Googles Geminis skandalösa lansering, ingen bevakning från SweC?

Permalänk
Avstängd

Googles Geminis skandalösa lansering, ingen bevakning från SweC?

Som rubriken lyder så undrar jag varför SweClockers inte bevakar eller lagt upp nyheter kring Googles lansering av deras LLM Gemini som har mött öronbedövande kritik för att deras bildgenererare vägrat generera vita människor. Google har i nuläget inaktiverat funktionen efter den massiva kritik som uppstått.

Vad är anledningen till att SweClockers inte bevakar en sådan nyhet?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tjo! Vi har flera ställen där du kan tipsa redaktionen om nyheter.
Antingen via kontaktverktyget eller via tråden Nyhetstips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Tjo! Vi har flera ställen där du kan tipsa redaktionen om nyheter.
Antingen via kontaktverktyget eller via tråden Nyhetstips.

Jo, jag vet. Men det finns inte en kotte som är IT-intresserad som kan ha missat detta. Jag undrar om det är ett aktivt val av er att inte ta upp det?

Permalänk
Medlem

Gemini var så extremt vänster/woke att den vägrade skapa bilder med vita människor.
Bad man den skapa något nordiskt, typ vikingar så var det mörka och asiatiskt ursprung på samtliga.

Hela cirkusen visar dock väldigt bra att en AI producerar enbart "fakta" som passar skaparens politiska syn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Gemini var så extremt vänster/woke att den vägrade skapa bilder med vita människor.
Bad man den skapa något nordiskt, typ vikingar så var det mörka och asiatiskt ursprung på samtliga.

Hela cirkusen visar dock väldigt bra att en AI producerar enbart "fakta" som passar skaparens politiska syn.

<Uppladdad bildlänk>

Trodde först du anti-wokade för fullt, så bestämde mig för att kolla och ja, exemplet stämmer. Lustigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Gemini var så extremt vänster/woke att den vägrade skapa bilder med vita människor.
Bad man den skapa något nordiskt, typ vikingar så var det mörka och asiatiskt ursprung på samtliga.

Hela cirkusen visar dock väldigt bra att en AI producerar enbart "fakta" som passar skaparens politiska syn.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, det är helt sjukt, men föga förvånande. Borde generera en nyhet på en av Sveriges största hemsida för IT-intresserade kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Trodde först du anti-wokade för fullt, så bestämde mig för att kolla och ja, exemplet stämmer. Lustigt.

<Uppladdad bildlänk>

Inte ett dugg lustigt, Du kanske avfärdar det som arga vita medelålders män på internet men faktum är att de har rätt när de säger att Google och andra AI-företag har agendor. Det är rakt framför näsan på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte ett dugg lustigt, Du kanske avfärdar det som arga vita medelålders män på internet men faktum är att de har rätt när de säger att Google och andra AI-företag har agendor. Det är rakt framför näsan på dig.

Tyvärr får du inte med mig på någon form av agenda-tåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Tyvärr får du inte med mig på någon form av agenda-tåg.

Vad kallar du det du just upptäckte själv? Tror du att det är ett misstag, en slump?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av KennethMolund:

Jo, jag vet. Men det finns inte en kotte som är IT-intresserad som kan ha missat detta. Jag undrar om det är ett aktivt val av er att inte ta upp detta?

Nej, inget aktivt val att inte skriva om det, men vi bedömer nyheters värde och skriver om det som är värt att skriva om. Om du vill diskutera det hela så är det fritt fram att skapa tråd om det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Nej, inget aktivt val att inte skriva om det, men vi bedömer nyheters värde och skriver om det som är värt att skriva om. Om du vill diskutera det hela så är det fritt fram att skapa tråd om det!

Så då måste ni alltså ha bedömt att den här nyheten inte ligger i era läsares intresse? Det låter extremt konstigt måste jag säga. Bara det faktum att Google lanserar en superhypad LLM där den den mest hypade funktionen måste inaktiveras någon dag efter lansering är ett nyhetsvärde i sig.

Men framförallt borde det ligga i allas intresse att upplysas om att internets största maktfaktor bedriver en rasistisk politisk agenda och att AI:s skapas och formas utifrån dessa agendor. Hade det varit Elon Musk som stod för ett sådant här klavertramp så hade ni publicerat en nyhet direkt, det är jag säker på.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag läser ju hellre dessa nyheter på Sweclockers än att jaga informationen på hemsidor som är mindre roliga att besöka.
Vi kanske får ha en ny forumdel likt LTT där användarna själva kan lägga in nyheter eftersom redaktionen inte lägger ut detta

https://linustechtips.com/forum/13-tech-news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nej, inget aktivt val att inte skriva om det, men vi bedömer nyheters värde och skriver om det som är värt att skriva om. Om du vill diskutera det hela så är det fritt fram att skapa tråd om det!

Saken togs upp här för ett par dagar sedan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1709802-google-gemini-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Så då måste ni alltså ha bedömt att den här nyheten inte ligger i era läsares intresse? Det låter extremt konstigt måste jag säga. Bara det faktum att Google lanserar en superhypad LLM där den den mest hypade funktionen måste inaktiveras någon dag efter lansering är ett nyhetsvärde i sig.

Men framförallt borde det ligga i allas intresse att upplysas om att internets största maktfaktor bedriver en rasistisk politisk agenda och att AI:s skapas och formas utifrån dessa agendor. Hade det varit Elon Musk som stod för ett sådant här klavertramp så hade ni publicerat en nyhet direkt, det är jag säker på.

Skulle personligen säga att det är förväntat beteende från modellen. Modus operandi vid nya släpp är ju att dra tillbaka tjänsten inom en vecka pga någon hittat en svaghet.

Man försöker tygla den så hårt man kan för att den inte skall göra någon arg, men då får man situationer som dessa där det slår över.

Min reaktion var bokstavligen "jaha?" 🤷‍♂️.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad kallar du det du just upptäckte själv? Tror du att det är ett misstag, en slump?

De klantade sig. De hade säkert en agenda - nämligen att vara inkluderande. Men de gick några steg för långt så att det blev helt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Skulle personligen säga att det är förväntat beteende från modellen. Modus operandi vid nya släpp är ju att dra tillbaka tjänsten inom en vecka pga någon hittat en svaghet.

Man försöker tygla den så hårt man kan för att den inte skall göra någon arg, men då får man situationer som dessa där det slår över.

Min reaktion var bokstavligen "jaha?" 🤷‍♂️.

Det är inte alla AI:s som behöver dras tillbaka för att den är rasistisk, även om majoriteten kanske behöver det om vi ska vara ärliga.

En AI borde programmeras så den kan beskriva verkligheten så korrekt som möjligt, inte en parallell verklighet som bäst kan liknas vid en utopisk värld sprunget ur en Disneyfilm.

Permalänk
Avstängd

Googles AI vet inte vad som är värst mellan ett kärnvapenkrig och att felköna Caitlyn Jenner:
https://x.com/TheRabbitHole84/status/1761240960493863171?s=20

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Googles AI vet inte vad som är värst mellan ett kärnvapenkrig och att felköna Caitlyn Jenner:
https://x.com/TheRabbitHole84/status/1761240960493863171?s=20

Det fanns ju en tråd om saken, varför skriver du inte där? Känns som det inte är "feedback till sweclockers" längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det fanns ju en tråd om saken, varför skriver du inte där? Känns som det inte är "feedback till sweclockers" längre...

Tycker det är alldeles utomordentligt tydligt varför han vill att det här ska synas mer. På tal om olika agendor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av suhrim:

Det fanns ju en tråd om saken, varför skriver du inte där? Känns som det inte är "feedback till sweclockers" längre...

Tycker du att jag fått svar på min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Tycker du att jag fått svar på min fråga?

Ja.

Permalänk
Medlem

Alla ni som gråter ut i den här tråden, varför var ni tysta när t.ex. Midjourney nästan enbart genererade vita, vackra kvinnor? Det känns ju inte helt osannolikt att det var det som Google försökte undvika, och fick motsatt resultat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Så går det när man försöker skapa det perfekta spegelbild av en människa.

(Hint: Det går inte, för den perfekta människan finns inte).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Alla ni som gråter ut i den här tråden, varför var ni tysta när t.ex. Midjourney nästan enbart genererade vita, vackra kvinnor? Det känns ju inte helt osannolikt att det var det som Google försökte undvika, och fick motsatt resultat.

Inte samma sak. Om du bad Midjourny att generera en afrikansk man så genererade den en svart man.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Känner att den här diskussionen passar bättre i tråden om Gemini.
Tar och låser.