Optimera användning av el till bäst pris

Permalänk
Medlem

Optimera användning av el till bäst pris

Har någon här fixat övervakning av elpris till sitt hem så att man kan optimera när man t.ex. kör tvättmaskinen för att få det så billigt som möjligt? Var hittar man elprisdatat i så fall, och hur har ni integrerat det i vardagen - rita ut en graf på en webbserver/display eller typ skicka notifikation till telefonen när man är under nåt tröskelvärde till exempel?

Nyfiken på vad man kan göra med det här som borde kunna resultera i många sparade kronor i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har någon här fixat övervakning av elpris till sitt hem så att man kan optimera när man t.ex. kör tvättmaskinen för att få det så billigt som möjligt? Var hittar man elprisdatat i så fall, och hur har ni integrerat det i vardagen - rita ut en graf på en webbserver/display eller typ skicka notifikation till telefonen när man är under nåt tröskelvärde till exempel?

Nyfiken på vad man kan göra med det här som borde kunna resultera i många sparade kronor i längden.

Här finns en hel del kring hemautomation.

https://cornucopia.se/2021/11/min-hardvara-i-hemautomatiserin...
https://cornucopia.se/2023/10/hemautomatiseringstrasket-exemp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har någon här fixat övervakning av elpris till sitt hem så att man kan optimera när man t.ex. kör tvättmaskinen för att få det så billigt som möjligt? Var hittar man elprisdatat i så fall, och hur har ni integrerat det i vardagen - rita ut en graf på en webbserver/display eller typ skicka notifikation till telefonen när man är under nåt tröskelvärde till exempel?

Nyfiken på vad man kan göra med det här som borde kunna resultera i många sparade kronor i längden.

personligen har jag mest kört detta för att testa det inför framtiden när avtalet går ut,
min lösning är, Homeassistant som styr sakerna baserat på vad spotpriset är genom nordpool, men även tiden på dygnet, tex så laddar inte bilen när jag pluggar in den, den börjar ladda när solcellerna börjar producera på morgonen.

för värme så stänger ha av tillsatsen i pannan när priset är högt, (kör genom thermia online som styrs av HA)

Homeassistant (Ha) håller koll på timpriset genom nämnda integrationen nordpool.
här kan du naturligtvis ställa om du vill bli notifigerad om du manuelt vill starta saker, personligen kör jag sakerna genom automation,

för att styra större förbrukare som torktumlare-tvättmaskin-diskmaskin osv där är tanken att använda dom heltunhigload z-wave module som styrs av fibaro hc3 detta styrs sedan av HA. tanken är att om priset högt stängs strömmen av i uttaget, dock inte på disk eller tvätt om dom redan körs, där fungerar det så att när förbrukningen går ner (dom är klara) då stänger uttaget av tills dess att priset är lågt igen. torktumlaren stänger av direkt när priset är högt. samma sak, tv,stereo, uttag till speldatorer osv kommer stänga av när priserna är mycket höga, det gör dock inte jätte mycket på priset då detta inte förbrukar så mycket jämfört med tex torktumlare

det som gjort mest för elförbrukningen (om man inte räknar solceller) har varit att installera en inomhus termostat till bergvärmepannan, detta gjorde drygt 15-20% på den totala förbrukningen utan att vi gjort annan förändring.

vi har satt batteri till solceller som lagrar el på billig tid under vintern, och sedan används under tider med högre priser.
återbetalningstiden lär dock bli lång och är förmodligen rent ekonomiskt svårmotiverat.

med nuvarande batteri
klarar vi oss drygt 1.45H på batteriet vid max belastning, vilket är rätt ok för att täcka dyra tiden på morgonen samt dyra tiden på kvällen om batteriet laddar upp mellan tidpunkterna. funderar dock på att dubbla eller trippla batteriet så man klarar sig längre tider särskilt under dom 3-4 månaderna när solcellerna inte ger energi. (dvs laddar dom på natten via nätet, sedan använder man det på morgonen sedan pausar man användningen till kvällen innan dom går in igen. (så man slipper ladda under dagen) ser väl som sagt inte att detta kommer vara någon ekonomisk vinst, dock gör det mig lite lugnare när jag vet att jag inte kommer få en chock räkning.

idag kör jag plattor på väggarna som visar priserna, men inom en mycket snar framtid ska jag köpa två klockor som visar priserna så frugan direkt ser varför maskinerna inte har ström. dvs en kommer sitta i köket och en i tvättstugan.
klockorna säljs bland annat på m.nu dessa är dock egentligen inte nödvändiga men frugan vill ha något som tydligt visar
vad som går att köra, dvs man ställer dom att lysa grönt,gult,rött beroende på pris.

tanken är att tvätt,disk går att köra i grönt och gult, ej rött, tork kan bara köras i grönt.
mat ska man kunna laga 24/7 då vi använder batteriet när det är dyrt.
under vintern ska bilen laddas under tiden med låga priser, skulle det blir väldigt dyrt får den gå på bensin i stället, (hybrid)

vill du bara övervaka priset, gör en automation i telefonen som plingar när du har dagslägsta eller använd tex appen spotpriset den kan göra detta om du vill sköta sakerna manuellt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nyfiken på vad man kan göra med det här som borde kunna resultera i många sparade kronor i längden.

Personligen gör jag inget men har samtidigt inga möjligheter att påverka förbrukning eller timpris där jag bor nu.

Är mer nyfiken på hur mycket tid ni lägger tid på detta och hur många kronor ni faktiskt sparar på det?

Anledning till att jag är nyfiken är att en kollega precis smällde upp ett sånt här system och solceller för nästan inga pengar ( enligt honom ) men ser noll skillnad på elräkningen, samtidigt är det vår nu men på sommaren behöver de inte köra ved/uppvärmning via el så...

Permalänk
Medlem

Man tjänar inte så mycket på att diska vid lågt pris. Några kronor här och där. Om du har en värmepanna så kan du göra lite störrevinster om den kan koppla upp sig mot börsen och köra när det är som lägst. Nibe som vi har räknar med en 10% vinst. Sen är det väl det absolut enklast och bästa sättet att spara pengar att ladda bilen när det är billigast. I övrigt så är det högst marginella vinster. Jag tror dessa 10% var ännu mer när priset flukturerade mellan extremt högt och lägre och kunde skilja 5-6 kronor mellan topparna.

Angående värmepanna så kör bara mot börsen om den själv stödjer det.
Värme (varmvatten) och elbil är de solklart största påverkarna på ditt pris.

(Jag blev lite rabiat när det var riktigt dyrt och började mäta dator, tv osv (tog bort HDR och sänkte ljusstyrkan osv.. visst, när priset var uppe i 8-10 kronor stundtals så gjorde de ju skillnad på nån 100ing att gamea vid rätt tidpunkt. Men Just nu flukturerar ju priset runt 1kr. Och är ofta ner på 10-20 öre under natten här i region 3. Men vi har 2 elbilar så vi sparar mest på smartladdning av dom,

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

personligen har jag mest kört detta för att testa det inför framtiden när avtalet går ut,
min lösning är, Homeassistant som styr sakerna baserat på vad spotpriset är genom nordpool, men även tiden på dygnet, tex så laddar inte bilen när jag pluggar in den, den börjar ladda när solcellerna börjar producera på morgonen.

för värme så stänger ha av tillsatsen i pannan när priset är högt, (kör genom thermia online som styrs av HA)

Homeassistant (Ha) håller koll på timpriset genom nämnda integrationen nordpool.
här kan du naturligtvis ställa om du vill bli notifigerad om du manuelt vill starta saker, personligen kör jag sakerna genom automation,

för att styra större förbrukare som torktumlare-tvättmaskin-diskmaskin osv där kör jag heltunhigload z-wave module som styrs av fibaro hc3 detta styrs sedan av HA. tanken är att om priset högt stängs strömmen av i uttaget, dock inte på disk eller tvätt om dom redan körs, där fungerar det så att när förbrukningen går ner (dom är klara) då stänger uttaget av tills dess att priset är lågt igen. torktumlaren stänger av direkt när priset är högt. samma sak, tv,stereo, uttag till speldatorer osv kommer stänga av när priserna är mycket höga, det gör dock inte jätte mycket på priset då detta inte förbrukar så mycket jämfört med tex torktumlare

det som gjort mest för elförbrukningen (om man inte räknar solceller) har varit att installera en inomhus termostat till bergvärmepannan, detta gjorde drygt 15-20% på den totala förbrukningen utan att vi gjort annan förändring.

vi har satt batteri till solceller som lagrar el på billig tid under vintern, och sedan används under tider med högre priser.
återbetalningstiden lär dock bli lång och är förmodligen rent ekonomiskt svårmotiverat.

med nuvarande batteri
klarar vi oss drygt 1.45H på batteriet vid max belastning, vilket är rätt ok för att täcka dyra tiden på morgonen samt dyra tiden på kvällen om batteriet laddar upp mellan tidpunkterna. funderar dock på att dubbla eller trippla batteriet så man klarar sig längre tider särskilt under dom 3-4 månaderna när solcellerna inte ger energi. (dvs laddar dom på natten via nätet, sedan använder man det på morgonen sedan pausar man användningen till kvällen innan dom går in igen. (så man slipper ladda under dagen) ser väl som sagt inte att detta kommer vara någon ekonomisk vinst, dock gör det mig lite lugnare när jag vet att jag inte kommer få en chock räkning.

idag kör jag plattor på väggarna som visar priserna, men inom en mycket snar framtid ska jag köpa två klockor som visar priserna så frugan direkt ser varför maskinerna inte har ström. dvs en kommer sitta i köket och en i tvättstugan.
klockorna säljs bland annat på m.nu dessa är dock egentligen inte nödvändiga men frugan vill ha något som tydligt visar
vad som går att köra, dvs man ställer dom att lysa grönt,gult,rött beroende på pris.

tanken är att tvätt,disk går at köra i grönt och gult, ej rött, tork kan bara köras i grönt.
mat ska man kunna laga 24/7 då vi använder batteriet när det är dyrt.
under vintern ska bilen laddas under tiden med låga priser, skulle det blir väldigt dyrt får den gå på bensin i stället, (hybrid)

vill du bara övervaka priset, gör en automation i telefonen som plingar när du har dagslägsta eller använd tex appen spotpriset den kan göra detta om du vill sköte sakerna manuellt.

Ok, vilken konstant stress ni måste leva under. Lyssna på musik o så för den plötsligt?

Sälj din hemautomation så har du råd med prisskillnaden för din stereo! Den riktiga kostnaden hade du redan identifierat, komfortvärmen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips i tråden! Jag tror att vi kommer att lägga oss på en rätt lugn nivå med det här eftersom vinsterna verkar vara rätt små överlag ändå, vi har dessutom fjärrvärme så vi kan inte påverka värmekostnaden genom att köra en värmepanna vid rätt tid.

Det jag tänker mig är att jag ska sätta upp en display nånstans med en dashboard med överblick av elpriserna, och förmodligen lite annat också, typ väderprognos och busstidtabell in mot stan t.ex, så kan man slå flera flugor i en smäll.

Vad var det för klocka du nämnde @aragon? Blev nyfiken på hur den såg ut och vad man kan göra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, vilken konstant stress ni måste leva under. Lyssna på musik o så för den plötsligt?

Sälj din hemautomation så har du råd med prisskillnaden för din stereo! Den riktiga kostnaden hade du redan identifierat, komfortvärmen.

inte direkt, det beror ju på hur man ställer dom olika intervallerna, rött kommer troligen bara nås någon enstaka gång när priserna är löjligt höga. sedan är det inte direkt några 40w högtalare som stänger ner utan dom 2 större systemen som även används till tv/surround system, dvs system som drar många hundra watt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tack för bra tips i tråden! Jag tror att vi kommer att lägga oss på en rätt lugn nivå med det här eftersom vinsterna verkar vara rätt små överlag ändå, vi har dessutom fjärrvärme så vi kan inte påverka värmekostnaden genom att köra en värmepanna vid rätt tid.

Det jag tänker mig är att jag ska sätta upp en display nånstans med en dashboard med överblick av elpriserna, och förmodligen lite annat också, typ väderprognos och busstidtabell in mot stan t.ex, så kan man slå flera flugor i en smäll.

Vad var det för klocka du nämnde @aragon? Blev nyfiken på hur den såg ut och vad man kan göra med den.

https://www.m.nu/sensorer-wifi/elprisklocka-24-h-ecowatch-jul...

eller om man inte vill ha en klocka: https://www.m.nu/ovrigt-wifi/elprisindikator-per-timme

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En vinst man kan göra är om man har en Elbil.
Tibber har integration med en hel del elbilar så det kan räcka med deras app.
Home Automation har som redan nämnts integration med Nordpool.

Har en sommarstuga som jag värmer upp lite under vintern.
Med en luftavfuktare och elelement håller jag tempen över 5 grader och luftfuktigheten under 70% för en billig peng genom att köra dessa när elen är som billigast.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W