Jensen Huang: AI kommer realtidsgenerera spel inom tio år

Permalänk
Medlem

Känns som hälften av spelen som släpps idag är AI-genererade, väldigt generiskt BS, speciellt så kallade AAA-titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Du får nog ta och tänka om vad du definierar som ai. Du använder redan nu ai mer än vad du tror. När du ställer in ljusstyrkan på din mobil adaptivt så är det tex en ai som gör det. Finns oändligt med exempel på hur det redan idag har revolutionerar områden.

Det är inte en fråga om något kommer förändras med hjälp av ai. Frågan är vad konsekvenserna blir.

Permalänk
Medlem

Men vem fan ska satsa på ett AI genererade spel. Alla produkter som är AI genererade kan man inte få patent på, och i så fall kräva betalt för detta. Vad är tanken, hur tänker han man kan känna pengar på det?

Permalänk
Medlem

Sweclockers kommer drivas helt av AI inom 10 år. Ai kommer driva mitt sweckonto inom 10år

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Du får nog ta och tänka om vad du definierar som ai. Du använder redan nu ai mer än vad du tror. När du ställer in ljusstyrkan på din mobil adaptivt så är det tex en ai som gör det. Finns oändligt med exempel på hur det redan idag har revolutionerar områden.

Det är inte en fråga om något kommer förändras med hjälp av ai. Frågan är vad konsekvenserna blir.

Ja jo.. då är autopiloten i flygplanen också givetvis en AI..

I min värld är AI en självtänkande dator som löser problem utan mänsklig medverkan, utanför mänskliga ramar och regelverk.

Idag är AI en extrem långdragen linje.. som för din del är att spola ner vatten i toaletten styrd av en AI då det är mekanik involverad i processen..

Min mobil är en S10, vet inte om AI var så poppis på den tiden.. då var det väl EV's som var på tapeten.

Givetvis överhajpar Jensen AI-trenden för marknadsföring.. han vill sälja det han massproducerar.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Du får nog ta och tänka om vad du definierar som ai. Du använder redan nu ai mer än vad du tror. När du ställer in ljusstyrkan på din mobil adaptivt så är det tex en ai som gör det. Finns oändligt med exempel på hur det redan idag har revolutionerar områden.

Det är inte en fråga om något kommer förändras med hjälp av ai. Frågan är vad konsekvenserna blir.

Smarta algoritmer är inte AI, något som ändrar ljusstyrkan på en skärm är verkligen inte AI

Om vi pratar så brett om AI så är väl redan Windows 98 en AI för att den automatiskt schemalägger applikationer på processorn…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja jo.. då är autopiloten i flygplanen också givetvis en AI..

I min värld är AI en självtänkande dator som löser problem utan mänsklig medverkan, utanför mänskliga ramar och regelverk.

Det finns AI och AI.

En "generell AI", dvs en maskin som är medveten och kan tänka som en människa (eller bättre) finns inte och vi har ingen som helst aning om hur vi skulle kunna skapa en.

Men det finns mängder med annat som går under benämningen "AI" och har gjort så sedan många decennier tillbaka. Det är inga tänkande maskiner utan bara vanliga datorer med avancerade algoritmer som löser vissa typer av problem på sätt som lätt ger ett intryck av att de är intelligenta. Det är den här typen av AI som gjort stora framsteg och blivit rejält hajpat den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Ai är bara en fluga.

Permalänk
Medlem

Om 10 år kommer dagens spel kallas (interaktiv)film.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Den stora frågan är hur dum och vilket kollektivt tapp i IQ kommer vi att se i mänskligheten om 5-10 år om utvecklingen fortsätter som "visionärerna" vill?

Som man säger inom neurovetenskapen: Use it or Loose it. Om vi låter AI tänka och arbeta åt oss, så förlorar vi ju förmågan att kunna utföra samma arbete själva.

Skiter i om det inte är konkurrenskraftigt, jag kommer aldrig att låta AI knacka kod åt mig. Det är kunskaper och färdigheter som jag vill bevara, även det jobbiga och tråkiga. Jag vill aldrig vakna upp en dag och undra: Hur fan skapar jag en Linked List?

Jag förstår din tanke men att stanna just nu och därmed säga att alla verktyg och abstraktioner vi lutat oss på hittill är OK men LLM är ett steg för långt känns lite godtyckligt. Vid varje generationsskifte så kommer det liknande argument, "jag tänker inte köra med C jag kör assembler så jag vet vad som händer --> jag tänker inte köra med java jag kör C så jag vet vad som händer" etc.

Än så länge upplever jag Ai-verktygen bara som en smidigare sökmotor i praktiken. Jag måste själv veta vad jag vill uppnå och det är ju det som är det viktiga. Användaren bryr sig inte om applikationen är skriven med hjälp av en LLM eller om du använde en magnetisk nål och en stadig hand

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Det är AGI som är framtiden alltså Artificial General Intelligence. AI som är bra på flera områden. Tror Nvidia jobbar på det då det vore konstigt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Tyvärr stämmer inte heller, flera stora kryptovaluterna är mer värda än någonsin nu. Inte borta på något sätt, mer än att den inte är på alla nyheter.

https://www.google.com/search?q=bitcoin+price&rlz=1C1FKPE_svS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Sweclockers kommer drivas helt av AI inom 10 år. Ai kommer driva mitt sweckonto inom 10år

Så länge Jonas gör Chassi reviews så är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Så länge Jonas gör Chassi reviews så är jag nöjd

AIonas eller JonAI?

Permalänk
Sötast

Orkar inte med snubben.
Han har inte ett skvatt att göra med AI. Han är en grundare och en ceo.

Han har varit en del av företaget som utvecklat GPUer i 30+ år.
De hade icke en aning om att deras produkter någonsin skulle användas för något annat än att rita grafik.
De tog många bra beslut genom åren och drev ett framgångsrikt företag. Men det hade åter igen inget med AI att göra.

Någon upptäckte att korten gick att mina på, nvidia gjorde storvinst.
Någon upptäckte att korten gick att använda för databehandling för de typer av AI som används idag.

Det enda Jensen behöver göra är att fortsätta berätta hur bäst de är och hur magiska deras produkter är och hur man i framtiden kan göra vad som helst på deras kort.

Desto fler som tror på honom, desto fler kommer aktivt arbeta för att det ska ske, så att nvidia kan sitta kvar och pumpa gpuer till innovatörer.

Helt ärligt helt OK, men att han försöker framstå som en stjärna konstant är sjukligt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Längtar tills AI ersätter Jensen Huang

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Hedersmedlem

Upplever att vanliga saker som att dra en linje i N-dimensionell scatterplot nu kallas AI av en del (ols e.d.). Helt plötsligt är matt-stat datavetenskap. Det är ju samma grund men ändå spännande att höra datavetare förklara regression för en nationalekonom, som att det är något nytt och främmande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Årets "internet är en fluga"-inlägg.

Finns inte en chans att "AI" är borta om 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Så du påstår alltså att ditt tycke är fakta och hela sanningen? Då tycker jag att du kan tycka att det ska bli soligt och varmt i Sverige så att det också sker.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Bra, då borde spelen kosta en bråkdel av vad dom gör nu.

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Varför skulle det försvinna just om 5 år? AI i någon form har funnits väldigt länge, en fingervisning i bilderna här nedan. Bara för att det råkat bli mer användbart och mer välkänt hos gemene man nu sista året betyder inte att det är en fluga och av någon märklig anledning skulle försvinna sedan helt plötsligt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Mest sannolika är att han kommer att säga "det kommer om 10-15 år" nästa år, och sedan nästa år osv. Är ju standard att säga "om 10år" när man egentligen menar "någon gång i en ospecificerad framtid", t.ex har ju superledare i rumstemperatur varit 10-15 år bort i 50 år nu.

Skrivet av kaptenperre:

Varför skulle det försvinna just om 5 år? AI i någon form har funnits väldigt länge, en fingervisning i bilderna här nedan. Bara för att det råkat bli mer användbart och mer välkänt hos gemene man nu sista året betyder inte att det är en fluga och av någon märklig anledning skulle försvinna sedan helt plötsligt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

därför att utveckling inte sker linjärt och att all "low hanging fruit" har hämtats hem redan och nu återstår den svåra biten som ingen har någon som helst lösning på.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

Såg nyss dessa,riktigt imponerande tyckte då jag

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT