low quality på text [font] på 4K skärm

Permalänk
Medlem

low quality på text [font] på 4K skärm

Hej, jag har en ny 4K-skärm och den fungerar som den ska. De flesta fonter ser bra ut, men när jag tittar på "properties" för mina filer och dokument i datorn ser texten lite suddig ut och av låg kvalitet. Vad orsakar detta och vad kan jag göra för att lösa detta problem?

All text under titeln "call of duty properties" ser väldigt suddig ut.

Permalänk
Medlem

Skalar du upp bilden i Windows?

Jag är ganska säker på att Properties använder sig av win32 och win32 grejer blir tyvärr inte så snygga vid uppskalning.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Använd justeringsverktyget ClearType
https://support.google.com/chrome/answer/95290?hl=sv

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Kan det måhända vara en WOLED skärm?
Men som sagt skalning kan ställa till det i win32 program också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Skalar du upp bilden i Windows?

Jag är ganska säker på att Properties använder sig av win32 och win32 grejer blir tyvärr inte så snygga vid uppskalning.

Skrivet av ggustavsson:

Kan det måhända vara en WOLED skärm?
Men som sagt skalning kan ställa till det i win32 program också..

hej, nej jag har inte ändrat några inställningar eller så. Jag har ingen WOLED skärm, har en 4k ips skärm.

går det att ändra något så att det ser snyggare ut, eller ser det ut så på alla 4k skärmar?

Tycker det är konstigt att jag inte har något problem med kvaliten på text (fonten) någonstans, förutom när jag ska in på "properties" på mina filer / dokument osv.

Jag måste tillägga att jag har min "Scale and Layout" på 150% (recommendation). Det har varit på den nivå sen jag köpte skärmen, har inte ändrat något. När jag ändrade det till 100% så ser fonten på "properties" inte suddig ut längre, utan ser så som fonten ser ut på alla andra ställen. Problemet är dock att när jag ändrar till 100%, så blir allt väldigt litet. Just därför som rekommendationen är 150%.

Permalänk
Medlem

det verkar alltså som att när jag sätter den på 100% så är det okej. Men när den sätts på 150% (recommended) så blir "properties" fonten suddig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

<Uppladdad bildlänk>

det verkar alltså som att när jag sätter den på 100% så är det okej. Men när den sätts på 150% (recommended) så blir "properties" fonten suddig.

Det var det jag menade med skalning. Windows ställer in detta automatiskt, sen får man ändra själv om man inte är nöjd.

Vet ej om detta går att lösa för just Properties i sig.
Men kan nämna att man kan sjustera hur DPI skalning ska hanteras för en viss applikation under (Properties->Compatibility->Change high DPI settings). Kan vara bra om det är problem med någon annan applikation.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av comp50:

<Uppladdad bildlänk>

det verkar alltså som att när jag sätter den på 100% så är det okej. Men när den sätts på 150% (recommended) så blir "properties" fonten suddig.

Men hur blir kvaliten om du använder nån jämn multipel på skalningen i stället ? (tex 200%)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan glädja dig med att det här problemet är löst i windows 11, i 10 får du hålla dig till antingen 100 eller 200%

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hur blir kvaliten om du använder nån jämn multipel på skalningen i stället ? (tex 200%)

Skrivet av Aphex:

Kan glädja dig med att det här problemet är löst i windows 11, i 10 får du hålla dig till antingen 100 eller 200%

när jag kör på 200% blir den fortfarande suddig. Tvekar nu om 100% verkligen höjde kvaliten eller om det var så litet att synas att jag inte märkte skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av LightVsDawn:
Skrivet av ggustavsson:
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av Aphex:

jättekonstigt, men idag så ser "properties" menyn inte suddig ut. Har ej gjort några ändringar, förutom att starta datorn. Vad kan detta bero på?

Har AMD gpu och cpu. Har dock efter uppdatering till 24.3.1 (1-2 veckor sen) fått pop-up efter att datorn startat om "driver timout" från AMD Bug Report Tool, men datorn funkar ändå som den ska. Jag stänger ner pop-up.

Men varför skulle detta endast påverka "fonten" i "properties" menyn, om detta var orsaken. Väldigt konstigt.