaldiskinfo rapporterar hälsostatusen som "bra" och kommer åt bla smart-värden, ett kort självtest i seatools kommer tillbaka som godkänt kan även här se smartvärden och lite andra detaljer.
Försöker jag formatera disken genom seatools så får jag upp "this operation is not supported by this drive.

Går jag genom windows datorhantering så står det "disk 6 dynamisk ogiltig", försöker jag reaktivera disken så får jag upp "den här åtgärden är inte tillåten på det ogiltiga diskpaketet.", försöker jag konvertera dynamiskt till standarddisk får jag upp "drivrutinen returnerade ett ogiltigt parameterfel."
Partition manager 17 identifierar disken som ena halvan av en spegling och vägrar formatera den.

Hur tar jag bort speglingen? måste disken kanske köras som intern för det?

Kör nuclear lösningen:
diskpart -> kör som admin
list disk
select disk # (din disk som ska raderas)
clean

Däremot tror jag det är mycket lättare att få detta gjort kopplat via SATA till din maskin och inte via något externt USB-chassi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

seagate 4tb extern hårddisk, hårddisken togs ut och kördes internt med en annan 4TB hårddisk med spegling och det fungerade bra tills den andra disken gick sönder.
Båda hårddiskarna har bytts ut och jag behöver inte längre denna disken så jag satte i den i det externa chassit och tänkte rensa disken men jag kommer inte åt varken innehåll eller partitioner.

Crystaldiskinfo rapporterar hälsostatusen som "bra" och kommer åt bla smart-värden, ett kort självtest i seatools kommer tillbaka som godkänt kan även här se smartvärden och lite andra detaljer.
Försöker jag formatera disken genom seatools så får jag upp "this operation is not supported by this drive.

Går jag genom windows datorhantering så står det "disk 6 dynamisk ogiltig", försöker jag reaktivera disken så får jag upp "den här åtgärden är inte tillåten på det ogiltiga diskpaketet.", försöker jag konvertera dynamiskt till standarddisk får jag upp "drivrutinen returnerade ett ogiltigt parameterfel."
Partition manager 17 identifierar disken som ena halvan av en spegling och vägrar formatera den.

Hur tar jag bort speglingen? måste disken kanske köras som intern för det?

Om du är intresserad av innehållet, prova med en live-linux och se om det går komma åt innehållet. Jag har läst en fd speglad disk utan problem på det sättet.

Permalänk
Medlem

Gparted kan plocka ut en speglad partition.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon