Hur gör ni med jobbmobilen?

Permalänk

Hur gör ni med jobbmobilen?

Hej jag är nyfiken på hur ni gör med jobbmobilen? Jag tänker då på att många har behov att vara anträffbar och svara inom rimlig tid.

För min egen ser jag mest risk att den kommer gå sönder på vissa ställen. Jag skulle vilja ha ett annat sätt att bli nåd då. Men det känns sådär att ge kunder privata nummer för mer brådskande ärende och det är nog ej tillåtet. Men i mina hemtrakter så går vissa egenföretag snickare, rörmokare, elektriker nå vid deras privata nummer vid kriser. Den rörmokare som ej svarar inom "en rimlig tid" när någon har vattenläckage i köket, så kommer den personen i fortsättningen också kontakta en annan rörmockare.

För mig känns som ett helt nytt system skulle behövas tas fram. Där man endast högst har tillgång till det man behöver ha. Har man t.ex. behov att stenfull ute på stan kunna flytta ett par hundra tusen från en privata konto med bankid sent en lördagsnatt, så visst kan man ta med en mobil med bankid och detta upplåst. Annars ska man inte ta med en mobil med detta bankId just då utan en mobil som inte har denna behörighet.

Permalänk
Medlem

Har man inte jour behöver man inte vara anträffbar utanför jobbtid. Har man jour måste man vara anträffbar. Är man egen företagare är det väl upp till en själv.

Har praktik med hantverkare nu och de flesta verkar ha en privat och en jobbmobil.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Förstod din text tills sista stycket, en full man ska kunna ta ut pengar på natten huh?

Som ovan så beror det ju på vad du har för yrke.
Jag jobbar som Incident Manager för ett större IT-företag och har jobb-simkortet i min privata och kör dualsim. Om jag är på jour så är simkortet aktivt 24/7 och om jag inte har jour så stänger jag av simkortet efter kl 17.
Sen finns mitt privata nummer tillgängligt för alla så att man ska kunna nå mig 24/7 vid kriser och allvarliga händelser, det är en del av min tjänst.

Om du nu är rädd att din jobbmobil, av någon konstig anledning, skulle gå sönder bara sådär så att ingen kan nå dig så får du ju ge ut ditt privata nummer helt enkelt.
Du kan också lämna din jobbmobil hemma och aktivera vidarekoppling till din privata, så alla samtal till din jobbmobil skickas till din privata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej jag är nyfiken på hur ni gör med jobbmobilen? Jag tänker då på att många har behov att vara anträffbar och svara inom rimlig tid.

För min egen ser jag mest risk att den kommer gå sönder på vissa ställen. Jag skulle vilja ha ett annat sätt att bli nåd då. Men det känns sådär att ge kunder privata nummer för mer brådskande ärende och det är nog ej tillåtet. Men i mina hemtrakter så går vissa egenföretag snickare, rörmokare, elektriker nå vid deras privata nummer vid kriser. Den rörmokare som ej svarar inom "en rimlig tid" när någon har vattenläckage i köket, så kommer den personen i fortsättningen också kontakta en annan rörmockare.

För mig känns som ett helt nytt system skulle behövas tas fram. Där man endast högst har tillgång till det man behöver ha. Har man t.ex. behov att stenfull ute på stan kunna flytta ett par hundra tusen från en privata konto med bankid sent en lördagsnatt, så visst kan man ta med en mobil med bankid och detta upplåst. Annars ska man inte ta med en sådan mobil just då.

Om man har en jobb mobil och den går sönder i tjänsten så lär det finnas försäkringar från jobbet. Det är väl bättre att den pajjar än ens egna privata.

Sen som andra har sagt har man jour tjänst så har man med sig annars så behöver man inte svara på varken jobb mail eller samtal.

Min chef har mitt privata nummer så är det något som är panik så får man gå via denne.

Sen så är man ute och ränner efter jobbet så har man ju inte den med sig.

Bank ärenden etc gör man ju via egen mobil/dator om det inte är i tjänsten.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Förstod din text tills sista stycket, en full man ska kunna ta ut pengar på natten huh?

En stor del av befolkningen har väl med en sådan mobil när de är stenfulla på nätterna på stan? Sedan har folk olika mycket pengar på konton. Min poäng är att man borde begränsa vad man bär med sig ut av många anledningar.

Skrivet av qwertylol1:

Om du nu är rädd att din jobbmobil, av någon konstig anledning, skulle gå sönder bara sådär så att ingen kan nå dig så får du ju ge ut ditt privata nummer helt enkelt.

I mitt fall är det bagatell, jag skaffar skydd om mobilen.
Jag tänker mer andra som gör mer exotiska saker som åker utomlands och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En stor del av befolkningen har väl med en sådan mobil när de är stenfulla på nätterna på stan? Sedan har folk olika mycket pengar på konton. Min poäng är att man borde begränsa vad man bär med sig ut av många anledningar.

I mitt fall är det bagatell, jag skaffar skydd om mobilen.
Jag tänker mer andra som gör mer exotiska saker som åker utomlands och liknande.

Då har man väl inte jobbmobilen med sig om det är en jobbmobil om man itne gör det i tjänsten men då är det ju fortfarande försäkrat från jobbet bör det vara.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Kan plocka ut jobbmobil men har inte behovert jag är inte tillgänglig utanför mina arbetstider.
Behöver jag ringa i jobbet kör jag via VOIP.

Har man inte jour/on-call så finns det ingen anledning att nån chef ska kunna nå en.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Sätts på vid 08 och stängs av vid 16:30. Så skönt att inte ha jour eller några krav på att vara anträffbar utanför jobbtiden.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Eftersom tjänstetelefonen är arbetsgivarens och de när som helst kan ta tillbaka den eller till och med nollställa på distans så har jag givetvis en privat telefon som jag själv bestämmer över. Tjänstetelefonen har jag jag när jag jobbar, vill dom att jag är tillgänglig övrig tid får dom betala för den tiden också...

Permalänk
Medlem

Har en mobil privat och en jobbmobil. Har jobbtelefonen med mig 24/7 när jag har jour och utöver det så har jag den med mig om jag känner att det finns behov för det. Jobbtelefonen byts ut var tredje år och när jag utomlands och jobbar står dom för roamingavgifter och liknande.

Hade kört med en telefon och dubbla simkort om det inte vore för att arbetsgivaren kräver att Intune är installerat för att kunna ha tillgång till Outlook, Teams etc.

Permalänk
Medlem

Kör dual-sim i jobbtelefonen och numret kopplas till telefonsvarare ca 1h efter ordinarie arbetstid, ringer det om jobb under den timmen och drar ut på tiden skriver jag övertid för det.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Kör jobbmobil (utan spyware från arbetsgivaren) med dubbla sim-kort. Det hela hade varit mer komplext om jag varit tvungen att köra en telefon med arbetsgivar-spyware.

Har inte problemet på nuvarande jobb att folk ringer mitt i natten (som på ett tidigare) så jag låter sim-kortet vara aktivt dygnet runt. Annars hade jag stängt av det sim-kortet utanför arbetstid.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har använt endast jobbtelefon med både jobb och privata simkortet i ett antal år, men sedan policyn nedan tillkom i samband med skifte till Microsoft Defender så blev det slut på det. Nu kör jag tvärtom, privat telefon med båda simkorten. Är lika tillgänglig på båda och det har inte varit några problem, men beror mycket på vad man jobbar med, får numera i princip inga samtal på jobbtelefonen om det inte är något som är riktigt åt skogen. :]

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag lämnar jobbmobilen på arbete när jag väl inte arbetar hemifrån.
Annars lägger jag jobbmobilen i min laptop ryggsäck när arbetstiden är slut.

Permalänk
Medlem

ligger på kontoret/skrivbordet, ljudlös mellan 17-08.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Ligger i jackfickan på ljudlös mellan 17-08.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Flyttade över mitt nummer till företagskontot så jag slipper bära flera telefoner (gjorde det innan iphone hade dubbelsim).
Väldigt sällan det är folk som ringer till mig efter 18 gällande jobb men om de gör det så är det inte hela världen.

Konstant i telefon mellan 7-16 men sen slutar mina kunder jobba och då är det tyst

Perfekt att slippa 2-800kr/månaden för ett privat abonnemang och själva telefonen köper jobbet åt mig. Får inte senaste versionen men byter vart 3e år så jag bryr mig inte längre

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Frågan är intressant om än märkligt formulerad.

Hur många är egentligen verkligen beroende av att vara tillgänglig? (Förutom betald jour då)

Detta var en fråga vi diskuterade i månader på mitt tidigare arbete. Många arbetsgivare idag tar det tyvärr för givet att om de tillhandahåller en telefon så ska man vara tillgänglig.

Glad att läsa att så många stänger av/lämnar telefonen efter betald arbetstid. Enda chansen att få arbetsgivare att betala för att man är "mentalt uppkopplad" på sin fritid.

Permalänk
Skrivet av Trent023:

Frågan är intressant om än märkligt formulerad.

Hur många är egentligen verkligen beroende av att vara tillgänglig? (Förutom betald jour då)

Detta var en fråga vi diskuterade i månader på mitt tidigare arbete. Många arbetsgivare idag tar det tyvärr för givet att om de tillhandahåller en telefon så ska man vara tillgänglig.

Glad att läsa att så många stänger av/lämnar telefonen efter betald arbetstid. Enda chansen att få arbetsgivare att betala för att man är "mentalt uppkopplad" på sin fritid.

Fast det handlar även om kollegor. Ibland kan de ha en kort fråga om vad man har gjort kring något. Att då dra på en utlandsresa i 2 veckor och vara helt okontaktbar under denna tid. Det går inte så bra på alla jobb.

Att lösa det med att ta med jobbmobilen utomlands, kanske låta den ligga kvar på hotellet känns sådär säkerhetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det handlar även om kollegor. Ibland kan de ha en kort fråga om vad man har gjort kring något. Att då dra på en utlandsresa i 2 veckor och vara helt okontaktbar under denna tid. Det går inte så bra på alla jobb.

Att lösa det med att ta med jobbmobilen utomlands, kanske låta den ligga kvar på hotellet känns sådär säkerhetsmässigt.

Förstår problematiken med att ta med jobbmobilen på utlandsresa, speciellt då vissa länder vill gå igenom den för att släppa in en i landet.

Kanske ha en privat enklare mobil med sig för dessa frågor från kollegor?
Men om det är så kritiskt att de ska behöva störa dig under semestern, då hoppas jag att man får en enorm bonus från arbetsgivaren för att ens läsa meddelandet.
Har man semester så ska man kunna släppa jobbet.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag två telefoner eftersom jobbet ska ha kontroll över alla enheter som får ansluta till tjänsterna där och jag vill ha min privata mobil privat. Men jobbtelefonen följer såklart med på resor mm oavsett om jag har semester eller inte då vi måste kunna nås, laptop eller annat sätt att arbeta på följer också med på resor ifall jobb måste göras. Struntar fullständigt i om den går sönder utan då får väl jobbet köpa en ny.

De flesta av mina kollegor kör jobbtelefonen som sin privata också så de slipper bära runt på två mobiler, men de flesta har inte heller koll på integritetsaspekten heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det handlar även om kollegor. Ibland kan de ha en kort fråga om vad man har gjort kring något. Att då dra på en utlandsresa i 2 veckor och vara helt okontaktbar under denna tid. Det går inte så bra på alla jobb.

Att lösa det med att ta med jobbmobilen utomlands, kanske låta den ligga kvar på hotellet känns sådär säkerhetsmässigt.

Varför ska du jobba om du har semester?

Permalänk
Skrivet av izzie:

Varför ska du jobba om du har semester?

Om vi tar extremfallet. En person som tar ut 10 veckors semester inklusive barnledighet. Om den är helt okontaktbar under hela denna tid och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med, så kan dens kollegor få stora problem att lösa uppgifterna. Folk är då på olika sätt hjälpsamma, kolla mail en gång i veckan är betydligt bättre än detta, en gång per dag anser jag att det är det normala på de arbetsplatser man har varit. Men ibland kanske man bör öka ett några gånger per dag.

Permalänk
Medlem

Alltid kört två telefoner. Har inga problem att bära runt på dubbla telefoner under arbetstid. Även om det finns bra funktioner för att både stänga av notifikationer för jobb-appar och sim-kort när man vill vara ledig, så är det smidigast med två. Flygplansläge över helgen och tystar den automatiskt vid kl.22. Samt lämnar den hemma efter arbetstid. Har inte haft problem med att folk ringer och stör, så tycker det är ok att svara.

Ser det som en fördel med batteriet, om man pratar mycket eller grejar mycket med telefonen någon dag på jobbet så har man fortfarande batteri i den privata. Och jag har turen att ha olika operatörer med olika nät så kan dra fördel av det, i de fall jag har båda telefonerna med mig. Brukar ha jobbtelefonen med i flygplansläge under resor, som backup och om man behöver lösa en kris på jobbet.

