Utstakning med GPS i smarttelefon

Permalänk
Medlem

Utstakning med GPS i smarttelefon

Detta är väl egentligen mer en akademisk fråga än en verklig fråga i nuläget. Men det härstammar från ett verkligt problem:

Jag ska bygga ett attefallshus på gården, det ska byggas på 4,5m avstånd från tomtgräns i hörnet på gården.
Min tomt är inte i närheten av plan, det skiljer nog 3-4 meter i höjd mellan tomtrören och är ganska mycket vegetation, så är inte helt enkelt att spänna upp linor mellan rören för att få bra linjer för tomtgränserna.
Så jag tänkte att utstakning med GPS hade varit enkelt, men jag är alldeles för snål för att betala för det sååå här är vi nu....

Jag kommer mest troligt att lösa det analogt med linor och stolpar men frågeställningen är fortfarande intressant.

Kan man staka ut något med hjälp av GPS i telefonen?
Här blir diskussionen ganska teoretisk kring noggrannhet och precision.
Jag är helt övertygad om att noggrannheten från en telefon är alldeles för låg för att kunna göra något med de mätvärdena.
Men hur är det med precisionen?
Här har jag ingen uppfattning om en telefons kapacitet.

I diskussionen får vi anta att scenariot inte påverkas av mänsklig faktor och slumpmässiga fel samt att vi mäter in varje punkt mer än en gång och att vi är konsekvent i hur vi gör mätningarna.

I detta fall så har vi fyra stycken kända punkter (som är korrekta definitionsmässigt)och vill mäta ut nya punkter i RELATION till de kända punkterna(absoluta mått är ointressant för mig).

Vad tror ni? Skulle det gå att genomföra?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Telefonens noggrannhet är inte tillräckligt bra varken noggrannhetsmässigt eller precisionsmässigt. Du kan testa att utföra ett experiment där du mäter in dina rör och beräknar avståndet mellan koordinaterna och jämför dessa avstånd med avstånden från din förrättningskarta. Mät in alla rören i ett antal omgångar och stäng av telefonen mellan varje varv för att mätningarna ska bli oberoende. Vill du inte jämföra meter med meter måste du räkna ut sambandet mellan de olika sidorna på din fastighet med avståndet mellan dina inmätta punkter, har du ett samband där har du bra precision, har du inget samband har du dålig precision.

Om man tittar på hur vanlig GNSS-mottagare med NRTK fungerar så hoppar mätningen runt 1-2 meter / uppdatering utan NRTK igång och jag tror inte att en telefon skulle ge bättre resultat än så. Slänger man dessutom in lite träd i ekvationen blir resultatet mycket sämre.

Permalänk
Rekordmedlem

Telefonen mäter som sagt alldeles för dåligt.
Men en pryl du kan ha nytta av på många sätt vid mätningar är en laser, raka linjer i våg och lod kan användas till mycket mer än att bara borra upp hyllor.
En laser ger dig inga absolutpositioner men den kan definitivt vara ett bra verktyg så kolla på kryss och linjelasrar och se om det inte är nått som kan vara användbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du laddar hem "GPSTest av barbeauDev" och låter den stå ett tag så kommer du att se hur mycket signalen far runt. Samma app berättar också om din telefon stödjer L5-bandet för ökad noggrannhet (dual band GPS; det finns ett E5 också för europeiska Gallileo). Jag tror inte att du accepterar att dina bopålar hamnar 10 meter fel.. (Beroende på närliggande byggnader och träd.) Till och med professionell utrustning måste stå still ett tag för att få ett acceptabelt medelvärde.