Windows diskformatering - utkastet som blev permanent

Permalänk
Medlem

Här någonstans kanske man ser en fördel med ai. Låt den lära sig och sköta ui. För lätt att någon klåpare ska in och göra något "snyggare" eller "enklare".

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Verkligen! Folk generellt verkar konstigt nog gilla XP mer…som i min värld är en bloatad Win2k.

Så säger du bara för att du aldrig kört Windows Embedded POSReady 2009 (det bästa av XP & Win7 utan bloat). Lätt i topp 3 av bästa Windows-versionerna genom tiderna

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hade man patchat samma feature level som gamla os hade man nog kunnat hålla sig rätt säker nu för tiden

Man hade behövt göra avkall på bakåtkompatibilitet eller designa med säkerhet i åtanke från början. Men visst: en basinstallation av OpenBSD, exempelvis, påminner en hel del om vad du beskriver.

Permalänk
Medlem

Det handlar om prioriteringar om varför inget har gjorts här. Det finns egentligen inget som motiverar högre prioritet. Målet verkar helt enkelt vara klar med allt för nåt visst datum eller så.
Det är samma problem med kontrollpanelen.
Att göra om t. ex startmeny några gånger är viktigare för Microsoft.

Men vet vem, framtids UI kanske är helt styrt av en AI assistent via rösten. Knappar blir förlegade. Bara en loading bar på när uppgiften är klar visas då det var en lösning på att flytta filer till disken.

Permalänk
Medlem

Håller med andra. Fungerar jättebra i sin enkelhet. Skall jag göra något mer avancerat så bootar jag Linux och kör gparted eller liknande.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Nyhetstorka?

Bara för du inte gillar en nyhet betyder inte att det är nyhetstorka.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle säga det! Dave är otroligt spännande att lyssna på om man är något intresserad av tidig Windows.

Tröttsamt att höra honom ta upp sin asperger ofta hela tiden i sina videos när han i själva verket inte har Aspergers.

Skrivet av Sysop:

Format.com a: /u

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tröttsamt att höra honom ta upp sin asperger ofta hela tiden i sina videos när han i själva verket inte har Aspergers.

Det finns grader av aspergers dock. Högfunktionella och övriga sorter. Men sen är det lite tjat om det kan jag tycka, men det är inte mer än andra tjatar om sina likes och sponsorer. Vad man ser på video är kanske inte vad man ser i verkligheten.

Med det sagt, man måste inte titta!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Nyhetstorka?

Nyhet och nyhet, rutan har ju funnits och använts i 30 år Skämt o sido är det kul med sån här information.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det finns grader av aspergers dock. Högfunktionella och övriga sorter. Men sen är det lite tjat om det kan jag tycka, men det är inte mer än andra tjatar om sina likes och sponsorer. Vad man ser på video är kanske inte vad man ser i verkligheten.

Med det sagt, man måste inte titta!

Det är sant men tror fortfarande inte han har det. Vill ej gå in på det här varför jag tycker så. Han borde istället fokusera på det han är bra på.

Hans videos är intressanta och det är det jag vill lyssna på.

Men jag håller med de flesta i tråden att Windows idag är bara rörigt och att enkelhet är det bästa!

Permalänk
Medlem

Den lär väl förr eller senare göras om till en "modern" version som tar upp halva skärmen p.g.a. en massa tom yta och gigantiska knappar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

De uppdateringar som jag kan komma på skedde med rutan är väl quick format och möjligtvis ntfs som inte var med i början.
Det tog sån tid att göra en normal formatering i början så det glömmer man ju inte 😊

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så säger du bara för att du aldrig kört Windows Embedded POSReady 2009 (det bästa av XP & Win7 utan bloat). Lätt i topp 3 av bästa Windows-versionerna genom tiderna

Allt peakade på DOS 6.22, allt efter det är bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Allt peakade på DOS 6.22, allt efter det är bloat.

Lite så! Kommer faktiskt ihåg när jag hellre körde IBM PC-DOS 5.0 framför MS DOS. Fråga mig inte varför! 🤪 Men sen körde jag 6.22:an fram tills Windows XP