Nu tvingar nuvarande jobb att man har iphone. Så då är det ytterligare en anledning att ha en privat med Android. Och de är snåla med mobildatan och vill därför inte att man använder den privat i någon större utsträckning.

edit: De närmaste kollegorna har såklart det privata numret ifall det skulle vara något. De tänker efter innan de ringer, när man är ledig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar extremfallet. En person som tar ut 10 veckors semester inklusive barnledighet. Om den är helt okontaktbar under hela denna tid och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med, så kan dens kollegor få stora problem att lösa uppgifterna. Folk är då på olika sätt hjälpsamma, kolla mail en gång i veckan är betydligt bättre än detta, en gång per dag anser jag att det är det normala på de arbetsplatser man har varit. Men ibland kanske man bör öka ett några gånger per dag.

Men varför ska du jobba på semestern?
Om du är anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar extremfallet. En person som tar ut 10 veckors semester inklusive barnledighet. Om den är helt okontaktbar under hela denna tid och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med, så kan dens kollegor få stora problem att lösa uppgifterna. Folk är då på olika sätt hjälpsamma, kolla mail en gång i veckan är betydligt bättre än detta, en gång per dag anser jag att det är det normala på de arbetsplatser man har varit. Men ibland kanske man bör öka ett några gånger per dag.

Varför ska du jobba för ett företag när du inte får betalt? Att verksamheten inte har tillräcklig redundans är inte ditt problem.

Det är absolut inte normalt att kolla sin mail en gång per dag på semestern. En bra väg till utbrändhet att aldrig släppa jobbet under längre perioder.

Permalänk
Rekordmedlem

Jobbar på ett ställe där all vanlig elektronik är förbjuden att föra in så har inga problem för jag kommer inte att få nån jobbmobil, däremot måste jag ha ex klassad komradio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

många har behov att vara anträffbar och svara inom rimlig tid.

Det här är en brist från arbetsplatsens sida, och jag har själv varit med om i stort sett samma sak. De ringde 22.30, knackade på i bostaden på lördagar, osv. Det tog flera år att komma tillrätta med och satt hårdast fast på chefsnivån, de kunde inte planera.
Samtidigt vet jag ju hur svårt det kan vara att säga nej, men det ska inte behöva vara min sak att lösa det på helger, nätter, ledighet, sjukfråvaro mm. Det ska finnas en given arbetstid, t.ex 08-12 och 13-17. Utöver dessa tider är man ledig om inget annat är specifikt avtalat.

Citat:

Att då dra på en utlandsresa i 2 veckor och vara helt okontaktbar under denna tid.

Du ska dokumentera så bra vad du gör/gjort att andra kan ta över i din frånvaro, och det ska göras dagligen, t.ex journal, daganteckningar, kundloggar. Det här ska stå i din arbetsbeskrivning och höra till arbetsuppgifterna, den dagliga rutinen.

Arbetsgivaren ska hålla bättre koll på vad du gör och se till att hela firman inte hänger på en enda person, inte ens vd'n ska vara oumbärlig. Det ska finnas en ersättare, en vice, en pool, en delegeringsordning, om någon t.ex blir hastigt sjuk eller t.o.m dödsfall, annars får de ställa in dina uppdrag tills du är åter.

Semester är en i allra högsta grad planerad och förutsägbar frånvaro, då ska arbetsgivaren redan ha en färdig plan för hur de hanterar dina samtliga sysslor, de ska veta det flera månader eller kanske t.o.m nåt år i förväg, hur löser vi Kjell-Alberts arbetsuppgifter till semestern? Klarar de inte det, då får firman hålla semesterstängt, begränsat öppethållande, ta in extrapersonal eller vad annat som kan bli nödvändigt. Det får ju inte komma som en "hoppsan! Har han semester i år också? Det hade jag ingen aaaaning om!"

Permalänk
Medlem

Fick en jobbmobil men insåg att den var mdm-bunden för att företaget ville övervaka appar (typ att vi inte installerar tiktok)

Så då fick den ligga i en låda

Permalänk
Medlem

Har alltid kört dubbla telefoner och stängt av/lagt undan jobbtelefonen när jag inte har arbetstid.

Detta sagt startade jag eget under hösten och sedan dess kör jag en telefon med dubbla nummer istället. Nu har jag ett egenintresse av att vara lite mer tillgänglig och jag vill ha lite bättre koll än jag hade som anställd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