Komma åt data sparad på en Lacie Cloudbox NAS

Permalänk
Medlem

Komma åt data sparad på en Lacie Cloudbox NAS

Hej!

Har en Lacie Cloudbox NAS som jag använt många år för att spara foton på. Märkte precis att de URL:s jag tidigare använt för att komma åt NASen inte längre fungerar. Har varit i kontakt med Lacie/ Seagate som bara konstaterade att de inte längre har någon lösning iom att produkten inte är supporterad, och rådde mej att kontakta en 3rd party samarbetspartner i Frankrike som var den enda de kände till.

Har någon några andra tips? Kan jag koppla lacie cloudbox via kabel för att flytta datan och spara nån annanstans? Är väldigt svag på allt vad infra heter så alla tips tas tacksam emot!

Mvh Tanja

Permalänk
Medlem

Den lär ju garanterat ha en lokal IP-adress du kan använda istället. Vilken IP den har kan du hitta om du loggar in på din router och kollar vilka DHCP-lån som finns.

EDIT: Enligt deras användarmanual bör du också kunna se den i windows filhanterare på nätverksenheter.

Permalänk
Medlem

Den har en lokal IP adress, problemet är att jag inte längre kommer åt NASen den vägen (ERR_CONNECTION_TIMED_OUT). Har tänkt att detta är för att produkten inte längre är supporterad av Lacie men jag kanske har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tanholm:

Den har en lokal IP adress, problemet är att jag inte längre kommer åt NASen den vägen (ERR_CONNECTION_TIMED_OUT). Har tänkt att detta är för att produkten inte längre är supporterad av Lacie men jag kanske har fel?

Så illa är det antagligen inte. Manualen (som verkar allmänt trasig på vissa sidor) föreslår att man ska köra någon mjukvara som heter "Lacie Network Assistant". Den tycks dock inte finnas att ladda ner via hemsidan, men det finns andra ställen som jag inte tänker länka på grund av de uppenbara säkerhetsaspekterna. Jag skulle inte köra en sådan programvara utanför en virtuell maskin, men du gör dina egna val.

ERR_CONNECTION_TIMEOUT tyder på att ingen svarar alls på destinationen. Hade porten varit stängd hade det blivit "connection refused" i stället. Vilken IP-adress tror du NAS:en finns på och varför tror du det? Svarar den på ping?

Ett vanligt problem för folk som försöker komma åt äldre NAS:ar är att Microsoft har stängt av stödet för SMB1-protokollet, eftersom det är trasigt i sin design och ett allvarligt säkerhetshål. Det går att slå på. Detta används om man accessar vissa gamla NAS:ar via Windows filhanterare, se den andra manualen, avsnitt 2 nånting.

Du tycks ju dock använda webbläsaren. Ett vanligt problem med nya webbläsare och äldre hemma-servrar är att det endast går att komma åt servern via http, port 80. Nya webbläsare envisas dock med att det är osäkert och propsar på att försöka använda https, port 443 även om man sagt åt dem att använda http. Det felmeddelande du skriver tyder dock på att det inte är ditt problem.

Det verkar normalt gå att komma åt NAS:en via namnuppslagning genom namnen "LaCie-CloudBox" eller "LaCie-CloudBox.local". För det används en teknik som kallas mDNS. Det ska normalt fungera i allt utom riktigt gamla versioner av Windows, men viss nätverksutrustning, till exempel routrar, mellan dig och NAS:en kan hindra sådan namnuppslagning att fungera. Hur ditt nätverk ser ut spelar alltså roll. I den enklast möjliga uppsättningen av nätverk borde inte detta vara ett problem.

Slutligen så finns det hintar i manualen om att man kan ändra namn på NAS:en och sätta statisk IP-adress. Har du gjort det så fungerar naturligtvis inget i manualen. Manualen talar även om att NAS:en tar en självtilldelad IP, "169.254.xxx.yyy/24", om den är inställd på att få IP från en DHCP-server (default-inställningen, det funkar normalt utmärkt tillsammans med hemmaroutrar) om den inte kan få kontakt med en DHCP-server. Återigen beror det lite på hur ditt nätverk ser ut och hur du kopplat in NAS:en.

Permalänk
Medlem

Äldre NAS, eller NAS med väldigt gammal mjukvara och problem med att ansluta beror i 99 fall av 100 på att enheten helt enkelt inte stödjer nyare SMB-protokoll än 1.0 som påpekat av KAD här ovan. Tack vare NSA:s "EternalBlue" bakdörr in i SMB 1.0, som läckte ut och som började användas utav illvilliga aktörer i form av virus/skadlig kod, så är rådet att undvika SMB 1.0 på server-änden, det är däremot ingen fara att aktivera SMB 1.0 på klientsidan just för att tillfälligt kunna komma åt din gamla NAS. Men i längden bör du förstås göra dig av med den gamla Lacie NAS:en och ersätta den med något som inte är sårbart.

Kör följande kommandon i administratörs-eleverat powershell-fönster
Get-WindowsOptionalFeature –Online –FeatureName SMB1Protocol (för att kolla nuvarande status)
Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName SMB1Protocol (för aktivering av SMB 1.0)
Disable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName SMB1Protocol (för inaktivering SMB 1.0)

För att ta reda på vilken IP-adress NAS:en får från din nuvarande router kan du antingen gå in i routerns admin-gränssnitt och kolla där, alternativt så kan jag rekommendera verktyget "Advanced IP Scanner" på länken nedan för att skanna av och identifiera din Lacie NAS IP-adress.
https://www.advanced-ip-scanner.com/

När du aktiverat SMB 1.0 klient och identifierat IP-adressen, så bör du kunna nå den via utforskaren om du skriver \\IP-adress\ och dess utdelningar därunder.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Om Nasen av andra orsaker inte svarar - tex för att dess kontrollerkort inte gör som det skall längre, så är hårddisken inne i denna med stor sannolikhet formaterat med ext3 eller ext4 som filsystem och denna kan läsas av med vilken Linux som helst via en USB-docka/USB-adapter eller ansluten direkt på datorns SATA-anslutning och helst innan dess¹ bör man ha bootat tex. Ubuntu-iso laddad på en USB-sticka och kör i dess -'live'-läge/prova på-läge utan att installera något. dess grafiska gränsnitt auto-monterar inkopplade diskar och det blir diskikoner på skrivbordet och har mappar på samma sätt som windows så du kommer inte ha problem att orientera runt filsystemet på disken

¹ det för att när windows ser en disk som den inte känner igen så föreslår den att den skall formateras - och klickar man 'ja/ok' där av misstag så sabbar den hela disken för vidare dataräddning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om Nasen av andra orsaker inte svarar - tex för att dess kontrollerkort inte gör som det skall längre, så är hårddisken inne i denna med stor sannolikhet formaterat med ext3 eller ext4 som filsystem och denna kan läsas av med vilken Linux som helst via en USB-docka/USB-adapter eller ansluten direkt på datorns SATA-anslutning och helst innan dess¹ bör man ha bootat tex. Ubuntu-iso laddad på en USB-sticka och kör i dess -'live'-läge/prova på-läge utan att installera något. dess grafiska gränsnitt auto-monterar inkopplade diskar och det blir diskikoner på skrivbordet och har mappar på samma sätt som windows så du kommer inte ha problem att orientera runt filsystemet på disken

¹ det för att när windows ser en disk som den inte känner igen så föreslår den att den skall formateras - och klickar man 'ja/ok' där av misstag så sabbar den hela disken för vidare dataräddning...

@tanholm detta är troligen den enklaste lösningen, men kräver lite dator vana samt en usb -> sata och ev usb minne

Permalänk
Medlem

Tusen tack allihopa för hjälpsamma svar! Detta (och en mer datorkunnig kompis) gjorde att jag fick problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av tanholm:

Tusen tack allihopa för hjälpsamma svar! Detta (och en mer datorkunnig kompis) gjorde att jag fick problemet löst

Bra att det löste sig, vilken metod funkade för dig?

(För att andra med samma bekymmer i framtiden skall få hjälp)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |