Smälld kondensator slagborrmaskin?

Permalänk

Smälld kondensator slagborrmaskin?

Jag har en Bosch GAH 350 REA som varit en riktig trotjänare. Med damsugarfunktionen så känns det surt att bara slänga och köpa nytt om det går att reparera.

Jag märkte häromdagen plötsligt vid användning att säkringen (till rummet) löste ut. Jag plockade därefter isär maskinen och rengjorde den med tryckluft samt kollade kolborsten och det såg fint ut. Jag kopplade sen in den igen och tryckte försiktigt på startknappen och då hör jag ett riktigt högt "boom" och säkringen löser åter ut.

Efter granskning så ser jag att det är kondensatorn ser allt annat än frisk ut.
Det går att köpa en ny kondensator, men är det där felet ligger, eller är det risk att felet egentligen ligger någon annanstans, så att en ny kondensator kommer explodera även den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har en Bosch GAH 350 REA som varit en riktig trotjänare. Med damsugarfunktionen så känns det surt att bara slänga och köpa nytt om det går att reparera.

Jag märkte häromdagen plötsligt vid användning att säkringen (till rummet) löste ut. Jag plockade därefter isär maskinen och rengjorde den med tryckluft samt kollade kolborsten och det såg fint ut. Jag kopplade sen in den igen och tryckte försiktigt på startknappen och då hör jag ett riktigt högt "boom" och säkringen löser åter ut.

Efter granskning så ser jag att det är kondensatorn ser allt annat än frisk ut.
Det går att köpa en ny kondensator, men är det där felet ligger, eller är det risk att felet egentligen ligger någon annanstans, så att en ny kondensator kommer explodera även den?

<Uppladdad bildlänk>

Svårt att sägas nått med säkerhet utan att mäta men kondensatorn är nog endera nån typ av avstörningsfilter eller en startkondensator och det bästa vore om du kunde mäta om den är kortsluten eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Avstörningsfilter:
https://www.amazon.se/Bosch-Kondensator-Interferensfilter-Int...

Mäter jag resistansen med en multimeter så är det stendött.

Permalänk
Medlem

Vad betyder stendött? 0 ohm eller oändliga ohm?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Avstörningsfilter:
https://www.amazon.se/Bosch-Kondensator-Interferensfilter-Int...

Mäter jag resistansen med en multimeter så är det stendött.

Jag vet inte om jag feltolkar det du säger, men stendött = ingen kontakt öht?

Om säkringen går så är det väl rimligen kortslutning någonstans? 🤔
Då känns det inte som att en komponent som bara är stendöd utan kontakt lär vara det enda felet, för det i sig orsakar ju rimligen inte kortslutning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Avstörningsfilter:
https://www.amazon.se/Bosch-Kondensator-Interferensfilter-Int...

Mäter jag resistansen med en multimeter så är det stendött.

Hur/vad mäter du, vet du hur en kondensatormätning ser ut om du mäter på den med en multimeter utan kapacitansmätning ?
Dvs ett varierande resistansvärde beroende på laddning och polaritet om den är hel, är det helt avbrott eller kortslutning oavsett polaritet på mätningen är den troligen trasig men har man ingen kapacitansmätare så är en resistansmätning med en vanlig multimeter bara en indikation på skicket på en kondensator.
Det är i vart fall troligt att den är för avstörning, den du länkade verkar innehålla 3 kondensatorer i samma hölje vilket kan göra den svårare att mäta på om man inte vet hur den är kopplad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Vad betyder stendött? 0 ohm eller oändliga ohm?

Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om jag feltolkar det du säger, men stendött = ingen kontakt öht?

Om säkringen går så är det väl rimligen kortslutning någonstans? 🤔
Då känns det inte som att en komponent som bara är stendöd utan kontakt lär vara det enda felet, för det i sig orsakar ju rimligen inte kortslutning.

Ingen kontakt mellan stiften nej.

Skrivet av mrqaffe:

Hur/vad mäter du, vet du hur en kondensatormätning ser ut om du mäter på den med en multimeter utan kapacitansmätning ?
Dvs ett varierande resistansvärde beroende på laddning och polaritet om den är hel, är det helt avbrott eller kortslutning oavsett polaritet på mätningen är den troligen trasig men har man ingen kapacitansmätare så är en resistansmätning med en vanlig multimeter bara en indikation på skicket på en kondensator.
Det är i vart fall troligt att den är för avstörning, den du länkade verkar innehålla 3 kondensatorer i samma hölje vilket kan göra den svårare att mäta på om man inte vet hur den är kopplad.

Nej, jag vet inte hur man ska man ska mäta. Men komponenten är stendöd och man ser att det har brunnit i den. Så att denna komponent är körd känns ganska klart.

Jag mätte även resistansen efter tryckknappen och får då 19,5Ohm.
Med 230V borde det innebära 2700W, vilket känns mycket för något som är specat till 500W. Eller jag kan inte räkna så?
https://www.digikey.se/sv/resources/conversion-calculators/co...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Ingen kontakt mellan stiften nej.

Nej, jag vet inte hur man ska man ska mäta. Men komponenten är stendöd och man ser att det har brunnit i den. Så att denna komponent är körd känns ganska klart.

Jag mätte även resistansen efter tryckknappen och får då 19,5Ohm.
Med 230V borde det innebära 2700W, vilket känns mycket för något som är specat till 500W. Eller jag kan inte räkna så?
https://www.digikey.se/sv/resources/conversion-calculators/co...

Det du mäter med en enkel multimeter är dc resistansen, den ger startströmmen på motorn men du kör den på ac och motorn börjar förhoppningsvis även rotera och då bildas en mot-emk https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromotorisk_sp%C3%A4nning som gör att ac strömmen vid drift är avsevärt lägre än startströmmen, att startströmmen är 5 ggr högre än driftströmmen låter ganska rimligt.
Större elverktyg har ofta mjukstart för att begränsa startströmmen så att man inte löser ut säkringarna men din borr bör inte lösa ut en 10A säkring om den är hel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att kondensatorn gick sönder och fick en intern kortslutning, men nu när du provat ett par gånger så har du skjutit bort kortslutningen.

Det mrqaffe säger om resistans och effekt är helt korrekt.

Maskinen bör fungera utan kondensatorn, men då har du inget avstörningsfilter så då kan den skicka ut störningar på elnätet som kan påverka andra apparater. Det bästa är nog att ha ett.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har en Bosch GAH 350 REA som varit en riktig trotjänare. Med damsugarfunktionen så känns det surt att bara slänga och köpa nytt om det går att reparera.

Jag märkte häromdagen plötsligt vid användning att säkringen (till rummet) löste ut. Jag plockade därefter isär maskinen och rengjorde den med tryckluft samt kollade kolborsten och det såg fint ut. Jag kopplade sen in den igen och tryckte försiktigt på startknappen och då hör jag ett riktigt högt "boom" och säkringen löser åter ut.

Efter granskning så ser jag att det är kondensatorn ser allt annat än frisk ut.
Det går att köpa en ny kondensator, men är det där felet ligger, eller är det risk att felet egentligen ligger någon annanstans, så att en ny kondensator kommer explodera även den?

<Uppladdad bildlänk>

Vart i maskinen sitter kondensatorn?
Då en kondensator har olika uppgifter på vart den sitter, den kan användas som filer som någon säger men den kan även användas för att balansera spänningen vid höga toppar.

Köper du en ny kondensator ska du ha en med samma värden och liknande egenskaper då det finns olika typer av kondensatorer.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det du mäter med en enkel multimeter är dc resistansen, den ger startströmmen på motorn men du kör den på ac och motorn börjar förhoppningsvis även rotera och då bildas en mot-emk https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromotorisk_sp%C3%A4nning som gör att ac strömmen vid drift är avsevärt lägre än startströmmen, att startströmmen är 5 ggr högre än driftströmmen låter ganska rimligt.
Större elverktyg har ofta mjukstart för att begränsa startströmmen så att man inte löser ut säkringarna men din borr bör inte lösa ut en 10A säkring om den är hel.

Tusen tack för att du tar dig tid att förklara på ett pedagogiskt sätt med gott om info :).

Skrivet av lord_dubbdäck:

Det kan ju vara så att kondensatorn gick sönder och fick en intern kortslutning, men nu när du provat ett par gånger så har du skjutit bort kortslutningen.

Det mrqaffe säger om resistans och effekt är helt korrekt.

Maskinen bör fungera utan kondensatorn, men då har du inget avstörningsfilter så då kan den skicka ut störningar på elnätet som kan påverka andra apparater. Det bästa är nog att ha ett.

Låter rimligt då den var en riktig smäll andra gången, så pass att jag fick lock för öronen. Jag petade lite på höljet till kondensatorn som trillade sönder och var helt svartbränd inuti. Då testar jag att starta maskinen utan kondensatorn när jag kommer hem, startar den så beställer jag en ny kondensator. Bosch säljer den som originaldel direkt för ca 150kr inkl frakt.

Skrivet av vinylens:

Vart i maskinen sitter kondensatorn?
Då en kondensator har olika uppgifter på vart den sitter, den kan användas som filer som någon säger men den kan även användas för att balansera spänningen vid höga toppar.

Köper du en ny kondensator ska du ha en med samma värden och liknande egenskaper då det finns olika typer av kondensatorer.

Kondensatorn sitter i botten på borrmaskinen, under startknappen. Då "buzza" med multimetern (oändligt med Ohm) mellan primär och sekundärsidan så tänker jag att den måste vara parallell kopplad med resterande last. Och är det bara ett störningsfilter så känns det ju som jag kan testa utan och därefter beställa ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag mätte även resistansen efter tryckknappen och får då 19,5Ohm.
Med 230V borde det innebära 2700W, vilket känns mycket för något som är specat till 500W. Eller jag kan inte räkna så?
https://www.digikey.se/sv/resources/conversion-calculators/co...

Om jag i morgontröttheten inte ser helt fel borde det ge en ström på strax under tolv A.
Så min gissning hade varit en dålig lindning.
Dock bara en gissning från min sida. Jag kan mer om el än elverktyg.

För att få femhundra W så borde du ha en ström på ca 2,2 A vilket ger i runda slängar 106 ohm i motstånd över kretsen.

Slängde in en beräkning
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomas1976:

Om jag i morgontröttheten inte ser helt fel borde det ge en ström på strax under tolv A.
Så min gissning hade varit en dålig lindning.
Dock bara en gissning från min sida. Jag kan mer om el än elverktyg.

För att få femhundra W så borde du ha en ström på ca 2,2 A vilket ger i runda slängar 106 ohm i motstånd över kretsen.

Men det som resistansen mäts på är en stillastående motor och då får man fram resistansen i lindningarna och den uppgiften kan man räkna ut startströmmen med.
Man har alltså inte mätt induktansen i motorn under drift.
Startströmmen är mycket högre än driftströmmen, det skiljer typiskt 3-10 ggr i effekt mellan att dra igång en motor och dess kontinuerliga märkeffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det som resistansen mäts på är en stillastående motor och då får man fram resistansen i lindningarna och den uppgiften kan man räkna ut startströmmen med.
Man har alltså inte mätt induktansen i motorn under drift.
Startströmmen är mycket högre än driftströmmen, det skiljer typiskt 3-10 ggr i effekt mellan att dra igång en motor och dess kontinuerliga märkeffekt.

Tack för det klargörandet. Då är blr vi bortse från mitt inlägg.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det som resistansen mäts på är en stillastående motor och då får man fram resistansen i lindningarna och den uppgiften kan man räkna ut startströmmen med.
Man har alltså inte mätt induktansen i motorn under drift.
Startströmmen är mycket högre än driftströmmen, det skiljer typiskt 3-10 ggr i effekt mellan att dra igång en motor och dess kontinuerliga märkeffekt.

Tack till dig och alla andra som engagerat er!

Maskinen testad utan avstörningsfilter och då startar den snällt.
Så 1x nytt filter beställt direkt från Bosch nu för 154,50:-
Känns verkligen skönt att slippa köpa en ny maskin för typ 4000:-

Permalänk
Medlem

Kul att vi kunde hjälpa dig lösa det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |