Permalänk
Medlem

Kan ej läsa e-mail via wifi

Har en gammal D-link router (dir-655) som alltid vart krångelfri och stabil i mer än 10 år. Helt plötsligt kan jag inte läsa e-mail via wifi på iPhone. Det går att hämta mailen men när jag ska läsa dem snurrar det länge och de laddas inte in. Funkar bra via 4G och Wi-Fi på andra platser än hemma.

Jag har startat om routern men det hjälper inte.
Någon som vet vad man skall göra?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mail-tjänst? Vilken ISP har du? Funkar det på andra enheter?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har du pillat med brandväggen i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad är det för mail-tjänst? Vilken ISP har du? Funkar det på andra enheter?

Gmail i apples mailapp. Jag har Bredband 2.
Det funkar inte på brorsan iPhone heller men vi har också båda iPhone 11 PRO. Andra enheter vet jag inte men skall testa

Skrivet av dlq84:

Har du pillat med brandväggen i routern?

Nix, ingenting mer än att jag ibland har dragit ur strömmen till routern. Detta problem kan ha uppstått när jag även drog ut strömmen till bredbandsdosan dit fibern går.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Inte svar på din fråga.
Men du borde verkligen fundera på att skaffa en nyare (och säkrare) router.
655 var bra när den var ny, men nu är den runt 15 år gammal.
Senaste FW från 2014 eller så.

Permalänk
Medlem

Dom routrarna hade till och från väldigt udda fel som kom och gick enligt min erfarenhet, eftersom den såldes kring 2008-2010 så skulle jag säga att det är dags för en ny, då dom inte får några uppdateringar och därav förmodligen inte är dom säkraste.

Utöver de då den är släppt innan det fanns smartphones, surfplattor och allt annat trådlöst som man har idag så det hade nog inte skadat att uppgradera.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på ny router pga räckvidden när jag är på tomten men behövs verkligen säkrare?
Ingen av grannarna hackar men är det risk att random hacker attackerar min router? Har för övrigt inga mappar delade i nätverket om det nu spelar roll.

Ja, routern sades vara dålig och jag fick routern för att den var ostabil. Laddade hem en FW som någon annan än Dlink gjort som sades vara stabil och det blev den och den har aldrig krånglat förrän nu. Allt är bra utom mail via mobilen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Sötast

Det handlar inte om att ditt wifi specifikt är osäkert.

Problemet är att den är ansluten till internet och har troligtvis haft knäckt säkerhet under en längre tid.
Sålänge den är ansluten till internet så kan du vara en enkel måltavla som scannas fram av bottar.
Kör du en custom firmware så kanske du är ännu mer otrygg också... vem vet om det finns backdoors som ger folk direct access till ditt nätverk och den trafik du har över internet?

En router är oftast det enda skyddet man har på internet, gäller att se till att det alltid är up to date och tryggt.

Permalänk
Medlem

Aha, ok. Tack, jag får slå till på en ny router då 😀

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Mejlen funkar efter att jag uppdaterat iOS. Dock skumt att mejlen funkade med annan wi-fi

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Mejlen funkar efter att jag uppdaterat iOS. Dock skumt att mejlen funkade med annan wi-fi

Den där routern är så omodern att tillverkaren har hunnit ta ner webbsidan om dess säkerhetsbrister. Och då var den ändå uppe i tre år.

D-Link har historiskt varit så usla på säkerhet att de lyckats bli stämda av FCC.

Om du vill ha en router som håller länge, titta om du hittar något som stöds av OpenWrt och har minst 64 MB flash och 256 MB RAM, gärna mer av båda och ju mer destå bättre. OpenWrt verkar vara den idag överlägset mest livskraftiga tredjepartsmjukvaran, alltså oberoende av tillverkarens välvilja, med ~40 utvecklare med commit-rättigheter och ytterligare en mängd andra som bidrar. OpenWrt dödar inte stödet så länge det går att klämma in i flash och RAM och det finns någon kvar som underhåller respektive "target" (familj av liknande enheter).

Permalänk
Medlem

@KAD hihi, ok
Tack för tipset och ytterligare rekommendation att köpa ny router. Jag kikade på TP-link och Asus men kunde inte bestämma mig efter att ha läst betyg. Kommer helt klart att välja en med stöd för OpenWrt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

För andra som hittar hit och tänker att säkerhet på ens router inte är så viktigt:

https://sverigesradio.se/artikel/kina-har-anvant-svenskars-ro...

Detta är bara en artikel jag tänkte på när jag läste tråden. Finns fler exempel på ämnet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Japp, den där läste jag faktiskt kort efter tipsen

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Japp, den där läste jag faktiskt kort efter tipsen

Mena inte du ska känna dig dålig för ditt uttalande. Det är många jag hört säga detta. Det har blivit norm att uppdatera sin telefon och dator men routern som frontar hela internet är nått som verkar ha glömts bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Mena inte du ska känna dig dålig för ditt uttalande. Det är många jag hört säga detta. Det har blivit norm att uppdatera sin telefon och dator men routern som frontar hela internet är nått som verkar ha glömts bort.

Nej då, jag är glad för all info. Har varit haj och hängt med i svängarna på det mesta inom dator under 20 år men har tappat det och inte haft en tanke på routern i 10 år då den är superstabil.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.