Skrivet av hölmiz:
Varför?
Smartare att köra Arm rakt av, finns ARM designer som har likvärdig IPC som moderna x86/x64 arkitekturer.
Om man med "IPC" menar "prestanda vid en specifik frekvens" (vilket jag tror avses här) så är det inte bara likvärdigt: ARM64 är långt före Intels/AMDs senaste x86_64 modeller.
Apples M3 har samma absoluta prestanda som Raptor Cove / Zen4, men M3 kör bara i strax över 4 GHz medan de senare ligger vid eller strax under 6 GHz.
Satte ihop denna för en tid sedan, Snapdragon X Elite ("Oryon") siffrorna var från de läckta resultat som fanns i januari. Oryon kommer vara snabbare än Arm Cortex X4 då den förra verkar gå att klocka till 4,2-4,3 GHz medan Cortex X4 verkar max:a någonstans runt 3,5 GHz.
Det som gör att ARM64 är framtiden är just att de tekniska fördelarna i den ISAn verkar motsvara 2-3 tillverkningsnoder över x86_64. Ju dyrare och långsammare det blir att ta fram nya noder, ju viktigare kommer en sådan fördel bli.
Frågetecknet är kanske hur bra/dålig x86 kommer vara när Intel får ut sin APX. APX är en rejäl förändring av x86 ISA, skulle hävda den största förändringen som någonsin gjorts.
Fördelen med APX är att dessa CPUer kommer fortfarande kunna köra dagens x86 program rakt av.
Problemet med APX är dock flera. En är att de första modellerna med tekniken verkar komma först 2025. Nästa är att APX ger bara en fördel om applikationer kompileras om med APX, varför inte bara kompilera om till ARM64 i så fall?
Och även om det blir en klar förbättring är det högst osannolikt att det blir fullt lika bra som ARM64 ändå. I Arm fallet visade det sig att fanns nackdelar att behålla stödet för 32-bit Arm (som är en helt annan ISA jämfört med ARM64). Apple var först att släppa stödet för 32-bit Arm, i samband med det blev deras CPUer snabbare. Vi såg sen samma för Arm, två senaste generationerna av Cortex X är ARM64 only och tog ett klart steg upp i prestanda.
Förutsätter att Snapdrag X Elite också är ARM64 only, Windows på Arm är numera likställt med Windows på ARM64 (Windows RT var däremot 32-bit Arm, vilket var rätt märklig timing givet att Windows för x86 då redan hade börjat lämna 32-bit).