Permalänk
Medlem

Are we dying?

Tonen hårdar på Sweclockers precis som på resten av internet, trots att detta länge varit ett tillhåll där sådant inte tillåts.

Det förs inte mycket vettiga diskussioner längre, de flesta trådarna är av typen "skryt i ett inlägg utan att interagera med andra inlägg".

Ingen pratar teknik och moddning längre eftersom allt är så dyrt.

De desperata försöken att dra in sponsorpengar tummar mer och mer tydligt på kvalitén på det redaktionella innehållet.

Håller Sweclockers på att dö?

Permalänk
Medlem

Det är tuffa tider just nu så det är inte konstigt att det märks av även här. Det är synd att kvaliteten på redaktionella innehållet går ner/det introduceras "fluff", men jag ser hellre det än att de måste genomföra mer drastiska åtgärder. Förhoppningsvis ser det ljusare ut om åtminstone 5 år (hela 20-talet skulle kunna bli ett relativt tråkigt kapitel) och vi får hoppas att sidan lyckas överleva tills dess.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

reddit tar över

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

reddit tar över

Gör det?
Otrolig tråkig platform imo.
Ungefär som forumversion av tiktok.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

reddit tar över

Reddit sjunger väl också på sista versen, och deras IPO lär inte ta plattformen tillbaka till livet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

reddit tar över

Reddit och Discord har ju redan börjat tappa och forum börjar se återväxt igen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tonen hårdar på Sweclockers precis som på resten av internet, trots att detta länge varit ett tillhåll där sådant inte tillåts.

Det förs inte mycket vettiga diskussioner längre, de flesta trådarna är av typen "skryt i ett inlägg utan att interagera med andra inlägg".

Ingen pratar teknik och moddning längre eftersom allt är så dyrt.

De desperata försöken att dra in sponsorpengar tummar mer och mer tydligt på kvalitén på det redaktionella innehållet.

Håller Sweclockers på att dö?

Ja sweclockers är nu ett företag med kostymer istället för nördar som alla andra företag är vinst målet. Då blir det lätt så, vart vinsten kommer ifrån är mindre relevant.

Ja modding och OC mm har nog mer branschen dödat. Sakerna klockar sig själv bättre idag än en människa kan göra som exempel. Framtiden är nog undervolting.
Peltier kylning, fläktar som dånar, kompressorkylning, ghetto moddning är saker som är döda sedan länge.

Var kul så länge det varade.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Niahoa:

Reddit sjunger väl också på sista versen, och deras IPO lär inte ta plattformen tillbaka till livet.

är du säker? https://www.businessofapps.com/data/reddit-statistics/
ser ju inte så ut

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja sweclockers är nu ett företag med kostymer istället för nördar som alla andra företag är vinst målet. Då blir det lätt så, vart vinsten kommer ifrån är mindre relevant.

Ja modding och OC mm har nog mer branschen dödat. Sakerna klockar sig själv bättre idag än en människa kan göra som exempel. Framtiden är nog undervolting.
Peltier kylning, fläktar som dånar, kompressorkylning, ghetto moddning är saker som är döda sedan länge.

Var kul så länge det varade.

Älskar sådana här trådar och spekulationer. Äger faktiskt en kostym som jag använde på ett bröllop för ett par år sedan, hade fler uppsättningar förr om åren när man trodde att kostym var grejen på mässor ;-).

Företaget Geeks (som driver SweClockers & FZ och som jag äger) har inte som huvudsaklig uppgift / slutändamål att göra vinst. Det var viktigare förr om åren när det faktiskt saknades ett ”varför”. Det betyder inte att det inte är viktigt att företaget gör vinst, vilket det är.

Vore intressant att höra vad konkret som ligger till grund för den analysen ni gör och slutsatsen ni som skriver drar, för jag förstår ju att det är förändringar som tolkats som ”måsten” pådrivet av vinsttvång.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Intressanta och imponerande siffror, tack för källan! Jag kanske var otydlig i min formulering i mitt tidigare inlägg. Jag försökte knyta an till det OP syftar till, om tonen, engagemanget och diskussionerna. Ur ett företagsperspektiv och värderingsmässigt går det uppenbarligen bättre än någonsin för reddit - men för någon som hängt på reddit sen 2010 så har innehållet på reddit, i form av diskussioner och engagemang stadigt blivit sämre, och eskalerande så de senaste åren. Detta är ju dock helt utifrån mitt eget perspektiv och ingenting jag kan backa upp med källor.

Och i min mening så har den största försämringen skett de senaste åren i samband med att reddit dödade tredjeparts-appar, och när det började bli tal om IPOn. Men som sagt, helt anekdotalt och utan substans, endast känsla.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem

Det vore oerhört tråkigt om så vore fallet, vill tro att det finns engagemang och kreativitet nog hos Geeks för att anpassa sig utefter rådande omständigheter och kanske bredda i helt nya kassaflöden.

Hitta bara rätt väg att kanalisera nördkulturen i Sverige så kan vi genom samverkan skapa förutsättningar inom ramen för plattformen.

This is the way!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Älskar sådana här trådar och spekulationer. Äger faktiskt en kostym som jag använde på ett bröllop för ett par år sedan, hade fler uppsättningar förr om åren när man trodde att kostym var grejen på mässor ;-).

Företaget Geeks (som driver SweClockers & FZ och som jag äger) har inte som huvudsaklig uppgift / slutändamål att göra vinst. Det var viktigare förr om åren när det faktiskt saknades ett ”varför”.

Vore intressant att höra vad konkret som ligger till grund för den analysen ni gör och slutsatsen ni som skriver drar, för jag förstår ju att det är förändringar som tolkats som ”måsten” pådrivet av vinsttvång.

Raljanta svar av diverse grundare, chefredaktörer och redaktionsmedlemmar jag sett otaliga gånger i trådar med relevant feedback. Det är en bra byggsten för rutschkanan nedåt.

Ah, ett bolag som inte drivs av att göra vinst! Vad är målet då?

Jag har skrivit ett antal punkter i trådstarten av varför det upplevs så. Kan tillägga att fredagspanelen verkar saknas av i stort sett varenda medlem, men det tas med en klackspark. Och i den mån ni överhuvudtaget skriver om hårdvara så är det enkom de senaste, ofantligt dyra grafikkorten som touchas.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Qn1f3:

Det vore oerhört tråkigt om så vore fallet, vill tro att det finns engagemang och kreativitet nog hos Geeks för att anpassa sig utefter rådande omständigheter och kanske bredda i helt nya kassaflöden.

Hitta bara rätt väg att kanalisera nördkulturen i Sverige så kan vi genom samverkan skapa förutsättningar inom ramen för plattformen.

This is the way!

Stämmer bra. Jag som framförallt jobbar med vår framtid och det kommersiella brinner just nu lite extra för att få ut autodidakta (självlärda personer, som mig själv dessutom) i utbildning, i att kunskap som hämtats in utanför skola ska ha större betydelse etc. Tycker det är spännande då det finns så sjukt mycket kunskap i dessa communities.

Moderskeppet är ju en annan sak och där gemenskapen blir ännu mer påtaglig för de som vill ses fysiskt. Men det är ju lite utanför enbart SweClockers.

Skrivet av izzie:

Raljanta svar av diverse grundare, chefredaktörer och redaktionsmedlemmar jag sett otaliga gånger i trådar med relevant feedback. Det är en bra byggsten för rutschkanan nedåt.

Ah, ett bolag som inte drivs av att göra vinst! Vad är målet då?

Jag har skrivit ett antal punkter i trådstarten av varför det upplevs så. Kan tillägga att fredagspanelen verkar saknas av i stort sett varenda medlem, men det tas med en klackspark. Och i den mån ni överhuvudtaget skriver om hårdvara så är det enkom de senaste, ofantligt dyra grafikkorten som touchas.

Behöver nog vara öppen med att jag är grundare och inte operativ i SweClockers men har förstås djup insyn.

Jag respekterar din bild utav SweClockers och du är tydlig med vad din uppfattning är vilket är tydligt i trådstarten. Undrade om du ville konkretisera vad som ligger bakom din uppfattning mer konkret, exempelvis vad som gör att du tror att fredagapanelen tas med en klackspark. Det vet ju jag som hört diskussionerna men även sett underlaget inför beslut. Det kan ju vara viktigt att förstå och ta till sig vad som uppfattas tänker jag.

Angående Geeks finns lite information på Geeks.se men eftersom vi bara kommit en liten bit på vägen så vill jag snarare att ”företaget” visar detta mer i handling än att försöka övertyga folk om att detta är ”ett gott företag”. Det är OK att dra egna slutsatser.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Älskar sådana här trådar och spekulationer. Äger faktiskt en kostym som jag använde på ett bröllop för ett par år sedan, hade fler uppsättningar förr om åren när man trodde att kostym var grejen på mässor ;-).

Företaget Geeks (som driver SweClockers & FZ och som jag äger) har inte som huvudsaklig uppgift / slutändamål att göra vinst. Det var viktigare förr om åren när det faktiskt saknades ett ”varför”.

Vore intressant att höra vad konkret som ligger till grund för den analysen ni gör och slutsatsen ni som skriver drar, för jag förstår ju att det är förändringar som tolkats som ”måsten” pådrivet av vinsttvång.

Ett exempel är väl att ni bumpar upp 10st gamla nyheter 5 gånger om dagen så att man inte ser några nyheter på startsidan längre utan måste scrolla halva sidan för att hitta om det kommit ut några riktiga "nyheter".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Älskar sådana här trådar och spekulationer. Äger faktiskt en kostym som jag använde på ett bröllop för ett par år sedan, hade fler uppsättningar förr om åren när man trodde att kostym var grejen på mässor ;-).

Företaget Geeks (som driver SweClockers & FZ och som jag äger) har inte som huvudsaklig uppgift / slutändamål att göra vinst. Det var viktigare förr om åren när det faktiskt saknades ett ”varför”. Det betyder inte att det inte är viktigt att företaget gör vinst, vilket det är.

Vore intressant att höra vad konkret som ligger till grund för den analysen ni gör och slutsatsen ni som skriver drar, för jag förstår ju att det är förändringar som tolkats som ”måsten” pådrivet av vinsttvång.

Det är ett aktiebolag som brukar ha som krav av ägarna att göra vinst...de som jobbar där vill säkert ha löneökningar och annat som ökar kostnaderna och pressar bolaget till att göra vinst. Utan vinst och expansion blir dessutom svårt att få tag på folk som vill investera i företaget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av reaperishere:

Ett exempel är väl att ni bumpar upp 10st gamla nyheter 5 gånger om dagen så att man inte ser några nyheter på startsidan längre utan måste scrolla halva sidan för att hitta om det kommit ut några riktiga "nyheter".

Förstår att du definierar ”riktiga nyheter” som ett flöde i tidsordning som i denna lista? https://www.sweclockers.com/arkiv?p=1

Generellt sett finns det anledningar till varför man kurerar ”förstasidor” mer dynamiskt men finns säkerligen sätt där man kan göra detta plus att du snabbt hittar senaste nyheterna ändå. Det jag tycker är bra är att det testas olika sätt så att det går att definiera behoven den dagen sajten byggs om exempelvis. Det jag vet är att måste man välja ett enda sätt finns alltid en annan vilja / önskemål.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är ett aktiebolag som brukar ha som krav av ägarna att göra vinst...de som jobbar där vill säkert ha löneökningar och annat som ökar kostnaderna och pressar bolaget till att göra vinst. Utan vinst och expansion blir dessutom svårt att få tag på folk som vill investera i företaget.

Generellt för ett företag med en affärsidé att skapa värde för aktieägarna och expandera snabbt så stämmer nog din bild. Det finns andra typer av människor och drivkrafter än ren kapitalism men jag hade samma bild som du innan jag började träffa (och omge mig av) sådana. Det finns inte så många andra former än AB att driva en verksamhet på tyvärr, skulle vara om det fanns en stor påse pengar i en välgörande stiftelse. Dessvärre finns inte den möjligheten här då SweClockers startades med 0 kr och rent datorintresse.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vettefan. Jag gillar ändå det kurerade flödet av nyheter.

Vet inte om det är för att jag jobbar med IT som profession men jag uppskattar SCs nyktra diskussioner och åsikter. Visst man får en del skojjare i kommentarerna, men som exempel uppskattade jag den livliga diskussionen och där folk delade erfarenheter kring TietoEVRY-attacken osv.

Kanske bara är jag som inte är så intresserad längre men som någon sa så är ju överklockandets tid över på sättet det var förut. Däremot tips och lösningar till diverse grejer som delas i forumet, marknaden är fortfarande ovärderligt imo. Den marknaden vi har än idag som fortfarande bygger på tillit och heders-system är så enormt sällsynt i resten av samhället idag jag tror inte folk fattar vilken big deal det är.

Bara mina två ören...

Permalänk
Medlem

Sweclockers är inte som Sweclockers var förr i tiden. Det är klart.
Men det är inte Sweclockers egna fel.
Det är världen och internet runt om oss som ändrats över tid.

Tonen hårdar på resten av internet precis som du säger. Det gäller inte bara Sweclockers.
Internet är inte längre en fluga, det är en del av varje människas liv nu.

Vettiga diskussion förs. Men kanske inte på Sweclockers som forumtrådar. Det är enklare att träffa och prata med andra på internet nu. Vi har många fler ställen att prata på. Diskussionerna finns där men har spridits ut mera.

Både teknik och moddning har nog sett sin Golden Era. Det är inte längre nytt och intressant. Produkter har förbättras och sådant som inte var så vanligt är nu vanligare hos varje hem. Moddning behövs helt enkelt inte längre på samma vis som förr.

På grund av detta får sidor som Sweclockers mindre besökare. Sidan och personalen bakom behöver dock pengar för att leva vidare. Sponsorpengar hjälper för att finnas kvar. Samtidigt så blir nyheterna överlag tråkigare för att det helt enkelt finns färre nyheter att skriva om. Nyheter tar sig även ut snabbare på andra ställen som tex Reddit. Vilket gör att majoriteten redan läst en nyhet innan den hittar till lilla Sweclockers. Sen som jag skrev tidigare, produkter har förbättras och mycket som skrevs om förr är inte längre av intresse, tex överklockning.

Visst är det tråkigt. Men det är inte Sweclockers egna fel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det går inte att driva ett företag utan att göra vinst, oavsett om företagets policy är att vara ej vinstdrivande så måste det göras vinst, annars dör företaget.
Jag tycket att Sweclockers är en klockren site med otroligt mycket kunskap och engagemang och det tackar jag för.

Jag tror inte att Sweclockers håller på att försvinna, tvärt om, det blir bara fler och fler nördar därute som söker sig till kunskapsrika forum.

Permalänk
Medlem

Föreslår namnbyte till Sweunderclockers. En ny, grön era med undervoltad och underklockad hårdvara.

Sweclockers dör inte så länge det finns ett intresse för hårdvaruprylar, men mycket av utveckligen på den fronten har ju stannat upp eller omprioriterats till att göda AI-cirkusen. Så det händer inte så mycket, och givetvis blir det då inte så mycket som skrivs om det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sweclockers är inte som Sweclockers var förr i tiden. Det är klart.

Hur var Sweclockers förr i jämförelse med nu?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk

Det är kört. Problemet är inte sweclockers, sveriges befolkning o.s.v. Utan teknikutvecklingen har lett till att folk väljer att prioritera andra intressen.
Visst finns datateknik intresse kvar, men då är det ofta molnet och speciella ramverk som bäst diskuteras på de officiella kanalerna. Detsamma gäller applikationer, vill man ha hjälp med avancerad programmering i ett cadprogram, så vänder man sig naturligt till ett forum om just detta.

Vissa påstår att de yngre folket kan mer, andra påstår de kan mindre. Jag själv påstår att de kan annat. Så många exjobbare jag har haft som hela sitt liv har använt windows och inte känner till windows registret, först blev jag häpnad. Sedan kom jag på att det på WinXp tiden som man tvingas in i registret dagligen och då var typ exjobbarna knappt födda.
Men de kan istället andra saker.

*edit*
Det jag kan tro kan locka läsare är guider. Då guider på roliga saker som vanligt folk kan göra. Alltifrån programmera någon mikrodator, installera en vattenkyllösning inspelad på youtube osv. Kanske en guide hur man skapar en VM i azure (gratis)
Då säger ja dessa saker finns ju redan, men det kan vara trevligt med något svensk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Generellt för ett företag med en affärsidé att skapa värde för aktieägarna och expandera snabbt så stämmer nog din bild. Det finns andra typer av människor och drivkrafter än ren kapitalism men jag hade samma bild som du innan jag började träffa (och omge mig av) sådana. Det finns inte så många andra former än AB att driva en verksamhet på tyvärr, skulle vara om det fanns en stor påse pengar i en välgörande stiftelse. Dessvärre finns inte den möjligheten här då SweClockers startades med 0 kr och rent datorintresse.

Blir ju likadant med många företag och det har vi sett speciellt i spel branschen. Många förtag började med några få brinnande nördar men idag är det många företag som enbart prioriteter vinst mer än något annat och sviker sina största målgrupper. Det man måste hitta är en balans men i stora företag så blir det ofta så att chefer och högt uppsatta helt saknar insikt i vad som gjorde företaget så stort och känt en gång i tiden. Kan även vara så att nördarna även ändrar sina egna mål i livet, lite som du själv, du var en äkta full blodsnörd men idag är du nog mer en affärsman och då är det såklart man tappar en del.
Pengar styr världen så enkelt är det.

Ser man olika kommentarer här och mycket mer än förr så är det ganska tydligt att sweclockers lite tappat kontakten med medlemmarna som är deras största tillgång och styrka. Ett stort problem är nog att de som styr helt enkelt inte har intresset själva och har då svårt att förstå vad som är fel.
På stora företag jag själv jobbat på så har ofta de styrande väldigt lite kontakt med arbetarna "på golvet" man har tur om man ser dom en gång om året så det är då knappast så konstigt att de som styr inte vet vad felen är.

Jag uppmanar alltid folk att "prya" på olika avdelningar ett par veckor just PGA detta men det är svårt att få igenom många gånger.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är kört. Problemet är inte sweclockers, sveriges befolkning o.s.v. Utan teknikutvecklingen har lett till att folk väljer att prioritera andra intressen.
Visst finns datateknik kvar, men då är det ofta molnet och speciella ramverk som bäst diskuteras på de officiella kanalerna. Detsamma gäller applikationer, vill man ha hjälp med avancerad programmering i ett cadprogram, så vänder man sig naturligt till ett forum om just detta.

Vissa påstår att de yngre folket kan mer, andra påstår de kan mindre. Jag själv påstår att de kan annat. Så många exjobbare jag har haft som hela sitt liv har använt windows och inte känner till windows registret, först blev jag häpnad. Sedan kom jag på att det på WinXp tiden som man tvingas in i registret dagligen och då var typ exjobbarna knappt födda.
Men de kan istället andra saker.

Man behövde verkligen inte pilla med registret i XP varje dag, jag körde XP från att det kom och fram till Vista släpptes och behövde inte pilla i registret mer än nån enstaka gång.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det har SweClockers nisch krympt allteftersom överklockning och datormoddning blivit mindre intressant. Nu överklockar man från fabrik och datordelar säljs med "gamingutseende" så att det inte längre krävs moddning för att få datorn att lysa som en julgran.

De ämnen som kräver litet mer kunskaper diskuteras på andra ställen, där nyheterna dyker upp först och diskussionen är mer relevant. Kvar på SweClockers nisch är några gamla rävar och de som mest är intresserade av att ha en speldator som är "optimal" och utan "flaskhalsar".

Det är ju också anledningen till att förstasidan ser ut som den gör. Hårdvarunyheter kommer ju inte varenda dag, och ämnen som är litet mer avancerade måste ha en vinkel som går att förstå även om man inte är så intresserad av dem. Därför dök artiklarna om backup efter intrånget hos TietoEvry och inte innan, t.ex. Sedan finns det ju alltid trådarna som "Vad har du för pålägg på mackan" som är väldigt tacksamma att ha på förstasidan, eftersom det är sådant medlemmarna interagerar med i stor utsträckning.

Tyvärr tror jag att det är svårt att göra något åt tonen på forumet. Det har ju blivit helt normaliserat att kalla alla som använder iPhone för idioter, o.s.v. Sådant var ju inte lika lätt att komma undan med när antalet användare var färre och hade mer gemensamt.

Jag tror dock inte att SweClockers kommer att dö, som vissa. Jag var med på tiden då Flashback var ett bra forum. Jepp, det fanns en sådan tid, när de fick priser och grejer. Men när forumet började förändras var det många som lämnade, bl.a. jag, och till slut återstod det Flashback som finns idag. SweClockers kommer nog att göra samma resa, och den har nog börjat för ett bra tag sedan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur var Sweclockers förr i jämförelse med nu?

Färre användare, mer gemenskap. Det känns som det som skrevs på forumet var mer relevant för det som drog användarna till det. Idag är det många one-liners och gissningar för att visa upp att man har kunskap. Mer innehåll och mindre filler. Det var också en annan tid, när hårdvara var intressant på ett annat sätt. Jag har svårt att förklara det senare, men det känns som att tekniksprången var större och tog ibland konstiga inriktningar. Nu är allt så förutsägbart, och varenda köpråd kan besvaras av Alastor Moody som postar samma AMD-dator (ibland med ett Nvidia-kort dock).

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Förstår att du definierar ”riktiga nyheter” som ett flöde i tidsordning som i denna lista? https://www.sweclockers.com/arkiv?p=1

Generellt sett finns det anledningar till varför man kurerar ”förstasidor” mer dynamiskt men finns säkerligen sätt där man kan göra detta plus att du snabbt hittar senaste nyheterna ändå. Det jag tycker är bra är att det testas olika sätt så att det går att definiera behoven den dagen sajten byggs om exempelvis. Det jag vet är att måste man välja ett enda sätt finns alltid en annan vilja / önskemål.

