Vilka program för konvertera video med gpu finns? (docker)

Permalänk
Medlem

Vilka program för konvertera video med gpu finns? (docker)

Hej söker efter något program som har stöd för hårvarauavkodning med gpu.
Skall köras i Truenas Scale med Nvidia kort.

Handbrake som går installera som app i truenas verkar inte ha stöd för gpu, går långsamt och finns inte någon inställning för att välja gpu som tex plex och jelyfn har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej söker efter något program som har stöd för hårvarauavkodning med gpu.
Skall köras i Truenas Scale med Nvidia kort.

Handbrake som går installera som app i truenas verkar inte ha stöd för gpu, går långsamt och finns inte någon inställning för att välja gpu som tex plex och jelyfn har.

Drog en google och detta kanske kan vara något?

https://github.com/parker-hemphill/media-converter

Glhf!

Permalänk
Medlem

Den mest kraftfullaste lösningen därute skulle väll vara Tdarr, den har dessutom stöd för distribuerad bearbetning så man kan installera agenter på alla datorer med grafikkort för att fördela ut arbetet på alla GPU:er man har att tillgå i hemmet.
https://home.tdarr.io/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra, offline eller online encoding? Det är två olika scenarier. GPU encoding går snabbt, men kommer att resultera i större resultat än t.ex. x264/x265.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Unmanic kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Den mest kraftfullaste lösningen därute skulle väll vara Tdarr, den har dessutom stöd för distribuerad bearbetning så man kan installera agenter på alla datorer med grafikkort för att fördela ut arbetet på alla GPU:er man har att tillgå i hemmet.
https://home.tdarr.io/

Jo jag har läst om detta, försökte installera det på min windows dator, men förstod inte riktigt hur det fungerade. Men man kanske skulle ta och kika på lite youtube om det och se om man förstår det bättre sedan. Det där att man kan använda flera datorer låter ju rätt smart.

Skrivet av Phod:

Vad vill du göra, offline eller online encoding? Det är två olika scenarier. GPU encoding går snabbt, men kommer att resultera i större resultat än t.ex. x264/x265.

Det är h265 som jag tänkte, det tar på tok för lång tid att låta cpu göra jobbet trots det sitter en intel 13700. Dock råkade jag köpa för liten cpukylare, trodde jag överdimensionerade när jag köpte en för tdp 165 och cpu har tdp på 125, men den throttlar vid encoding av filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det är h265 som jag tänkte, det tar på tok för lång tid att låta cpu göra jobbet trots det sitter en intel 13700. Dock råkade jag köpa för liten cpukylare, trodde jag överdimensionerade när jag köpte en för tdp 165 och cpu har tdp på 125, men den throttlar vid encoding av filmer.

Du har fortfarande inte förklarat ditt use case, och du säger emot dig själv litet. Å ena sidan vill du använda H.265, vilket antyder att du bryr dig om storleken på resultatet, å andra sidan vill du använda GPU vilket antyder att du struntar i storleken.

Så här är det: GPU-encoding är skit, och man slänger bara på en högre bitrate för att lösa det. H.264 ger ett bra resultat, men tar längre tid. H.265 är H.264 för högre upplösningar, genom att slänga på mer beräkningskraft så ska man kunna få likvärdigt resultat och mindre storlek.

  • Om du skiter i kvalitet och storlek: Kör på GPU. Handbrake visar i alla fall för mig NVenc, så det ska gå out of the box.

  • Om du vill ha OK resultat och en rimlig storlek: Kör H.264.

  • Om du vill ha OK resultat och filstorleken är viktig: Kör H.265.

Sedan måste du tweaka dina inställningar för encodern för att göra en avvägning mellan tid och kvalitet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Jo jag har läst om detta, försökte installera det på min windows dator, men förstod inte riktigt hur det fungerade. Men man kanske skulle ta och kika på lite youtube om det och se om man förstår det bättre sedan. Det där att man kan använda flera datorer låter ju rätt smart.

Det är h265 som jag tänkte, det tar på tok för lång tid att låta cpu göra jobbet trots det sitter en intel 13700. Dock råkade jag köpa för liten cpukylare, trodde jag överdimensionerade när jag köpte en för tdp 165 och cpu har tdp på 125, men den throttlar vid encoding av filmer.

Jag har också intel 13700 och har testat att använda videokomprimering på processorns integrerade GPU på Linux med intel quicksync. Jag använde ffmpeg men det ska att använda andra program också. Det kan behövas installeras lite drivrutiner för detta. OneVPL funkade som driver på min 13700K.

https://trac.ffmpeg.org/wiki/Hardware/QuickSync
https://handbrake.fr/docs/en/latest/technical/video-qsv.html

Går att få mindre filstorlek med samma kvalitet med mjukvarukomprimering (x265) men det drar ju mera ström, går varmare och tar längre tid än att använda quicksync. Överlag så känns h265 på iGPU med quicksync video som en ganska bra kompromiss mellan kvalitet, hastighet och strömförbrukning.

Jag har också testat koda till AV1 med mjukvara och det går utmärkt att spela upp med hårdvaruavkodning av AV1 på intels iGPU på min 13700K (däremot har den inte hårdvarukomprimering för AV1). Men det är ännu långsammare att komprimera än h265 i mjukvara. Det finns grafikkort att köpa med stöd för AV1 hårdvarukomprimering men jag har inte testat detta. Både intel och nvidia sägs vara hyfsat bra på detta i sina nyare grafikkort. Med lite trixande gick det att låta iGPU avkoda AV1 och skicka ut bilden på videon på mitt AMD grafikkort på Linux. Gjorde så för att mitt AMD 5700XT saknar AV1 hårdvaruavkodning. Men detta kunde jag inte få att fungera på Windows 10 på samma dator.

Så kolla först vad du kan göra med den integrerade grafiken på din CPU innan du köper någon GPU för detta. Och om du köper någon GPU så kan det vara värt att välja något med stöd för AV1. Som jag förstått saken är AMD hårdvarukomprimering sämre än intel och nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har också intel 13700 och har testat att använda videokomprimering på processorns integrerade GPU på Linux med intel quicksync. Jag använde ffmpeg men det ska att använda andra program också. Det kan behövas installeras lite drivrutiner för detta. OneVPL funkade som driver på min 13700K.

https://trac.ffmpeg.org/wiki/Hardware/QuickSync
https://handbrake.fr/docs/en/latest/technical/video-qsv.html

Går att få mindre filstorlek med samma kvalitet med mjukvarukomprimering (x265) men det drar ju mera ström, går varmare och tar längre tid än att använda quicksync. Överlag så känns h265 på iGPU med quicksync video som en ganska bra kompromiss mellan kvalitet, hastighet och strömförbrukning.

Jag har också testat koda till AV1 med mjukvara och det går utmärkt att spela upp med hårdvaruavkodning av AV1 på intels iGPU på min 13700K (däremot har den inte hårdvarukomprimering för AV1). Men det är ännu långsammare att komprimera än h265 i mjukvara. Det finns grafikkort att köpa med stöd för AV1 hårdvarukomprimering men jag har inte testat detta. Både intel och nvidia sägs vara hyfsat bra på detta i sina nyare grafikkort. Med lite trixande gick det att låta iGPU avkoda AV1 och skicka ut bilden på videon på mitt AMD grafikkort på Linux. Gjorde så för att mitt AMD 5700XT saknar AV1 hårdvaruavkodning. Men detta kunde jag inte få att fungera på Windows 10 på samma dator.

Så kolla först vad du kan göra med den integrerade grafiken på din CPU innan du köper någon GPU för detta. Och om du köper någon GPU så kan det vara värt att välja något med stöd för AV1. Som jag förstått saken är AMD hårdvarukomprimering sämre än intel och nvidia.

Jag har redan köpt mig ett begagnat 4060ti.
Skulle först köra allt i ett vm och det gick inte dela ut igpu då truenas redan använde den. Så behövde ett extra kort.
Men nu såg jag att appar kan dela gpu, men nu har jag redan det så då får de vara kvar.

Permalänk
Medlem

Om du endast ska konvertera och inte redigera, så kan jag varmt rekommendera ffmpeg-kommandon. Jag själv kör följande kommando för att konvertera och dra ner filstorleken:

ffmpeg -hwaccel cuda -i "fil.mkv" -c:v libx265 -vtag hvc1 -c:a copy "fil.mp4"

Annars kan du endast köra följande kommando för och konvertera en video (källa):

ffmpeg -hwaccel cuda -i input.mp4 -vcodec copy -acodec copy out.mkv

-hwaccel cuda fick jag från https://stackoverflow.com/a/63585334

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.