Om man har ett bra PSU, men vill ha ett liiite bättre?

Permalänk

Om man har ett bra PSU, men vill ha ett liiite bättre?

Hej,

(Jag vet, skitlöjlig rubrik)
Jag har kört med antingen Corsair eller EVGA genom åren, aldrig varit missnöjd med nåt.
När ett barn/ungdom behöver ett nytt får dom mitt gamla och så uppgraderar jag själv. (ego-förälder)
Nu ska en (sista) ungdoms rigg uppgraderas och PSU´n kommer inte räcka till. Han får mitt och jag skaffar.. ja vaddå?

Jag har ett EVGA SuperNOVA G3 850W (säljs inte längre). Någon som har tips på en PSU som inte drar iväg över 2K, men som ev kan vara bättre än det jag har nu?

Krav: Tyst/Svalt, Modulärt, Sleavade kablar, minst guld..

Hjälp..?

//Håkan Bråkan

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

(Jag vet, skitlöjlig rubrik)
Jag har kört med antingen Corsair eller EVGA genom åren, aldrig varit missnöjd med nåt.
När ett barn/ungdom behöver ett nytt får dom mitt gamla och så uppgraderar jag själv. (ego-förälder)
Nu ska en (sista) ungdoms rigg uppgraderas och PSU´n kommer inte räcka till. Han får mitt och jag skaffar.. ja vaddå?

Jag har ett EVGA SuperNOVA G3 850W (säljs inte längre). Någon som har tips på en PSU som inte drar iväg över 2K, men som ev kan vara bättre än det jag har nu?

Krav: Tyst/Svalt, Modulärt, Sleavade kablar, minst guld..

Hjälp..?

//Håkan Bråkan

Spontant tänker jag typ: https://www.inet.se/produkt/6904964/corsair-rm850x-850w-v3

Vet inte om den nödvändigtvis är bättre, men tycker det känns som ett rimligt alternativ iaf, särskilt med det nedsatta priset.

Största frågetecknet som jag ser är väl om du ställer högre krav på kablagets utseende.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

(Jag vet, skitlöjlig rubrik)
Jag har kört med antingen Corsair eller EVGA genom åren, aldrig varit missnöjd med nåt.
När ett barn/ungdom behöver ett nytt får dom mitt gamla och så uppgraderar jag själv. (ego-förälder)
Nu ska en (sista) ungdoms rigg uppgraderas och PSU´n kommer inte räcka till. Han får mitt och jag skaffar.. ja vaddå?

Jag har ett EVGA SuperNOVA G3 850W (säljs inte längre). Någon som har tips på en PSU som inte drar iväg över 2K, men som ev kan vara bättre än det jag har nu?

Krav: Tyst/Svalt, Modulärt, Sleavade kablar, minst guld..

Hjälp..?

//Håkan Bråkan

Anser att dom är bättre än det du har eftersom dom stödjer den nya standarden som har kommit med ATX 3.0.
Här kan du läsa om ATX 3.0 standard.

Sleevade kablar, stöd för ATX 3.0 och PCI-e 5.0, semi-passiv, fläkten går igång vid 30% och kostar under 2k.

Seasonic Focus GX 850W

Här är en liknande modell ifrån Seasonic, det är 160mm istället för 140mm samt att fläkten går igång vid 40% belastning. Endast små skillnader mellan dom två.
Seasonic Vertex GX850

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare! Satsa på ett Seasonic Focus GX 850w ATX 3.0 eller Vertex. Jag själv hade ett EVGA Supernova G2 och bytte till ett Focus GX ATX 3.0. Ruskigt nöjd med det nätagget! Helt knäpptyst även under belastning och fungerar riktigt bra. Kvalitet!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag gick oxå från EVGA till Seasonic vid senaste uppgraderingen.
Hade ett Supernova P2 1000W och köpte ett Vertex 1000W.

Supernöjd med bägge och båda är ljudlösa.
Plus att Vertex har den nya 12VHPWR kabeln.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia