Stop Killing Games kampanjar för att skydda spel från sina utgivare

Permalänk
Medlem

Därför inget kan slå gamla goda tiden när man köpte spel som CD/DVD och kunde spela lan och multiplayer och man kunde skapa egen server och många av spelen går än idag att spela, nu betalar man massa pengar för ett spel som bara går att spela tills utgivare bestämmer för att stänga ner skiten.

Därför har jag slutat med att köpa nyare spel från bland annat från Ubisoft och mera.

Min dröm hade vart att se BF2142 och Crysis vid liv igen med fulla server, fick aldrig spela klart spelet innan jag bliv påtvingad ett HVB hem.

Permalänk
Medlem

Fint initiativ! Om utvecklarna drar pluggen till servrarna för ett spel som är beroende utav det så tycker man ju att det minsta de kan göra är att ge spelarna möjligheten att driva egna dedikerade servrar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Om utvecklare inte vill fortsätta hålla servarna uppe så ska de få stänga ner, men då bör det vara krav på att det finns tillvägagångsätt för spelarna att sätta upp egna servrar. Tycker det är en ganska bra kompromiss.

Jag vill föreslå att spelutvecklarna ska av lag vara tvungna att tillhandahålla dessa tillvägagångssätt till en EU-myndighet i förväg för att ens få börja sälja ett spel med sådana begränsningar.
Sen skulle det bli myndigheten som publicerar nycklar och protokoll.

Annars så skulle företagen kunna gå runt regeln genom att skapa ett dotterbolag för ett spel, som sen bara läggs ner.
Dessutom skulle en sådan lag kunna skydda mjukvara mot när företag går under på andra sätt.

Problemet finns inte bara med spel, utan bl.a. också med uppkopplade "smarta enheter" som är beroende av en tjänst för att fungera. Det är inte bra varken för miljön eller för konsumenterna att det finns hårdvara som slutar fungera efter några år, långt innan det är något fysiskt fel på dem.
Man skulle kunna argumentera för att sådan hårdvara inte skulle få existera överhuvudtaget, men samtidigt kan man argumentera för att vissa finesser bara är möjliga mha server-uppkoppling.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Det är upp till företaget att utveckla det de finner är värt att utveckla. Dagens TOS om nedläggning av tjänsten duger för det är upp till kunden att acceptera villkoren.

Om spelarna vill ha andra förutsättningar får de utveckla sina egna spel.

Eller så inför man tvång på att utvecklarna måste släppa servermjukvaran fritt när dom släcker sina egna servrar.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är väl att lagföra så utgivarna frånsäger sig både copyright och trademark till spelen i fråga när de stängs av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Gör det klart och tydligt när man "köper spel" att man köper tillgång till att kunna spela i t.ex 3 eller 5 år, så är detta ett mindre problem

Skrivet av SuperSverker:

Den enkla och bättre lösningen är ju helt enkelt att låta användare köra sina egna servrar (eller låta singleplayer spel vara helt lokalt...)

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men om man nu köper spelet jämfört med att prenumerera på spelet som en "tjänst" så måste det ju finnas tydligt angivet hur länge spelet/tjänsten kan förväntas fungera. Att företagen skulle bli tvungna att ange ett visst antal år skulle dessutom lätt kunna leda till en positiv upprustning. Vem skulle köpa ett spel (sorry, en "tjänst") om det skulle tappa vital funktionalitet inom något år? Istället skulle företagen se det som en konkurrensfördel att kunna utlova så lång funktionalitet som möjligt, kanske till och med utlova någon form av FOSS-lösning efter att deras garanterade period tagit slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Om utvecklare inte vill fortsätta hålla servarna uppe så ska de få stänga ner, men då bör det vara krav på att det finns tillvägagångsätt för spelarna att sätta upp egna servrar. Tycker det är en ganska bra kompromiss.

Ja svårare borde det inte vara.

Hoppas det kan komma någon modd till vissa av dessa populära spel som de tar ”död” på idag.

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att spelare (om de hackar) alls kan sätta upp egna servrar, visar hur lite det egentligen kräver resursmässigt.
Skälen till att alla spel kräver uppkoppling idag är en kombination av DRM och att företagen vill kunna tanka information från ditt system.

Skittråkig utveckling i branschen.
Man kanske skulle ta och lägga mindre tid på att stödja såna företag, och lägga mer tid på annat.

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt ställe att komma med förslag på hur det ska lösas att skriva här, however!
spel som kräver server från utvecklare får inte säljas "över disk" men har istället en månadskostnad.
om utvecklaren vill ha engångskostnaden för ett sälj så måste de släppa en servermjukvara för de som vill fortsätta spela på egna servrar när de lägger ner tjänsten.

Permalänk
Medlem

Men, men.. alltså jo, jag kan skriva under på att TOS har för stor makt och att många spel borde fortfarande kunna spelas på olika sätt.. Tack till GOG och DosBOX för många, förresten.

Dock finns det ju stora kostnader med att hålla igång spelen... säkra upp servrar och så vidare ad infinitum... kan det finansieras på ett rimligt sätt? Sedan måste ju den miljön hållas säker, det är ju något av en utmaning i sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är inte direkt svårt för utv-äcklarna och är det ett krav från bör...

Lite stavfel skadar inte men beskriver företagen desto bättre.

Permalänk
Medlem

Nej, det ska inte bara lagligt för spelutvecklarna att kunna stänga av servrarna. Trots att jag endast spelar singleplayer-spel så är jag i många fall beroende av att dessa servrar inte går offline då spelen kräver dessa även för singleplayer-kamanjen. Den dagen som servrarna till The Division stängs ner kommer bli en oerhört tråkig dag, inte bara för mig utan för hela spelvärlden.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Men, men.. alltså jo, jag kan skriva under på att TOS har för stor makt och att många spel borde fortfarande kunna spelas på olika sätt.. Tack till GOG och DosBOX för många, förresten.

Dock finns det ju stora kostnader med att hålla igång spelen... säkra upp servrar och så vidare ad infinitum... kan det finansieras på ett rimligt sätt? Sedan måste ju den miljön hållas säker, det är ju något av en utmaning i sig.

Sluta ”sälja” free-to-play-spel så löser sig frågan om finansiering av serverunderhåll automagiskt.

Och sätt ett lagkrav på att singleplayerspel alltid får en sista patch som eliminerar DRM/serverkrav efter n år eller liknande.

Permalänk
Medlem

Längtar tillbaka till en svunen tid då man kunde installera ett spel helt offline och bara börja spela utan alla logga in och uppge alla möjliga person uppgifter. Det är bara Nintendo så har det nu förtiden, tyvärr. Där finns det inga problem med att inte kunna spelar, spelet i framtiden.

Permalänk

Det absolut enklaste borde väl vara att förbjuda allt prat om köp och ägande om så inte är fallet. Du går till NetOnNet för att "köpa" Diablo4 och personalen måste upplysa om att detta är inget köp utan en hyra utan satt tidsgräns, kanske till och med ett hyresavtal som man får skriva under etc.

Då skulle antagligen problemet lösa sig automatiskt efter ett tag, då vissa spel går att köpa och andra får man hyra.