Varför är det så svårt att hitta USB 3.2 kabel för extern 3.5" HDD? (USB A till USB micro B)

Permalänk
Medlem

Varför är det så svårt att hitta USB 3.2 kabel för extern 3.5" HDD? (USB A till USB micro B)

Min laptop har USB 3.2-uttag och det finns gott om USB 3.2-hubbar, men varför är det så svårt att hitta USB A till USB micro B 3.2-kablar till externa 3,5" hårddiskar som exempelvis WD MyBook? Det enda jag hittat är obskyra tillverkare på Amazon.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

En anledning är väl att USB-IF har skjutit sig i foten något kolossalt när det gäller namngivningen. USB 3.2 är bara senaste versionen av specifikationen, och säger ingenting om vilken hastighet den ger.
- USB 3.2 Gen 1x1 är upp till 5 Gbps. Denna kallades tidigare "USB 3.1 Gen 1" eller bara "USB 3.0".
- USB 3.2 Gen 1x2 är upp till 10 Gbps. Denna finns enbart med USB-C-kontakt.
- USB 3.2 Gen 2x1 är upp till 10 Gbps. Denna kallades tidigare "USB 3.1 Gen 2" och finns med både USB-A, USB-B micro och USB-C-kontakter.
- USB 3.2 Gen 2x2 är upp till 20 Gbps. Denna finns enbart med USB-C-kontakt.

Jag tror du bör söka efter kontakttyp och bandbredd som sökord istället, t.ex. USB micro B 10 Gbps.
Tyvärr finns det mycket som är felmärkt och inte uppfyller specifikationerna, speciellt bland billigare kablar.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Min laptop har USB 3.2-uttag och det finns gott om USB 3.2-hubbar, men varför är det så svårt att hitta USB A till USB micro B 3.2-kablar till externa 3,5" hårddiskar som exempelvis WD MyBook? Det enda jag hittat är obskyra tillverkare på Amazon.

Kanske för att kontakten heter "Micro-B" även om den har extra pinnar (Micro-B SuperSpeed)

Hittade denna när jag letade lite.
https://noerdic.se/collections/usb3-1/products/usb-3-kabel-us...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Det är nog för att USB-C har tagit över större delen av marknaden och efterfrågan på micro B är väldig låg.

Förresten så är USB 3.1 samma sak som "3.2 gen 1x1" och sådana finns på Nördic: https://noerdic.se/collections/usb3-1/products/usb3-0-to-micr...

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Min laptop har USB 3.2-uttag och det finns gott om USB 3.2-hubbar, men varför är det så svårt att hitta USB A till USB micro B 3.2-kablar till externa 3,5" hårddiskar som exempelvis WD MyBook? Det enda jag hittat är obskyra tillverkare på Amazon.

Inget svar på din fråga direkt, men Lindy är inte så värst obskyra. De gör rätt fina kablar och en sådan ska nog klara av det du vill utan problem.

Permalänk

Hittade en direkt vid sök på Kjell o company. Dom kallar den Micro-B-USB-Kabel det är USB 3.2 gen1x1 (USB 3.0) med max hastighet 5 Gb/s

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Kan du kanske förtydliga vad du är ute efter? Eftersom det gäller en extern hårddisk så är det ju ingen poäng med högre än 5 Gbps, och då funkar USB 3.0-kablar lika bra.
Det är som sagt ingen poäng eller garanti med en kabel som det står 3.2 på jämfört med en som det står 3.0 eller 3.1 på i detta fall eftersom det inte säger något om överföringshastigheten.
(Om det däremot gäller en extern SSD och inte en hårddisk kan det vara en poäng med en kabel som är klassad för 10 Gbps, men bara om SSDn har ett interface som ger 10 Gbps, vilket inte är speciellt vanligt med micro B port utan snarare med USB-C.)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Det är nog för att USB-C har tagit över större delen av marknaden och efterfrågan på micro B är väldig låg.

Förresten så är USB 3.1 samma sak som "3.2 gen 1x1" och sådana finns på Nördic: https://noerdic.se/collections/usb3-1/products/usb3-0-to-micr...

Ja, just här är ju hela grejen med de stök som USB-IF har skapat.
USB 3.0, USB 3.1 och USB 3.2 gen 1(x1) är samma sak (tills nästa gång när de ändrar namnen retroaktivt 🤦‍♂️).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin