Smidig funktionalitet för hemmakontor

Permalänk

Smidig funktionalitet för hemmakontor

Tjena!

Jag behöver tips och råd kring att sätta upp hemmakontor och gaming area. I dagsläget har jag till gamingdatorn det vanliga inkopplat, 2 skärmar, mus, tangentbord, strömkabel och vill hitta ett smidigt sätt att använda dessa (dock med laddare istället för strömkabel) till min bärbara jobbdator.

När jag kopplar in jobbdatorn (helst bara med en sladd) så vill jag att åtminstone skärmarna samt en laddare ska fungera till jobbdatorn, möjligtvis tangentbord, mus och kamera men det är inte prio. Skärmarna är för tillfället inkopplade i grafikkortet i gamingdatorn och jag undviker gärna att behöva koppla om dessa varje dag jag jobbar hemifrån. Har ni några tips eller kan berätta om era set-ups ni kör på?

Tar tacksamt emot även andra råd på saker som kan vara bra att ha till en set-up för sitt hemmakontor/gaming area som gör att det ser mer städat ut, t.ex. bra saker att köpa för att hantera sladdkaoset, smarta objekt som underlättar osv.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ska vara negativ men ska förklara.

Alternativ 1 - budgetlösning med bibehållen gaming dator.
Om din skärm har flera utgångar så tar du t ex en hdmi kabel (om du har DP till gamingdatorn) och hänger bakom. Då kan du bara välja ingång på skärmen istället då du kör jobbdator. Du har en extra mus till jobbdatorn och laddaren. Framgår inte om du har en dockningsstation till din bärbara eller ej. Kanske koppla dina saker du vill flytta över enkelt till en USB hubb som du för över till bärbara så slipper du flytta alla saker.

Alternativ 2 - KVM switch modell dyr
Det du behöver än någon form av KVM switch för att hantera två datorer på samma setup du har idag. Problemet som uppstår nu är att allt måste gå via din KVM switch inkl gamingdatorn. Köper du en budget KVM switch så kommer du få väldigt stora förluster med just denna. Dyrare KVM swicthar kan nog klara detta bättre men då pratar vi nog 4000kr plus för att få både upplösningen och framför allt uppdateringsfrekvensen med dig. Erfarenhetsmässigt så är denna lösning ändå inte 100% med lite strul då och då.

Alterantiv 3 - Dubbla uppsättningar
Då jag jobbar hemifrån mycket så har jag kommit fram till att detta är bästa sättet. Då har jag förvisso plats och möjligheten att göra så. Har alltså en egen setup för möten, jobb och den typen av arbete på en större 34" wide. I andra sidan av rummet så står gamingburken med 3x27" vilket är bättre format för gaming (i mitt tycke!). Detta är den enda lösningen jag anser funkar för mig då allt annat bara har strulat.

Därav är jag negativ till att kombinera bärbar jobbdator med egen gamingdator. Men det är min upplevelse!! finns säkert andra som får det att fungera bra.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Jag kör ibland hemifrån med en docka till min jobblaptop. Har då HDMI-kabel i dockan till skärmen, och kör Displayport på skärmen -> gamingdatorn, så byter jag bara källa på skärmen när jag ska jobba, har du två olika sources på skärmen (vilket du borde ha) så kan du ju behålla kablarna i burken din och ha en extra till jobbdatorn bara

När det kommer till mus, tangentbord och webbkamera så kör jag olika mus och tangentbord för jobb och spel, webbkameran byter jag mellan med USB-port i dockan vs USB-port på skrivbordet till datorn, men den används så sällan så gör mig inte så mycket.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Vad du har för möjlighet och vad som blir bäst/mest praktiskt/billigast beror på vad du har för skärmar och datorer. Vad respektive enhet har för in-/utgångar och vilken upplösning och Hz skärmarna ska drivas i spelar roll.

Jag kör en 34" skärm (som enbart klarar 3440x1440 i 100Hz via Displayport, och enbart har en DP ingång). Så jag har köpt en kvm-switch för ca 400-500kr som jag kan switcha mellan jobblaptop (i docka) och min privata gaming desktop. Men som ovan nämnt kan det bli dyrt om man behöver en kvm som klarar dubbla skärmar i hög upplösning och Hz.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nördic har prisvärda KVM switchar: Dual Monitor KVM Switch 2x2 HDMI 2.1, 8K60Hz 4K 144/120Hz 4xUSB-A 3.1 5Gbps
Det finns DP variant med samma data.

Skaffa en docka till jobbdatorn så du kan få ut 2 extra skärmar från den.
Jag har en gammal Aten switch kopplad så jag kan hoppa mellan jobbdatorn med 2 skärmar + laptop skärmen och min egna. Jobbdatorn är en Dell med en USB docka.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kör två skärmar med autosource så när jag kopplar in datorn i dockan så kommer de upp på skärmarna. I den stora skärmen har jag totalt tre datorer inkopplat.
Till jobbdatorn har jag mus+tgb i en låda som åker fram när det är dags att jobba. Den lösningen som var gratis. Annars hade jag satsat på en switch alla dagar