Microsoft ämnar att standardisera bilduppskalning i spel via DirectSR

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vi har redan uppskalning som fungerar på allas grafikkort, t.ex. FSR. Vad vi inte har är uppskalning som kan dra nytta av de olika tillverkarnas hårdvarustöd, men än så länge är det oklart om det är vad DirectSR faktiskt är. Att AMD och Nvidia varit inblandade är ett bra tecken (även om jag gärna hade sett Intel där också), men det krävs mer information om DirectSR för att säga hur bra det faktiskt är.

Och att en del klagar handlar bara om att många inte har någon koll på hur grafik-API:er fungerar och vill bara ta tillfället att gnälla på Microsoft. Om det faktiskt blir en standard för uppskalning så lär det som du säger snart dyka upp i Vulkan också.

Nu står det ju "Microsoft will provide a preview into DirectSR, making it easier then ever for game devs to scale super resolution support across Windows devices."
Så det låter ju som att det är nått som ska bakas in i DirectX och inte vara en öppen standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Nu står det ju "Microsoft will provide a preview into DirectSR, making it easier then ever for game devs to scale super resolution support across Windows devices."
Så det låter ju som att det är nått som ska bakas in i DirectX och inte vara en öppen standard.

Ja, det är ju så det brukar fungera. Men det viktiga är att tillverkarna faktiskt kommer överens om hur uppskalning ska fungera så att det sker på ett standardiserat sätt oavsett tillverkare, därefter kan man kolla på hur man kan integerera det i de olika API:erna.