Generellt för ett företag med en affärsidé att skapa värde för aktieägarna och expandera snabbt så stämmer nog din bild. Det finns andra typer av människor och drivkrafter än ren kapitalism men jag hade samma bild som du innan jag började träffa (och omge mig av) sådana. Det finns inte så många andra former än AB att driva en verksamhet på tyvärr, skulle vara om det fanns en stor påse pengar i en välgörande stiftelse. Dessvärre finns inte den möjligheten här då SweClockers startades med 0 kr och rent datorintresse.

Några tankar:

Spontant känns det lite konstigt distanserat med dessa uttryckligen generella svar, när vi nu har ett väldigt tydligt konkret fall som diskuteras. Ger lite hopplöshetskänsla.

Angående det här med bumpningen finns det en hel tråd om just det fenomenet, vet inte om du hängt där särskilt. Redaktionens råd var iaf att inte använda förstasidan om det inte passar, ger väl ett rimligt resultat sett till avsedd funktion om folk går till arkivet för att läsa nyheter men också sjukt dysfunktionellt.

Rent konkret är frustrationen jag upplever att man styr användarna till en nyhetslistning som inte går att följa om man besöker sidan regelbundet.
Upplevelsen är att saker bara hoppar runt hur som helst, så det går aldrig att veta om den gamla artikeln man ser i listan betyder att man sett det senaste eller om det "dykt upp" nya saker längre ner i listan.

Och ja, generellt "kurerar" man väl en startsida för att man anser sig veta vad folk faktiskt vill se. Är inte övertygad om att man träffat rätt sett till användarupplevelsen även om man eventuellt kan ha identifierat vilka artiklar folk faktiskt vill se mest.
T.ex. något så enkelt som att återanvända den typ av layout som är populär bland dagspress tycker jag verkar mer välfungerande, med en kurerad sektion med stora rubriker kompletterad med en nyhetslistning bredvid, OM man nu tycker att det är värt att hålla på, dvs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet i grunden är inte Sweclockers, utan industrin i sin helhet, vilket naturligtvis återspeglas i Sweclockers.

En sak som jag inte har sett folk nämna (men som jag tycker är det största "problem") är ju att datorteknik rör sig framåt mycket mer långsamt nuförtiden. Man kan lätt sitta på en dator som är 7 år gammal och ända spela de flesta spel, och göra allt annat som 99% av befolkningen faktiskt för med en dator. Varför ska jag lägga 15,000-20,000 för en dator när den ändå gör allt man behöver, liksom? Däräv blir det mindre entusiasm, inlägg. osv osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur var Sweclockers förr i jämförelse med nu?

Kom på två saker till:

Nu är det många som älskar att ignorera XY-problemet. De ställer en fråga i stil med "Hur gör jag det här?", och om någon svarar att det kanske inte är så bra idé blir de kränkta och anser att man bara får svara på den ursprungliga frågan.

Sedan är det en del som bara vill veta vilka knappar de ska trycka på och i vilken ordning. Jag svarade i en tråd där TS satt och körde allt genom ChatGPT för att slippa lära sig någonting.

När jag först kom till SweClockers så var man här just för att man ville lära sig något, och man tyckte det var kul. Jag satt ju egentligen aldrig och riskerade min hårdvara genom överklockning för att jag ville ha mer FPS, jag ville lära mig hur det funkade.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tonen hårdar på Sweclockers precis som på resten av internet, trots att detta länge varit ett tillhåll där sådant inte tillåts.

Det förs inte mycket vettiga diskussioner längre, de flesta trådarna är av typen "skryt i ett inlägg utan att interagera med andra inlägg".

Ingen pratar teknik och moddning längre eftersom allt är så dyrt.

De desperata försöken att dra in sponsorpengar tummar mer och mer tydligt på kvalitén på det redaktionella innehållet.

Håller Sweclockers på att dö?

Någonstans får man väll det forum man förtjänat, undertecknad kan skriva under på att vara delvis till och från en del i problemet. Jag hoppas att det blir bättre och försöker själv i de fåtaltrådar jag svarar att utveckla och hålla mig till ämnet, men med 'dagens tonläge' är dett lätt att tappa det. Sen kan en del ligga i som någon längre ner i tråden skrev, teknik är inte så kul längre för det inte händer särskilt mkt från gen till gen. Tycker ändå redaktionen håller en mycket hög kvalite, även med det s.k fluffet.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom