Permalänk
Medlem

Förslag på musmatta?

Hej,

Har kört STEELSERIES QCK M musmatta ett tag nu och är mycket nöjd över hur den presterar. Det finns dock ett par problem, vi har katter och de gillar att röra sig runt musmattan så den blir snabbt hårig vilket kräver visst underhåll med dammsugare och roller, framförallt så uppstår det lätt noppning tyget vilket gjort att jag redan fått byta ut den en gång.

(rollades igår )

Mössen jag använder är Logitech MX Vertical (jobb) och Logitech Pro Superlight (spel).

Sen tidigare har jag testat liknande musmatta men med sydd kant, den blev dock återlämnad då musen ständigt kom upp på kanten vilket gjorde det dels obekvämt men framförallt att den registrerade dåligt. Sydd kant fungerar säkert bra på stora musmattor men på normalstora verkar det mest jobbigt.

Det är många som kör stora mattor som sträcker sig även under tangentbordet men eftersom vi som sagt har katter och tygmattor kräver en del underhåll så går det bort.

Det finns musmattor i glas och plast som jag inte testat men kan tänka mig att de har sina problem, exempelvis andas dåligt vilket försämrar glid, samt känsligare för ex hår.

Tidigare har jag kört tygmattor med handledsstöd :

De har hållit väldigt länge och aldrig haft problem med masker. Det sistnämnda kan tyda på lite bättre tyg kvalitet eller så är ytan mindre och därmed mindre risk för masker.

Har ni några förslag eller är det STEELSERIES QCK jag bör köra vidare med och bara inse att den behöver underhållas och bytas ut lite då och då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Ja det är ju troligen försent att lära katterna att de inte får vara där uppe så får du nog acceptera att det är här där.

Men med risk att de kommer använda den som klösbräda så tipsar jag om CoolerMaster Mp510. Min är 5år+ och fungerar lika bra fortfarande.
Jag har inte katt, men tycker den är lättstädad och jag kan tom tänka mig att ett skrapkort för bilrutan skulle fungera för att få bort katthåren, framförallt om det går att hitta något liknande i hårt gummi/silikon/dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det är ju troligen försent att lära katterna att de inte får vara där uppe så får du nog acceptera att det är här där.

Men med risk att de kommer använda den som klösbräda så tipsar jag om CoolerMaster Mp510. Min är 5år+ och fungerar lika bra fortfarande.
Jag har inte katt, men tycker den är lättstädad och jag kan tom tänka mig att ett skrapkort för bilrutan skulle fungera för att få bort katthåren, framförallt om det går att hitta något liknande i hårt gummi/silikon/dylikt.

Verkar vara ganska lik den jag redan har men med sydd kant. Tycker inte du att den sydda kanten är i vägen när musen går över kanten en aning? Eller lyckas du alltid hålla musen helt innanför musmattan?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Verkar vara ganska lik den jag redan har men med sydd kant. Tycker inte du att den sydda kanten är i vägen när musen går över kanten en aning? Eller lyckas du alltid hålla musen helt innanför musmattan?

Om du råkar få musen utanför mattan så är din matta för liten

Permalänk

Jag skulle nog köra på en hård musmatta om jag var i din sits, måste vara det lättaste att göra rent tänker jag.
Kan inte säga så mycket om hur dom känns eller så för det var runt 20 år sedan jag ägde en hård musmatta sist och mitt minne är fruktansvärt dåligt

Men något i stil med https://www.maxgaming.se/sv/musmattor/qck-hard-musmatta

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du råkar få musen utanför mattan så är din matta för liten

Inte utanför utan det räcker att en del av musen når den sydda kanen så blir känslan helt tiltad. Tydligen händer det ganska ofta att jag når kanterna med musen men känner fortfarande inte att jag har för liten musmatta. Men visst, hade jag inte haft katts som springer runt här så hade jag troligen ändå köpte en lite större matta.

Värt att notera är att jag endast testat STEELSERIES QcK med sydd kant, inget annat märke.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Razer Acari! Men glöm inte att byta dina teflon-gliders på musen innan, annars sliter du snabbt på den musmattan då det är en hård med extrem glide.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Inte utanför utan det räcker att en del av musen når den sydda kanen så blir känslan helt tiltad. Tydligen händer det ganska ofta att jag når kanterna med musen men känner fortfarande inte att jag har för liten musmatta. Men visst, hade jag inte haft katts som springer runt här så hade jag troligen ändå köpte en lite större matta.

Värt att notera är att jag endast testat STEELSERIES QcK med sydd kant, inget annat märke.

Nee, jag har ju använt XXL-mattor sedan 2014. Men jag är rätt säker när jag säger att tillverkarna har blivit mycket bättre på att sy så att det inte blir en kulle vid kanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nee, jag har ju använt XXL-mattor sedan 2014. Men jag är rätt säker när jag säger att tillverkarna har blivit mycket bättre på att sy så att det inte blir en kulle vid kanten.

För ca 2 år sen testade jag en med sydd kant och det blev snabbt ett problem, här är ett exempel på hur det kan se ut :

Det räcker att musen kommer i kontakt med kanten för att det ska bli tilt. Alternativet är såklart att köpa större musmatta men då blir det också mer att rolla varje dag. Dessutom kommer det bli större risk att katten hamnar på mattan = med städjobb och större risk för noppor\masker.

Ang noppor\masker så hade jag inte detta på min tidigare tyg matta, det kan bero på att den var mindre men det kansk såklart också bero på kvalitén.

Så var tar jag mig nu? Det finns uppenbarligen risker med att byta till en hård matta, ex mindre friktion och större risk för fukt. Men det hade ändå varit intressant att testa, tyvärr
börjar de på 250 kr och risken är stor att man inte kan testa utan att öppet köp avtalet bryts(= repor). Såg att det fanns hårda musmattor för 1000-1500 kr, de pengarna lägger jag aldrig på en plastbit oavsett hur bra den är, då kan jag lätt leva med de "i-lands problemen" jag har nu.

Alternativen som jag ser det :

1. Köp en hård musmatta ex Logitech G440(34x28x3) för 230 kr och hoppas på att det går att nyttja öppet köp om den inte funkar.

2. Testa annan tygmatta för att hitta något med högre kvalité(om det finns), kanske ZON - Home of Victory mousepad1(L) (360 x 300 x 3 mm vs 320 x 270 x 2 mm) som just nu säljs för 50 lappen eller Mission SG GSM 2.6 - Large(450 x 390 x 3 mm) för 129 kr. Ikeas LÅNESPELARE (36x44 cm) för 79 kr. Vi pratar egentligen inga stora pengar här samtidigt så vill jag inte köpa grejer som bara slängs.

3. Införa hårdare regler gällande katten och se om det kan lösa problemen.

Jaja, detta blir såklart ett beslut jag själv måste ta och musmattor är precis som tangentbord och möss, en ren smaksak. Jag tackar för all input

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi har 6st katter och det här med musmatta + katter förstår jag.
Har kört med PULSAR ParaSpeed V2 senaste två åren och det fungerar bra. Ytan är lite som ett paraply (Cordura) vilket gör att katthår inte fastnar utan kan blåsas av. Deras klor fastnar inte heller lika enkelt.
Nu är just denna matta slutsåld hos MaxGaming med det finns flera märken som har Cordura mattor.

Före denna hade jag en Razer Strider och den har en hårdare yta och även den fungerade bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vi har 6st katter och det här med musmatta + katter förstår jag.
Har kört med PULSAR ParaSpeed V2 senaste två åren och det fungerar bra. Ytan är lite som ett paraply (Cordura) vilket gör att katthår inte fastnar utan kan blåsas av. Deras klor fastnar inte heller lika enkelt.
Nu är just denna matta slutsåld hos MaxGaming med det finns flera märken som har Cordura mattor.

Före denna hade jag en Razer Strider och den har en hårdare yta och även den fungerade bra.

Kanske en sådan här då?

https://www.maxgaming.se/sv/musmattor/paracontrol-v2-musmatta...

Hur står de sig i känsla mot ex SteelSeries mattorna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kanske en sådan här då?

https://www.maxgaming.se/sv/musmattor/paracontrol-v2-musmatta...

Hur står de sig i känsla mot ex SteelSeries mattorna?

ParaControl är nog mer lik det du är van vid. Men det hjälper nog inte mot katter och hår.
Det är en matta för mer kontrol och "stopping power"
Medans ParaSpeed är raka motsatsen, snabbhet och glid. Snabbhet och glid får man med en hårdare och blankare yta, där hår inte fastnar lika lätt på.

Kanske någon av dessa tre

Endgame Gear MPC-450 finns i lager annars. Har haft en sådan själv ett tag. Är också ett OK alternativ.

https://www.inet.se/produkt/6610112/endgame-gear-mpc-450-cord...
https://www.maxgaming.se/sv/musmattor/mpc-450-cordura-gaming-...
https://www.maxgaming.se/sv/musmattor/mpc-450-cordura-gaming-...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Neon:

För ca 2 år sen testade jag en med sydd kant och det blev snabbt ett problem, här är ett exempel på hur det kan se ut :

https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImage/gaming/gamingmusmatta/mission-sg-gsm-2-6-large(236190)_408417_7_Normal_Extra-1.webp

Det räcker att musen kommer i kontakt med kanten för att det ska bli tilt. Alternativet är såklart att köpa större musmatta men då blir det också mer att rolla varje dag. Dessutom kommer det bli större risk att katten hamnar på mattan = med städjobb och större risk för noppor\masker.

Ang noppor\masker så hade jag inte detta på min tidigare tyg matta, det kan bero på att den var mindre men det kansk såklart också bero på kvalitén.

Så var tar jag mig nu? Det finns uppenbarligen risker med att byta till en hård matta, ex mindre friktion och större risk för fukt. Men det hade ändå varit intressant att testa, tyvärr
börjar de på 250 kr och risken är stor att man inte kan testa utan att öppet köp avtalet bryts(= repor). Såg att det fanns hårda musmattor för 1000-1500 kr, de pengarna lägger jag aldrig på en plastbit oavsett hur bra den är, då kan jag lätt leva med de "i-lands problemen" jag har nu.

Alternativen som jag ser det :

1. Köp en hård musmatta ex Logitech G440(34x28x3) för 230 kr och hoppas på att det går att nyttja öppet köp om den inte funkar.

2. Testa annan tygmatta för att hitta något med högre kvalité(om det finns), kanske ZON - Home of Victory mousepad1(L) (360 x 300 x 3 mm vs 320 x 270 x 2 mm) som just nu säljs för 50 lappen eller Mission SG GSM 2.6 - Large(450 x 390 x 3 mm) för 129 kr. Ikeas LÅNESPELARE (36x44 cm) för 79 kr. Vi pratar egentligen inga stora pengar här samtidigt så vill jag inte köpa grejer som bara slängs.

3. Införa hårdare regler gällande katten och se om det kan lösa problemen.

Jaja, detta blir såklart ett beslut jag själv måste ta och musmattor är precis som tangentbord och möss, en ren smaksak. Jag tackar för all input

1, ja det är nog ett bra alternativ(jag har använt den som följde med powerplay, inte för mig men om du klarar av ytan ser jag inga problem.) även de rekommenderade som kom efter ditt inlägg.

2, jag har alltid funnits användning av gamla mattor så som dämpning i tangentbord, underlägg för div pyssel, ståplats för vibrerande prylar, men visst de har ju varit använda ett tag iallafall.

Och angående stora mattor så tar ju tangentbordet upp en stor yta så så mycket mer plats för katterna blir det inte.
Aqua Control + är en modell jag har svårt att se håren skulle fastna på. Har en jag inte använder som jag beställde med custum-motiv från Kina, känns dumt att sälja men tiderna är knapra nu 🥲😉😉

Permalänk
Medlem

Efter en del övervägande valde jag en X-RAYPAD Traigun, främst för att den sägs ligga platt och har lite mer motstånd likt en musmatta av tyg.

MPC-450 verkade generellt omtyckt men verkar sällan ligga helt plant och dessutom märkbart mindre motstånd(friktion).

Pulsar Paraspeed verkade intressant men gick inte att få tag på.

Pulsar ES1 valdes bort då den verkade påverkas till stor del av mouse skates och det där vill jag inte ge mig in i.

Artisan verkar ha bra musmattor men jag finner priset lite väl högt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fick hem X-RAYPAD Traigun idag, hållbarheten känns klart bättre än steelseries qck men så är det också ett annat material. Musen glider något lättare men det är inte jätte skillnad. Precis som på steelseries qck så glider man lättare horisontellt jämfört med vertikalt. Jag hade gärna haft en mindre modell utan kant men måste det vara kant, då är det bättre att ha lite större som denna.

Provade gnida in lite kattpäls :

Efter att draget av det med enbart handen :

Efterföljt med fuktigt hushållspapper :

Det är helt klart en stor skillnad på traditionella tyg mattor, denna är ganska mycket enklare att få ren även om det fortfarande inte är lika lätt som en hård matta.

Man skulle nog kunna säga att denna hamnar mellan plastmatta och tygmatta, möjligen lite närmare tygmatta.

Man kan fundera över materialet, är det teflon? Eller handlar det bara om väldigt tät vävd plast?

Oavsett, tror jag denna kan bli bra faktiskt. Tack för tipset @ronz!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fick hem X-RAYPAD Traigun idag, hållbarheten känns klart bättre än steelseries qck men så är det också ett annat material. Musen glider något lättare men det är inte jätte skillnad. Precis som på steelseries qck så glider man lättare horisontellt jämfört med vertikalt. Jag hade gärna haft en mindre modell utan kant men måste det vara kant, då är det bättre att ha lite större som denna.

Provade gnida in lite kattpäls :

https://i.imgur.com/Pf6aoO1.jpeg

Efter att draget av det med enbart handen :

https://i.imgur.com/1G0pyAR.jpeg

Efterföljt med fuktigt hushållspapper :

https://i.imgur.com/4jbmqzW.jpeg

Det är helt klart en stor skillnad på traditionella tyg mattor, denna är ganska mycket enklare att få ren även om det fortfarande inte är lika lätt som en hård matta.

Man skulle nog kunna säga att denna hamnar mellan plastmatta och tygmatta, möjligen lite närmare tygmatta.

https://i.imgur.com/yNW347D.jpeg

Man kan fundera över materialet, är det teflon? Eller handlar det bara om väldigt tät vävd plast?

Oavsett, tror jag denna kan bli bra faktiskt. Tack för tipset @ronz!

Är väl Cordura? Vet inte exakt vad det innebär dock.
Själv har jag en fuktig disktrasa i lådan vid skrivbordet som jag viker ihop för att hålla sig fuktig under hela dagen.
Blir det katthår drar jag bara av musmattan med den

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är väl Cordura? Vet inte exakt vad det innebär dock.
Själv har jag en fuktig disktrasa i lådan vid skrivbordet som jag viker ihop för att hålla sig fuktig under hela dagen.
Blir det katthår drar jag bara av musmattan med den

Condura är vad jag förstår ett varumärken för en rad olika tyger som är extra täta och slitstarka. Eftersom de är så pass täta så har de också naturligt motstånd mot väta men det är inte ovanligt att man förstärker det med DWR finish som kan göra ytan halare men framförallt mer avstötande av väta och smuts. Jag har hört om teflon tidigare när det kommer till möss så egentligen skulle jag inte bli förvånad om många musmattor har någon form at teflon eller PTFE behandling.

Bra tips angående disktrasa!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Cyberclean Roller på musmattan nån gång i veckan. Håller katthåren borta (och massa damm också).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Condura är vad jag förstår ett varumärken för en rad olika tyger som är extra täta och slitstarka. Eftersom de är så pass täta så har de också naturligt motstånd mot väta men det är inte ovanligt att man förstärker det med DWR finish som kan göra ytan halare men framförallt mer avstötande av väta och smuts. Jag har hört om teflon tidigare när det kommer till möss så egentligen skulle jag inte bli förvånad om många musmattor har någon form at teflon eller PTFE behandling.

Bra tips angående disktrasa!

Detta är min låda för att göra rent musmattan och skrivbordet från katthår

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har nu testat X-RAYPAD Traigun ett tag och den fungerar klart bättre än SteelSeries QcK, mycket enklare att hålla ren!

Frågade företaget om ytbehandling men allt man sa var att ytan är gjord med CORDURA 305D som vad jag förstår inte har några hälsovådliga kemikalier.

Så mycket bra tips, hoppas att den håller över tid och fortsätter vara enkelt att rengöra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide