Ny mac, tjänar jag på att köpa en 'Pro' modell?

Permalänk
Avstängd

Ny mac, tjänar jag på att köpa en 'Pro' modell?

Hur parallelliserad är processen att jobba med IntelliJ och simulatorer i React Native via Visual Studio Code? Samt att bygga? Dvs, tjänar jag mycket på de extra kärnorna i en M3 Pro istället för bara M3?

Permalänk
Medlem

Vad är det för simulatorer? Det hela beror ju på hur de är skrivna.

Permalänk

Du tjänar mest troligt på det andrahandsvärde om inte annat. Det är ju aktuellt när det är apple-produkter.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Vad är det för simulatorer? Det hela beror ju på hur de är skrivna.

Apples xCode simulator för iOS samt qemu eller Android Studio för android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Du tjänar mest troligt på det andrahandsvärde om inte annat. Det är ju aktuellt när det är apple-produkter.

I det här fallet bör M3 Pro ha crap andrahandsvärde i jämförelse med M2 Pro som i princip har lika bra prestanda bortsett från 20% lägre ST performance.

Pro kostar dessutom ca 50% mer. Oavsett är pengar inget problem, det kvittas mot intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

I det här fallet bör M3 Pro ha crap andrahandsvärde i jämförelse med M2 Pro som i princip har lika bra prestanda bortsett från 20% lägre ST performance.

Pro kostar dessutom ca 50% mer. Oavsett är pengar inget problem, det kvittas mot intäkter.

Du svarade just på din egen fråga.

Om pengar inte är ett problem, ta den dyrare.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Du svarade just på din egen fråga.

Om pengar inte är ett problem, ta den dyrare.

Nej det är inte ett svar. Frågan var över önskvärd tydlighet - är kodande något som drar stor nytta av multi-core? Ja/Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Nej det är inte ett svar. Frågan var över önskvärd tydlighet - är kodande något som drar stor nytta av multi-core? Ja/Nej.

Det är en alldeles för generell frågeställning. Och det finns inget enkelt Ja/Nej-svar. Svaret är: det beror på.

Men, IOS och Androidappar har i normalfallet 1-2 trådar, en för UI-rendering och en för resten (I androids fall får man tänka till lite för att få fler trådar om det inte har ändrats de senaste 10 åren sedan jag höll på med det), om man explicit använder trådning och inte worker-abstraktioner så kan man utnyttja fler, men förutom det har du ingen nytta av fler kärnor.

Kompilering är väl det som du kan vinna lite på att ha fler kärnor, tvivlar på att skillnaden blir särskilt stor dock, eftersom det beror på hur stor appliktionen är, och ios- och android-applikationer brukar ju inte vara jättestora.

Det du kan vinna på är dock att Pro har aktiv kylning vilket innebär att risken för throttling är lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Nej det är inte ett svar. Frågan var över önskvärd tydlighet - är kodande något som drar stor nytta av multi-core? Ja/Nej.

Fast, om du inte bryr dig om pris, så kan du lika gärna ta den dyrare så slipper du fundera mer på det, det var så jag menade

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT