Sharepoint online 2010 = Dokument biblioteket - Ladda hem all data

Permalänk

Sharepoint online 2010 = Dokument biblioteket - Ladda hem all data

Hej

Vi håller på att byta från det ovannämnda till Sharepoint online 365 och jag behöver föra över en stor mängd pdf filer från dess media bibliotek. Jag vet att man kan öppna filerna i utforskaren men det står att kontrollen är inaktiverad trots att jag har adminrättigheter?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Vi håller på att byta från det ovannämnda till Sharepoint online 365 och jag behöver föra över en stor mängd pdf filer från dess media bibliotek. Jag vet att man kan öppna filerna i utforskaren men det står att kontrollen är inaktiverad trots att jag har adminrättigheter?

Mvh Fredrik

Om det är viktig data så rekommenderar jag att ni hör av er till ett IT-företag.

Jag utgår ifrån att ni migrerar från Sharepoint server 2010 (on-prem). Om ni absolut vill testa själva så är det Sharepoint Migration Manager som gäller. Det är ett gratis och väldokumenterat verktyg från Microsoft.

https://learn.microsoft.com/en-us/sharepointmigration/introdu...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Det fungerar överlag bra, tack för tipset

Visa migreringar av filer går dock inte, vet dock inte varför? Är det något villkor som ska uppfyllas?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Nu tänker inte jag prova, och eftersom du verkar ha fått det att funka, så är det kanske ingen som kommer att ta reda om detta skulle funka...

Men, jag har noterat att vid importering av data till Power Bi, så kan man importera data från det ena och det andra. Bland annat Sharepoints. Där kan man importera data från individuella filer samt fillistor. Nu har jag inte utforskat det sista direkt. Men, jag vet också att vid import så går man oftast via Power Query. Och däri ser jag en del Sharepoint-import.
Så, hade jag kört fast så hade jag provat att importera en fillista till Power Query, antingen i Excel eller omväg genom Power Bi, om det behövs.
Denna fillista hade jag sedan importerat i valfri downloader, DownThemAll heter den jag har i Firefox.
Jag tycker väl att man borde få hem filerna på det viset, om inte annat...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk

Nja igår gick det på små bibliotek ca 50 filer. Även på ett stort bibliotek med 444 filer dock blev 2 filer inte migrerade. Idag går inget och det visas (Det större biblioteket):
Större biblioteket!

Mindre biblioteket!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Om det är viktiga filer så bör man ha en uppsättning/kopia av dessa på lagring som man har egen kontroll över. - dvs det som är utdelat är alltid en kopia av någon original som man har på egen lagring - aldrig tvärt om!

Om dessa filer är de enda exemplaren så är man helt händerna på leverantörens godtycke och den typen av bekymmer att man bara kan få med sig delar av uppsättning och det kräver flera omgångar innan man får med sig de flesta filerna och att några verka 'orubbliga' med leverantörens egna verktyg är helt oacceptabelt och man bör allvarligt titta efter andra lösningar.

500 filer i antal är ingen stor bibliotek i mina ögon, värre hade det varit om det var tiotusentals filer lagrade och man har samma typ av bekymmer...

---

Om det fortsatt knöligt att komma åt filerna och vill ha hem dessa så kanske man får experimentera med 'rclone' som har protokollstack för rätt många olika typer av molntjänstprotokoll (inklusive sharepoint vid en enkel kontroll) - och den kan också montera molntjänstlagring till mappar eller enhetsnamn lokalt på burken du arbetar ifrån om man vill det och hämta filerna den vägen.

rclone skall finnas i versioner som fungerar under windows och då arbetar man i typ powershell då det är CLI-program

Permalänk

Har problem med Sharepoint Migration Tool eller kanske snarare problem med biblioteket jag försöker flytta?

Har därför skapar en nytt bibliotek i sharepoint 2010. Har lyckats föra över en fil dit och migat detta. Hur för jag över fler filer från ett bibliotek till annat?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du bör kunna lösa detta med rclone, har själv utfört sharepoint-migrering med det tidigare.

Om inte annat så kan du ju montera upp filstrukturen på sharepoint-sidan i Windows, sharepoint-lagring är trots allt bara vanlig webdav och kan således mappas upp i Windows Utforskaren. Så om du monterar upp både källa och destination i Windows så bör du kunna copy, paste:a filer/mappar däremellan.
https://support.uidaho.edu/TDClient/40/Portal/KB/ArticleDet?I...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Om inte annat så kan du ju montera upp filstrukturen på sharepoint-sidan i Windows, sharepoint-lagring är trots allt bara vanlig webdav och kan således mappas upp i Windows Utforskaren. Så om du monterar upp både källa och destination i Windows så bör du kunna copy, paste:a filer/mappar däremellan.
https://support.uidaho.edu/TDClient/40/Portal/KB/ArticleDet?I...

Testar detta med Weddav. Att jag inte kom på det själv haha tack

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Webdav fungerade kanon

Trevlig Påsk

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.