Sony siktar på jullansering för PS 5 Pro

Permalänk
Medlem

300 INT8 TOPS är lite intressant. Förutsatt att det är jämförbart (man vet aldrig om de stoppat in en ggr 2 faktor som har 0 koppling till verkligheten...som de gör med TFlopsen) så kan det nämnas att en full AD104 (4070Ti) är specad till ca 250 INT8 TOPS.

Vore intressant att veta vad AMD specat navi32/7800XT till. Gissar att det är avsevärt lägre, "AI" delen har väl rätt låg prio där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Trodde det var 26 som gällde för 6an?

PS6 kommer inte att komma 2026.

Permalänk
Medlem

Hade varit en stor besvikelse om standard ps5 inte klarar av GTA6 i 60fps. Om inte så kommer jag nog köpa en Pro

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Hade varit en stor besvikelse om standard ps5 inte klarar av GTA6 i 60fps. Om inte så kommer jag nog köpa en Pro

I så fall kommer nog inte heller Pro klara 60 fps.

Permalänk
Medlem

Rockstar har väl aldrig släppt ett helt nytt spel på konsol i 60fps ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rockstar har väl aldrig släppt ett helt nytt spel på konsol i 60fps ändå.

Sant. Får härda igenom 30fps då

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rockstar har väl aldrig släppt ett helt nytt spel på konsol i 60fps ändå.

Det brukade ju inte Sonys studios heller göra på Ps3 och Ps4 å andra sidan, men har gjort det på Ps5 så det återstår väl att se hur det blir.
Jag blir inte förvånad av varken 30fps eller 60fps. Båda är ju såklart möjliga, handlar bara om prioritering som vanligt.

Permalänk

Jag tänker att det kommer att bli en dyr historia. Gissar på norr om 8 000 kr. Definitivt ingenting som intresserar mig som tur är

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag tänker att det kommer att bli en dyr historia. Gissar på norr om 8 000 kr. Definitivt ingenting som intresserar mig som tur är

Alltså som ett enda kompetent grafikkort. Det finns gradskillnader i helvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

https://insider-gaming.com/playstation-5-pro-more-specs/

Det nästan så man kan tro att de ligger kvar på N6...

DF är inne på samma spår. Det kan vara så att Pro är kvar och stampar på samma N6 nod som OG PS5 använt sen 2022:
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-spec-analysis-p...

Jisses, innan den senaste tidens läckor fanns detta, omoderna N6 i ett nytt chip 2024, inte ens på kartan. Tog det för givet att de skulle följa AMDs PC APU:er (de brukar följas åt) som tagit steget över till N4 sen en tid tillbaka.

En besvikelse i så fall. De tillagda teknikerna, ML uppskalning samt mer kapabel RT, är rätt. Saknade i AMDs RDNA2 från 2020 (och Sony har även lämnat utrymme för dessa då de öppnat upp 1.2 GB mer minne för utvecklarna att nyttja). Men om det nu är utan nod-hopp så är det en besvikelse för en "mid gen upgrade". Moore är stendöd och allt det där...

Edit: Samtidigt så är N6 absurt det med. Borde ge en >400 mm2 krets vilket är galet i konsolsammamhang. Och den lär dra duktigt med effekt. Så tjaa...märkligt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

DF är inne på samma spår. Det kan vara så att Pro är kvar och stampar på samma N6 nod som OG PS5 använt sen 2022:
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-spec-analysis-p...

Jisses, innan den senaste tidens läckor fanns detta, omoderna N6 i ett nytt chip 2024, inte ens på kartan. Tog det för givet att de skulle följa AMDs PC APU:er (de brukar följas åt) som tagit steget över till N4 sen en tid tillbaka.

En besvikelse i så fall. De tillagda teknikerna, ML uppskalning samt mer kapabel RT, är rätt. Saknade i AMDs RDNA2 från 2020 (och Sony har även lämnat utrymme för dessa då de öppnat upp 1.2 GB mer minne för utvecklarna att nyttja). Men om det nu är utan nod-hopp så är det en besvikelse för en "mid gen upgrade". Moore är stendöd och allt det där...

Edit: Samtidigt så är N6 absurt det med. Borde ge en >400 mm2 krets vilket är galet i konsolsammamhang. Och den lär dra duktigt med effekt. Så tjaa...märkligt detta.

N6 är ju billigare för att det finns outnyttjad kapacitet, och inte så mycket sämre densitet

Det man tappar är prestanda/klockfrekvens, men de brukar inte vara lika pressade i taket på konsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

N6 är ju billigare för att det finns outnyttjad kapacitet, och inte så mycket sämre densitet

Det man tappar är prestanda/klockfrekvens, men de brukar inte vara lika pressade i taket på konsoler

Ja, kapacitet och pris talar ju för N6 men enkel matematik (utgående från PS5 Poor) ger att såväl kretsyta (även om det är förhoppningsvis billigt) som effekt blir oöverträffad i konsolsammamhang. Lite oväntat må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja, kapacitet och pris talar ju för N6 men enkel matematik (utgående från PS5 Poor) ger att såväl kretsyta (även om det är förhoppningsvis billigt) som effekt blir oöverträffad i konsolsammamhang. Lite oväntat må jag säga.

Ja om den kretsstorleken stämmer lär det bli dyraste konsolen någonsin

Permalänk
Medlem

Rockstar skiter i 60fps när de släpper ny patch. PC får HDR och FSR2.2 istället
https://support.rockstargames.com/articles/27571099657235/Red...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja om den kretsstorleken stämmer lär det bli dyraste konsolen någonsin

Mmm. Navi33 (32 RDNA3 CUs och 128 bit) är 204 mm2.

64 RT och AI pimpade RDNA3 CUs och 256 bit och 8C Zen2 borde vara det dubbla, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rockstar skiter i 60fps när de släpper ny patch. PC får HDR och FSR2.2 istället
https://support.rockstargames.com/articles/27571099657235/Red...

Kanske missar något uppenbart här men spelet hade inget tak på FPS vid PC lanseringen ens. Men lite av en besvikelse att de inte stoppade in FSR3 när de ändå var igång.

Riktigt nice med riktig HDR! Det var fejkat vid konsollanseringen 2018(?) och har varit så hela tiden?

Spelade igenom RDR2 senast i somras på PC men blir lite sugen på att hoppa in igen med HDR på. Kan inte motivera en ny genomspelning redan trots hur mycket jag gillar spelet men att på återuppleva mina favorit uppdrag vore trevligt nog.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kanske missar något uppenbart här men spelet hade inget tak på FPS vid PC lanseringen ens. Men lite av en besvikelse att de inte stoppade in FSR3 när de ändå var igång.

Tråden handlar om PS5/Pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tråden handlar om PS5/Pro...

Och du kommenterar PC versionen och HDR och FSR. Om det är viktigt för dig att enbart PS5 avhandlas i tråden, varför postar du en länk som avhandlar en uppdatering som dels är väldigt PC specifik och inte nämner PS5?

Jag bara undrar över din ton då jag ändå kommenterar vad du själv skriver.
Inte sugen på att tjafsa i forum direkt, har verkligen inte tid med sånt längre och inget som intresserar mig heller för den delen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Och du kommenterar PC versionen och HDR och FSR. Om det är viktigt för dig att enbart PS5 avhandlas i tråden, varför postar du en länk som avhandlar en uppdatering som dels är väldigt PC specifik och inte nämner PS5?

För att stor del av tråden handlade om 60fps och GTAVI.
Rockstar har för första gången på två år släppt en uppdatering till RDR2 och struntar i 60fps.
PS5 nämns inte då Rockstar inte har native app för PS5. Däremot står det i changelog PS4, vilken är bakåtkompatibel och kan redan idag maxa 60fps med CFW etaHEN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

För att stor del av tråden handlade om 60fps och GTAVI.
Rockstar har för första gången på två år släppt en uppdatering till RDR2 och struntar i 60fps.
PS5 nämns inte då Rockstar inte har native app för PS5. Däremot står det i changelog PS4, vilken är bakåtkompatibel och kan redan idag maxa 60fps med CFW etaHEN.

Måste faktiskt säga att det både är förvånande och inte förvånande att RDR2 inte fått en PS5 och XS uppdatering. Samtidigt räknas säkert spelet som en flopp för Take2 när de jämför GTAV och shark cards. En uppdatering liknande GTAV fick tycker jag såväl spelet som spelarna förtjänar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...