SweClockers mobilexperter delar tips för bättre batterihälsa

Permalänk
Medlem

Orka ha en sån oro, den dagen batteriet är så pass dåligt är det bara att byta ut det...

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Orka ha en sån oro, den dagen batteriet är så pass dåligt är det bara att byta ut det...

Precis. Folk köper de dyraste mobilerna för de behöver ha det allra bästa. Och på denna så kanske de laddar den mellan 80% och väntar tills den är 20%. De använder heller inte snabbladdning osv.

Enligt mig så har de helt plötsligt fått en "dålig produkt" genom detta sätt, betydligt sämre batteritid än en 700kr mobil som man laddar fullt och laddar när man känner för det.

Men det är en trend att köpa dyra prylar som man inte "vågar" använda fullt ut för de är så dyra.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att laddar man inte batteriet fullt ofta så försämras batteri hälsan fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad händer när den varnar för service? Kan man inte använda telefonen som vanligt längre då?
Borde ju vara upp till användaren om man klarar sig med batteriet och vill fortsätta använda det.

Min 12 mini hade ca86 när jag sålde den och det efter lite över ett år.
Min xr som jag har som jobbmobil har 85% och den är betydligt äldre.
Min 15plus (köpt i höstas) har fortfarande 100%.

Så det verkar som man får ha lite tur med batterikvalitet.

Ingenting egentligen mer än att du inte längre ser procent på hälsan och att den varnar för service. Men batteriet drar väl ur sig mycket snabbare vid kapacitet lägre än 70%. Men kör på tills det dör eller det börjar bli jobbigt att ladda ofta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag har märkt att laddar man inte batteriet fullt ofta så försämras batteri hälsan fortare.

Detta var sant på batterier för 25 år sedan. Med dagens batterier ska man inte ladda fullt eller låta dem dra ur helt.

Har fortfarande 100% hälsa med min iPhone 14 PRO efter ett år. Jag håller den nästan alltid mellan 50-80%.

Min mamma har 90% på en iPhone 7 med originalbatteri. Medan man ser folk med 2 år gamla telefoner som är nere på 85%. Vet inte hur de lyckas slita dem så fort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Har fortfarande 100% hälsa med min iPhone 14 PRO efter ett år. Jag håller den nästan alltid mellan 50-80%.

Min mamma har 90% på en iPhone 7 med originalbatteri. Medan man ser folk med 2 år gamla telefoner som är nere på 85%. Vet inte hur de lyckas slita dem så fort.

Det är som med löparskor. Mina som är 5år gamla syns det knappt att de är använda, en polare sliter ut samma skor på 5 månader. Sedan har det varit problem med vissa batterier för olika modeller/exemplar som har gjort att batterit har blivit så dåligt med lite användande..

Jag själv laddar min mobil X gånger per dag, det är för mig ett arbetsredskap som jag använder till mycket. Självklart hade jag ej behövt ladda en iPhone 15 Pro Max lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Detta var sant på batterier för 25 år sedan. Med dagens batterier ska man inte ladda fullt eller låta dem dra ur helt.

Har fortfarande 100% hälsa med min iPhone 14 PRO efter ett år. Jag håller den nästan alltid mellan 50-80%.

Min mamma har 90% på en iPhone 7 med originalbatteri. Medan man ser folk med 2 år gamla telefoner som är nere på 85%. Vet inte hur de lyckas slita dem så fort.

@dagas

Min iphone fick jag byta batteri på rätt fort när jag laddade till 80%

Nu kör jag enbart till 100% och då verkar det hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Onödigt att krångla till det... Samsung har några funktioner som sparar lite på batteriet utan att det påverkar din användning. Jag tänker då tex på prestandaprofilen "lätt" och det grundläggande batteriskyddet.

Utöver det så tänk inte på batteriet, behåller du enheten längre än 2 år så går det som sagt att byta det. Där har även större tillverkare som Samsung och Apple en stor fördel.

Elbilar är såklart en annan sak...där ligger kostnaden för ett batteribyte på en helt annan nivå...

Fast, åtminstone tidigare var det så att vattentäthet inte kunde garanteras, det finns ju alltid en risk att skärmen går sönder, det ena med det andra. Min 2021-telefon är fortfarande ok efter att ha haft 85% maxladdning sedan någon månad efter inköp. Behåller man mobilen bara 2-3 år och inte har ett exceptionellt användningsmönster (maxbelastning samtidigt som inkopplat till snabbladdning kanske) bör man nog klara sig utan batteribyte. Jag kan nog tänka mig att använda en 3 år gammal telefon (min blir ju det i år) men lägga ut över 1000kr på ett batteribyte med ovan nämnda risker, tja, jag vet inte.

Men man får se till sig själv, behöver man 5+ timmar skärmtid på 1 laddning, streamar Spotify hela arbetsdagen, tja, då får man väl ladda till 100% kanske. Använder man bara mobilen på rasterna på jobbet och lite slösurf medan man käkar, då är det ju helt onödigt att _inte_ begränsa laddningen till 85%.

Elbilar är en annan sak ja, och vi får se hur det går. Man kan ju tycka att batteribyte är att likställa med motorbyte, åtminstone nästan, och motorer i vanliga bilar håller ju 40000-50000 mil utan större service. Ja, kamrem och vattenpump kanske man måste byta 1 gång, eller 2, men då talar vi ju under 10 000kr för delar + jobb på alla vettiga bilar. Så, behöver man byta ofta batteri innan 40 000 normala mil, eller, tja, 20 års användande (absolut minimum för en bil med medioker kvalitet), så är det på gränsen till skandal.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har satt min iPhone 15 Pro till att stoppa laddningen vid 80%.

Sen har Shortcuts gjort det möjligt att lätt sätta upp regler kring hur telefonen ska bete sig i olika situationer.

Dvs "Low Power Mode" på nätterna, stänga av mobildata, WiFi, Bluetooth etc.

Sen aktiveras funktioner automagiskt vid behov beroende på vilka appar som körs, tidpunkt på dagen samt var mobilen befinner sig.

Hur sätter man sin iPhone till att sluta ladda vid 80%? Har länge letat efter en sådan funktion men hittar ingen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Hur sätter man sin iPhone till att sluta ladda vid 80%? Har länge letat efter en sådan funktion men hittar ingen..

Bara 15-serien har den funktionaliteten

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Hur sätter man sin iPhone till att sluta ladda vid 80%? Har länge letat efter en sådan funktion men hittar ingen..

Innan iPhone 15, så körde jag med följande shortcut som påminnelse:

För att kunna höra signalen i ljudlöst läge, så höjer jag först volymen lite och stänger av ljudet senare. Annars låter jag volymen vara orörd. Därför skriptet ser onödigt komplext ut.

Permalänk
Medlem

ladda med 1A laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Ett litet problem 2 och 3G håller på att monteras ner nu men 4G är i drift än

Kör tills det tar stop