Livstidsrabatten från HBO Max får vara kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Om 50% gäller på 4K-abbonemanget så stannar jag. Annars säger jag hej då och återgår till Anita och Televinken på SVT Play.

<Uppladdad bildlänk>

Otroligt offtopic, men trodde först det var Amelie från Montmartre 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara 4K i standardpaketet när man läser om det, utan endast FHD.... känns ju sådär när man har 4K i paketet idag...

Permalänk
Medlem

Jag betalar 49 kr i månaden men ser knappt på HBO, men ska låta det vara kvar ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Bra, då var det slut gnällt

Skulle inte tro det va? Jag prenumererar i nuläget på HBOs innehåll i 4K med Dolby Atmos. När tjänsten blir MAX vill de nu förmodligen växla över mig till standard och kompensera med Filip och Fredrik och Wahlgrens värld.

Sen vet vi noll om prissättningen heller. Jag är fortsatt REJÄLT skeptisk tyvärr...

Permalänk

Till skillnad från när TV4 Play gick över till Cmore. Jag blev av med min 50% livet ut rabatt, har startat ett ärende hos ARN men det ser inte ljust ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

4K är standard idag. Det är så basic det kan bli, då även budgetpanelerna i instegsklassen har tillverkats i 4K i många år nu. Idag är HDR även med i instegsklassen. Gå in på valfri El-lada och fråga efter billigaste 55 tummaren. Det kommer stå 4K HDR på den.

Vill de pissa folk i ansiktet och låtsas att det regnar med sin "premium"-produkt, så hoppas jag folk röstar med plånboken.

Premium hade kunnat vara en garanterad bitrate, maximal färgrymd, DV IQ, HFR, lossless på ljudströmmen och föruppskalad 4K när källan är dålig.

Då kanske jag skulle fundera på "Premium". Det skulle dock krävas att de verkligen tar in 4K versionen av alla filmer, vilket de inte gör idag.

Det här inlägget kan kopieras till alla filmtjänster, vilket är tragiskt 2024.

Klockrent inlägg, exakt (!) min känsla. Att se 4K i låg bitrate som "premium" år 2024, när man knappt kan köpa en TV som inte är 4K längre, är ett hån.

Permalänk
Medlem

Om man bara får behålla sin 50% rabatt på 1080p nivån så känns det iaf moraliskt OK att bespara Max kostnaden att strömma ut 4K till mig genom att sköta den delen själv. Så kan jag fortsätta betala för att dom ska skapa innehållet...

Permalänk
Medlem

Det ska mycket till för att jag ska stanna kvar om man måste gå upp till premium abonnemanget för att få 4K även med 50% rabatt så är jag rädd att det blir mycket dyrare än det man har nu.
Men vi får väl se

Permalänk

Jag kommer testa appen i en månad men 1080p känns förkastligt år 2024. Kommer nog sluta med att jag säger upp även de 50kr jag betalar nu. Använder i princip aldrig HBO Max.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det rent praktiskt.
Allt som spelas in idag är väl i minst 4k? Ska dom sen nedgradera bilden till 1080 när man streamar, och kalla det för standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Om man bara får behålla sin 50% rabatt på 1080p nivån så känns det iaf moraliskt OK att bespara Max kostnaden att strömma ut 4K till mig genom att sköta den delen själv. Så kan jag fortsätta betala för att dom ska skapa innehållet...

Det lär bli lösningen för min del också. Sen var ju 90% av deras innehåll ändå 1080p, åtminstone det jag var intresserad av. Game of Thrones kommer jag i alla fall fortsätta titta på i 4K även när de tar bort den möjligheten för mig.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk

Det går vilda spekulationer på nätet.
För min egen del om jag får 50% rabatt på en 799kr/mån abonnemang med hur mycket sport som helst så säger jag upp skiten direkt. De bör ju rimligen behålla denna rabatt på en normal abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hur fungerar det rent praktiskt.
Allt som spelas in idag är väl i minst 4k? Ska dom sen nedgradera bilden till 1080 när man streamar, och kalla det för standard?

Nej det är det inte, det är nog snarare att många UHD Blu-rays är en uppskalad 2K-skanning när det gäller äldre filmer som filmades på film/35 mm dessutom.

Många kameror är mycket riktigt 4K eller mer idag, men det betyder inte att man riktar sig mot 4K genom hela flödet. Kamerorna kan också fånga i mindre upplösning p.g.a. deras workflow eller p.g.a. att de t.ex. använder mycket slow motion och filmar i högre fps.

Det sagt så har HBO Max haft så lite 4K/UHD att jag tycker de ska köra som förut och köra i vanliga abonnemanget. Lär i princip inte finnas mer än tidigare, det är inte som att gamla realitydoku-program från Kanal 5 finns i 4K. Livekanaler kommer fortsätta förpassas till Discovery+ även om någon av dessa skulle ta steget till 4K, vilket de inte har.

Permalänk
Medlem

Hade dom sagt annorlunda hade dom haft multum med uppsagda prenumerationer att fundera över. Inte bra för prenumerationsststistiken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har ärligt talat ingen förståelse på 4k vs 1080p diskussionen. Finns det någon tjänst som levererar 4K som inte är hårt komprimerat att det ändå inte spelar någon roll?

Netflix 4K är väl 6Mbps, när fullhastighet 1080p är dryga 20 Mbps?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har ärligt talat ingen förståelse på 4k vs 1080p diskussionen. Finns det någon tjänst som levererar 4K som inte är hårt komprimerat att det ändå inte spelar någon roll?

Netflix 4K är väl 6Mbps, när fullhastighet 1080p är dryga 20 Mbps?

Nu har jag inte haft Netflix på några år pga prishöjningar, men tidigare så var Netflix 4K strömmen betydligt mer detaljrik än 1080p. Tillräckligt för att kunna se skillnad utan att jämför stillbilder.

Sen har väl Amazon historiskt sett haft hög bitrate på sina strömningar. Återigen inte testat det de senaste åren dock.

Permalänk
Medlem

Jag litar på det först när jag ser det. Uttalandena har varit allt för otydliga.
Jag förväntar mig två alternativ:
1. De kommer säga att det är en ny tjänst. Livet ut gällde den gamla tjänsten.
2. Det kommer gälla basabonnemanget med reklam.

Jag skulle bli förvånad om det blir annat.

Permalänk
Medlem

Det som verkligen stör mig efter ett par dagars fortsatt grymtande är hur man har mage att LANSERA en tjänst år 2024 där man separerar på 1080p och 4K, och där 4K kommer först i "premium"-steget med en massa annat fluff man måste betala för.

Det är inte mycket innehåll från gamla HBO som faktiskt är i 4K, och jag tvivlar på att Wahlgrens värld eller Filip och Fredrik är det heller. Varför ens separera då? Det blir ju BARA ett irritationsmoment, speciellt hos redan existerande kunder.

Sen en sak till, varför innebär sammanslagningen per automatik att man måste tvinga ihop allt innehåll i en och samma mix som man sen sondmatar sina prenumeranter med? Sporten är ju redan separerad, så man behärskar ju uppenbarligen själva konceptet. Varför kunde inte ett alternativ varit att låta oss med lifetime-abonnemanget få fortsätta prenumerera på den typen av innehåll som vi valt att göra från början? Vill vi sen, mot all förmodan, besmutsa innehållet med det som Discovery bidrar med så kan vi välja att göra det.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen någon som prenumererar på HBO som vill se freakshows med Filip och Fredrik och Wahlgrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är det verkligen någon som prenumererar på HBO som vill se freakshows med Filip och Fredrik och Wahlgrens?

Nej, precis!

Det är inte riktigt den inriktning de hade tidigare.

Och jag är *negativt* intresserad av TV-sport. Kommersialiseringen har medfört doping och korruption, och jag vill inte att mitt abonnemang ska gå till att göda t.ex. den genomkorrupta OS-ledningen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Mitt i tittandet av säsong 11 så försvann igår The Walking Dead... Och bara säsong 11. Utan att det framgick nånstans (iallafall inte som jag kunde se). Känns sådär. Abonerar på SkySHO, HBO M, Netflix, Prime. För film och serier (framförallt för resten av familjens skull). Trist när saker bara försvinner hux flux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Mitt i tittandet av säsong 11 så försvann igår The Walking Dead... Och bara säsong 11. Utan att det framgick nånstans (iallafall inte som jag kunde se). Känns sådär. Abonerar på SkySHO, HBO M, Netflix, Prime. För film och serier (framförallt för resten av familjens skull). Trist när saker bara försvinner hux flux...

Tror inte det bara var säsong 11. Jag var på säsong 6 och hittar inte serien alls på hbo. Verkar dock gå att fortsätta titta på viaplay om du har det.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

Rabatten på 50% blir kvar, men det är Standard man får och orginalpriset går upp till 129kr. Fick precis mail med:

Citat:

Vid lanseringen kommer du att fortsätta betala ditt rabatterade pris på 49,50 kr/månad för Max. Vid ditt nästa förnyelsedatum, den 23 juli 2024 eller senare, kommer vi att fortsätta tillämpa din livet ut-rabatt på 50 % på det då gällande månadspriset för Max Standard-abonnemang (för närvarande 129 kr/månad) så länge du håller ditt abonnemang aktivt och följer villkoren för erbjudandet. Ditt nya rabatterade pris kommer att ändras till 64,50 kr/månad. Priset för Standard-abonnemanget är högre än ditt nuvarande månadspris på grund av betydande förbättringar av innehåll och funktioner i vår tjänst, samt kostnaderna för att utveckla vår utökade plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Rabatten på 50% blir kvar, men det är Standard man får och orginalpriset går upp till 129kr. Fick precis mail med:

Precis, och med standard så tar de bort 4k och atmos. Man får alltså mycket sämre kvalite för lite högre pris.

Kommer säga upp, tittar ändå inte och har haft hbo bara pga rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Precis, och med standard så tar de bort 4k och atmos. Man får alltså mycket sämre kvalite för lite högre pris.

Kommer säga upp, tittar ändå inte och har haft hbo bara pga rabatten.

Jag är inte helt säker på att 4k och Atmos försvinner med tanke på att de också skriver såhär i mejlet:

Citat:

Ditt abonnemang

Som HBO Max-abonnent kommer du fortfarande att ha samma funktioner som för ditt nuvarande abonnemang. Vi meddelar dig i förväg om vi behöver göra ändringar i dina abonnemangsfunktioner framöver.

Det skulle kunna tolkas som att man får all funktionalitet (inkl 4k/atmos) som man har idag tillsvidare, även om priset är halva priset av standard-abonnemanget. Men det är såklart lite luddigt skrivet allting och det kanske är önsketänkade från min sida. Men om det skulle vara så att man får fortsatt 4K för 64,50 kr/mån så kan jag nog ändå överväga att låta abonnemanget rulla vidare ett tag till, då skulle det ändå vara en klart mycket bättre deal än jag hade förväntat mig av den här idiotiska sammanslagningen..

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Hellberg:

Jag är inte helt säker på att 4k och Atmos försvinner med tanke på att de också skriver såhär i mejlet:

Det skulle kunna tolkas som att man får all funktionalitet (inkl 4k/atmos) som man har idag tillsvidare, även om priset är halva priset av standard-abonnemanget. Men det är såklart lite luddigt skrivet allting och det kanske är önsketänkade från min sida. Men om det skulle vara så att man får fortsatt 4K för 64,50 kr/mån så kan jag nog ändå överväga att låta abonnemanget rulla vidare ett tag till, då skulle det ändå vara en klart mycket bättre deal än jag hade förväntat mig av den här idiotiska sammanslagningen..

Tyvärr får du bara behålla 4K/Atmos typ 60 dagar efter lanseringen av Max, därefter är det 1080p som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tyvärr får du bara behålla 4K/Atmos typ 60 dagar efter lanseringen av Max, därefter är det 1080p som gäller.

Ja, läste lite mer i nyhetskommentarer-tråden nu och det känns ju mycket troligt att det där "framöver" syftade till de 60 dagarna bara.

Nåväl, behåller väl abonnemanget så länge det finns 4K iallafall, sen får det bli uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellberg:

Ja, läste lite mer i nyhetskommentarer-tråden nu och det känns ju mycket troligt att det där "framöver" syftade till de 60 dagarna bara.

Nåväl, behåller väl abonnemanget så länge det finns 4K iallafall, sen får det bli uppsägning.

Kommer bli samma för min del. Jag tolkar det som att man inte kommer få behålla 50% om man uppgraderar till Premium abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Tror inte det bara var säsong 11. Jag var på säsong 6 och hittar inte serien alls på hbo. Verkar dock gå att fortsätta titta på viaplay om du har det.

Vi var nästan klara, så jag fick "lösa problemet" på annat sätt. Tycker de kunde förvarnat att den skulle bort så kunde man speedat på lite och gjort ett planerat avslut...

Min pappa har iofs viaplay via allente, har inloggning men vill inte använda då det verkar bara gå att titta på vissa saker på ett ställe (det är väl heller inte lagligt). Men jag såg att han betalar 200kr/mån för flera rum vilket är helt onödigt då han flyttat till äldreboende och bara är själv där.

Tycker det är jobbigt leta efter var serier och filmer går, om man har flera tjänster. Google (TV varianten) försöker ju presentera alternativ, men undrar om den kan hålla reda på alla länders olika utbud, tycker den inte brukar stämma...