Vilka obskyra elektronikmärken på Amazon.se är bra och pålitliga?

Permalänk
Medlem

Vilka obskyra elektronikmärken på Amazon.se är bra och pålitliga?

På Amazon.se finns det gott om obskyra elektronikmärken som man aldrig hört talas om som Ugreen, Inatack, Baseus, Anker osv osv. De flesta av dem har väldigt bra betyg på sina produkter, men tyvärr är ju sånt lätt att förfalska.

Vilka obskyra elektronikmärken som gör bra produkter har du erfarenhet av, och vilka specifika märken bör man hålla sig borta från?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Snusfri

Ugreen, Baseus och Anker är stora kvalitetsmärken.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Baseus och Ugreen är bra. Anker ska vara toppen med men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

På Amazon.se finns det gott om obskyra elektronikmärken som man aldrig hört talas om som Ugreen, Inatack, Baseus, Anker osv osv. De flesta av dem har väldigt bra betyg på sina produkter, men tyvärr är ju sånt lätt att förfalska.

Vilka obskyra elektronikmärken som gör bra produkter har du erfarenhet av, och vilka specifika märken bör man hålla sig borta från?

Jag har en USB-C laddare med 4 utgångar från Ugreen och den fungerar bra. Har läst på nätet innan jag köpte den också och Ugreen rekommenderas en del.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ugreen, Baseus och Anker är stora kvalitetsmärken.

Alla dessa har dessutom webshop på sina egna hemsidor så slipper man råka köpa fakeprodukter på amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla dessa har dessutom webshop på sina egna hemsidor så slipper man råka köpa fakeprodukter på amazon.

Ugreen säljer själva på Amazon.se iallafall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ugreen säljer själva på Amazon.se iallafall.

Japp, Ugreen och Anker har även "Official Store" på AliExpress.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har några Ugreen kablar, tycker dem är bra, speciellt en HDMI 2.x kabel jag köpte från dem för några sen använder jag än och tycker är reliable. Den känns extra bra för att vara en kabel om man säger så

Anker är inget okänt märke, väldigt populärt märke för telefonladdare mm. Bara hört bra om dem.

Märkena du ska undvika är dem som bara består av konsonanter i random ordning.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Typ helt hundra på att jag har ett gäng Inatack M.2 till PCIe-adaptrar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag var lite wild and crazy och chansade på en billig 2TB M2 SSD som hette fanxiang S500 Pro 2TB NVMe SSD M.2 PCIe Gen3x4 kostade en tusenlapp. Aldrig hört talas om det märket förut. Det var i November. Jag installerar spelen i den och än så länge fungerar den som utlovat.
Har även köpt andra billiga märken som jag inte hört talas om förut, men inte känt mig lurad än så länge. Kollar bara att allt jag beställer finns hos Amazon och inte skickas från Kina.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har inga dåliga erfarenheter av UGreen eller Inateck, har ett par produkter från dem vardera, USB-hubbar, PCIE-USB3-kort, USB-sata-chassi. De sätter väl snarare sitt eget namn på produkterna än tillverkar dem (antar jag?), men helt klart långt över bottenskrapet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mindre nöjd med Anker. Deras laddare är väldigt bra, men kablar ska man nog undvika. Min gick sönder efter lite över ett år, utan synliga skador, samma för många andra.
Ugreen har lite trevligare kvalitet samt byggkvalitet.
Kabel köpte jag senast av INIU från amazon själva som säljare, funkar utmärkt och väldigt prisvärda.
Men IKEA har nu börjat med bra snabbladdare och deras kablar har alltid varit bra, så föredrar nog dem ifall du inte vill ha längre längder (hade 3m från anker USB C, som gick sönder, sen till 2m INIU).

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Anker och UGREEN är samma tillverkare i botten, dom lanserar ofta exakt samma produkter men där UGREEN är något billigare. Ibland är Anker något före med nya saker.
Laddarna är grymma, kör en 3 portars 65w usb-c och usb-a laddare med PD stöd, väldigt bra.
Däremot är USB-C dockan sådär, funkar OK men vägrade acceptera min Logitech RF sändare på vissa USB-C laptops. Väldigt mysko problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Mindre nöjd med Anker. Deras laddare är väldigt bra, men kablar ska man nog undvika. Min gick sönder efter lite över ett år, utan synliga skador, samma för många andra.
Ugreen har lite trevligare kvalitet samt byggkvalitet.
Kabel köpte jag senast av INIU från amazon själva som säljare, funkar utmärkt och väldigt prisvärda.
Men IKEA har nu börjat med bra snabbladdare och deras kablar har alltid varit bra, så föredrar nog dem ifall du inte vill ha längre längder (hade 3m från anker USB C, som gick sönder, sen till 2m INIU).

Jag har aldrig haft problem med Ankers kablar, och jag har ett gäng. Men då har jag köpt kvalitets- och inte budgetkablarna. Samma för många andra.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag har aldrig haft problem med Ankers kablar, och jag har ett gäng. Men då har jag köpt kvalitets- och inte budgetkablarna. Samma för många andra.

Den kabel som jag hade var en av deras mer premium produkter, med bland det högsta antalet böjningar som jag hittade, 100w usb c kabel på 3 meter, där det nu finns många recensioner som har samma problem som mig, där de slutar fungera. Min håll längre än andras, med lite över ett år.
Men finns så klart många produkter som de har så kan vara olika mellan deras olika kablar också.

Permalänk
Medlem

det är troligen samma fabriker som tillverkar produkter till de som samsung/apple, är inget komplicerat.

Permalänk
Medlem

Bara kablar, fast OnePlus har ju sitt eget Dash och Warp Charge, och dessa två kablarna från iMangoo som jag aldrig ens hört talas om förut har nu fungerat utan problem med fast charging i fem månader sedan jag köpte dem.
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0CG372LDK
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B07SSBTM6Y

Permalänk
Medlem

KABELDIREKTs kablar är tysk kvalitet. Köper alltid från dem om det finns. Kan speciellt rekommendera deras hdmi och DP-kablar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag gissar att Anker och UGREEN är samma tillverkare i botten, dom lanserar ofta exakt samma produkter men där UGREEN är något billigare. Ibland är Anker något före med nya saker.
Laddarna är grymma, kör en 3 portars 65w usb-c och usb-a laddare med PD stöd, väldigt bra.
Däremot är USB-C dockan sådär, funkar OK men vägrade acceptera min Logitech RF sändare på vissa USB-C laptops. Väldigt mysko problem.

Linus Tech Tips droppade ju Anker som sponsor pga att deras övervakningskameror skickade upp data i molnet (odokumenterat) och bytte till UGREEN så, det vore ju kul om så vore fallet! Företagen har sina högkvarter i två olika städer iaf.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kört ett antal (7x25m Cat7 samt rca-kablar) med det suspekta namnet "Kabeldirekt". Riktigt bra till vettig peng.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Anker är väldigt populärt hos många youtubers inom genren ”EDC” om det nu säger något. aldrig köpt något själv.

olight finns på amazon, de gör väldigt bra ficklampor

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Nimaso, OtterBox, UNI har alla levererat bra kablar och adaptrar till mig.

Icy Box och StarTech gör också bra användbara prylar och hittas ju bl.a. på Amazon, men de är från USA resp. Kanada så man är väl kanske mindre misstänksam där.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

En fråga...borde inte flest höga betyg per produktgrupp vara vägledande om vettiga produkter?

Söker man på Amazon.se på ugreen och anker så ser man att de har 5000-10000 st höga betyg på vissa produkter. Jag skulle i alla fall våga välja en sladd som +5000 betyg säger är bra.

Permalänk
Medlem

Beställde ett gäng rca-kablar från kabeldirekt och de ser väldigt bra ut för pengarna. Är en djungel av märken på amazon...

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Upprepar mest vad andra säger, men Anker är som sagt ett stort företag som i många länder finns på hyllan i vanliga elektronikbutiker. Äger en officiellt licensierad Powerbank i Nintendo Switch edition från Anker.

Sen kan de såklart trots det ha producerat en del mindre bra produkter, det har ju större företag än så gjort. Och det är kinesiskt, det får man väl göra lite vad man vill med, men personligen hade jag aldrig någonsin köpt en övervakningskamera från dem.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag gissar att Anker och UGREEN är samma tillverkare i botten

Vad jag vet så designar eller tillverkar Anker ingenting själva. De sätter bara sitt varumärke på en mängd olika produkter från Kina tillverkade av flera OEM.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

En fråga...borde inte flest höga betyg per produktgrupp vara vägledande om vettiga produkter?

Söker man på Amazon.se på ugreen och anker så ser man att de har 5000-10000 st höga betyg på vissa produkter. Jag skulle i alla fall våga välja en sladd som +5000 betyg säger är bra.

Många omdömen är fejk, så det är svårt att kunna lita helt och hållet på det.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av THB:

Ugreen, Baseus och Anker är stora kvalitetsmärken.

Känner inte att en tumme upp räcker, så får instämma med en textrad också! Har en hel del Ugreen-prylar här hemma, framförallt USB-hubbar och dylikt. GaN-laddare från både Baseus och Ugreen som gör sitt jobb utan problem.

Anker-produkter är inte något jag äger själv, men intrycket jag fått från folk som har köpt deras prylar är positivt. Dock ska det väl uppmärkammas att Anker råkat ut för lite av en kontrovers kring deras säkerhetskameror förra året (har ingen aning hur de följt upp med det).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Beställde Putorsen skärmstativ för ett tag sedan. Sjukt bra kvalitet på det, stort plus. Det var lite mellanpris på det, inte billigast och långt ifrån dyraste.

Köpte även ett från HUANUO som inte alls var i närheten av samma kvalitet.