Asus ProArt B660 - gul ddr4 led, ingen boot

Permalänk
Medlem

Asus ProArt B660 - gul ddr4 led, ingen boot

Hej,
Jag har byggt en dator med ett ProArt b660 moderkort som jag köpte på tradera.
Jag har också köpt en 14700K processor samt crucial 2x32gb ddr4-minnen.

Första start skedde idag, och tyvärr får jag ingen bild. Har testat med både inbyggd grafik och med ett gammalt grafikkort jag hade liggandes.

Problemet är att ddr4-led (gul) lyser konstant.
Jag har testat alla minneskonfigureringar jag kan med dessa 2 minnesmoduler jag har, men ingen lycka.

Jag inser ju även att även om moderkortet stödjer 14700k, så kanske inte firmware är tillräckligt ny.
Kan det vara processorn som är problemet?

Jag har försökt med clear cmos, men det hjälpte inte heller.

Några tips om vad jag bör testa?

Det är nog 20 år sedan jag bygde en dator sist, så jag får nog räknas som nybörjare här

Tack på förhand
Andreas

Permalänk
Medlem

Du behöver minst BIOS Version 2602 som släpptes 2023/07/05 för att kunna boota med en 14700K.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Då antar jag att jag måste skaffa en annan processor för att uppdatera bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosenSwe:

Då antar jag att jag måste skaffa en annan processor för att uppdatera bios?

Ja, om det är problemet så ser det tyvärr ut så.

Moderkortet har inte Asus flashback (flashning från usb utan processor), enbart Asus crashfree BIOS (som kan återställa korrupt BIOS).

Men du har följt Asus guide för felsökning enligt vilka leds det är som lyser på moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ja, guiden säger ju egentligen inget om processor utan egentligen om minne. Men det är ju väldigt tveksamt att den har rätt firmware, för jag köpte ju moderkortet på tradera i höstas, och det är ju tveksamt att det hade rätt firmware.