Win10. Blåskärm vid uppstart. Återanvända produktnyckel? Backupp OS disk via CMD?

Permalänk

Win10. Blåskärm vid uppstart. Återanvända produktnyckel? Backupp OS disk via CMD?

Hej. Fick hem kompisens dator som blåskärmar, brukar kunna fixa det men denna behöver jag hjälp med.
Misstanken var att det hände något med uppdateringen som kom nu i veckan V.11.

Detta är en windows 10 upgraderad från 8. Moderkort Asus sabertoth X58. Har prövar plocka med minnen och grafkortet.
Jag hade gärna blåst allt och installerat windows 10 på nytt, men då förloras tyvärr massa data och produktnyckeln.

Lite mer info innan problemen, enligt diskpart ser det ut såhär:
Volume 0 J DVD
Volume 1 C Reserved 100 MB
Volume 2 F 231 GB (Disk 0, Detta är en ssd med operativsystemet på men säger inte system tyvärr)
Volume 3 D Reserved 100 MB
Volume 4 I 1862 GB (Disk 1)
Volume 5 E 2794 GB (Disk 2)
Volume 6 G 525 MB Hidden
Volume 7 H 456 MB Hidden

Del 1 Blåskärmen

Blåskärmen vid uppstart säger Recovery som överskrift. Error code: 0x0000001.
Blåskärmen ger två alternativ, omstart eller F8. Alla 9 alternativ under F8 ger blåskärm med Stop Code: CRITICAL PROCESS DIED.

Försöker man köra F8 vid uppstart blir det samma blåskärm med Stop Code: CRITICAL PROCESS DIED.

Gjorde mig en Windows 10 dvd som jag startar från och väljer reparera, felsök.
Startreperation säger att det inte går att reparera och länkar en logfil.
Avinstallera uppdateringar säger att vi stötte på ett problem.
Systemåterställning Finns en från den 2024-03-10, men rutan är grå och går inte markera. Enhet: Lokal disk (C:) (System) Status: Du måste aktivera systemskydd för den här enheten, men jag vet att OS ligger på F:.
Återställning av systemavbildning jag har ingen.

Detta lämnar Kommandotolken har prövat följande:
bootrec.exe /rebuildbcd den hittar ingen windowsinstallation.
bootrec.exe /scanons den hittar ingen windowsinstallation.
bootrec.exe /fixmbr den säger inget konstigt.
bootrec.exe /fixboot Åtomst nekad.
bcdboot f:\windows Boot files successfully created.
chkdsk /r f: Windows has made corrections to the file system, failed to transfer logged messeges to the event log with status 6. Utöver det inget konstigt.

Del 2 Återanvända produktnyckeln vid ominstallation

Hur gör jag för att återanvända den produknyckel som redan ligger i windows om det blir aktuellt för en omistallation, är det någon partion jag inte får ta bort eller hur fungerar den biten, själv har jag alltid haft min nyckel så det går att skriva i. Eller ligger det nu mera så den går efter serienumret på moderkortet?

Del 3 Backupp av OS disken via CMD

Har försökt på olika sätt att kopiera allt på F: till I:\backup2024 utan att lyckas.
xcopy F:\ I:\backup2024 /e /h /i /c /y ger access denied efter några filer på roten.
robocopy F:\ I:\backup2024 /COPYALL /E /R:0 började bra, hoppade tex över filen i roten som inte XCOPY kunde kopiera, men när jag kom till datorn i morse skapade den bara mappar och varje fil fick följande fel: Begöran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O-enhet

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Hej. Fick hem kompisens dator som blåskärmar, brukar kunna fixa det men denna behöver jag hjälp med.
Misstanken var att det hände något med uppdateringen som kom nu i veckan V.11.

Detta är en windows 10 upgraderad från 8. Moderkort Asus sabertoth X58. Har prövar plocka med minnen och grafkortet.
Jag hade gärna blåst allt och installerat windows 10 på nytt, men då förloras tyvärr massa data och produktnyckeln.

