Permalänk

Fixa 10 gbit på LAN

Hej
Jag har nu en router som klarat max 1gbit och nu vill jag ha 10 gbit på mitt LAN nätverk mellan 2 datorer. Fast förstår inte vilken är den billigaste routern jag kan köpa och klara detta med. På Pricerunner så såg "Mikrotik
RB5009UPr+S+IN heavy-duty router" ut att vara bra och billigast där med 10 gbit. Något dyrare var "ASUS ROG Rapture GT-AX11000 PRO" med också 10 gbit. Fast såg att Mikrotik routern hade bara 10 gbit på WAN porten medan Asus routern ser ut att ha en 10 gbit port som kan vara antingen WAN eller LAN och jag förstår inte vad som menas. Tanken är att jag ska koppla 2 datorer i en 10 gbit switch och sen är switchen kopplad till en router som också måste klara 10 gbit.

Vad för router och switch behövs för att lyckas skicka filer med 10 gbit mellan 2 datorer i mitt LAN?
Vad för kablar behövs?

Permalänk
Medlem

Du behöver en switch med minst 2 10Gbit-portar (plus 1 för Internet då, så minst 3 totalt). Men sen finns det olika medium, har du tänkt koppar eller fiber?

Du kan utesluta båda routrarna du nämner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför behöver du en router med 10gbit? Men iof du kanske har internet som är snabbare en 1gbit?

Hur långt är det mellan datorerna?
Det absolut enklaste och billigaste för 10gbit mellan 2 datorer vore nog att koppla ihop dom direkt.
(köp 2 10gbit NIC och koppla ihop dom med en patchkabel. Cat6a och upp klarar 10gbit. även 5e kan klara 10gbit korta dragningar men är inte direkt rekommenderat.)
Du kan behålla den existerande 1gbit för övrig LAN/Internet trafik.

Permalänk
Medlem

Ingen router eller switch behövs egentligen så länge det bara är 2 datorer.
2 extra nätverkskort, rätt kablage och presto.

Men i längden blir det kanske enklare med en switch.
Och jag rekar just en switch då du kan plutta i vilken router som helst i den istället för att öppna stora plånboken på vid gavel.

Köpte själv en Zyxel XGS1010-12 då jag ville göra som du för ett tag sedan.
Flexibiliteten och priset avgjorde.
Funkar klockrent, iofs sällan switchar strular lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Det räcker nog inte, måste även ha SFP-moduler

Permalänk
Medlem

Beror ju om du skall routa trafik mellan olika LAN? Om allt ligger på samma LAN så räcker det med en 10Gbpbs switch med en 1gigabit uplink port till din existerande router.

T.ex.:
https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in

Men som skrevs innan om det bara är mellan 2 datorer så räcker ju 2 nw kort och en dac kabel emellan(beroende på hur lång avstånd mellan datorerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det räcker nog inte, måste även ha SFP-moduler

Sluta nu, CAT 6 klarar 10 Gbit upp till 55m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sluta nu, CAT 6 klarar 10 Gbit upp till 55m.

Ja, men den routern som länkades har bara 10 Gbps i form av SFP+, så någon form av SFP+-moduler kommer behövas oavsett vad för kablage man vill använda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sluta nu, CAT 6 klarar 10 Gbit upp till 55m.

Det är ändast sfp+ portarna som stöder 10gbit på routern som det länkades till.
Därför skulle det finnas behov av sfp moduler. Eller en DAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sluta nu, CAT 6 klarar 10 Gbit upp till 55m.

Må så vara, men portarna är bara 2,5 om man inte gör det.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är vad du ska med 10gbit till?

Tror enklaste är att göra en egen router i form av valfri hårdvara och två 10gbit nätverkskort och installera typ pfsense och kombinera det med en 10gbit switch.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör själv en QNAP QSW-2104-2T som har 2st 10GbE portar och fyra 2,5GbE portar ihop med TP-Link Archer TX401 till NAS och huvuddatorn och de andra datorerna som kan klarar upp till 2,5GbE. Har även en USB-C adapter som klarar 2,5 GbE. Detta är med koppar dessutom, kör inte ens CAT7.

10GbE är något overkill speciellt då NASen inte har tillräckligt snabb lagring. Skulle dock inte vilja gå ner till 1GbE då 2,5GbE känns som en bra sweetspot för min del.

Switch: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5988694
Nätverkskort: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5643379

Var betydligt billigare på allt när jag köpte för ett par månader sedan dock.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sluta nu, CAT 6 klarar 10 Gbit upp till 55m.

Det är bra att läsa specs

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Beror ju om du skall routa trafik mellan olika LAN? Om allt ligger på samma LAN så räcker det med en 10Gbpbs switch med en 1gigabit uplink port till din existerande router.

T.ex.:
https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in

Men som skrevs innan om det bara är mellan 2 datorer så räcker ju 2 nw kort och en dac kabel emellan(beroende på hur lång avstånd mellan datorerna).

Jag har en laptop som bara har usb 3 portar som jag kan koppla ett nätverkskort till. Så om jag kopplar min laptop med den här: Digitus Nätverksadapter 2.5 Gigabit USB-C/USB och den stationära med den här:
TP-Link TX201
då kanske jag kan skicka med 2,5 Gbit för 719 kr och jag kan maxa min HDD utan problem.

Fast okej att jag kopplar ihop 2 datorer rent fysiskt med en nätverkskort och en kabel. Fast hur för man över filer sen om de har Windows 11 och Windows server 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Tanken är att jag ska koppla 2 datorer i en 10 gbit switch och sen är switchen kopplad till en router som också måste klara 10 gbit.

Vad för router och switch behövs för att lyckas skicka filer med 10 gbit mellan 2 datorer i mitt LAN?
Vad för kablar behövs?

Om målet är att skicka trafik med 10 Gbit/s på LANet så räcker det med switchen, om du ändå ska ha en separat sådan. Eller, som nämnts, två NIC och en sladd.

En switch är antagligen är rätt taktik, eftersom routrar där man garanterat har två LAN-portar som klarar 10 Gbit/s är dyra. Normal användning är ju en WAN-port och en LAN-port med 10 Gbit/s och sedan inget mer, så det gäller i så fall att mjukvaran är flexibel om man ska ändra detta.

Den billigaste router jag känner till med 2x10 Gbit/s är BananaPi BPi-R4, men då får man köra kina-firmware just nu. Jag tror inte OpenWrt är riktigt produktionsredo än även om merge till master/main är genomförd, men jag har inte kollat status på ett tag. Det finns en del trådar på BananaPi/Sinovoip-forumet, kolla efter inlägg av dangowrt/Daniel Golle. Routern behöver du som sagt inte köpa förrän du har > 1 Gbit/s internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Fast okej att jag kopplar ihop 2 datorer rent fysiskt med en nätverkskort och en kabel. Fast hur för man över filer sen om de har Windows 11 och Windows server 2022?

Ett windows fileshare är nog den enklaste lösningen.

Permalänk

Tack för svar alla. Då jag har en HDD har jag kommit fram till att jag inte behöver mer än 2.5 Gbit tack vare denna givande diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Tack för svar alla. Då jag har en HDD har jag kommit fram till att jag inte behöver mer än 2.5 Gbit tack vare denna givande diskussion.

Med en HDD klarar du dig nog på 1 gigabit t.o.m. Inte många diskar som klarar mer än 125 megabyte per sekund kontinuerligt.

Edit: men beror på filtyp och storlek på filerna som ska överföras givetvis.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Må så vara, men portarna är bara 2,5 om man inte gör det.

Skrivet av dlq84:

Det är bra att läsa specs

Missade att kolla routern.

Känns ju dock som rejäl överkurs om målet endast är att få 10 gbit mellan två datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Kan köpas direkt från tillverkaren på AliExpress också om man vill spara någon tusenlapp (måste välja motsvarande konfiguration).

https://www.aliexpress.com/item/1005005935384830.html

För 10 Gbit/s och högre är DAC-kablar eller fiber-transceivers ofta att föredra då 10GBASE-T drar mer ström och genererar därför en hel del värme.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

bara en inflikning, 112Mb/s är supertråkigt men med 2st 379:- 2.5GB kort kommer det gå så pass snabbt med filöverföringen att det är svårt att få det riktigt bättre med 10Gb. Det är inte värt det alls. Valfri cat6 kabel på det. Problemet löst för ca 800:-
Vill du dessutom ha en 3:e dator eller fler så har jag själv denna som var sjukt prisvärd (hade inte ens räknat med att den faktiskt skulle fungera - temporärt slut på lager men den kostade typ 1100 ink frakt)
https://www.amazon.se/dp/B0CGL5Z2KJ?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Permalänk
Medlem

Om du prompt bara ska ha två datorer så överväg SFP+ med DAC-kablar, även om längden är begränsad till ett par meter mellan dem.

Men om du väljer att gå på en switch-lösning så se till att du får de nya kretsarna som klarar IEEE 802.3bz för 2.5G och 5G tillsammans med 10G (802.3an). De är mer framtidssäkra, annars blir du sittande med en lösning som bara klarar två datorer på 10G och begränsad till 2.5G utåt.

2000 kr QNAP QSW-2104-2T 2x/10/5/2.5/1/100 + 4x/2.5/1/100
2700 kr Trendnet TEG-S750 5x/10/5/2.5/1 (Hemsidan nämner inte 100, men det gör Amazon!)

Notera att QNAPs 2.5G portar inte stödjer 5G, så om du i framtiden (en switch går ju i princip aldrig sönder) får ett sådant moderkort, så måste du offra en 10G port eller köra den i 2.5G.

Sen kan man ju spekulera om marknaden efter 2.5G kommer att satsa på 5G för att suga upp våra pengar effektivt, eller gå direkt på 10G. Utmaningarna är många.

Citat:

A 10GBase-T PHY is kind of a Big Deal for PCB engineers to integrate onto a board because it does all the stuff they hate. You've got high speed differential signalling, magnetic coupling, high heat output, it needs to be crammed into the ATX I/O panel area which is chock full of all sorts of other high speed signals like DVI and USB3, and on top of all that the PHYs are optimized for density in the switch market so the package is this teeny tiny little BGA thing. The newer parts aren't as bad as the first generation ones are, but it's still kind of a hard sell.
...
10 Gbps is way overkill when SSDs can only push 4 gbps tops, but 5 gbps is almost perfect for that I/O rate.

När väl 5G börjar droppa ut så ligger väl NVME på 8 eller 16 gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

bara en inflikning, 112Mb/s är supertråkigt men med 2st 379:- 2.5GB kort kommer det gå så pass snabbt med filöverföringen att det är svårt att få det riktigt bättre med 10Gb. Det är inte värt det alls. Valfri cat6 kabel på det. Problemet löst för ca 800:-
Vill du dessutom ha en 3:e dator eller fler så har jag själv denna som var sjukt prisvärd (hade inte ens räknat med att den faktiskt skulle fungera - temporärt slut på lager men den kostade typ 1100 ink frakt)
https://www.amazon.se/dp/B0CGL5Z2KJ?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Behöver man bara 4 * 2.5GBASE-T + 2 * 10G SFP+ kan man komma undan ännu billigare. Kostar runt 400 kr eller strax under med jämna mellanrum och är byggd på Realtek RTL8372. Har själv en sådan liggande som reserv och kan konstatera att den funkar fint med både DAC-kablar och fiber-moduler.

https://www.aliexpress.com/item/1005005931222439.html
https://www.aliexpress.com/item/1005006102676363.html

Samma switch länkad ovan går också att hitta från andra varumärken så som YuanLey och Davuaz för ca 800 kr på Amazon.

https://www.servethehome.com/yuanley-ys25-0402-fanless-4-port...

Samma märke som den switch du köpte har även ny modell (med en extra 10G SFP+) baserad på plattformen MaxLinear MxL86282:

https://www.aliexpress.com/item/1005006613928644.html

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Samma märke som den switch du köpte har även ny modell (med en extra 10G SFP+) baserad på plattformen MaxLinear MxL86282:
https://www.aliexpress.com/item/1005006613928644.html

Det där är fan en bra deal!
Sjukt att businessen fortfarande tycker att 5-15k är normalt pris för en switch med den kapaciten.
2.5 borde vara bare minimum på sedan åratal då kretsarna inte kostar mer, det drar inte mer ström och gamla kablaget fungerar fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det där är fan en bra deal!
Sjukt att businessen fortfarande tycker att 5-15k är normalt pris för en switch med den kapaciten.
2.5 borde vara bare minimum på sedan åratal då kretsarna inte kostar mer, det drar inte mer ström och gamla kablaget fungerar fullt ut

Notera att frakten är på 200 kr också, så den ser billigare ut än den är, men det är fortfarande ett riktigt bra pris.

Att dessa switchar blivit så billiga de senaste få åren är tack vare nya billigare switch-plattformar från Realtek och nu även MaxLinear. Man tycker dock att de kända tillverkarna borde börja sälja switchar baserade på dessa plattformar, men de kanske vill bibehålla de högre priserna ett tag till.

Även switchar med management och PoE finns för ca 2000-2500 kr med 5 * 2.5G + 2 * 10G, eller ca 1200 kr om man kan tänka sig lite mer begränsad management och en färre 2.5G-port.

https://www.aliexpress.com/item/1005006622703732.html

Ser man till större switchar så finns det en del riktigt häftiga modeller riktade till "e-sport cafe"-marknaden. TP-Link har också åtminstone någon modell för den inhemska marknaden.

https://youtu.be/pi80T1ZhJKQ?si=DQHKqRyas4fRcISb

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q