Permalänk
Medlem

Uppgradera dator billigt

2018 köpte jag följande uppgraderings paket:
Intel Core i5-8600K Processor
ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
Med ett RTX 2070 och en samsung m2 ssd

Jag är inte så krävande i sig men nu märkar jag t om att mitt kära path of exile laggar gärnet när det händer mycket och hade velat uppgradera CPU och moderkort till något billigt men som ger en ordentlig prestanda höjning.
Snål är man mest för att familjen och andra intressen drar för mycket pengar.

Har ni några tips på hur man kommer undan med minst peng och störts uppgradering?

Tack på förhand

Permalänk

Sikta på hitta en beg 9900k och kanske uppgradera minnena till lite snabbare.
Borde va en fin uppgrade

Permalänk
Medlem

stämmer in med föregående; för det du gör, och de problem du beskriver så bör en 9900k vara störst upgradering, kan som sagt vara värt att kika på snabbare ram möjligtvis som en sekundär uppgradering.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Sikta på hitta en beg 9900k och kanske uppgradera minnena till lite snabbare.
Borde va en fin uppgrade

Skrivet av sweisdapro:

stämmer in med föregående; för det du gör, och de problem du beskriver så bör en 9900k vara störst upgradering, kan som sagt vara värt att kika på snabbare ram möjligtvis som en sekundär uppgradering.

Vänta nu, ska detta vara en prisvärd uppgradering? Med ett rtx 2080 ti i 1080p så pratar vi 5% ökning med en 9900k jämfört med en 8600k, detta är inte prisvärt utan snarare ett att kasta pengar i sjön.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, ska detta vara en prisvärd uppgradering? Med ett rtx 2080 ti i 1080p så pratar vi 5% ökning med en 9900k jämfört med en 8600k, detta är inte prisvärt utan snarare ett att kasta pengar i sjön.

https://tpucdn.com/review/intel-core-i7-10700k/images/relative-performance-games-1920-1080.png

Du missade att det specifikt efterfrågades prestanda i PoE?
Nu är det inte ett spel jag spelar, men min misstanke är att det är CPUn som sätter gränsen innan TS 2070, då kommer en ny CPU ge en mer påtaglig ökning än vad något annat gör

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har du provat att överklocka cpu?
Skulle säga 2070 är flaskhalsen? Köp ny gpu istället?
Vet en polare som köpte 3070 till en 2600k 🤣

Annars skulle jag rekommendera i3 14100 / 13400f med ett billigt ddr4 moderkort. För köpa cpu till detta moderkort blir dyrare 🤔

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, ska detta vara en prisvärd uppgradering? Med ett rtx 2080 ti i 1080p så pratar vi 5% ökning med en 9900k jämfört med en 8600k, detta är inte prisvärt utan snarare ett att kasta pengar i sjön.

https://tpucdn.com/review/intel-core-i7-10700k/images/relative-performance-games-1920-1080.png

Poe är väldigt krävande för cpun.

stavade fel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Har du provat att överklocka cpu?
Skulle säga 2070 är flaskhalsen? Köp ny gpu istället?
Vet en polare som köpte 3070 till en 2600k 🤣

Annars skulle jag rekommendera i3 14100 / 13400f med ett billigt ddr4 moderkort. För köpa cpu till detta moderkort blir dyrare 🤔

Tack för tipsen.

Jag tänker nog att jag får byta moderkort och cpu och att det är min i5-8600K som är flaskhalsen i särskilt PoE som är väldigt CPU krävande. Den är ju ändå 6 år gammal så tycker man borde kunna få rätt bra prestanda ökning för inte för dyr peng.

Moderkort och CPU är nog det jag antar att jag måste byta ut och antar att mina Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB inte passar i nyare moderkort?

Permalänk

Jag föreslår att du som ett första steg, innan du gör något annat, mäter belastningen på cpu och grafikkort (om så är möjligt) i det scenario där du upplever tröghet i systemet. En analys av utfallet från den mätningen borde kunna ge dig tillräcklig information för att ta ett välgrundat beslut om vilken komponent som du eventuellt behöver uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

Tack för tipsen.

Jag tänker nog att jag får byta moderkort och cpu och att det är min i5-8600K som är flaskhalsen i särskilt PoE som är väldigt CPU krävande. Den är ju ändå 6 år gammal så tycker man borde kunna få rätt bra prestanda ökning för inte för dyr peng.

Moderkort och CPU är nog det jag antar att jag måste byta ut och antar att mina Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB inte passar i nyare moderkort?

finns flera intel moderkort som stödjer ddr4, köpte ett b660 till polaren med en vanlig i5 13400f som har är nöjd med. spelar star field. tänkt på att 6xx behöver bios uppdatering, därav kan 7xx vara enklare beroende på vilken cpu du väljer?

i Sweclockers test, fick dom upp 8600k till 5000mhz

https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5-8600k-och-i3-8350k-coffee-lake/23

Skrivet av Bengan999:

Jag föreslår att du som ett första steg, innan du gör något annat, mäter belastningen på cpu och grafikkort (om så är möjligt) i det scenario där du upplever tröghet i systemet. En analys av utfallet från den mätningen borde kunna ge dig tillräcklig information för att ta ett välgrundat beslut om vilken komponent som du eventuellt behöver uppgradera.

har man dubbla skärmar smäller man upp task manager + gpuz på skärm nummer två
ser man direkt vars flaskhalsen är. dock påverkar mätningar resultatet

Extra
Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

finns flera intel moderkort som stödjer ddr4, köpte ett b660 till polaren med en vanlig i5 13400f som har är nöjd med. spelar star field. tänkt på att 6xx behöver bios uppdatering, därav kan 7xx vara enklare beroende på vilken cpu du väljer?

i Sweclockers test, fick dom upp 8600k till 5000mhz

https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5-8600k-och-i3-8350k-coffee-lake/23

har man dubbla skärmar smäller man upp task manager + gpuz på skärm nummer två
ser man direkt vars flaskhalsen är. dock påverkar mätningar resultatet

Jag är nog lite dum i huvudet när det gäller sånt här men vad jag ser ligger allt på 100% hela tiden när jag kör PoE

Alltså behöver jag uppdatera allt? :D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

Jag är nog lite dum i huvudet när det gäller sånt här men vad jag ser ligger allt på 100% hela tiden när jag kör PoE

Alltså behöver jag uppdatera allt? :D:

näe, det tror jag inte på, även om det är möjligt. Dock bör du isf se att gpu användning går ner och du får samma fps ifall du sätter lägre grafikinställningar

rekommenderar antingen hwinfo + rtss eller msi afterburner + rtss (laddar du ner afterburner från og källan följer rtss med samtidigt) för att se det relevanta.

windows task manager/aktivitetshanterar är inte alltid rätt även om man har 2 skärmar och kan se samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

näe, det tror jag inte på, även om det är möjligt. Dock bör du isf se att gpu användning går ner och du får samma fps ifall du sätter lägre grafikinställningar

rekommenderar antingen hwinfo + rtss eller msi afterburner + rtss (laddar du ner afterburner från og källan följer rtss med samtidigt) för att se det relevanta.

windows task manager/aktivitetshanterar är inte alltid rätt även om man har 2 skärmar och kan se samtidigt.

Vad jag kan se är det oftare CPU load som går ner än GPU när jag kör poe. Vilket inte var vad jag trodde. Var så stensäker på att det var cpu som var kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

Vad jag kan se är det oftare CPU load som går ner än GPU när jag kör poe. Vilket inte var vad jag trodde. Var så stensäker på att det var cpu som var kass.

1080p? eller högre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

1080p? eller högre upplösning?

2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

2560x1440

kan mycket väl vara grafikkortet som håller tillbaks fps på högsta inställningar. Eller som du sa, både och.

Cpu brukar inte vara på 100% då det oftast är 1 kärnas belastning som håller tillbaks de andra. Men är gpun på 90-100%? eller lägre?

samt testa köra på 1080p och lägre grafikinställningar, blir det märkbart mer fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

kan mycket väl vara grafikkortet som håller tillbaks fps på högsta inställningar. Eller som du sa, både och.

Cpu brukar inte vara på 100% då det oftast är 1 kärnas belastning som håller tillbaks de andra. Men är gpun på 90-100%? eller lägre?

samt testa köra på 1080p och lägre grafikinställningar, blir det märkbart mer fps?

FPSen är bättre med lägre inställningar och lägre upplösning men ingen skillnad på gpun. ligger på 90-100% hela tiden i aktivitetshanteraren.

CPU ligger lite lägre men oftast hör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

FPSen är bättre med lägre inställningar och lägre upplösning men ingen skillnad på gpun. ligger på 90-100% hela tiden i aktivitetshanteraren.

CPU ligger lite lägre men oftast hör.

då är gpun problemet. kan sälja 2070 runt 2000kr och köpa 2080ti, 3060ti, 3070 eller liknande (jag vet inte om AMD är bättre eller sämre till just det spelet, men annars är det 6700xt, 6800 som gäller.).

Rtx 4060/4060ti eller 7700xt/7800xt om du köper nytt från butik men blir dyrare såklart.

edit: Används Vulkan api nu för spelet? då är Nvidia nog bättre.
Men ifall dx11 fortfarande är bättre, tror jag du får mer prestanda för pengarna med Amd.

6700xt får 60+ (~70) FPS i 1440p "high" på spelet.

edit 2: i5 8500 får över 120 fps enkelt i en video. Alltså kan din 8600k enkelt få mer. Du behöver ej uppgradera cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

då är gpun problemet. kan sälja 2070 runt 2000kr och köpa 2080ti, 3060ti, 3070 eller liknande (jag vet inte om AMD är bättre eller sämre till just det spelet, men annars är det 6700xt, 6800 som gäller.).

Rtx 4060/4060ti eller 7700xt/7800xt om du köper nytt från butik men blir dyrare såklart.

edit: Används Vulkan api nu för spelet? då är Nvidia nog bättre.
Men ifall dx11 fortfarande är bättre, tror jag du får mer prestanda för pengarna med Amd.

6700xt får 60+ (~70) FPS i 1440p "high" på spelet.

edit 2: i5 8500 får över 120 fps enkelt i en video. Alltså kan din 8600k enkelt få mer. Du behöver ej uppgradera cpu.

Tack för hjälpen och informationen. Jag använder Vulkan i spelet. Ska försöka sälja mitt 2070 så får vi se vad det blir för uppgradering.

Tack för tipsen till resten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

2018 köpte jag följande uppgraderings paket:
Intel Core i5-8600K Processor
ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
Med ett RTX 2070 och en samsung m2 ssd

Jag är inte så krävande i sig men nu märkar jag t om att mitt kära path of exile laggar gärnet när det händer mycket och hade velat uppgradera CPU och moderkort till något billigt men som ger en ordentlig prestanda höjning.
Snål är man mest för att familjen och andra intressen drar för mycket pengar.

Har ni några tips på hur man kommer undan med minst peng och störts uppgradering?

Tack på förhand

Tråden verkar luta åt grafikkortet, men en 8600K är ju gjord för att överklockas, är det redan aktiverat i BIOS? Är XMP aktiverat för RAM? Frågar eftersom en kompis köpte en speldator med en K-processor och XMP-minnen, men inget var aktiverat så han körde typ stock fastän han betalt premium.

Jag har ingen så modern CPU som 8600K, men lite beroende på kylare borde det gå att få upp hastigheten 10-20% (stock tycks vara 3.6GHz, 4.3 med turbo). Mest ökning får man genom att gå över till turbo (4.3GHz) på alla kärnorna (MCE i ASUS BIOS?) men är det single core man viktar högre är det ju bättre att försöka få upp toppfrekvensen (säg, 4.7GHz - gissar, kanske mer med bättre kylning).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nästa dumma fråga då. Ser ju att minnen är rätt billiga särskilt DDR4 som jag har.

Har Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB idag.
Är det någon mening att köpa Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB exempelvis

Kan jag ha båda dem eller behöver jag byta ut dem? Gör det någon skillnad när man spelar mest PoE, D4, Baldurs gate och ibland slänger man upp lite Rdr2 eller cyberpunk men inga tokkrav på grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

Nästa dumma fråga då. Ser ju att minnen är rätt billiga särskilt DDR4 som jag har.

Har Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB idag.
Är det någon mening att köpa Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB exempelvis

Kan jag ha båda dem eller behöver jag byta ut dem? Gör det någon skillnad när man spelar mest PoE, D4, Baldurs gate och ibland slänger man upp lite Rdr2 eller cyberpunk men inga tokkrav på grafik.

Provat olika hastigheter på ram.
Tumregeln på max 5% stämmer bra...

Dålig ram = 100 fps
Dyr ram = 103 fps

Permalänk
Skrivet av ERguy:

Tack för hjälpen och informationen. Jag använder Vulkan i spelet. Ska försöka sälja mitt 2070 så får vi se vad det blir för uppgradering.

Tack för tipsen till resten också.

Om spelet går köra i dx 11/12 eller något testa det.

Upplever att mitt 3070 generellt presterar avsevärt bättre med dx än vulkan om spelet stödjer bägge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

Nästa dumma fråga då. Ser ju att minnen är rätt billiga särskilt DDR4 som jag har.

Har Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB idag.
Är det någon mening att köpa Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB exempelvis

Kan jag ha båda dem eller behöver jag byta ut dem? Gör det någon skillnad när man spelar mest PoE, D4, Baldurs gate och ibland slänger man upp lite Rdr2 eller cyberpunk men inga tokkrav på grafik.

jag tycker inte du bör köpa nya ram för den datorn. Kanske ger 1-3% skillnad beroende på spel, men som sagt här är det gpun som håller tillbaks och då ger ram troligen 0%, tror inte något märkbart på de andra spelen heller.

Men som någon nämnde, gå in i bios och se så att de kör på 2666mhz hastighet ens.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Om spelet går köra i dx 11/12 eller något testa det.

Upplever att mitt 3070 generellt presterar avsevärt bättre med dx än vulkan om spelet stödjer bägge.

det brukar helt bero på spel. Dx11 brukar vara bättre då vulkan är nyare och inte lika optimerat. Men jag minns på r6s att vulkan presterade mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

jag tycker inte du bör köpa nya ram för den datorn. Kanske ger 1-3% skillnad beroende på spel, men som sagt här är det gpun som håller tillbaks och då ger ram troligen 0%, tror inte något märkbart på de andra spelen heller.

Men som någon nämnde, gå in i bios och se så att de kör på 2666mhz hastighet ens.

det brukar helt bero på spel. Dx11 brukar vara bättre då vulkan är nyare och inte lika optimerat. Men jag minns på r6s att vulkan presterade mycket bättre.

Ja kan givetvis säkerligen variera från fall till fall men hitils även upplevt dx12 som det bättre alternativet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur säkert är det att köpa begagnade grafikkort på exempelvis tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

Hur säkert är det att köpa begagnade grafikkort på exempelvis tradera?

Ganska, bättre än för 1-2 år sedan, men jag rekommenderar att ändå titta på omdömen och köpa från de som har bra omdöme som säljare. Se upp för röda flaggor som nytt konto utan omdöme (eller gammalt konto som varit oaktiv men plötsligt har flera annonser), och "för bra för att vara sant" priser, typ nya oöppnade prylar för halva pris. Men som sagt, är säkrare nu då säljare behöver identifiera med bankid, all betalning är genom Tradera samt väntar Tradera med att betala ut till säljaren tills du som köpare godkänt köpet ifall det är nytt konto.
Läs också hela beskrivningen innan köp, så man inte råkar köpa defekt kort.

Annars finns även "köpskydd" som är typ 5% extra av priset tror jag, och det brukar funka bra från min egna erfarenhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ERguy:

Hur säkert är det att köpa begagnade grafikkort på exempelvis tradera?

Jag vet inte om du fortfarande letar efter något, men det enklaste är att byta grafikkort. Byta till 9900k låter tyvärr som en dålig idé just nu då det är mkt svårt att få den processorn för en rimlig slant. Har själv letat efter en begagnad. Samma som alltid på begagnad marknaden. Många som gärna skulle uppgradera till 9900k och de som säljer kan få en hygglig summa för den. Jag gjorde så att jag köpte ett RX 6950xt när det var utförsäljning i en datorbutik (returex som fungerar bra), har testat mot ett RTX 3060 Ti som jag tyckte gav bra prestanda men det blev en stor ökning med RX 6950 XT (med rätt processor). Har du något pris på vad det får kosta? En variant är att sälja rubbet och köpa nytt/begagnat. Bättre minne kan också ge en effekt. Har tyvärr inte kollat några tester gällande det spelet dock.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)