Lite mer info innan problemen, enligt diskpart ser det ut såhär:
Volume 0 J DVD
Volume 1 C Reserved 100 MB
Volume 2 F 231 GB (Disk 0, Detta är en ssd med operativsystemet på men säger inte system tyvärr)
Volume 3 D Reserved 100 MB
Volume 4 I 1862 GB (Disk 1)
Volume 5 E 2794 GB (Disk 2)
Volume 6 G 525 MB Hidden
Volume 7 H 456 MB Hidden

Del 1 Blåskärmen

Blåskärmen vid uppstart säger Recovery som överskrift. Error code: 0x0000001.
Blåskärmen ger två alternativ, omstart eller F8. Alla 9 alternativ under F8 ger blåskärm med Stop Code: CRITICAL PROCESS DIED.

Försöker man köra F8 vid uppstart blir det samma blåskärm med Stop Code: CRITICAL PROCESS DIED.

Gjorde mig en Windows 10 dvd som jag startar från och väljer reparera, felsök.
Startreperation säger att det inte går att reparera och länkar en logfil.
Avinstallera uppdateringar säger att vi stötte på ett problem.
Systemåterställning Finns en från den 2024-03-10, men rutan är grå och går inte markera. Enhet: Lokal disk (C:) (System) Status: Du måste aktivera systemskydd för den här enheten, men jag vet att OS ligger på F:.
Återställning av systemavbildning jag har ingen.

Detta lämnar Kommandotolken har prövat följande:
bootrec.exe /rebuildbcd den hittar ingen windowsinstallation.
bootrec.exe /scanons den hittar ingen windowsinstallation.
bootrec.exe /fixmbr den säger inget konstigt.
bootrec.exe /fixboot Åtomst nekad.
bcdboot f:\windows Boot files successfully created.
chkdsk /r f: Windows has made corrections to the file system, failed to transfer logged messeges to the event log with status 6. Utöver det inget konstigt.

Del 2 Återanvända produktnyckeln vid ominstallation

Hur gör jag för att återanvända den produknyckel som redan ligger i windows om det blir aktuellt för en omistallation, är det någon partion jag inte får ta bort eller hur fungerar den biten, själv har jag alltid haft min nyckel så det går att skriva i. Eller ligger det nu mera så den går efter serienumret på moderkortet?

Del 3 Backupp av OS disken via CMD

Har försökt på olika sätt att kopiera allt på F: till I:\backup2024 utan att lyckas.
xcopy F:\ I:\backup2024 /e /h /i /c /y ger access denied efter några filer på roten.
robocopy F:\ I:\backup2024 /COPYALL /E /R:0 började bra, hoppade tex över filen i roten som inte XCOPY kunde kopiera, men när jag kom till datorn i morse skapade den bara mappar och varje fil fick följande fel: Begöran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O-enhet

FYI: Då datorn uppdaterats från Windows 8 till 10 så är Windows 10 aktiverad med en digital licens och du behöver inte bry dig om någon produktnyckel. Windows 10 kommer automatiskt att aktiveras efter en ominstallation

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

robocopy F:\ I:\backup2024 /COPYALL /E /R:0 började bra, hoppade tex över filen i roten som inte XCOPY kunde kopiera, men när jag kom till datorn i morse skapade den bara mappar och varje fil fick följande fel: Begöran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O-enhet

Jag skulle betrakta all data på den disken som bort och helt enkelt köpa en ny SSD att installera OS:et på. Det här är en bra påminnelse om att:

  • Man försöker hålla all data på andra diskar än OS-disken.

  • Man tar backup på viktiga filer. Gör man inte det är de inte viktiga.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av jnsson:

FYI: Då datorn uppdaterats från Windows 8 till 10 så är Windows 10 aktiverad med en digital licens och du behöver inte bry dig om någon produktnyckel. Windows 10 kommer automatiskt att aktiveras efter en ominstallation

Även om jag plockar bort alla partioner? Känner den av det från mail kontot eller moderkortet?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av Phod:

Jag skulle betrakta all data på den disken som bort och helt enkelt köpa en ny SSD att installera OS:et på. Det här är en bra påminnelse om att:

  • Man försöker hålla all data på andra diskar än OS-disken.

  • Man tar backup på viktiga filer. Gör man inte det är de inte viktiga.

Den mesta datan finns på andra diskar, det är just den infon i Usermappen som inte ligger någon annan stans.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Plugga in disken i din dator och kopiera ut Users-mappen?

För övrigt, du råkar inte ha en disk liggandes som du skulle kunna testa att kasta in Windows på bara för att se om det det fortsätter att blåskärma i Windows?
En Linux-LIVE-"cd" tex Linux Mint (kan läggas på USB-sticka istället) eller liknande kan också vara värd att prova för att utesluta att det är andra problem än SSDn.

Jag skulle inte bli förvånad om Windows blåskärmar för att SSD:n blivit korrupt.
Om den blivit korrupt så kan man prova att låta den köra sitt interna diagnostik-program.
Om det är en SSD med SATA-kabel är mycket enklare att genomföra än om det är mSATA eller m.2.
Det man gör är att man ansluter strömkablen till SSD:n men inte kabeln som ansluts till moderkortet, sedan strömsätter man disken i 30 minuter, stänger av strömmen någon minut och gör samma sak en gång till.
https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Skulle det vara så att något minneschip har slitits ut så är det bara byta ut disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Även om jag plockar bort alla partioner? Känner den av det från mail kontot eller moderkortet?

Ja. Den känner av det på moderkortet eller något. Om du använt MS konto, kan man flytta licensen också men när det gäller samma dator och bara en formatering krävs inte konto.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Viita:

Plugga in disken i din dator och kopiera ut Users-mappen?

För övrigt, du råkar inte ha en disk liggandes som du skulle kunna testa att kasta in Windows på bara för att se om det det fortsätter att blåskärma i Windows?
En Linux-LIVE-"cd" tex Linux Mint (kan läggas på USB-sticka istället) eller liknande kan också vara värd att prova för att utesluta att det är andra problem än SSDn.

Jag skulle inte bli förvånad om Windows blåskärmar för att SSD:n blivit korrupt.
Om den blivit korrupt så kan man prova att låta den köra sitt interna diagnostik-program.
Om det är en SSD med SATA-kabel är mycket enklare att genomföra än om det är mSATA eller m.2.
Det man gör är att man ansluter strömkablen till SSD:n men inte kabeln som ansluts till moderkortet, sedan strömsätter man disken i 30 minuter, stänger av strömmen någon minut och gör samma sak en gång till.
https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Skulle det vara så att något minneschip har slitits ut så är det bara byta ut disken.

Får pröva det, är ju lite mer omständigt, men kan vara värt den tiden.

Har massa diskar, dock ingen ssd, de sitter i barnens datorer

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk

Uppdatering.

1. Testade SSD power cycle fix https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/ Detta gjorde ingen skillnad.

2. Prövade att starta datorn med bara SSDn inkopplad. Detta gjorde ingen skillnad.

3. Satte in en annan disk och installerade windows på. Det är svårt att kopiera från SSD disken, det kan ha att göra med att den är OS disk för kopieringen stannar ofta och fortsätter inte.

4. Hittade felet om I/O-enheten, det var disken I: som inte ville vara med, den bråkade även i windows när jag försökte kopiera från en anna disk. Nu är den helt plötsligt inte allokerad i windows längre, vet inte om all data gått förlorad på den eller om det finns något att göra åt det.

5. Alla tester jag gjort på SSD enheten visar att den är ok, även med samsungs egna program, dock supportar inte SSDn (Samsung 850 Evo 250GB) diagnostic scan.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt likadana problem på min HTPC häromdagen. Var en W10-installation från början, ingen uppgradering. Vad jag än gjorde så gick det inte få ordning på något. Slutade alltså med att jag gjorde en ny installation. Valde dock att inte formatera om utan installerade med att den kopierade alla gamla filer till windows.old och det fungerade utan problem och jag kan komma åt alla filer som fanns på C innan.

Kunde till och med kopiera över profilen från tidigare Firefox till den nya och allt fanns med, lösenord, bokmärken, historik och hela kittet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Jag fick exakt likadana problem på min HTPC häromdagen. Var en W10-installation från början, ingen uppgradering. Vad jag än gjorde så gick det inte få ordning på något. Slutade alltså med att jag gjorde en ny installation. Valde dock att inte formatera om utan installerade med att den kopierade alla gamla filer till windows.old och det fungerade utan problem och jag kan komma åt alla filer som fanns på C innan.

Kunde till och med kopiera över profilen från tidigare Firefox till den nya och allt fanns med, lösenord, bokmärken, historik och hela kittet.

Den varianten har jag inte prövat då jag aldrig behövt det, men det låter ju som en bra lösning. Hur kom du åt windows.old sen? bara dubbelklick eller köra den på något annat sätt?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Den varianten har jag inte prövat då jag aldrig behövt det, men det låter ju som en bra lösning. Hur kom du åt windows.old sen? bara dubbelklick eller köra den på något annat sätt?

windows.old ligger bara som en mapp i root på C: och går klicka in i som vilken annan mapp som helst.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@sabelström
Jag hade en Kingston 128?GB mSATA-SSD som blev korrupt.

Händelseförloppet var att Windows plötsligt började blåskärma och datorn startade om.
Vid omstart ville den lite då och då köra chkdsk, denna gick fort upp till 13% för att stå still där någon minut eller två för att sedan fortsätta till 100% på några sekunder, (kommer inte riktigt ihåg).
Alla diagnostikprogram indikerade att disken var felfri.

Det gick att utan problem kopiera ut allt på disken till en separat disk, vill minnas att Windows-installationen aldrig slutfördes men det gick även utmärkt att återställa en tidigare image av disken till disken utan problem, fortfarande inget som tydligt påvisade att det var fel på disken.

Då jag inte var säker på att det var fel på disken så petade jag till slut in en annan och då fungerade datorn felfritt.
Någon dag senare försvann partitionerna på den problematiska disken i diskhanteraren och ytterliggare någon dag senare dök disken inte längre upp i BIOS...

Min erfarenhet är att man inte ska utgå ifrån att en SSD är felfri även om diagnostikprogrammen indikerar att den är felfri.
Har man dessutom väldigt lite ledigt utrymme på en SSD som är en systemdisk så kan den slitas ut i förtid, särskillt om man har lite RAM och swapfilen (pagefile.sys) används mycket.
Hur mycket minsta mängd rekommenderat ledigt utrymme beror på flera faktorer, typ av kontroller och minneschip, mängd RAM, om hiberfilen andvänds eller är avstängd, finns säkert någon mer aspekt att ta i beaktning.

Permalänk

Efter många försök och många fel så blev det att installera windows på en helt annan disk och försöka kopiera det som gick.
Det visade sig att det inte var något fel på SSDn, men en av dom mekaniska gick inte komma åt filer på, bara mapparna. Det var denna disk som började uppge felet om I/O-enheten. Den fick jag ge upp med, kom inte åt filerna och gick inte köra chkdsk eller felsökning i Windows. Vill han ha bilderna på den disken får han lämna den till någon som kan.

När jag var klar med den andra mekaniska disken skkulle jag formatera den. Gick utan problem tills jag öppnade disken och allt fanns kvar. Var inga problem att ta bort filer och mappar så prövade en långsam formatering, stod att den var klar efter ett tag men mapparna och filerna är kvar. Jag tänkte det var datorn som spökade så kopplade in den i min dator men var samma sak där. Vet inte hur det kom sig men vågar inte använda den.

Så summan av det hela blev en helt ny installation på SSDn, en ny SSD till spel och en ny mekanisk till övrigt. Mycket data fick jag inte med mig, men den korrupta disken var ju 12år gammal så inte så konstigt.

La många timmar på att få SSD diskarna ett fungera med SATA3, fanns två utgångnar på moderkortet som hade en styrning som hette Marvell 91XX Sata Controller, fick mycket konstiga fel, hittade lite om inställningarna i bios om detta men hittade många som hade problem med det och valde SATA2 ingångarna i stället. Där hamnade jag med tillslut med en SSD hastighet på 2/3 delar av vad jag hade med SATA3. Men det fick duga.

Tackar för alla inlägg med hjälp och funderaingar.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |