Bästa USB-A flash minnen med bra skrivhastighet?

Permalänk

Bästa USB-A flash minnen med bra skrivhastighet?

Mitt Lexar usb-minne gick nyligen sönder då den tyvärr är gjord av plast och plasten har spruckit.

Är nu ute efter ett nytt USB-A 3.2 Gen 1 minne men tydligen är det en ljungel där ute och de flesta har usel skrivhastighet. Min Lexar klarade 30MB/s max men det är helt omöjligt att hitta spec på dagens usb-minnen hos tillverkarna idag och speciellt de som är över 30MB/s som mitt usb-minne klarar. En massa klagomål från användare av minnen där tillverkaren marknadsfört skrivhastigheten men den är praktiken mycket sämre i praktiken.

Jag måste ha USB-A av kompabilitetsskäl så USB-C är tyvärr uteslutet.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera https://www.proshop.se/USB-minne/Samsung-BAR-Plus-Titan-256GB...

Upplever det som klart snabbare än de andra USB-stickorna jag har (mestadels billiga Sandisk och Kingston) både vad gäller läsning och skrivning. Har det på nyckelknippan, men trots detta så har det inte fått en enda synbar repa, så det verkar hålla bra kvalitet även sett till material.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det flesta USB-stickor - även de som marknadförs som snabba som Sandisk extreme - är faktiskt rätt usla och pengar i sjön och är inte alls snabba efter några år eller när man skrivit några fulla USB-volymer i skrivmängd på stickan - faktiskt långsammare än noname i många fall och det fins ingen väg att köra TRIM på dessa eller en zerofill hela volymen (som alternativ för TRIM) i försöken att få dessa snabbare igen. jag har 2 stycken sandisk extreme köpta vid olika tillfällen med över 1 års mellanrum och storlek och båda är urursla när de är några år gamla.

problemet med USB-stickor är att de är i hög grad är batchberonde och tillverkas av batcher av överbliven flashminne som ingen annan vill köpa - därför vågar inte tillverkarna lova något då två månader senare kan vara helt andra egenskaper under samma varunamn och artikelnummer... tom. gamla disketter hade jämnare och säkrare kvalitetsnivå mellan olika tillverkare och över tid än vad USB-stickor är idag.

---

skall man ha något snabbt och kunna skriva större volymer utan att det tacklar av för fort i skrivhastighet och som håller sig över tiden så är det att titta på tex. samsung T7 och dess olika varianter och motsvarande av andra tillverkare - men de är inte USB-stickor utan eSSD med fullflödig kontroller i sig och man har sladd mellan enheten och anslutningen - men farten är det ingen fel på och T7 kan skriva uppemot 900 MB/s om man har dator med USB som klarar farten. Samsung T7 har full UASP-protokoll och det går att skicka TRIM/discard-kommandon över USB (via UASP) för att den skall bibehålla full skrivhastighet även för större filer.

---

när det gäller stickor i mindre storlek och inte så höga skrivfartskrav (30 MB/s klarar en USB2-protokoll av) så håller jag med om att Samsung BAR har varit väldigt stryktåliga mekaniskt och stabila i avseende att lagrad data är läsbar felfritt även efter lång tid sedan sista inkopplingen.

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakten är väl ganska ointressant för det finns adaptrar eller passande kablar ?
Du kanske letar fel pryl för "minnen" är generellt långsammare än ssder, de finns både som stickor och kreditkort typ Samsung T9 som skriver 2000 Mbyte/s och så kommer den med både usb a och c anslutning i datoränden.
https://www.samsung.com/se/memory-storage/portable-ssd/portab...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Kan rekommendera https://www.proshop.se/USB-minne/Samsung-BAR-Plus-Titan-256GB...

Upplever det som klart snabbare än de andra USB-stickorna jag har (mestadels billiga Sandisk och Kingston) både vad gäller läsning och skrivning. Har det på nyckelknippan, men trots detta så har det inte fått en enda synbar repa, så det verkar hålla bra kvalitet även sett till material.

Tack men den har en konstig form som inte ser så nätt ut. Behöver en mer platt usb-sticka.

Skrivet av xxargs:

Det flesta USB-stickor - även de som marknadförs som snabba som Sandisk extreme - är faktiskt rätt usla och pengar i sjön och är inte alls snabba efter några år eller när man skrivit några fulla USB-volymer i skrivmängd på stickan - faktiskt långsammare än noname i många fall och det fins ingen väg att köra TRIM på dessa eller en zerofill hela volymen (som alternativ för TRIM) i försöken att få dessa snabbare igen. jag har 2 stycken sandisk extreme köpta vid olika tillfällen med över 1 års mellanrum och storlek och båda är urursla när de är några år gamla.

problemet med USB-stickor är att de är i hög grad är batchberonde och tillverkas av batcher av överbliven flashminne som ingen annan vill köpa - därför vågar inte tillverkarna lova något då två månader senare kan vara helt andra egenskaper under samma varunamn och artikelnummer... tom. gamla disketter hade jämnare och säkrare kvalitetsnivå mellan olika tillverkare och över tid än vad USB-stickor är idag.

---

skall man ha något snabbt och kunna skriva större volymer utan att det tacklar av för fort i skrivhastighet och som håller sig över tiden så är det att titta på tex. samsung T7 och dess olika varianter och motsvarande av andra tillverkare - men de är inte USB-stickor utan eSSD med fullflödig kontroller i sig och man har sladd mellan enheten och anslutningen - men farten är det ingen fel på och T7 kan skriva uppemot 900 MB/s om man har dator med USB som klarar farten. Samsung T7 har full UASP-protokoll och det går att skicka TRIM/discard-kommandon över USB (via UASP) för att den skall bibehålla full skrivhastighet även för större filer.

---

när det gäller stickor i mindre storlek och inte så höga skrivfartskrav (30 MB/s klarar en USB2-protokoll av) så håller jag med om att Samsung BAR har varit väldigt stryktåliga mekaniskt och stabila i avseende att lagrad data är läsbar felfritt även efter lång tid sedan sista inkopplingen.

Förstår vad du vill komma men jag tänker inte spendera 500 kr eller mer för en usb-sticka. Min Lexar S23 kostade runt 100 kr och klarar 100/30mb/s. Det är helt fullgott för mig! USB-stickan har använts i snart nästan tio år utan problem och det enda svaga var just plasthöljet. Ge mig ett förslag för en nätt och liten usb-sticka som kostar under 150 kr och ger minst 30mb/s i vanlig sekventiell skriv.

Jag är inte ute efter stora fläskiga usb-minnen eller externa lagringar för det är det jag inte söker efter. Jag använder inte usb-stickorna så värst att deras livslängd skulle prioriterat såvida inte usb-stickor på senare åren klarar mycket mindre antal skrivningar.

Skrivet av mrqaffe:

Kontakten är väl ganska ointressant för det finns adaptrar eller passande kablar ?
Du kanske letar fel pryl för "minnen" är generellt långsammare än ssder, de finns både som stickor och kreditkort typ Samsung T9 som skriver 2000 Mbyte/s och så kommer den med både usb a och c anslutning i datoränden.
https://www.samsung.com/se/memory-storage/portable-ssd/portab...

Se ovan!

Permalänk
Medlem

En personlig favorit rent estetiskt: https://www.kingston.com/en/usb-flash-drives/datatraveler-dts...
Specificeras till 220MB/s läs, 100MB/s skriv.

Har dock inte testat de själv. Dock haft en äldre version (silverfärgad, USB 2.0, 16GB) som jag köpte i storpack. Aldrig några problem med dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

...
Specificeras till 220MB/s läs, 100MB/s skriv.
...

...now enhanced with high-performance speeds of up to 220MB/s read and 100MB/s write(1),...

Speed may vary due to host hardware, software and usage.

...

Så frågan är hur mycket den varierar och var ligger tolerans gränsen.

Internetleverantörer brukade skriva en gång i tiden på samma sätt, sedan när man ringde och klagade, försvarade de sig med att "...med reservation för eventuella högtids belastningar, då kan hastigheter sjunka ner till 30% av det man betalar för..."

Permalänk
Medlem

Ta istället och satsa på en SSD.

Antingen en färdig som Samsungs T-serie.

Eller köp en SSD och caddie

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Men de här eSSD lösningarna är väl knappast lämpliga att ha liggandes i en låda 12 månader om året? De bör väl kopplas in flera gånger med lämpliga intervaller för att behålla informationen. (De känsliga volt-nivåerna i TLC/QLC-bitarna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Men de här eSSD lösningarna är väl knappast lämpliga att ha liggandes i en låda 12 månader om året? De bör väl kopplas in flera gånger med lämpliga intervaller för att behålla informationen. (De känsliga volt-nivåerna i TLC/QLC-bitarna.)

Inte mer känsliga än usb-minnena som också använder flash-minne.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte mer känsliga än usb-minnena som också använder flash-minne.

Det är väl ändå en väldig förenkling av olika typer av flash-minnen. Jag har då aldrig hört talas om att USB-stickor ska behövas stoppas in i datorn med regelbundna intervaller för att pigga upp (refresh) minnescellerna. Detta verkar dock vara en uttalad sanning för SSD-enheter som påstås tappa data om de inte återkommande får ström till sina kontrollkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Men de här eSSD lösningarna är väl knappast lämpliga att ha liggandes i en låda 12 månader om året? De bör väl kopplas in flera gånger med lämpliga intervaller för att behålla informationen. (De känsliga volt-nivåerna i TLC/QLC-bitarna.)

Man använder helst inte USB-minnen för långtidslagring.

En USB-sticka är ju sämsta kvalité i form av lagring. Det är bara temporära aktiva saker man brukar det till.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Precis - USB-stickorna och SD-minnen tar den flashen som inte går att sälja till mer krävande kunder, vilket gör att det också är samma typ av flash-tekniker och generation som används i rådande produktion av SSD/NVMe eftersom det är sådana i sekundär och ännu sämre kvalitet fins att köpa i stor mängd billigt hos de olika flashminnestillverkarna. dvs tillverkas det stora mängder QLC-minnen hos flashtillverkarna så kommer snart de mindre lyckade exemplaren också finnas i köpta USB-stickor och SD-minnen - och dessa skriver heller inte vad det är typ av flashminne i USB-stickan och nästa månadens batch hos en noname är kanske av annan tillverkare av flashminnena, beroende på vad man lyckades köpa på spotmarknaden ungefär...

Nu finns det nivåer på det här helvetet också och köper man från Samsung som nämnda Samsung BAR, från Kingston etc. med en lägsta ribba kvalitetsmässigt så är det inte bottenskrapet som stoppas in i dessa medans köper man USB-minne från Wish så är det risk att man får flashminnen som verkligen är längst ned i trash-bin hos flashtillverkarna...

Jag provade att mäta lite på mina +5 år gamla Samsung Bar 64 GB - med lite annan kapseldesign än dagens. Till min smula förvåning så fungerar UASP på denna och den accepterar unmap-kommandot (motsvarande TRIM) utan dumma, krascha eller ger error som Sandisk extreme-stickorna gör

Läshastigheten var runt 115 MB/s och skrivhastigheten runt 34 MB/s när jag skrev med 40 GB med slumpvärden (alltså ej komprimerbart) då stickan hade en del data i sig redan, vilket i princip uppfyller TS krav. - men skrivhastigheten gäller bara en gång, innan man har skrivit skrivmängden som motsvarar hela stickans lagringsvolym - efter det går det inte fort då stickan måste börja reallokera och radera flashblock och skrivhastigheten kan gå under 1 MB/s för lite större filer och det skriver väldigt ryckigt.

Och där blir den kvar med usel skrivprestanda om man inte kör TRIM/unmap-kommandon över UASP, för USB-stickorna som stöder det över huvud taget, gärna också i kombination med 'zerofill' - dvs. göra jättefil fylld med enbart '0' för att ta allt ledigt utrymme som är kvar på USB-stickans filsystem och sedan radera denna och efter det kör man fstrim (i linux) - både zeroskrivningen och fstrim gärna i 2 omgångar då när fstrim körs så skickas det förvisso mängder med unmap/TRIM-kommandon men stickan verkar bara ta en del av dessa och ignorerar resten för att den har inte kapacitet att hantera det när alla kommer på en gång. - tyvärr fins ingen 'smoth'-mode där den skickar ut TRIM-kommando i små grupper över längre tid i Linux - vilket windows gör när den städar med TRIM efter en raderad större fil.

Man kan undra varför man i dylika prestandatester inte skriver flashminnet fullt med minst 2 gånger flashminnets volym med slumpdata innan man börja med prestandamätningarna?? För det är där folk hamnar förr eller senare när USB-stickan har använts ett tag! - eller så hoppas man på att stickan tappats bort innan den fulla volymen på stickan har skrivits - ibland känns det lite så...

Slutsatserna är att stickorna kan ge den utlovade skrivhastigheten - men bara tills man skrivit upp stickans hela datavolym (dvs. skrivit 64 GB i datamängd på en sticka som är 64 GB stor sedan stickan öppnades ur förpackningen ) - efter det så kommer skrivprestandan vara ynklig tills man gör TRIM-operationer över USB-bussen och kanske i flera omgångar innan all ledig utrymme blivit raderat igen för snabb skrivning.

Problemet är att de allra flesta OS-miljöer skicka ingen TRIM över USB, inte ens linux (inte den versionen jag kör i alla fall) även om det går att slå på med lite filskriving och instrurerar udev att göra detta¹.

Jag har inte koll på win11 men räkna inte med att windows gör det heller då det räcker inte med att få den att använda UASP-protokollet över USB mot USB-stickan i dataöverföringar (istället för att använda den äldre USB-protokollets BOT-protokoll) - utan den skall också rekognosera USB-stickan som antingen en SATA-disk via AHCI eller som en SCSI-disk innan TRIM vid filradering börja fungera på USB-stickan, heter det något annat så körs det ingen trim alls.

Det här gäller all inkopplad flashminne över USB - gör man inte TRIM/unmap då och då så kommer skrivprestandan att sjunka när lagringen har skrivits med hela sin lagringsvolym i mängden skrivningar. - det gäller också eSSD som samsung T-serien

- jag spelar ibland in videoströmmar i runt 200MB/s klassen med SDR-mottagare och har man inte kört fstrim på filsystemet på T7 innan så kommer inspelningen att misslyckas efter en tids inspelning och det börja stalla och hacka - på SSD/NVMe-lagring som skryter med 900 MB/s i skrivhastighet - och det vill man inte ha vid en realtidsinspelning. Detta märks inte direkt utan kanske kommer efter 1 timme och en 4 timmarsinspelning visade sig bli 8 timmar innan disken är full för att skrivningen av eSSD gått ned ordentligt och videoinspelningen är svårt söderhackad tidsmässigt. - ibland fungerar det bättre att köra på en stor snurrdisk med nyformaterad filsystem - nej, jag skojar inte...

¹ hur man i Linux aktivera TRIM/unmap över USB mot inkopplade eSSD och USB-stickor i UASP-protokoll och som har unmap-support.

cd /etc/udev/rules.d

i denna skapar man en ny textfil (om inte filen redan existerar) i en texteditor med filnamnet "50-usb-ssd-trim.rules"

i denna skriver man (som en rad):

ACTION=="add|change", ATTRS{idVendor}=="090c", ATTRS{idProduct}=="1000", SUBSYSTEM=="scsi_disk", ATTR{provisioning_mode}="unmap"

har man fler enheter så skriver man motsvarande för den i en rad under.

idVendor och idProduct kan letas fram med 'lsusb' för just _din_ USB-lagring, ovan gäller för samsung BAR tillverkad för ~5 år sedan och kan vara annat idag.

spar textfilen och se till att ägare, group samt rättigheter är samma som de andra filerna i mappen.

efter detta kan man ansluta sin lagring och då bör 'fstrim' fungera på enhetens filsystem om enheten i slutändan supporterar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det är väl ändå en väldig förenkling av olika typer av flash-minnen. Jag har då aldrig hört talas om att USB-stickor ska behövas stoppas in i datorn med regelbundna intervaller för att pigga upp (refresh) minnescellerna. Detta verkar dock vara en uttalad sanning för SSD-enheter som påstås tappa data om de inte återkommande får ström till sina kontrollkretsar.

Tvärt om, det är exakt så det fungerar för både SSD och usb; är de strömlösa för länge så kommer de tappa laddningen i sina celler och nollas.
Bara för att det i större utsträckning varnas när det gäller ssder är för att ytterst få skriver och ber om råd kring kall-backup och tänker köpa usb-minnen, men det gäller dem likväl.
Det är inte magiska flash-celler som sitter i usb-minnena, snarare tvärt om de sämsta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Skall man långtidslagra/arkivera med lång tid mellan varje inkoppling så är det fortfarande och kommer att gälla länge än, att lagras på snurrdiskar!!

SSD/USB-stickors risk att tappa data är väldigt avhängigt med vilken temperatur de förvaras i och det räcker med 3-4 grader upp eller ned för att fördubbla eller halvera lagringstiden till att de första läsefelen dyker upp - medans en snurrdisk är dimensionera att hålla sin data kvar läsbar på skivan vid +55 grader C i minst 10 år - eftersom det kan vara liknande temperaturer i utrustning och maskiner som går år efter år i 24/7 och många av sektorerna skrivs aldrig om någonsin sedan disken var ny.

att låta en USB-sticka ligga på fönsterbrädan och solen lyser på den på sommaren eller ligger i skrivbordslådan kan vara helt avgörande om den skall vara läsbart 1-2 år senare medans en snurrdisk så kvittar det vilket.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

En personlig favorit rent estetiskt: https://www.kingston.com/en/usb-flash-drives/datatraveler-dts...
Specificeras till 220MB/s läs, 100MB/s skriv.

Har dock inte testat de själv. Dock haft en äldre version (silverfärgad, USB 2.0, 16GB) som jag köpte i storpack. Aldrig några problem med dem.

Skrivet av friArsenik:

...now enhanced with high-performance speeds of up to 220MB/s read and 100MB/s write(1),...

Speed may vary due to host hardware, software and usage.

...

Så frågan är hur mycket den varierar och var ligger tolerans gränsen.

Internetleverantörer brukade skriva en gång i tiden på samma sätt, sedan när man ringde och klagade, försvarade de sig med att "...med reservation för eventuella högtids belastningar, då kan hastigheter sjunka ner till 30% av det man betalar för..."

Från typ 0.1MB/s upp till 220/100MB/s

min erfarenhet av div usbminnen är att maxhastigheten typ nås på små enstaka filer hit å dit som typ ändå tar 1s på den slöaste usbstickan du kan hitta...

men när det kommer stora filer eller stora mänder småfiler som flyttas samtidigt så kommer generellt alla usbminnen gå ner i krypläge.

Skrivet av mc68000:

Det är väl ändå en väldig förenkling av olika typer av flash-minnen. Jag har då aldrig hört talas om att USB-stickor ska behövas stoppas in i datorn med regelbundna intervaller för att pigga upp (refresh) minnescellerna. Detta verkar dock vara en uttalad sanning för SSD-enheter som påstås tappa data om de inte återkommande får ström till sina kontrollkretsar.

alla typer av flash minnen usb-minnen, SD/microSD kort, SSD, alla tappar minnet efter längre perioder strömlösa.

inte alls ovanligt att man får tag i en minnessticka eller ett SD kort i byrålådan som inte använts på nått/några år som tappat hela hela filtabellen på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har två Kingston DataTraveler Max 256GB Type-A en köpt på Amazon och en på Inet. De funkar rätt bra. Håller väl kanske 700-800 (900-1000 som det står är glädjesiffror) på mitt z790 ProArt. Inte galet dyra heller. Har själv inte hittat några Type-A som är bättre.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max