Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Skrivet av weawer:

På tal om ps audio förövrigt.
https://www.psaudio.com/products/noise-harvester

Snubbens levebröd är att sälja nonsens till audiofiler som tror att deras cryo frusna strömkabel med unobtainium ger dem ett naturligare ljud (omätbart såklart)
....
Inte den källan du vill använda när du hävdar att audiofil teorier och utrustning inte är till stor del snakeoil

Jag hittade bild från svenskt ljudforum:

Kommer strömmen som går in i skarvdosan att ens gå igenom de där två "strömrenarna" innan de går igenom den svarta strömkabeln? Hur leds egentligen ström igenom en skarvdosa? Strömmen som går tillbaka till vägguttaget lär väl inte helt plötsligt gå ut i andra vägguttaget?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Som jag skrev, det går bra i stereo och dit hör 5.1 system. Fast när det sedan ska ske tester och annat så ska det i rättvisans namn också användas 5.1 mikrofoner.

Får bara en mikrofon användas så bör detsamma ske med den människa som ska lyssna. Endast ett öra och ej röra på huvudet.
I annat fall är det självklart att en människa kan höra och urskilja saker som en mikrofon ej kan urskilja.

Bygg ett mikrofonsystem som är en kopia av en människas öron och som kan röras på samma sätt som ett huvud och det systemet kan urskilja samma saker. Huruvida en människa sedan kan tolka det resultat mikrofonsystemet har fångat är en annan femma.

Jag kanske missförstått, ber om ursäkt i förväg i så fall men hur skulle detta se ut?

När du mäter ex en högtalare on-axis så är det ju ganska noga var mikrofonen placeras. Det går ju inte att placera två mikrofoner som skulle simulera människans öron?

Finns väl de som flyttar runt en mikrofon men inte hört att man skulle använda två mikrofoner.
Människans öron + hjärna är dessutom långt mer avancerade än en mikrofon så tveksamt om det är någon poäng att försöka replikera detta?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag kanske missförstått, ber om ursäkt i förväg i så fall men hur skulle detta se ut?

När du mäter ex en högtalare on-axis så är det ju ganska noga var mikrofonen placeras. Det går ju inte att placera två mikrofoner som skulle simulera människans öron?

<Uppladdad bildlänk>

Finns väl de som flyttar runt en mikrofon men inte hört att man skulle använda två mikrofoner.
Människans öron + hjärna är dessutom långt mer avancerade än en mikrofon så tveksamt om det är någon poäng att försöka replikera detta?

För att få mätvärden som man sen jämför med andra mätvärden, så går det säkert utmärkt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Jag kanske missförstått, ber om ursäkt i förväg i så fall men hur skulle detta se ut?

När du mäter ex en högtalare on-axis så är det ju ganska noga var mikrofonen placeras. Det går ju inte att placera två mikrofoner som skulle simulera människans öron?

<Uppladdad bildlänk>

Finns väl de som flyttar runt en mikrofon men inte hört att man skulle använda två mikrofoner.
Människans öron + hjärna är dessutom långt mer avancerade än en mikrofon så tveksamt om det är någon poäng att försöka replikera detta?

Jag har ingen aning och bryr mig inte.
Det jag däremot försöker få fram är att det går inte att jämföra två olika sätt. Det jag avser är att testa med en fast mikrofon med en person som har två öron och som kan röra sig och förklara att testningen kan inte få fram det människan kan få fram.
Så som vissa i denna tråd bråkar om. Sen vem som har rätt eller fel är inget jag lägger mig i.

Slutsats, att anse testning inte kan avgöra saker en människa kan avgöra, stämmer ej såvida de har samma förutsättningar. Är som att jämföra äpplen med päron annars.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av nafs:

Ha ha, vilken döt liten dyrgrip!

Jag kör Roon Core på en >10år gammal i5:a som även agerar HTPC - köpte ett lifetime-abbonemang för 3-4000:- för kanske 7år sedan - idag kostar det väl 9-10k och månadsabbonemanget typ 150:-/mån.
Sedan har jag en Roon Endpoint till huvudriggen i form av en Allo USBridge (läs Sparky+Hat) som var bästa alternativet innan RPI fixade sina USB-brusproblem. Har starkt funderat på att byta den till en RPI 4 eller 5 men eftersom det fungerar som det är så har jag inte brytt mig.

Men för de som inte har intresset eller kunskapen att konfigurera något liknande själv och vill ha en smidig musikupplevelse så är ju Nucleus ett alternativ - men ett löjligt dyrt alternativ.

Dock så tror jag ROON har svårt att nå ut till dagens "ungdomar" som inte har musik lagrad utan bara kör streaming - då är ju Quobuz eller Tidal eller annan högupplöst stremingtjänst det som går hem.

Roon är bra, men idag är det inte den omvälvande upplevelsen som det var när det slog igenom.

Din utrustning låter som riktig snakeoil. Jag trodde inte ni fanns kvar men tydligen. Men det handlar nog bara om bristande kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag hittade bild från svenskt ljudforum:
http://hififorum.nu/artiklar/Noiseharvester/pix/DSC_4499.JPG

Kommer strömmen som går in i skarvdosan att ens gå igenom de där två "strömrenarna" innan de går igenom den svarta strömkabeln? Hur leds egentligen ström igenom en skarvdosa? Strömmen som går tillbaka till vägguttaget lär väl inte helt plötsligt gå ut i andra vägguttaget?

Mvh,
WKL.

Sitter det någon form av LC-filter mellan polerna i de där "strömrenarna" - vilket det sannolikt gör - kommer den inkopplingen faktiskt filtrera bort oönskade harmonier. Det hade dock varit vettigare att sätta dem i andra ändan strykjärnskabeln, så nära det som matas av den som möjligt. Eller åtminstone skaffa en grendosa med kortast möjliga sladd.

Strömmen behöver inte gå igenom filtren. Vad de förenklat gör är att ha hög resistans vid den önskade frekvensen (50Hz) och kortsluta bort högre och eventuellt också lägre frekvenser. De är parallellkopplade med det som sitter i andra ändan strykjärnskabeln som sig bör.

I praktiken vore dock nätdelarna i den anslutna utrustningen oerhört dåligt designade om "strömrenarna" gjorde någon skillnad. En korrekt designad nätdel har inputfiltrering integrerad om dess applikation ställer det kravet. Kostnaden för att göra det kan nog räknas i ören, vore ytterst märkligt om man snålat in på det i en ljudanläggning. Det säger ju också något om hur blåst man blir om man betalar hundralappar eller kanske tusenlappar för ett par sånadär puckar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Som jag skrev, det går bra i stereo och dit hör 5.1 system. Fast när det sedan ska ske tester och annat så ska det i rättvisans namn också användas 5.1 mikrofoner.

Får bara en mikrofon användas så bör detsamma ske med den människa som ska lyssna. Endast ett öra och ej röra på huvudet.
I annat fall är det självklart att en människa kan höra och urskilja saker som en mikrofon ej kan urskilja.

Bygg ett mikrofonsystem som är en kopia av en människas öron och som kan röras på samma sätt som ett huvud och det systemet kan urskilja samma saker. Huruvida en människa sedan kan tolka det resultat mikrofonsystemet har fångat är en annan femma.

Men det är ju det jag skriver också:

Ska man mäta med två mikrofoner så måste man emulera denna skuggningseffekt annars blir det inte rätt. Så man hamnar snabbt på att man måste göra ett konsthuvud.

Var med och gjorde en del försök med binaural-stereo inspelningar när det var på modet. Vi byggde ett konsthuvud av en perukstock och sen experimenterade vi med olika utformning av öron samt med och utan peruk på den. Det gick att få till det ganska bra men det var ändå stor skillnad på uppskattad riktning och avstånd till ljudkällan för olika personer som lyssnade på inspelningen.
Så även om man kalibrerar med ett konsthuvud till identiska signaler från två olika anläggningar kan olika personer uppfatta ljudbilden olika p.g.a. olika huvudform etc.

Dold text

Finns två problem.
Det första är att det kanske inte går att kompensera två olika högtalarsystem så det låter lika i denna "kopia" pga att du får ett olösbart ekvationssystem.
Det andra är att "kopian" inte gäller för alla människor. De med annorlunda huvudform/hår mm kommer få en annan upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag har ingen aning och bryr mig inte.
Det jag däremot försöker få fram är att det går inte att jämföra två olika sätt. Det jag avser är att testa med en fast mikrofon med en person som har två öron och som kan röra sig och förklara att testningen kan inte få fram det människan kan få fram.
Så som vissa i denna tråd bråkar om. Sen vem som har rätt eller fel är inget jag lägger mig i.

Slutsats, att anse testning inte kan avgöra saker en människa kan avgöra, stämmer ej såvida de har samma förutsättningar. Är som att jämföra äpplen med päron annars.

Testerna i sig aldrig kan replikera exakt det en människa hör.
Toole själv säger att en mikrofon inte kan jämföras med två öron och en hjärna när det kommer till att analysera ljud.
Det innebär dock inte att testerna inte kan vara vägledande för om vi kommer tycka något låter bra.
I hans experiment med dubbel blindtestning visade det sig att 86 % av alla människor föredrog högtalare med neutral frekvenskurva. Detta gällde oavsett om du hade ett ”tränat” öra eller va novis.
Att mäta exakt det en människa uppfattar är inte möjligt med oavsett antal mikrofoner, men heller inte nödvändigt för att få fram adekvata resultat.

Sean Olive (Harman Curve) förklarar i nedan artikel att när de skulle skapa sin target curve för hörlurar var ambition att
” The goal from the beginning was to make a headphone sound like a pair of good loudspeakers in a reference listening room. We believe that because of this, we're as close as we can get to making a headphone sound like a pair of good loudspeakers in a critical listening room.”

Han förklarar att tillvägagångssättet va:

” We used a pair of Rebel consumer loudspeakers and we took a JBL M2, which is a professional monitor, and we put them both in this reference listening room. We measured at the person's eardrum – in this case, we're using an artificial mannequin and that became the basis of this reference curve.”

https://headlinermagazine.net/harman-dr-sean-olive-harman-ref...

@SAFA är korrekt med detta påstående

Skrivet av SAFA:

Det närmaste man nog kan komma om man bara ska mäta med två mikrofoner är nog att mäta med ett konsthuvud, se tex: https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo

Skrivet av Dinkefing:

Din utrustning låter som riktig snakeoil. Jag trodde inte ni fanns kvar men tydligen. Men det handlar nog bara om bristande kunskap.

Vad är snakeoil med Roon? Jag förstår Nucleus, där håller jag med. Men programvaran Roon förstår jag inte. Är som att säga att Photoshop är snakeoil för att licensen är dyr.
Kan hålla med om att Roon är dyrt (jag personligen tycker inte det är värt det, men samtidigt är det förmodligen det bästa och mest uttömmande programmet när det kommer till metadata och digitalisering av folks musiksamlingar).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Men det är ju det jag skriver också:

Ville bara vara tydlig med vad jag menade, då det finns vissa i tråden som inte håller med.

Det en/flera mikrofon/er fångar upp vid inspelning ska med samma antal mikrofoner kunna återskapas vid testning av en uppspelning. Ljud försvinner inte på vägen.

Skrivet av eFoppa:

Testerna i sig aldrig kan replikera exakt det en människa hör.
Toole själv säger att en mikrofon inte kan jämföras med två öron och en hjärna när det kommer till att analysera ljud.

Jag håller inte med här. Det som har spelats in med mikrofoner ska kunna testas med samma antal mikrofoner. Ljud försvinner inte på vägen, möjligen att högtalare och förstärkare tar bort signaler och som därigenom påverkar vad testet får fram.

Det är också mycket möjligt att dagens mikrofoner ej kan återskapa ett öras funktion. Fast har någon försökt att återskapa ett öras funktion att fånga upp och registrera ljudimpulser?

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Fast har någon försökt att återskapa ett öras funktion att fånga upp och registrera ljudimpulser?

Vet inte vad du menar exakt med impulser? Men det har forskats ganska friskt. Mest framstående är som sagt Toole men till viss del även Sean Olive.
Har länkat en del material tidigare i tråden. Speciellt Tooles bok även om den är mastig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Din utrustning låter som riktig snakeoil. Jag trodde inte ni fanns kvar men tydligen. Men det handlar nog bara om bristande kunskap.

Vart exakt hittar du ormolja i min anläggning?
Om det är det Allon du tänker på så köpte jag den för ungefär samma peng som det skulle kostat mig att köpa en RPI då - och varför skulle jag vilja ha en RPI med dokumenterade störningar på USB när jag ska köra USB till DAC:en? Även om jag inte tror jag skulle höra skillnad...

Och är det ROON du tycker är ormolja så har du nog inte förstått grejen med ROON.

Du får gärna utveckla, jag försöker vara ödmjuk och är öppen för andras åsikter och tankar.
Jag tar mer än gärna bort saker i min anläggning om de är onödiga.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

På tal om ormolja, detta ser ju ut att vara en fantastisk produkt att lägga på sin anläggning.

https://www.tradera.com/item/170611/626701895/audiophile-rock...-

https://drive.google.com/file/d/18meYHp7D9x4JL2wXAFbopTGxg6sF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

På tal om ormolja, detta ser ju ut att vara en fantastisk produkt att lägga på sin anläggning.

https://www.tradera.com/item/170611/626701895/audiophile-rock...-

https://drive.google.com/file/d/18meYHp7D9x4JL2wXAFbopTGxg6sF...

Den där var ju rätt ful, det finns snyggare saker med samma ändamål... Likväl kanske fyllda med olja!
Vibrationer vill man ju dock undvika i högtalare.

https://www.entreq.com/en-GB/products/vibb-eaters-45486698

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

På tal om ormolja, detta ser ju ut att vara en fantastisk produkt att lägga på sin anläggning.

https://www.tradera.com/item/170611/626701895/audiophile-rock...-

https://drive.google.com/file/d/18meYHp7D9x4JL2wXAFbopTGxg6sF...

Han har en Youtube-kanal också!

Den här snubben har ju hållt på i ganska många år nu så antingen så är det en riktigt korkad o lost snubbe eller så är han oerhört smart som utnyttjar o spelar så hårt man bara kan på hela den här audiofilidiotin. Svårt att veta, men jag tror faktiskt på det senare. Hade iaf varit intressant o se exakt vilken typ av människor som köper hans prylar, hade inte förvånat mig om vissa av dom sitter med typ Focal-högtalare o liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag hittade bild från svenskt ljudforum:
http://hififorum.nu/artiklar/Noiseharvester/pix/DSC_4499.JPG

Kommer strömmen som går in i skarvdosan att ens gå igenom de där två "strömrenarna" innan de går igenom den svarta strömkabeln? Hur leds egentligen ström igenom en skarvdosa? Strömmen som går tillbaka till vägguttaget lär väl inte helt plötsligt gå ut i andra vägguttaget?

Mvh,
WKL.

magic